Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe remblokjes passen niet in schijfrem - Forum Wereldfietser

Nieuwe remblokjes passen niet in schijfrem

Bij het installeren van mijn nieuwe remblokjes merk ik dat ze er niet in passen.

Heeft dit te maken met dat mijn remmen ontlucht moeten worden? Ik vertrek zondag op fietsvakantie en heb tot nu toe nog geen fietsenmaker gevonden die mij kan/wil helpen door drukte.
Ik heb er zelf te weinig verstand van om te weten wat de oorzaak is.
Shorttrack schreef:
wo 05 jul, 2023 20:24
Bij het installeren van mijn nieuwe remblokjes merk ik dat ze er niet in passen.
Ik heb geen verstand van schijfremmen, maar de mensen die dat wel hebben en die je willen helpen, zijn misschien gebaat met wat meer informatie over merk en type rem en merk en type blokjes? Fotootjes doen ook vaak wonderen, net als enige uitleg wat je precies gedaan hebt.

Succes gewenst met het verhelpen van het probleem,

Carl
Een gok op basis van de summiere info: De zuigers wel (volledig) teruggeduwd / terug kunnen duwen?
Martin_123 schreef:
wo 05 jul, 2023 21:46
Een gok op basis van de summiere info: De zuigers wel (volledig) teruggeduwd / terug kunnen duwen?
Indien hydraulische schijfrem: als je dat doet, kijk uit dat je de zuiger(-s) niet beschadigt. Dat doe je door niet direct op de zuiger(-s) van de remklauw te duwen met gereedschap, maar door bijvoorbeeld die druk uit te oefenen op de oude versleten remblokken of iets soortgelijks. Zo druk je met het versleten remblokje ertussen de zuiger(-s) weer naar binnen.

Vast wel iets van te vinden op YouTube of iets soortgelijks aan videomateriaal.
Martin_123 schreef:
wo 05 jul, 2023 21:46
Een gok op basis van de summiere info: De zuigers wel (volledig) teruggeduwd / terug kunnen duwen?
Kijk daar begint het al. Ben er ondertussen bij toeval al achter gekomen dat je dus inderdaad de zuigers moet terug duwen. Ik vermoed dat mijn probleem hiermee opgelost zal zijn.
Een filmpje over het vervangen van de blokken: https://www.youtube.com/watch?v=z2Uqi80Y67Y
Deze of die er sterk op lijken heb je erop zitten? Inderdaad zoals hierboven stond dat wel met beleid doen.
Voor je de zuigers terugduwt loont het om ze schoon te maken met een wattenstaafje met alcohol. Terugduwen wil bij mij meestal wel met een plastic bandenlichter.
_Peter_ schreef:
wo 05 jul, 2023 22:26
Terugduwen wil bij mij meestal wel met een plastic bandenlichter.
Er zijn ook speciale remblokspreiders / zuigerspreiders daarvoor. Maar met een schroevendraaier e.d. werkt het ook mits je ze wel netjes recht terugduwt.
Met een schroevendraaier kan ook, aangezien sommige zuigers van ceramisch of ander wat brozer materiaal zijn zou ik dat zoveel mogelijk proberen te vermijden. Of desnoods alleen gebruiken om de zuigers en remblokjes samen terug te duwen.
Nog beter: zorgen dat ze niet ingedrukt worden.
Ze moeten redelijk makelijk terug gaan, doen ze dat niet dan zijn ze of vies en vast komen te zitten, zijn ze verkantelt tijdens het terug drukken of meestal een overdruk/ teveel vloeistof in de rem.

Succes en hoop dat het goed komt!
De nieuwe remblokjes zitten erin. Omdat de remklauw toch opnieuw gecentreerd moest worden heb ik deze eraf gehaald om de zuigers terug te duwen. Het wiel eruit halen is echt een hele opgave met deze fiets.

