Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SHimano Nexus 8 schakelkabel vervangen - Forum Wereldfietser

SHimano Nexus 8 schakelkabel vervangen

Ik heb een Koga met Nexus SG-8R36 Rollerbrake naaf waarbij de schakelkabel is beschadigd bij de shifter welke is gecombineerd met de remhendel.

Ook is er een uitgescheurd (rubber?) busje te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schakelen gaat natuurlijk niet zoals gewenst nu dus tijd om de kabel te vervangen :idea:

Echter heb ik de volgende vragen waar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:
  • Moet ik de gehele binnen- en buitenkabel vervangen? De kabel gaat in één stuk door een gedeelte van het frame dus ik denk dat het handiger is om alleen de binnenkabel te vervangen?
  • Hoe heet dat uitgescheurde rubber wat om de kabel zit? Is dat onderdeel van de kabelstelbout en moet ik die dan ook vervangen? Ik zie het niet echt terug op het plaatje van de stelbout in de webshops
Dat uitgescherude dingetje is een eindkapje*. Je hebt er ook van metaal. Die zijn sterker, maar kunnen vaak roesten.
Als je buitenkabel begint te 'exploderen' is het tijd om die te vervangen. De zichtbare draden in de buitenkabel vangen namelijk de trekkracht op binnekabel op en worden daardoor op compressie belast. Als dat fout begint te gaan gaat het meestal verder.
Als de buitenkabel lang is uitgevallen kun je hem ook inkorten voor een tijdelijke fix. Dat doe je uiteraard nadat je de binnenkabel hebt verwijderd. Daarna een nieuwe binnenkabel erin of op hoop van zegen de oude.

Een kabel vervangen die door het frame gaat doe je door de oude kabel te gebruiken om de nieuwe er doorheen te trekken. Met een evt extra lange binnenkabel kun je zorgen dat de kabels elkaar volgen. Bij nauwe doorgangen moet je wel zorgen dat de tweede kabel mooi aanlsuit op de eerste. Iets met ducktape? Krimpkous?

*: je hebt er voor versnellingskabels en voor remkabels. Remkabels zijn dikker.
Dank Leon voor de duidelijke uitleg, ik kon dat rubbertje niet goed plaatsen maar zie nu inderdaad dat die bij buitenkabels wordt meegeleverd.

Ik zal de binnen- en buitenkabel vervangen.
En het 'rubbertje' is niet van rubber maar van kunststof ;)

Verder inderdaad verstandig om zowel binnen- als buitenkabel te vervangen. Schakelt het zeker na een aantal jaren/kilometers echt wel beter door.

Hangt een beetje af van hoe het intern in je frame loopt wat de handigste manier is om dit te doen, maar de diverse filmpjeswebsites staan vol met mensen met handige trucjes.

Het makkelijkst is natuurlijk een kabel die af-fabriek al volledig buitenom loopt zoals bij bijvoorbeeld Avaghon, idworx, Santos en Vittorio wordt toegepast. En ach, in nood op reis kun je natuurlijk prima een externe kabelloop maken op fietsen die dat niet hebben door middel van de nodige tie-wraps. Maar thuis zul je waarschijnlijk toch voor een wat meer permanente en nettere oplossing kiezen ;)

Succes!
ik denk dat je een kabelhoedje zoekt, zo eentje (en dan geen 150 stuks :wink: ):
https://www.giga-bikes.nl/8789-elvedes- ... t-per-150/
een beetje behulpzame fietsenmaker of fietsklussende buur heeft er wel eentje voor je liggen.
maar zit zo'n hoedje bij een setje met de kabels?

als je een setje koopt voor nexus 4 7 8, met binnen- en buitenkabel, dan zit er een 'tooltje'/soort-mal bij voor het afstellen van de kabel en het 'tonnetje' (weet effe niet een betere naam) dat je achteraan bij de naaf inhaakt.
ik bedoel het grijze stripje in het plastic in het midden:
Schermafbeelding 2023-07-12 om 17.10.53.png
Schermafbeelding 2023-07-12 om 17.10.53.png (220.51 KiB) 673 keer bekeken
hoogframe schreef:
wo 12 jul, 2023 17:13
ik denk dat je een kabelhoedje zoekt, zo eentje (en dan geen 150 stuks :wink: ):
https://www.giga-bikes.nl/8789-elvedes- ... t-per-150/
een beetje behulpzame fietsenmaker of fietsklussende buur heeft er wel eentje voor je liggen.
maar zit zo'n hoedje bij een setje met de kabels?

als je een setje koopt voor nexus 4 7 8, met binnen- en buitenkabel, dan zit er een 'tooltje'/soort-mal bij voor het afstellen van de kabel en het 'tonnetje' (weet effe niet een betere naam) dat je achteraan bij de naaf inhaakt.
ik bedoel het grijze stripje in het plastic in het midden:

Schermafbeelding 2023-07-12 om 17.10.53.png
Hmm ik wist niet dat er nog tooltjes waren voor de afstelling, ik heb een paar youtube video's snel bekeken en het leek goed te doen.

Heb deze kabel besteld, dezelfde die er al op zat (Shimano SIS40).

Afbeelding