Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ook mijn brooks zadel doet mij hartstikke pijn. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ook mijn brooks zadel doet mij hartstikke pijn.

luchtfietser schreef:
do 13 jul, 2023 09:27
Ik ga hier nog even op verder rijden, en anders na de zomer opzoek naar een nieuw zadel.
Ik snap niet waarom je een zadel koopt wat je moet inrijden. Wat is dat voor flauwe kul.
Mijn zadel ging ook kapot. Nou ja kapot de heel dunne afwerklaag begon te scheuren. De zit op het zadel was nog steeds goed, niet ingezakt of wat dan ook. Ik kocht van het zelfde merk een nieuw zadel, zelfde type. Voor, ik dacht rond de 60€ ging ik gewoon verder niks geen gedoe.
Voor de maker van het zadel en de hele keten die erbij betrokken zijn een ideaal verdien model.
Dat je zelf nergens last van hebt betekent niet dat het voor anderen ook zo is.
WimB schreef:
do 13 jul, 2023 11:05
luchtfietser schreef:
do 13 jul, 2023 09:27
Ik ga hier nog even op verder rijden, en anders na de zomer opzoek naar een nieuw zadel.
Ik snap niet waarom je een zadel koopt wat je moet inrijden. Wat is dat voor flauwe kul.
Mijn zadel ging ook kapot. Nou ja kapot de heel dunne afwerklaag begon te scheuren. De zit op het zadel was nog steeds goed, niet ingezakt of wat dan ook. Ik kocht van het zelfde merk een nieuw zadel, zelfde type. Voor, ik dacht rond de 60€ ging ik gewoon verder niks geen gedoe.
Voor de maker van het zadel en de hele keten die erbij betrokken zijn een ideaal verdien model.
Ik begrijp eigenlijk niet waar je nu moeite mee hebt. Dat ik nog even aankijk op het gelzadel? Of het principe dat sommige zadels ingereden moeten worden (om daarna als gegoten te zitten, hoop je)?

In ieder geval moet het zadel je goed 'zitten' of niet toch? Soms duurt dat even.
Leon schreef:
do 13 jul, 2023 11:14
Dat je zelf nergens last van hebt betekent niet dat het voor anderen ook zo is.
Dan probeer je een ander zadel. Tot je een zadel hebt waar je goed opzit en dan maar hopen dat er genoeg fietsers zijn die dat zadel ook graag willen hebben dan wil de fabriek dat graag voor ons maken.
Ik heb twee weken geleden de "selle royal respiro moderate" gekocht. Eerste week 13km per dag gefietst en toen moest ik nog even wennen. Maar al veel beter dan mijn vorige zadels.

Nu op fietsvakantie en al twee fietsdagen gehad van 45 en 65km. Zadel zit ondertussen heel goed. En geen enkele keer last gehad van slapende lichaamsdelen. Enkel de zitbotjes waren in het begin wat lastig. Maar dat is nu zo goed als weg.

Het is een zacht zadel. Zachter dan ik gedacht had. En de verluchting lijkt goed te werken.

Je kunt hem 30 dagen testen.

Ik vind het een aanrader.

P.s.

