Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te Koop: 2 Vittorio randonneurs, bouwjaar 2008 - Forum Wereldfietser

Te Koop: 2 Vittorio randonneurs, bouwjaar 2008

Mijn ouders hebben moeten concluderen dat fietskamperen niet meer gaat, en nu staan er twee custom-built stalen Vittorio randonneurs uit 2008 met Rohloff naaf en voor het overige ook hoogwaardige materialen ongebruikt in de schuur.
98bc4a5c-1e97-40bc-bc89-9cda08f8862e.jpeg
In 2008 hebben mijn ouders de fietsen na jaren van fietsvakanties helemaal naar hun wensen en ervaring laten bouwen. Inmiddels zou je wellicht wat andere keuzes maken, maar alsnog zijn het heel fijne, robuuste, onderhoudsarme vakantiefietsen. Rohloff naaf, stevige achter-en voordrager, extra stevige 48-spaaks wielen en een extra standaard aan de voordrager zodat ze stabiel te parkeren zijn. Perfect voor iemand die dit type vakantie uit wil proberen. Ze zijn niet heel licht, en natuurlijk ook al op leeftijd, dus minder geschikt voor een wereldomvattende tocht, en ook niet voor het hooggebergte.

De fietsen zijn altijd met veel liefde behandeld en hebben buiten de fietsvakanties altijd binnen gestaan. Ze hebben tot 2015 jaarlijks een volledige beurt gehad bij Vittorio en daarna nog 1 keer (waarschijnlijk in 2018).
Op de bijgevoegde foto’s is de volledige specificatie te zien. Beide frames zijn een herenmodel met identieke componenten. Mijn moeder is 1m62, mijn vader 1m72.

Met het grotere frame is 28000km gefietst, met het kleinere 25000. Tijdens fietsvakanties overal in Europa en ritjes in Nederland.

Omdat ik maar 5 attachments mag toevoegen maar 1 foto van een fiets, de fietsen zien er nagenoeg identiek uit en de overige foto’s vertellen meer.

Voor €100,- per fiets mogen ze naar een mede vakantiefietser. De fietsen zijn te bekijken en berijden in Den Hoorn, Zuid Holland.

Ik (zoon van) weet niet alles van de fietsen, dus antwoord kan soms wat langer duren terwijl ik het navraag.

Framematen kleinere fiets:
b24e1d0e-4460-42d1-bb6e-d0dec5d68e7f.jpeg
Componenten kleinere fiets:
9943a24f-237c-4af1-ba69-5c3d1f9bdfe8.jpeg
Framematen grotere fiets:
4037e7ae-47a3-4666-82d3-c37aa0f13d82.jpeg
Componenten grotere fiets.
88b46db9-dce1-4cf7-91be-43fc1f601506.jpeg
Interesse! Pb gestuurd
Jilles, zie PB. 100 euro per fiets is veeeeeel te weinig. Deze fietsen zijn te koop op marktplaats voor 1000 euro of (veel) meer.
Leuk setje fietsen, daar kunnen twee fietsers een hoop lol aan beleven.

'k Zag ze ook al op marktplaats staan, daar wordt er al een stuk meer op geboden. 't Zou leuk zijn als ze allebei naar een liefhebber gaan en niet overmorgen in bijvoorbeeld Haarlem of Wageningen te koop zijn.

De 48 spaaks velgen en de 26 inch wielmaat gaat ze wat minder courant maken voor de handel, maar als de fietsen in goede staat zijn kun je er probleemloos de wereld mee rond fietsen.

