Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijf van schijfrem heeft speling. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Schijf van schijfrem heeft speling.

Kwaliteit kost nu eenmaal iets meer, maar een wielenvlechter rekent je vaak ook niet de uurprijs voor het maken van een wiel, als die dat wel doet kun je beter meteen ergens anders een nieuwe fiets gaan kopen.
_Peter_ schreef:
za 01 jul, 2023 00:35
Kwaliteit kost nu eenmaal iets meer, maar een wielenvlechter rekent je vaak ook niet de uurprijs voor het maken van een wiel, als die dat wel doet kun je beter meteen ergens anders een nieuwe fiets gaan kopen.
Dat doen ze wel hoor, ze weten heel goed hoe lang het duurt om een wiel te vlechten en dat zit gewoon in de prijs. Dat is waarom een nieuw wiel al snel 200 euro kost. Als het veel minder dan dat is, is het een machinaal gespaakt wiel, of er worden stappen overgeslagen bij het bouwen, zoals het ontstressen en goed balanceren van de spaakspanning.
Overigens zijn de moderne machinaal gespaakte wielden een stuk beter dan die van vroeger, de techniek staat niet stil en de moderne machines kunnen die handelingen wel, wellicht zelfs beter dan de gemiddelde gehaaste fietsenmaker.
ErikB81 schreef:
za 01 jul, 2023 13:45
Overigens zijn de moderne machinaal gespaakte wielden een stuk beter dan die van vroeger, de techniek staat niet stil en de moderne machines kunnen die handelingen wel, wellicht zelfs beter dan de gemiddelde gehaaste fietsenmaker.
Ik vind dat er vaak te hoog wordt opgegeven van handgemaakt.
Als ik de kosten van spaken, nippels, velg en naaf bij elkaar optel dan zit ik bij een beetje kwaliteit al over de 100. Een uur werk lijkt me voor een goed wiel aan de krappe kant. Mar goed ik heb het vlechten en richten dan ook niet in de vingers zitten, wie weet dat dat scheelt.
Poppink schreef:
za 01 jul, 2023 14:30
ErikB81 schreef:
za 01 jul, 2023 13:45
Overigens zijn de moderne machinaal gespaakte wielden een stuk beter dan die van vroeger, de techniek staat niet stil en de moderne machines kunnen die handelingen wel, wellicht zelfs beter dan de gemiddelde gehaaste fietsenmaker.
Ik vind dat er vaak te hoog wordt opgegeven van handgemaakt.
Zulke kreten zijn dus flink over de datum.
_Peter_ schreef:
za 01 jul, 2023 15:43
Als ik de kosten van spaken, nippels, velg en naaf bij elkaar optel dan zit ik bij een beetje kwaliteit al over de 100. Een uur werk lijkt me voor een goed wiel aan de krappe kant. Mar goed ik heb het vlechten en richten dan ook niet in de vingers zitten, wie weet dat dat scheelt.
Er zullen wellicht heel goede spakers zijn die het in een uur kunnen. Maar het wil dan uiteraard niet zeggen dat hij dan minder moet aanrekenen omdat hij minder lang bezig was.
_Peter_ schreef:
do 29 jun, 2023 22:54
Het lijkt op de onderste foto of de as ook niet helemaal goed in het frame zit, het wiel lijkt me nog iets verder naar boven te kunnen, of is dat optisch bedrog?
Heb het wiel eruit gehad en wat je ziet was geen bedrog. Ik moest helaas opnieuw concluderen dat er echt pipoo's werken bij de gecertificeerde babboe fietsenmaker waar wij deze fiets gekocht hebben. Ze hebben de ass ondersteboven geïnstalleerd. Er zit namelijk een kleine uitsparing op de as die ervoor zorgt het wiel er maar op 2 manieren in past. Ofwel met de uitsparing omhoog ofwel naar beneden. Maar als hij naar boven zit valt het wiel niet mooi op zijn plaats. Dit heeft er overigens voor dat de remblokjes van de schijfrem slecht 2/3 werden afgesleten. Het wiel zat er namelijk niet die genoeg in. Nu het wiel er wel juist in zit remt hij enkel nog maar op 1/3 van het remblokje aangezien de rest al te diep is uitgesleten.

Het is echt ongelofelijk hoe vaak er al iets mis ging bij die fietsenmaker. En ze zijn nochtans de druks gezochte en meest bekenden fietsenmaker van de stad. Dit hebben ze te danken aan de vorige eigenaar die wel altijd tip top in orde zou zijn geweest.
Shorttrack schreef:
wo 05 jul, 2023 20:31
[...] de gecertificeerde babboe fietsenmaker [...]
Klinktals gecertificeerd de andere kant op fietsen naar iemand die zijn/haar vak wel verstaat.
Shorttrack schreef:
wo 05 jul, 2023 20:31
Het is echt ongelofelijk hoe vaak er al iets mis ging bij die fietsenmaker. En ze zijn nochtans de druks gezochte en meest bekenden fietsenmaker van de stad. Dit hebben ze te danken aan de vorige eigenaar die wel altijd tip top in orde zou zijn geweest.
Als ze slecht werk verrichten moet je er vaak naartoe. :D
Leon schreef:
wo 05 jul, 2023 20:58
Shorttrack schreef:
wo 05 jul, 2023 20:31
Het is echt ongelofelijk hoe vaak er al iets mis ging bij die fietsenmaker. En ze zijn nochtans de druks gezochte en meest bekenden fietsenmaker van de stad. Dit hebben ze te danken aan de vorige eigenaar die wel altijd tip top in orde zou zijn geweest.
Als ze slecht werk verrichten moet je er vaak naartoe. :D
Als ik daar nog de kans voor krijg. Had een tijd geleden mijn voor remmen zelf afgesteld en remde goed. Door de zoveelste omstandigheid kregen wij een gratis onderhouds beurt. Ik fiets er daarna me weg en bij de eerste bocht reed ik bijna rechtdoor de sloot in. De voornemen werkte plots nauwelijks. Ben direct terug gegaan en ze hebben ze vluchtig op straat nog afgesteld. Maar aangezien ik twee remmen heb voor kon ik er thuis opnieuw aan beginnen. Want links en rechts remde niet even hard.