Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sram double tap shifters en Gebla Rohbox - Forum Wereldfietser

Sram double tap shifters en Gebla Rohbox

Beste Fietsers,

Is er iemand die een Rohloff naaf heeft met SRAM shifters in combinatie met de Gebla Rohbox?
Wat zijn je ervaringen?
Op wat voor n fiets zit het?
Ik zou het graag vernemen alvorens ik het op mijn fiets aanschaf.

Mvg,
Roald
roaldhaan@gmail.com
Een vriend van mij heeft een Surly Krampus met een Rohloff en heeft heel lang gewoon de twist shifter gebruikt.
Sinds kort heeft hij er een Surly corner bar op zitten met trigger shifters en de Rohbox. Hij is er wel enthousiast over.
Hij kan nu switchen tussen recht stuur en corner bar door het stuur, bekabeling en box in 1 geheel te verwisselen.
Sonny schreef:
vr 30 jun, 2023 09:25
Een vriend van mij heeft een Surly Krampus met een Rohloff en heeft heel lang gewoon de twist shifter gebruikt.
Sinds kort heeft hij er een Surly corner bar op zitten met trigger shifters en de Rohbox. Hij is er wel enthousiast over.
Hij kan nu switchen tussen recht stuur en corner bar door het stuur, bekabeling en box in 1 geheel te verwisselen.
Wat zal zo'n bericht mooi zijn voor een argeloze bezoeker.
Lees: Toen ik een jaar of 7 geleden het fietsen weer oppakte na ruim dertig jaar afwezigheid bleek alles ineens anders, maar ook nu moet ik soms even uitzoeken wat er allemaal bedoeld wordt.
Heb ze niet maar werk er mee, de combinatie is net zo betrouwbaar als met een gewone draaishifter, maakt ook niet uit op wat voor een fiets ze zitten.

Het schakel gevoel is alleen niet zo direct als met een derailleur race shifter, minder precies en langere slag en maar 2 versnellingen tegelijk op of af schakelen.

Maar wil je aan race stuur en kunnen schakelen met je handen op de remmen dan is dit de enige optie, het zou mooi zijn als er een elektronische schakelbox met eigen oplaadbare accu [ zoals een AXS Sram derailleur] komt die kan praten met de DI2 of AXS shifters van Shimano of Sram.

Maar denk dat de markt daar te klein voor is om dat te ontwikkelen.
Mr. Z schreef:
vr 30 jun, 2023 18:24
Maar denk dat de markt daar te klein voor is om dat te ontwikkelen.
Pinion doet dat anders wel met hun SmartShifter.
Ach, en het electronisch schakelen is er ook al bij Rohloff

Nu nog iemand die dat mogelijk maakt zonder e-bike.

Dan gelijk op dezelfde accu als de bufferaccu die je al gebruikt voor de USB lader vanaf je naafdynamo.... en dan wil ik het ook wel eens proberen. Al heb ik er met een setje frisse kabels en goede kabelloop geen last van dat het een draaishifter is. Maar ach, ik rij dan ook niet met een krom stuur ;)
Jurr schreef:
vr 30 jun, 2023 21:24
Ach, en het electronisch schakelen is er ook al bij Rohloff

Nu nog iemand die dat mogelijk maakt zonder e-bike.
Tja en dat is zo stom, ze hadden een er een optie kunnen inbouwen dat je er een kleine accu op kon klikken of een draad van de accu van de e-bike accu.

En rij zelf met derailleur want dan heb ik af en toe nog wat te prutsen aan mn fietsen :wink:

En zins kort een fiets met krom stuur, een gravel ding met Force en XX1 AXS en met een race stuur op een MTB track schakelt elektronisch toch wel erg lekker en denk met Rohloff en Pinion zal het ook lekker werken, kost alleen wel weer wat...
Mr. Z schreef:
za 01 jul, 2023 22:53
........een gravel ding met Force en XX1 AXS en met een race stuur op een MTB track schakelt elektronisch toch wel erg lekker
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Schitterend!
Een Rohloff naaf is goedkoper, is mechanisch schakelen en dit kan je zelf inbouwen.

PS
Je zou zoiets misschien voordeliger in de VS aan kunnen schaffen.

(weer veel opgestoken vandaag dankzij dit onderwerp op het forum)
Poppink schreef:
za 01 jul, 2023 22:58
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Schitterend!
Een Rohloff naaf is goedkoper, is mechanisch schakelen en dit kan je zelf inbouwen.
Met een dropbar heb je hoe dan ook dropbarschifers (SRAM of Campognolo) nodig en die zijn prijzig. Daarnaast de Rohbox en de Rohloff wordt dan best een duur plaatje.

Bovendien past een Rohloff niet in elke fiets én is het schakelkarakter anders dan van een derailleur. Is dus zeker niet voor elke fiets of elk gebruik zaligmakend.
roaldrihson schreef:
do 29 jun, 2023 18:54
Beste Fietsers,

Is er iemand die een Rohloff naaf heeft met SRAM shifters in combinatie met de Gebla Rohbox?
Wat zijn je ervaringen?
Op wat voor n fiets zit het?
Ik zou het graag vernemen alvorens ik het op mijn fiets aanschaf.

Mvg,
Roald
roaldhaan@gmail.com
Ja, ik heb dit op mijn Velotraum Speedster. Soms pakt hij 2 versnellingen met de double tap Sram Shifters, maar meestal 1 per keer. (Misschien moet ik eens aan de kabel verstel dingetjes bij de Rohbox gaan draaien.) Als je hebt afgedaald en je staat onderaan geparkeerd van het volgende klimmetje moet je een heel aantal keer zwiepen tot je in een lichte versnelling komt. Op de top zwiep je je ook weer een ongeluk tot kan meetrappen in de afdaling. Je hebt geen indicator waarop je kan zien in welke versnelling je staat, dus trail and error tot je fiets weer lekker fietst. Je trapt dus ook weleens in het niets, omdat hij nog in een hele lichte versnelling staat als je bij de bakker weer weg rijdt. In het vlakke heb je dit probleem natuurlijk nooit, omdat je er max. maar 2 of 3 terug schakelt bij een verkeerslicht. En in het vlakke zit je nooit ver weg van je gewenste versnelling, dus dan mis je die indicator niet. Het ziet er allemaal wel mooi clean uit en is verder heel betrouwbaar. Van uitrekkende kabels heb je trouwens geen last, omdat na het schakelen de spanning er weer af is. Dus onderweg afstellen is er niet bij.
Oh ja, je schroeft hem er heel makkelijk af en weer op als je wiel er even uit moet.