Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 47 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Speeder300 schreef:
zo 09 jul, 2023 21:02
De auto gebruiken als thuisbatterij is met name handig als hij thuis staat op momenten dat de zonnepanelen leveren, d.w.z. met name als je nachtdienst hebt. Of eigenlijk alleen als je nachtdienst hebt. In andere gevallen is hij overdag van huis.
De autoaccu gebruiken in de avonduren is ook lucratief, maar dat heeft dan weer als nadeel dat je de volgende dag niet naar je werk kunt omdat de accu (bijna) leeg is.
Voorlopig is V2G nauwelijks aan de orde.
De andere genoemde opties die in dat artikel genoemd zijn, zijn ook al heel wat. Het lijstje maakt bovendien duidelijk dat er ook al aardig wat auto's zijn die het kunnen. Het is het blijven bestaan van de salderingsregeling die het tegenhoudt.

Het is hetzelfde als de explosief stijgende energieprijzen vorig jaar. Ineens gingen veel mensen - eindelijk eindelijk - wel iets doen met isolatie.

Het grootste probleem op dit moment is dat de overheid kapitalen investeert om goede technische werknemers weg (!) te houden van bedrijven die er om staan te springen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230705_95893868
Uiteraard is het niet perse nodig om een stekkerauto aan te schaffen om elektriciteit van je zonnepanelen op te slaan.
Een thuisbatterij voldoet. 10 kW plus omvormer benodigd. En een dak waar zonnepanelen op kunnen liggen.
Houd wel rekening met de terugverdientijd bij aanschaf en verwachte levensduur accu.
Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2133138

Wat dit met stekkerfiets te maken heeft?
joukon schreef:
ma 10 jul, 2023 16:48
Uiteraard is het niet perse nodig om een stekkerauto aan te schaffen om elektriciteit van je zonnepanelen op te slaan. Een thuisbatterij voldoet. 10 kW plus omvormer benodigd. En een dak waar zonnepanelen op kunnen liggen. Houd wel rekening met de terugverdientijd bij aanschaf en verwachte levensduur accu.
Een vriend van mij heeft precies zo’n installatie aangeschaft. Het wordt nóg aantrekkelijker als je er in slaagt het hele idee van terugverdienen los te laten, dus door zo’n installatie te zien als een vorm van energievoorziening. Dus bijvoorbeeld zoals een auto of verwarmingsketel, die koop je ook niet om ze in x jaren terug te verdienen. Het geld voor de aanschaf ben je gewoon kwijt, en daar krijg je vanaf de aanschafdatum iets voor terug wat je graag wilt hebben. Geldt voor de auto, de verwarmingsketel, en de zonnepanelen installatie.
joukon schreef:
ma 10 jul, 2023 16:48
Wat dit met stekkerfiets te maken heeft?
Niet veel, accoord.

Wat wel ook voor e-bikes op middellange termijn mooi nieuws is, is dat Toyota vorige week heeft aangekondigd vastestofbatterijen in massa te kunnen produceren voor de helft van het geld, met de helft van het gewicht, supersnel te laden en brandveiliger. Tegen 2027 zouden daarmee auto's op de markt kunnen komen.
Via deze google-link zie je de berichten in een boel media: https://www.google.nl/search?q=toyota+e ... bs=qdr%3Aw
De machtsstrijd tussen auto en fietser lijkt beslecht in voordeel van de laatste.
Nu echter barst er een nieuwe strijd, die van wie het monopoly heeft op het fietspad.
Analoog versus stekkerfiets. Auto's uit de stad. Met fiets veiliger naar school en werk. Daar waar de fiets voorrang krijgt, komt er een spierballenstrijd die de stekkerfiets ruim aan het winnen is met ellebogenwerk tussen fietsers onderling.

Je moet niet opkijken wanneer een fietsbolide je met 40-50 kilometer per uur plots inhaalt, ondanks een maximumsnelheid op de fietsstraat van 30 km/u voor alle weggebruikers. En die stekkerfiets is ook nog eens muisstil. Het enige dat je hoort is het rubber dat zich op het wegdek beplakt. Doodeng.

De analoge fiets zal op basis van een natuurwet, gemakzucht, snel terrein verliezen ten voordeel van stekkerfiets. Analoog zal op termijn de verliezer zijn.
joukon schreef:
di 11 jul, 2023 11:45
De machtsstrijd tussen auto en fietser lijkt beslecht in voordeel van de laatste.
Nu echter barst er een nieuwe strijd, die van wie het monopoly heeft op het fietspad.
Dat dat laatste een probleem is komt omdat "de auto's" er in geslaagd zijn om alles was geen auto is op een klein hobbelig en bochtig paadje naast de hoofdrijbaan te dirigeren. Dus ik zie dat van die machtsstrijd ietwat anders.
joukon schreef:
di 11 jul, 2023 11:45
De analoge fiets zal op basis van een natuurwet, gemakzucht, snel terrein verliezen ten voordeel van stekkerfiets. Analoog zal op termijn de verliezer zijn.
Ook off topic. Een analoge fiets is volgens mij geen fiets zonder motor, maar een fiets die niet bestaat ;-). Analoog hieraan: een uitgeprinte pdf is geen analoge kopie etc.
joukon schreef:
di 11 jul, 2023 11:45
Het enige dat je hoort is het rubber dat zich op het wegdek beplakt. Doodeng.
Die zinsnede heb ik toch al ergens gelezen? .... Voilá:
https://www.parool.nl/columns-opinie/op ... r~b2524449
Leon schreef:
di 11 jul, 2023 11:51
joukon schreef:
di 11 jul, 2023 11:45
De machtsstrijd tussen auto en fietser lijkt beslecht in voordeel van de laatste.
Nu echter barst er een nieuwe strijd, die van wie het monopoly heeft op het fietspad.
Dat dat laatste een probleem is komt omdat "de auto's" er in geslaagd zijn om alles was geen auto is op een klein hobbelig en bochtig paadje naast de hoofdrijbaan te dirigeren. Dus ik zie dat van die machtsstrijd ietwat anders.
Het is en blijft de mens en we hebben er zelf voor gekozen. Erger kan bijna niet.