Honderd euro per stuk zijn ze altijd wel waard, voor de genoemde duizend wordt het wel wat kritischer kijken. Zo'n Vittorio verkoopt nu eenmaal wat lastiger dan wanneer het een Koga of Santos is.
Beter! Ik zou ze niet voor minder dan 1000 wegdoen
We kunnen ze niet goed zien en in- en uitwendig beoordelen hé?
Jurr schreef:
di 20 jun, 2023 15:43
als de fietsen in goede staat zijn kun je er probleemloos de wereld mee rond fietsen.
Ja mooie fietsjes! maar als ze niet in goede staat zijn kun je er ook probleemloos mee in de problemen raken :wink:

TS, enkele vragen:
-als de velgen verslijten (en dat doen ze) is het steeds lastiger om een vervanger te vinden. Zijn de velgen al eens vervangen? Je zou even m-gineering en ligfietsshop tempelman kunnen bellen of zij inderdaad nog stuks hebben liggen, dan weet je dat in elk geval.
-Als je niet met 48h verder wilt, kan de naaf dan teruggebouwd worden naar 36 of 32? Wellicht dat elan dat weet?
-Is het frame voorzien van een oogje voor derailleur?

Indien de naaf teruggebouwd kan naar minder spaken én de fiets naar derailleur ga ik meebieden op de kleine maat.
Grandonneur schreef:
di 20 jun, 2023 16:20

-Als je niet met 48h verder wilt, kan de naaf dan teruggebouwd worden naar 36 of 32?
'k Weet niet of Vittorio de spaakgaten heeft opgeboord om de inbusboutjes van de flensconversieringen te kunnen monteren. Zo ja, zul je aan een nieuw naafhuis moeten om terug te gaan naar 32 spaaks.

Gezien de leeftijd van de fietsen, en dus waarschijnlijk ook de Rohloff naven, is de basis geen 36 spaaks naaf. Om naar 36 spaaks te gaan zul je naast een nieuw naafhuis ook een nieuwe naafdeksel nodig hebben, ik meende dat die namelijk verschilt in aantal boutgaten tussen de 32 spaaks en 36 spaaks variant. En als je die naafdeksel gaat wisselen, neem gelijk een schijfrem variant voor wellicht ooit in de toekomst eens een keer ;)
Grandonneur schreef:
di 20 jun, 2023 16:20

Wellicht dat elan dat weet?
Die zullen dat vast wel weten daar denk ik ja, ook omdat een deel van het Heerhugowaardse Vittorio hoofdstuk die kant op is gegaan.

'k Ben ook wel benieuwd naar het antwoord, dus mocht je ernaar gaan informeren... deel het antwoord vooral hier of per PB (-:
Even terzijde: waren /zijn die wielen met 48 (korte) spaken gemonteerd via een flensring bevestigd middels inbusboutjes op een Rohloff naaf met flenzen voor 32 spaken daadwerkelijk sterker dan de latere wielen met 36 spaaks flenzen?
Daar gaan we dus nooit achter komen wegens een tekort aan gegevens en misschien ook een tekort aan 48-spaaksversies die daadwerkelijk zwaar en lang zijn gebruikt.
Je kunt een fietswiel niet even op de trekbank leggen en testen welke de sterkste is. Metaalmoeheid na gebruik speelt bij achterwielen altijd een rol. Dat geldt zowel voor spaken als naafhuis en soms de velg en misschien ook wel de ring.
Maar het kan ook best dat er van al deze Vittoriowielen nog nooit een stuk is gegaan. Aan de andere kant: hoe vaak gaan Rohloffwielen stuk*?

* Ik ben wel benieuwd was er mis was met die van supermario.
-Daan- schreef:
di 20 jun, 2023 17:50
Even terzijde: waren /zijn die wielen met 48 (korte) spaken gemonteerd via een flensring bevestigd middels inbusboutjes op een Rohloff naaf met flenzen voor 32 spaken daadwerkelijk sterker dan de latere wielen met 36 spaaks flenzen?
In theorie bij gebruik van dezelfde velg wel. Alleen is een 32 spaaks Rohloff wiel al heel sterk bij gebruik van de juiste velg, spaakpatroon en wielbouwer. Het wiel is symmetrisch gespaakt tegenover de paraplu-vorm van een cassette-naaf, wat 'm veel sterker maakt.

Multicycle heeft een tijdje de reguliere Rohloff flenzen met 48 spaakgaten erin gehad, dat zou mijn voorkeur niet hebben.

