Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijf van schijfrem heeft speling. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schijf van schijfrem heeft speling.

Shorttrack schreef:
do 29 jun, 2023 22:36

Ik heb geen spaarsleuteltje. Maar het wordt wellicht hoog tijd dat ik een fietsgereedschap koffertje koop. Want eigenlijk ben ik maar belabberd uitgerust momenteel.
De fijnere spaaksleutels zitten niet in een koffertje (-:
Het lijkt op de onderste foto of de as ook niet helemaal goed in het frame zit, het wiel lijkt me nog iets verder naar boven te kunnen, of is dat optisch bedrog?
En voor wat betreft spaken, neem er gerust een handvol op de juiste lengte mee op vakantie. Als er 1 gaat is de kans groot dat er meer gaan, zeker als de fiets meer dan normaal belast gaat worden. (dus ook die spaaksleutel niet vergeten)
Leon schreef:
do 29 jun, 2023 20:07
Wat zou de houdbaarheid van een aangebroken flesje zijn?
Het is anaeroob, dus zolang er lucht in het flesje aanwezig is blijft het goed vloeibaar.
Die redenering kan ik helaas niet volgen.
Anearoob wil zeggen dat het spul werkt bij afwezigheid van lucht (zuurstof). Dus, je smeert het op de schroefdraad, draait de bout in een draadgat of moer, en het spul gaat “drogen / uitharden”.

Het flesje is slechts gedeeltelijk gevuld met de vloeistof (er is dus naast de vloeistof ook altijd lucht/zuurstof in het flesje aanwezig) zodat de Locktite niet gaat “werken”, en dus vloeibaar blijft. Een beetje het tegenovergestelde van een potje lijm, zeg maar.
Jurr schreef:
do 29 jun, 2023 22:39
Shorttrack schreef:
do 29 jun, 2023 22:36

Ik heb geen spaarsleuteltje. Maar het wordt wellicht hoog tijd dat ik een fietsgereedschap koffertje koop. Want eigenlijk ben ik maar belabberd uitgerust momenteel.
De fijnere spaaksleutels zitten niet in een koffertje (-:
En wat is een fijnere spaaksleutel?
Niet de exemplaren voor verschillende maten spaaknippels die je in van die koffertjes treft.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een Spokey. Of bijvoorbeeld een exemplaar van DT Swiss of Park Tool.
Als je een spaak koopt van dezelfde dikte kan je het oude nippeltje nog gebruiken. Hoef je ook je band niet leeg te laten lopen.

Wel hopen dat je hem er tussen krijgt met de schijfrem. Zo gefixed :)
Spaken breken vaak aan de kant van de cassette of tandwiel waardoor die er ook af moet is mijn ervaring
Dat is hier niet aan de orde. Je steekt hem er zo in. De spaak een beetje buigen in het midden mag, maar niet op de einden.
Hoe weet ik welke spaak ik nodig heb? Ik heb geen schuifmaat om de dikte te meten.

Het wiel gaat er volgende week sowieso uit om de band te wisselen. Kan ik ook direct de schijf eraf halen en er een nieuwe spaak in steken.
Shorttrack schreef:
vr 30 jun, 2023 20:42
Hoe weet ik welke spaak ik nodig heb? Ik heb geen schuifmaat om de dikte te meten.
Gewoon even vragen aan de fietsenwinkel waar je de spaak gaat kopen. En neem er gelijk een paar mee. Misschien is dit het begin van meer ellende...
Jurr schreef:
vr 30 jun, 2023 21:20
Shorttrack schreef:
vr 30 jun, 2023 20:42
Hoe weet ik welke spaak ik nodig heb? Ik heb geen schuifmaat om de dikte te meten.
Gewoon even vragen aan de fietsenwinkel waar je de spaak gaat kopen. En neem er gelijk een paar mee. Misschien is dit het begin van meer ellende...
Het wiel zal na de vakantie een afspraak krijgen bij een goede spaker. Dit wiel heeft al verschillende kapotte en losse spaken gehad. Hij wordt grotendeels onderhouden op de school waar mijn vriendin les geeft. Daar is een afdeling fietsenmaker. Het is op aanraden van de leraar (en ik vond het zelf ook tijd na het lezen van verschillende spaaktopics) om een deskundige spaker te zoeken hiervoor. Dit omdat er continu veel gewicht op het wiel staat. Ik ga daar direct om dikkere spaken vragen. Babboe heeft spijtig genoeg de slechte gewoonte om te dunnen spaken te nemen.
Verbaas je niet als de deskundige spaker straks zegt dat hij geen dikkere maar juist dunnere spaken gaat gebruiken; althans spaken die in het midden dunner zijn en aan de uiteinden even dik als je huidige.
Wat rekmogelijkheid in het midden is namelijk gunstig en in het midden breken ze zelden of nooit.
Leon schreef:
vr 30 jun, 2023 21:47
Verbaas je niet als de deskundige spaker straks zegt dat hij geen dikkere maar juist dunnere spaken gaat gebruiken.
Mijn voormalige topfietsenmaker (die zeer spijtig genoeg gestopt is) heeft ooit een identieke bakfiets naar een spaker gestuurd voor hetzelfde probleem. Ik ga naar diezelfde mensen gaan. De klanten van de bakfiets kennen wij zelf ook en hebben sindsdien geen problemen meer gehad. Dus ik ga af op het advies van die mensen. Wat ik sowieso ga doen. Ik ken er zelf niets van namelijk.

