Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Foto-topic]: Grappige zaken onderweg - Pagina 46 - Forum Wereldfietser

[Foto-topic]: Grappige zaken onderweg

1025 berichten
Fijn, dat ze de Ligne 38 van Luik naar Aken hebben geasfalteerd. Nu rijd je de 2% bergaf dus op zijn gemakkie met 30 km/u.
Wat je dan moet kunnen lezen van deze borden is me niet duidelijk:
"Soyons Courtois {8 logo's} Obligatoire Verplicht Obligatorisch Compulsory {logo, plaatje van bel} Equipement obligatoire (Art. 82.2 de l'AR du 01/12/1975) Utilisation obligatoire derrière les piétons (Art. 2 du réglement géneral de police), {logo} Ne le surprenez pas. Et restons courtois!"
Afbeelding
Het eerste bord geeft aan dat er meerdere gebruikers van het pad zijn, dat je daarop attent moet zijn en, gegeven de potentie van conflicten en ergernis daarbij, dat je vriendelijk ('hoffelijk') met elkaar dient om te gaan.

Het tweede bord laat weten dat je als fietser voetgangers niet plots moet laten schrikken, maar deze dient te waarschuwen met een fietsbel dat je eraan komt. Deze is zelfs verplicht op dit pad.

Nu schrikken veel voetgangers natuurlijk ook van een fietsbel in mijn ervaring, zeker in landen waar fietsen buiten de steden hooguit een hobby voor in de zomer is. Echter, indien je de voetgangers van veraf al je pad ziet blokkeren, kun je deze beter ruim van te voren waarschuwen zodat ze ruim de tijd krijgen voor hun initiële verschrikte dansje met bijbehorende kreten, maar daarna toch uit de weg gaan.
-Daan- schreef:
za 17 jun, 2023 11:31
Nu schrikken veel voetgangers natuurlijk ook van een fietsbel in mijn ervaring, zeker in landen waar fietsen buiten de steden hooguit een hobby voor in de zomer is. Echter, indien je de voetgangers van veraf al je pad ziet blokkeren, kun je deze beter ruim van te voren waarschuwen zodat ze ruim de tijd krijgen voor hun initiële verschrikte dansje met bijbehorende kreten, maar daarna toch uit de weg gaan.
Het nadeel van een stuurtas is dat deze de fietsbel (gedeeltelijk) afschermt.
Daarom heb ik de fietsbel gedemonteerd en roep waar toepasselijk altijd 'tingeling' of nog eens 'tingeling!' of luider 'PASOP!'
Bij het passeren zegt mijn fietsbel vaak 'dankuwel' of 'goedemiddag'.
Ik probeer daarmee bij te dragen aan wederzijds respect. (Soyons courtois)
Afbeelding
Afbeelding
IMG_20230621_101436_MP.jpg
Poppink schreef:
za 17 jun, 2023 11:41
Het nadeel van een stuurtas is dat deze de fietsbel (gedeeltelijk) afschermt.
Allemaal kul, je kan de fietsbel toch verplaatsen naar de verticale stuurpen? Kan je nog altijd met je rechterduim ring-ring doen. Zie hier, genomen in Noorwegen, oktober 2022.
DSC03852-detail.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
vr 23 jun, 2023 18:52
Poppink schreef:
za 17 jun, 2023 11:41
Het nadeel van een stuurtas is dat deze de fietsbel (gedeeltelijk) afschermt.
Allemaal kul, je kan de fietsbel toch verplaatsen naar de verticale stuurpen? Kan je nog altijd met je rechterduim ring-ring doen. Zie hier, genomen in Noorwegen, oktober 2022.

DSC03852-detail.jpg
En dacht je dan dat de mensen voor je horen dat je ring-ring doet?
janenliseth schreef:
vr 23 jun, 2023 15:05
IMG_20230621_101436_MP.jpg
Maarten van der Weijdens nieuwste uitdaging?

Mijn bel op de stuurpen doet trouwens ping-ping, en wordt prima gehoord.
Ik heb vroeger op een drukkerij (Jacob Dijkstra uitgeverij) gewerkt, waar schoolboeken werden vervaardigd. Daarbij natuurlijk ook lesboeken over het verkeer. Er stond expliciet aangegeven dat een goed werkende fietsbel verplicht is.
Evenals een wit achterspatbord.
Laat het verdwijnen van de wittespatbordplicht je na 28 jaar nog steeds niet los?
Allemaal punt gemaakt…terug naar grappige zaken onderweg.
Ok
DSC_0038.JPG
Midden in het bos wonen de kabouters en ... het vrouwke in de mieren: (met cameratoezicht met een onzichtbare camera, dat wel)
Afbeelding

Terug in de bewoonde wereld een fietspad waar zo'n 5000 auto's per dag over rijden, maar ik toch maar niet over fiets.
De situatie is er sinds een jaar ongeveer. Er moeten inmiddels duizenden en duizenden overheidsdienaren en verantwoordelijken van allerlei allooi langs zijn gekomen en onwettig door zijn gereden. Maar even iets doorgeven ho maar.
Afbeelding
DSC_0285.JPG
DSC_0287.JPG
DSC_0288.JPG
Ze waren er bijna.
De airbag was niet geactiveerd.
(zie tekst op de kofferbak)
De eigenaar heeft wel pech want de vervaldatum voor de APK is 03-02-2024.
Was de weg dan niet afgesloten wegens werkzaamheden? :roll:
Martin E. van Doornik schreef:
ma 03 jul, 2023 23:43
Was de weg dan niet afgesloten wegens werkzaamheden? :roll:
Jawel, maar er zijn altijd mensen voor wie de regels niet gelden.
Ik sprak een boer bij de afzetting en die vertelde dat er eerder al drie auto's waren gestrand waarvan 1 total loss omdat een zware rijplaat (zie eerste foto) omhoog klapte en zich on de onderkant van de auto boorde.
Poppink schreef:
di 04 jul, 2023 13:58
Martin E. van Doornik schreef:
ma 03 jul, 2023 23:43
Was de weg dan niet afgesloten wegens werkzaamheden? :roll:
Jawel, maar er zijn altijd mensen voor wie de regels niet gelden.
Ik sprak een boer bij de afzetting en die vertelde dat er eerder al drie auto's waren gestrand waarvan 1 total loss omdat een zware rijplaat (zie eerste foto) omhoog klapte en zich on de onderkant van de auto boorde.
Wat dat betreft is er toch een wezenlijk verschil tussen fietsers en automobilisten. Voor fietsers is er vaak wel een geitenpaadje te vinden.
Onlangs kwam ik op m'n fietstocht van Nieuwpoort naar Bazel 6 keer een wegafzetting tegen i.v.m. wegwerkzaamheden.
Alle keren kon ik er op de fiets lopend pf gewoon fietsend langs. Soms na het vriendelijk om toestemming vragen aan de wegwerkers.
Route barrée.jpg
Jan
Totdat je na drie km op een afgesloten weg (bergaf) constateert dat de brug weg is.