Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijf van schijfrem heeft speling. - Forum Wereldfietser

Schijf van schijfrem heeft speling.

De schijf op mijn achterwiel komt steeds los te zitten.
Als ik mijn rem in duw dan kan nog een centimeter naar voren en achteren bewegen. De schijf blijft dus vast tussen de klauwen maar het wel beweegt wel nog.

Heb het al 2 keer opnieuw aangedraaid en een fietsenmaker heeft het ook al eens gedaan.

De schijf zelf is nog prima. Weet niet goed wat er hier aan de hand is. Ziet er misschien speling op de schroefgaten? Lijkt me niet de bedoeling denk ik.

Best gewoon een nieuwe schijf opleggen?
Naaf met centerlock adapter? Die hebben dit nogal eens....
Als je een en ander losschroeft kun je toch zien of voelen waar de speling zit?
Als het geen centerlock is, dan heb je torx boutjes met een blauwe of soms rode borgvloeistof er op, dat is bij mij nog nooit losgegaan, Zorg wel dat je dat met de juiste Nm aandraait, dat staat op de schijf, uit mijn hoofd 4,6 Nm

Als de schroefgaten zijn uitgelubberd (met aluminium kan dat best makkelijk) dan zal je die gaten weer moeten vullen met een helicoil, dat is wel even een precisiewerkje, maar de kans dat het daarna nog een keer uitlubberd is erg klein. Een nieuwe naaf is wat dat betreft duurder en meer werk.
Wat ik zie is dat de schroefjes op hun plaats blijven zitten en de schijf beweegt. Als ik alles weer vast draai beweegt de schijf tijdelijk niet meer.

Op mijn werk heb ik loctite staan. Kan ik dat ook gebruiken om de schroeven echt vast te krijgen? Of gaan ze dan iets te vast zitten.
Vast is vast. Vaster is meestal geen goed idee omdat je dan spullen kapot kunt draaien. Bij twijfel gebruik je een momentsleutel.
Shorttrack schreef:
wo 28 jun, 2023 23:47
Op mijn werk heb ik loctite staan. Kan ik dat ook gebruiken om de schroeven echt vast te krijgen? Of gaan ze dan iets te vast zitten.
Dan moet je wel even uitkijken welke kleur (en nummer) die Locktite op het werk is, er zijn namelijk ook types die bedoeld zijn om iets vast te zetten wat nooit meer los hoeft/kan. De blauwe Locktite met nummer 242 is oké.
Een set verse boutjes (met borgmiddel) kost je een eurootje of 5. Zou ik niet voor gaan doe-het-zelven.

Kun je gelijk zien of de schijf nog oké is, nu hij al regelmatig los liep.
Grandonneur schreef:
do 29 jun, 2023 09:56
Een set verse boutjes (met borgmiddel) kost je een eurootje of 5. Zou ik niet voor gaan doe-het-zelven.
Nieuwe bouten kopen als je alleen een paar druppels Locktite nodig hebt is natuurlijk goed voor de economie. Iets minder voor het milieu.
Speeder300 schreef:
do 29 jun, 2023 15:20
Grandonneur schreef:
do 29 jun, 2023 09:56
Een set verse boutjes (met borgmiddel) kost je een eurootje of 5. Zou ik niet voor gaan doe-het-zelven.
Nieuwe bouten kopen als je alleen een paar druppels Locktite nodig hebt is natuurlijk goed voor de economie. Iets minder voor het milieu.
Een heel flesje Locktite kopen als je maar een paar druppels nodig hebt is nog beter voor de economie, als het klopt dat de boutjes maar 5 euro kosten. Dat flesje kost 15 euro.
Het zou ook zomaar kunnen dat dat flesje met inhoud veel slechter is voor het milieu dan de boutjes, want wat zitten daar voor stoffen in? Los daarvan en bovendien komen die boutjes met wat geluk later bij het oud metaal terecht.

Of de boutjes, of de Locktite, helpen weet ik niet. Daarvoor weet ik er te weinig van.
Ik ga eens enkele boutjes eruit draaien om het wat beter te kunnen bekijken.

