Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gewicht fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

gewicht fiets

Ik heb zojuist het plaatje bestudeerd en vroeg me af hoeveel ketting er verwerkt is.
Dat antwoord vind ik hier: https://www.ligfiets.shop/nl/onderdelen ... kettingen/

Wat weegt die ketting?
Maakt die ketting door die buisjes veel herrie?
Ja, veel ketting natuurlijk. Maar slijt dan ook heel langzaam :)

Het mooist kwa efficiënt is natuurlijk een kettinglijn met weinig buis en rolletjes. Zolang een buisje min-of-meer rechtdoor gaat en vooral de in- en uitgangen niet aanlopen kan het geheel vrijwel geruisloos draaien.
Met fiets weegt met voordrager en lamp/powerbank erbij 15,25kg ongeveer. Het is per halve kilo dat mijn weegschaal weegt.

Het is een oude giant teraggo. Ik vind het persoonlijk nog meevallen van gewicht.
Als ik dit zo lees, zal een vakantiefiets zo'n 18 kg wegen. Gemiddeld zal er zo'n "13 tot 15 kilo aan onderdelen" aan hangen, zegt men. Dat wat je "eraan hangt" een grote rol speelt, merkte ik toen ik mijn stadsfiets (Gazelle Medeo) stripte voor groot onderhoud. Ik was verbaasd hoe weinig het frame woog, optisch bedrog dus. Maar ook lees ik dat het gewicht tot op zekere hoogte weinig uitmaakt.
WillemT schreef:
zo 09 jul, 2023 16:53
. Dat wat je "eraan hangt" een grote rol speelt, merkte ik toen ik mijn stadsfiets (Gazelle Medeo) stripte voor groot onderhoud. Ik verbaasd hoe weinig het frame woog,
En dan zit nog een groot deel in de vork en in de lugs/verbindingen. Ik heb ooit de middenstukken van de buizen van een kapot frame er uit gezaagd. Opmerkelijk licht is dat, waar je jaren op hebt zitten stoempen.