En 36 spaken, ach... voor een tandem met bepakking of andere lompzware toepassingen. Of als je graag je 36 spaaks voorwiel wil matchen.
Leon schreef:
di 20 jun, 2023 18:42
Aan de andere kant: hoe vaak gaan Rohloffwielen stuk?
Zelden, bij gebruik van de juiste velg, spaakpatroon en wielbouwer. Al kan bijvoorbeeld een deuk in de velg of een tak tussen de spaken natuurlijk ook bij een wiel met Rohloff naaf voorkomen.
Grandonneur schreef:
di 20 jun, 2023 16:20
Jurr schreef:
di 20 jun, 2023 15:43
als de fietsen in goede staat zijn kun je er probleemloos de wereld mee rond fietsen.
Ja mooie fietsjes! maar als ze niet in goede staat zijn kun je er ook probleemloos mee in de problemen raken :wink:

TS, enkele vragen:
-als de velgen verslijten (en dat doen ze) is het steeds lastiger om een vervanger te vinden. Zijn de velgen al eens vervangen? Je zou even m-gineering en ligfietsshop tempelman kunnen bellen of zij inderdaad nog stuks hebben liggen, dan weet je dat in elk geval.
-Als je niet met 48h verder wilt, kan de naaf dan teruggebouwd worden naar 36 of 32? Wellicht dat elan dat weet?
-Is het frame voorzien van een oogje voor derailleur?

Indien de naaf teruggebouwd kan naar minder spaken én de fiets naar derailleur ga ik meebieden op de kleine maat.
Jouw eerste 2 vragen kun je misschien beter zelf navragen, dan weet je zeker dat je de goeie vragen stelt en het voorkomt misverstanden.

En voor wat betreft 48-gaats velgen, hier ligt nog een set: https://www.vlechtservice.nl/webshop/ve ... k-48gaats/
DaVinci schreef:
di 20 jun, 2023 19:56
En voor wat betreft 48-gaats velgen, hier ligt nog een set: https://www.vlechtservice.nl/webshop/ve ... k-48gaats/
Nope.. te groot.
Ik heb een rohloff naaf met 32 gaten. Weeg met kleren 93kilo en fiets met ongveer 18 kilo aan bagage.

Een keer toen er 12 spaken los zaten. Vast gezet en geen probleem meer gehad.

Mario
Hallo allemaal,

Excuus dat ik niet eerder reageer, ik moest werken, zoals dat gaat.

Ik zie dat we met EUR 100,- per fiets erg voorzichtig hebben ingezet. Bij handelaren in de buurt wisten we geen interesse te wekken. Ons plan is om de fietsen voor een redelijke prijs op basis van wat we inmiddels weten te verkopen aan mensen die er zelf mee gaan fietsen.
Voor wat betreft de fietsen:

Ik ben vergeten te vermelden dat de fietsen ook nog langs de oostkust van Australië van Sydney naar Melbourne gefietst zijn, en een rondje Tasmanië gemaakt hebben.

Er zit inderdaad een flens op de naaf om hem 48 spaaks te maken, ik weet niet of er gaten uitgeboord zijn, dat vraag ik mijn ouders.
Idem voor het derailleuroog.
Of- en wanneer slijtage aan de velg een issue is, en of vervanging dan makkelijk is daar heb ik geen kijk op. Ik vermoed dat ze nog een heel eind mee kunnen, mijn ouders zijn geen wilde fietsers.

Jilles
jilles schreef:
di 20 jun, 2023 23:00

Idem voor het derailleuroog.
Dat is makkelijk te zien op een foto van de rechterkant van de fiets. Op de plaats waar bij een niet-Rohloff fiets een achterderailleur zit tref je dan een montagepunt daarvoor aan.

Je mag aan elke forumpost 5 foto's toevoegen. Zo mag de startpost 5 foto's hebben, maar als je vervolgens weer in hetzelfde forumtopic een reactie stuurt mogen daar wederom 5 foto's bij.
jilles schreef:
di 20 jun, 2023 23:00

Of- en wanneer slijtage aan de velg een issue is, en of vervanging dan makkelijk is daar heb ik geen kijk op. Ik vermoed dat ze nog een heel eind mee kunnen, mijn ouders zijn geen wilde fietsers.
Slijtage aan velgen is het beste te laten zien door de velgrand te fotograferen met iets er tegenaan wat recht is, een liniaal bijvoorbeeld.