Ik hoop echt dat mijn schijf niet verkeerd is afgesleten door het verkeerd geïnstalleerde wiel. Zoals je op de foto's kunt zien heeft hij een hele tijd op maat een deel van het blokje geremd. Ik zal na mijn fietsvakantie wel aan de remblokjes kunnen zien of mijn schijven nog mooi plat zijn. Een nieuwe schijf is de grote kost nu niet, maar het is wel vervelend dat ik daardoor opnieuw het wiel eruit moet halen.

Omdat mijn vriendin echt met de fiets weg moest vandaag heb de versleten remblokken er maat weer even in gestoken. Op een dag tijd is er van het dikker stuk al een pak meer afgesleten dan hoe ik ze eerst aan trof. Dus het dikker stuk van de blokjes was dus nog dikker eigenlijk.
20230706_210141.jpg
20230706_205709.jpg
20230706_205628.jpg
Ik moet dringend eens een cursus fietsenmaker volgen. Dan durf ik al sneller dingen zelf te doen en weet ik tenminste waar ik mee bezig ben. En of de "babboe gecertificeerde" fietsenmaker het weeral verprutst heeft. Het is trouwens de enige in heel belgie die officieel met babboe samenwerkt naar mijn weten.
Die blokjes zijn toch nog lang niet versleten...?
Jurr schreef:
do 06 jul, 2023 21:56
Die blokjes zijn toch nog lang niet versleten...?
Nee. Maar ik stop ze er toch liever niet terug in omdat ze op deze manier al zijn afgesleten. Omdat het wiel nu wel juist zit remt hij momenteel enkel om het kleine stukje. Hij remde opmerkelijk minder goed volgens mijn vriendin. We vertrekken zondag op reis. Dan wil ik gewoon geen risico nemen. Nieuwe blokjes kosten ook de wereld niet.
De nieuwe blokjes zijn overigens wel veel dikker dan deze.
Nog een bijkomstige vraag.

Met welke regelmaat worden de remmen het best gereinigd?
Ik deed het nu voor de eerst keer :oops:
Het vuil bleef er maar af komen. Maar nu ik eindelijk disk brake cleaner heb gekocht wil ik het wat beter bij gaan houden.
Zorgen dat je blokken en schijven niet vet worden, en dat eventuele ontvettende schoonmaakmiddelen niet in je lagers komen.

Verder hangt het van je gebruik af. Onder sommige omstandigheden kan het vier keer per dag zijn, onder andere omstandigheden eens in de vier jaar ;)
Shorttrack schreef:
do 06 jul, 2023 22:14

Nee. Maar ik stop ze er toch liever niet terug in omdat ze op deze manier al zijn afgesleten. Omdat het wiel nu wel juist zit remt hij momenteel enkel om het kleine stukje.
Best kans dat bij correcte montage het wel weer goed afslijt hoor =)
Shorttrack schreef:
do 06 jul, 2023 22:14

Hij remde opmerkelijk minder goed volgens mijn vriendin.
Vergeet je nieuwe blokken niet in te remmen.
Neem sowieso 1 of 2 reservesetjes mee, als je pech hebt kunnen ze snel slijten, zeker met slecht weer.
Jurr schreef:
do 06 jul, 2023 23:08
Vergeet je nieuwe blokken niet in te remmen.
Hoe kun je dat het beste doen?
de FliereFietser schreef:
vr 07 jul, 2023 08:35

Hoe kun je dat het beste doen?
Zorgen dat je nieuwe schijfremblokken een aantal keren kort na elkaar goed op temperatuur komen. Dat kan in het doorgaans vlakke Nederland soms best lastig zijn.

Maar door bijvoorbeeld bovenaan een berg nieuwe blokjes te monteren, dan helpt de afdaling je wel mee. Of op je favoriete brug of heuvel in de buurt. Aan je een fietsenwinkel vragen met een inremapparaat kan ook nog, dat is een soort gemotoriseerde rollenbank. Er zijn ook mensen die het met de losse blokjes en een tang boven een brander of gasfornuis doen, maar dat is mijn minst favoriete variant. ;)