En waarom dunnere spaken?
En als je toch opnieuw gaat laten spaken, misschien de velg ook naar een maatje breder en/of een versie sterker?
Jurr schreef:
vr 30 jun, 2023 21:52
En als je toch opnieuw gaat laten spaken, misschien de velg ook naar een maatje breder en/of een versie sterker?
heb ik zelf te weinig pap van gegeten om te weten of dat verstandig zou zijn. Bij die andere bakfiets waren enkel de spaken vervangen weet ik.
Shorttrack schreef:
vr 30 jun, 2023 21:55
heb ik zelf te weinig pap van gegeten om te weten of dat verstandig zou zijn. Bij die andere bakfiets waren enkel de spaken vervangen weet ik.
Zeker wanneer je er zoveel arbeidsloon en nieuwe spaken in gaat steken kan het best de moeite zijn om de velg ook eens even kritisch te bekijken.

Babboe is toch ook niet bepaald de Rolls Royce onder de bakfietsen? Misschien zijn er bepaalde onderdelen wel met oog op een zo laag mogelijke kostprijs gekozen en niet een zo hoog mogelijke kwaliteit?

Geen idee wat er nu voor velg gebruikt is trouwens. Er lijkt Weinmann te staan op de hoek van het plaatje? Zou deze het zijn?

https://www.weinmanntek.com/product/8/2

Die gaat al wel lekker de breedte in, dus veel smaller zou ik niet gaan. Je zou bijvoorbeeld ook een Ryde Andra 40 of iets soortgelijks kunnen overwegen.

En aangezien je met de schijfrem geen velgremrand nodig hebt, kun je ook voor een schijfrem specifieke velg gaan. Als je budget wat hoger is kun je dan bijvoorbeeld naar DT Swiss, of als je van een Nederlands merk houdt... bijvoorbeeld een Rad15 Storm26.
Is de bakfiets het waard? Misschien is de hele bakfiets al naar de eeuwige fietspaden lang voordat nieuwe spaken het begeven, laat staan een nieuwe velg.
Jurr schreef:
vr 30 jun, 2023 22:02
Shorttrack schreef:
vr 30 jun, 2023 21:55
heb ik zelf te weinig pap van gegeten om te weten of dat verstandig zou zijn. Bij die andere bakfiets waren enkel de spaken vervangen weet ik.
Zeker wanneer je er zoveel arbeidsloon en nieuwe spaken in gaat steken kan het best de moeite zijn om de velg ook eens even kritisch te bekijken.

Babboe is toch ook niet bepaald de Rolls Royce onder de bakfietsen? Misschien zijn er bepaalde onderdelen wel met oog op een zo laag mogelijke kostprijs gekozen en niet een zo hoog mogelijke kwaliteit?

Geen idee wat er nu voor velg gebruikt is trouwens. Er lijkt Weinmann te staan op de hoek van het plaatje? Zou deze het zijn?

https://www.weinmanntek.com/product/8/2
Het is inderdaad die velg. Ik was juist foto's gaan nemen van de velg. Maar het niet meer nodig :P

De fiets zelf is nog goed genoeg. Wel wat roest hier en daar. Maar er is laatst een nieuw rechtervoorwiel in gestoken omdat bij de oude de naaf kapot was. De babboe gecertificeerde handelaar vond dat de beste oplossing. Bij dat wiel kwam ook meteen een nieuwe rollerbrake rem. Het linkervoorwiel begint ondertussen dezelfde symptomen te krijgen. Dus die zal wellicht ook aan de beurt zijn binnenkort.

Het lijkt met voor de fiets zelf wel waar om in de velg te investeren (denk ik, kan daar door gebrek aan kennis geen goed antwoord op plakken). Maar het probleem licht bij mij eerder bij die motor. Die zit ook in dat achterwiel. ook twee jaar terug een extra accu gekocht. Op fietsvakantie gaan en maar 30km kunnen fietsen 1 accu is wat mager vonden we. Misschien redeneer ik nu verkeerd. Maar als die motor het ?binnenkort? begeeft dan moet ik er een nieuwe insteken. Dus opnieuw laten spaken. Of tegen die tijd een nieuwe fiets direct. Onze kinderen worden ook ouder. Ik en mijn partner hebben eigenlijk nog geen deftig gesprek gehad over wat we doen als de motor het ineens begeeft.

ergens rest ook de vraag of ik de leraar op mijn vriendin haar school niet moet overtuigen om toch het wiel te spaken. Hij wil dit liever niet doen aangezien het over een belangrijker project gaat. Daar kost het echter maar 5 euro per uur plus materiaalkosten. Heb zelf geen idee hoeveel het kost om een wiel te laten spaken bij een goede spaker.

door het geld dat ik uit spaar aan arbeidskosten kan ik natuurlijk wel een beter velg erbij nemen.