De auto is in het voordeel. Volgens mij is dit gegroeid omdat de mens niet vergenoeg in de toekomst kan kijken.
Vanaf de geboorte en zodra je buiten de deur gaar komen is het. Pas op voor de auto. Ga maar op de stoep fietsen is veiliger met al die autos. Je gaat oversteken goed naar de autos gekeken. We hebben zebras moeten ontwikkelen je had nooit meer de overkant van de straat gehaald. We zijn opgevoed, een auto daar moet je ook in komen te zitten. Altijd droog geen weer en wind, je eigen muziek in een stoel aircootje erbij, je heb niets met een ander te maken. Wat willen we nog meer.
De auto moet terug in zijn hok.
Misschien kan een rijschoolhouder ons helpen om het anders te gaan doen. Met 17 jaar oud valt er nog wat te redden. Wie weet als de leerlingen pa en ma zijn komen ze erachter oja zo heb ik het geleerd.
Hè leuk, het wordt hier ook een anti-auto topic. Dat gebeurt nou nooit...
De auto is het slachtoffer van zijn eigen succes. Helaas is het niet enige slachtoffer.

De e-bike zit een beetje in hetzelfde schuitje vind ik. (Te) drukke fietspaden en meer (dodelijke) ongelukken.

Net als bij de auto is de e-bike ook niet het enige slachtoffer van dat succes.
Er is nog nooit zoveel brandstof getankt. De afgelopen 10 jaar is dat alleen maar gestegen. De e-bike heeft dat toch niet het gewenste effect op het laten staan van de auto denk ik dan.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230711 ... rce=google

Benzine vertoont een opvallende stijging. Maar diesel zakt niet in verhouding.
Shorttrack schreef:
wo 12 jul, 2023 08:33
Er is nog nooit zoveel brandstof getankt. De afgelopen 10 jaar is dat alleen maar gestegen. De e-bike heeft dat toch niet het gewenste effect op het laten staan van de auto denk ik dan.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230711 ... rce=google

Benzine vertoont een opvallende stijging. Maar diesel zakt niet in verhouding.
De opkomst hybride auto is steeds met benzine als brandstof. De opkomst van koerierdiensten houdt het dieselvolume op peil.
PatrickL schreef:
wo 12 jul, 2023 10:56
Shorttrack schreef:
wo 12 jul, 2023 08:33
Er is nog nooit zoveel brandstof getankt. De afgelopen 10 jaar is dat alleen maar gestegen. De e-bike heeft dat toch niet het gewenste effect op het laten staan van de auto denk ik dan.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230711 ... rce=google

Benzine vertoont een opvallende stijging. Maar diesel zakt niet in verhouding.
De opkomst hybride auto is steeds met benzine als brandstof. De opkomst van koerierdiensten houdt het dieselvolume op peil.
Neemt niet weg dat men nog altijd meer met de auto is gaan rijden. Je moet ook rekening houden dat die koeriersdienst ervoor zorgt dat je zelf niet meer naar de winkel moet met de auto. En in een ideaal scenario is het zelfs zo dat een product thuis laten leveren duurzamer is dan zelf naar de winkel te rijden (met de auto).
Waar gaat dit topic eigenlijk over?

Jan
Flix schreef:
wo 12 jul, 2023 20:25
Dat gebrek aan fysieke inspanning is vooral voor degenen hier die achter hun beeldscherm hun negatieve en/of niet-relevante meningen blijven spuien. Andere mensen zijn gewoon aan het fietsen; al dan niet ondersteund; maar wel lekker bezig & buiten.
Ter verdediging: ik heb vandaag nog wel effe 24 km gefietst, op en neer naar de Italiaan voor een Hawai-becher. Gewone fiets, geen elektrieke, excuses voor de caloriën van het ijsje.
Speeder300 schreef:
wo 12 jul, 2023 21:54
Ter verdediging: ik heb vandaag nog wel effe 24 km gefietst, op en neer naar de Italiaan voor een Hawai-becher. Gewone fiets, geen elektrieke, excuses voor de caloriën van het ijsje.
Gefeliciteerd hoor.
Van mij had je het gerust op een elektrische fiets mogen doen. Ook sportief.
Italiaan - Hawaï - Becher, wat een leuke combinatie.
Dit topic is gesloten.

Moderator