Wat mij raar lijkt is dat de gaatjes in de schijf zelf groter zouden zijn dat de boutjes. Moet dat niet gewoon dezelfde maat zijn? Als de boutjes dan losser zou de schijf toch ongeveer oo zijn plek moeten blijven zitten. De voornaamste beweging die hij bij losse boutjes zou kunnen maken is weg van de as zou ik denken.

Dus ik denk ergens ook aan de gaten in de schijf zelf doe uitgelubberd zijn. Dit als gevolg van losse boutjes.

Of zijn de gaatjes altijd te groot en beweegt elke schijf in de draairichting van het wiel als je ze niet goed vast zet? Als voorbeeld. Als je een autowiel met de hand vast zet dan beweegt die ook niet in de draairichting. Zou het dus vreemd vinden dat een schijf dat wel zou doen.
Het zou kunnen dat er sleufgaten in de schijf zitten, al lijkt me dat sterk. Mocht er gewoon wat ruimte zitten in de gaten waar de bevestigingsboutjes in komen dan kun je gewoon de boutjes zo ver aandraaien dat de schijf nog te verdraaien is, en dan de schijf tegen de draairichting van het wiel verdraaien totdat hij tegen de boutjes zit. Dan vastdraaien en klaar is Kees (of eigenlijk, Shorttrack). Uiteraard wel van tevoren wat Locktite aan de draad van de boutjes doen, en daarvóór eerst de draad op de boutjes en in de naaf ontvetten.
Leon schreef:
do 29 jun, 2023 15:28
Een heel flesje Locktite kopen als je maar een paar druppels nodig hebt is nog beter voor de economie, als het klopt dat de boutjes maar 5 euro kosten. Dat flesje kost 15 euro.
De kans dat je blauwe Locktite maar ééns in je leven nodig hebt is statistisch gezien vrijwel nul.
Ik heb het nooit gehad of gebruikt. Ik ben benieuwd wanneer ik het nodig heb.
Wat zou de houdbaarheid van een aangebroken flesje zijn?
Ik hoef gelukkig geen locktite te kopen mocht het nodig zijn. Op mijn werk hebben ze genoeg flesjes staan. Een paradrupjes kunnen ze wel missen denk ik.
Dit is hoe de situatie eruit ziet. Als ik enkel boutjes eruit haal zie ik een blauw goedje zitten. Uitgewerkte locktite.
20230629_205627.jpg
20230629_205637.jpg
20230629_205643.jpg
Heb de schroeven nog eens stevig vastgedraaid. Schijf beweegt nu niet meer. Maar hij gaat zeker weer los komen. Dan draai ik hem onderweg wel een paar keer aan.

Na onze fietsvakantie gaat deze fiets op groot onderhoud bij de fietsenmaker. Hopelijk lossen zij het probleem goed op. Ervoor lukt helaas niet meer. Geen plek meer bij de fietsenmaker.
Is het je ook al opgevallen dat er een spaak gebroken is?
Jurr schreef:
do 29 jun, 2023 21:43
Is het je ook al opgevallen dat er een spaak gebroken is?
Dat was me ook daarnet pas opgevallen. Deze zal helaas niet meer hersteld kunnen worden voor vertrek. Maar ben er wel gerust is. 2 jaar geleden vakantie van 400km. En bij de eerste 10km brak er al een spaak.

Wel grappig. Wilde het nog vermelden in mijn vorig bericht over die spaak. Had het kunnen weten dat het opgemerkt zouden worden. :wink:
Shorttrack schreef:
do 29 jun, 2023 22:06
Dat was me ook daarnet pas opgevallen. Deze zal helaas niet meer hersteld kunnen worden voor vertrek.
Hoezo dat niet? Als je de juiste, of op zijn minst passende, spaak hebt en een spaaksleuteltje, ben je een minuutje later klaar.
Leon schreef:
do 29 jun, 2023 22:18
Shorttrack schreef:
do 29 jun, 2023 22:06
Dat was me ook daarnet pas opgevallen. Deze zal helaas niet meer hersteld kunnen worden voor vertrek.
Hoezo dat niet? Als je de juiste, of op zijn minst passende, spaak hebt en een spaaksleuteltje, ben je een minuutje later klaar.
Ik heb geen spaarsleuteltje. Maar het wordt wellicht hoog tijd dat ik een fietsgereedschap koffertje koop. Want eigenlijk ben ik maar belabberd uitgerust momenteel.