Door de velgremmen zullen de remblokken plus vuil zoals zand en modder de zijkant van een velgrem-velg uiteindelijk van een vlakke vorm een steeds hollere vorm geven, tot een velg zo hol is dat deze versleten is. Er is dan te weinig materiaal over om veilig door te rijden, zodat het risico op scheuren bestaat en de binnenband heel graag door de velgrand naar buiten wil ;)

Sommige velgen hebben een slijtage indicator. Een rand erin af-fabriek, zodra de velg net zo diep is afgesleten als die rand diep is dan zul je 'm moeten vervangen.
Voorzichtige rijders remmen het meeste. Dat Australië meestal droog is, is dan weer een vrij groot voordeel, want dan slijten velgen veel minder.
Wat extra foto's zou e.e.a. kunnen verduidelijken. Ik denk dat ik op de ene foto wel een groef zie in een velg maar het is te ver weg.
Bij elk bericht mag je opnieuw foto's plaatsen. :D
Dit zijn heel mooie en waardevolle fietsen. Als ik me goed herinner zette Vittorio er een extra flens op om 48 spaakgaten mogelijk te maken. 48 gaten in de bestaande flens gaat niet lukken, en eerlijk gezegd is het ook niet nodig. Vittorio stond altijd 48 spaken voor bij derailleurfietsen, maar dat was een heel andere situatie met erg ongelijke spanning links en rechts. Bij een Rohloff naaf speelt dat niet. Zelf 36 spaken is denk ik niet beter dan de oorspronkelijke 32. De resterende vraag is dus wat mij betreft of die extra flens eraf geschroefd kan worden en je terug kunt naar 32 spaken. Die 32 gaten zouden nu wel eens te groot geworden kunnen zijn. Anderzijds, koop voor de zekerheid een paar 48 gaats velgen en je kunt lang vooruit.
Wim schreef:
wo 21 jun, 2023 12:04
Als ik me goed herinner zette Vittorio er een extra flens op om 48 spaakgaten mogelijk te maken.
Klopt, dat is hier te zien bij een andere fiets met 48-spaaks Vittorio conversie:
Screenshot_20230621-131217_Gallery.jpg
Wim schreef:
wo 21 jun, 2023 12:04
48 gaten in de bestaande flens gaat niet lukken [...]
Dat is wel gedaan, bij bijvoorbeeld een aantal fietsen van Multicycle:
Screenshot_20230621-131254_Gallery.jpg
Die variant zou mijn voorkeur niet hebben.
Wim schreef:
wo 21 jun, 2023 12:04
Zelf 36 spaken is denk ik niet beter dan de oorspronkelijke 32.
Voor tandems, bakfietsen en andere zwaargewichten is het wel leuk. Ook kun je zo de 36 spaaks velg van veel voorwielen matchen. Maar op veel mountainbikes zie je tegenwoordig vooral 32 spaken of minder. Best kans dat je in het buitenland je kansen op het vinden van een vervangende velg bij een deuk in de velg of uitgescheurde spaakgaten na bijvoorbeeld een tak in je wiel vergroot door bij 32 spaken te blijven. De kans dat je een 48 spaaks velg vindt is nog kleiner, maar ach... door die vele spaken past daar ook een minder dikke tak tussen de spaken ;)

En ach, wanneer sloop je tegenwoordig nog een velg? Da's vooral iets van vroeger toch? Slijtage bij velgremvelgen zie je al van mijlenver aankomen, maar verder gebeurt het toch niet zo vaak meer?
Wim schreef:
wo 21 jun, 2023 12:04
De resterende vraag is dus wat mij betreft of die extra flens eraf geschroefd kan worden en je terug kunt naar 32 spaken. Die 32 gaten zouden nu wel eens te groot geworden kunnen zijn.
Die vraag was hier in dit topic reeds geopperd inderdaad. Ben benieuwd of 'Grandonneur' of iemand anders er nog achteraan gaat om daar antwoord op te krijgen.