Ik was eigenlijk ook al rond aan het kijken naar fietsondergoed. Maar dit blijkt voor mij dus niet nodig te zij.
WimB schreef:
do 13 jul, 2023 11:05
Ik kocht van het zelfde merk een nieuw zadel, zelfde type. Voor, ik dacht rond de 60€ ging ik gewoon verder niks geen gedoe.
Voor de maker van het zadel en de hele keten die erbij betrokken zijn een ideaal verdien model.
Welk zadel kocht je als ik vragen mag?
Het heeft eigenlijk geen zin om jouw vraag te beantwoorden. Omdat nooit vermeld wordt hoe hij/zij op de fiets zit en het aller belangrijkste, wat de toersnelheid is.
Je zit al op een Selle Royal Respiro Moderate. Ik heb ongeveer het zelfde type maar bij mij stond op de verpakking dat dit type meer geschikt is voor fietsers die wat meer gebogen op de fiets zitten.
Ik heb er ook even naar gekeken, maar de breedte staat er niet bij. zou je dat eens willen opmeten?
Ik had laatst afdrukken van mijn zitbotjes gemaakt, maar ik vrees dat ik dat even opnieuw moet doen :D
luchtfietser schreef: Ik heb er ook even naar gekeken, maar de breedte staat er niet bij. zou je dat eens willen opmeten?
Gemeten de breedte ligt tussen de 9 en 9,5 cm.
Het inrijden van een zadel is blijven hangen uit de tijd van de leren zadels. De mens heeft nog steeds het idee dat dat erbij hoort.
En het lastige is het bestaat nog ook althans als ik hier foto's van de zadels van de vakantiefietsers zie. Ik verbijsterd dat ze geen problemen hebben. Gooi de hele theorie over zadels maar over boord.
Wat ook van invloed zal zijn is het gewicht de betreffende fietser. Of je 70 of 100 kg weegt.
Ga er maar aanstaan om een goed zadel te maken.
WimB schreef:
vr 14 jul, 2023 12:39
Ga er maar aanstaan om een goed zadel te maken.
Voor weinig geld natuurlijk.
Voor veel geld zou je een maatzadel kunnen maken. Mooi ademend en op maat gevormd leer, rustend op een bed van op een maat gemaakte vorm van fijnmazig sterk RVS gaas om de vorm te vereeuwigen.
Leon schreef:
vr 14 jul, 2023 17:10
Mooi ademend en op maat gevormd leer, rustend op een bed van op een maat gemaakte vorm van fijnmazig sterk RVS gaas om de vorm te vereeuwigen.
Dat zal zeker gebeuren in de eeuwige fietsvelden!
luchtfietser schreef:
vr 14 jul, 2023 11:27
Ik heb er ook even naar gekeken, maar de breedte staat er niet bij. zou je dat eens willen opmeten?
Ik had laatst afdrukken van mijn zitbotjes gemaakt, maar ik vrees dat ik dat even opnieuw moet doen :D
Als je de Selle royal respiro moderate bedoelt dan is hij 182mm breed. Maar ik heb zelf niet naar mijn maat gekeken van de zitbotjes. Heb ze wel gemeten maar heb er niets mee gedaan. Op de website van selle royal heb je 3 modellen van de respiro. Afhankelijk van hoe ver je voorover hangt kun je een zadel kiezen. Ik heb de middelste gekozen. Ik zit wel wat dieper waardoor ik in theorie de smalste zou moeten nemen volgens de site. Maar ik ben van plan mijn zithouding wat rechter op te zetten.
Dus mijn zadel zou nu te breedt moeten zijn voor mij. Maar ik vind het prima zo.

Dit zadel kun je niet inrijden. Je bibs moet er gewoon aan wennen. Maar dat zal wellicht bij alle zadels wel zo zijn voor langere tochten.
Voor echt korte ritjes naar de supermarkt zal enkel gelzadel goed zitten denk ik.
Shorttrack schreef:
vr 14 jul, 2023 20:23
Als je de Selle royal respiro moderate bedoelt dan is hij 182mm breed.

Dit zadel kun je niet inrijden. Je bibs moet er gewoon aan wennen. Maar dat zal wellicht bij alle zadels wel zo zijn voor langere tochten.
Voor echt korte ritjes naar de supermarkt zal enkel gelzadel goed zitten denk ik.
Mijn zadel is 160mm breed.
En de marketing van een aantal merken zadels is "een zadel moet je inrijden." Zou ik ook laten verzinnen door een reclame bureau. Dat is juist het mooie van moderne zadels die hoef je niet in te rijden. Je neemt zelf de moeite om je zadel zo goed mogelijk in de juiste stand te zetten. Schrijf dat op een een boekje. Ga naar de winkel en koop het zelfde zadel, pak het boekje monteer dat zadel en gaan met die banaan. En nou maar hopen dat de fabriek ook die inspanning wil leveren om bijna het zelfde zadel te maken voor ons.
Dus als je tevreden bent met je ingereden leeen zadel dan doe je iets verkeerd? 🤔
WimB schreef:
za 15 jul, 2023 11:03
En de marketing van een aantal merken zadels is "een zadel moet je inrijden." Zou ik ook laten verzinnen door een reclame bureau. Dat is juist het mooie van moderne zadels die hoef je niet in te rijden. Je neemt zelf de moeite om je zadel zo goed mogelijk in de juiste stand te zetten. Schrijf dat op een een boekje. Ga naar de winkel en koop het zelfde zadel, pak het boekje monteer dat zadel en gaan met die banaan. En nou maar hopen dat de fabriek ook die inspanning wil leveren om bijna het zelfde zadel te maken voor ons.
Zelf koken is sinds de uitvinding van de magnetronmaaltijd dus ook achterhaald.
Let op welke maaltijd het lekkerste is en schrijf dat op in een boekje. Ga naar de winkel en koop het zelfde ... je begrijpt de absurde analogie denk ik wel.

Je kunt het verhaal ook omkeren. Men begon met leer. Dat kwam van het paardrijden.
Daarna is men andere fietszadels gaan maken. Maar ondanks een aantal vervelende nadelen van leren zadels, een gebrek aan doorontwikkeling ervan, een stevig tekortschietend kwaliteismanagement bij een bekend merk, marketing die vooral blabla verkoopt en stevige prijzen schoot dat ontwikkelen van die andere zadels niet bepaald op en zijn leren zadels ruim een eeuw na dato nog steeds te koop en gewild.
Ik pas mijn fietsbroek aan de rit…
Ik heb meerdere merken broeken de ene zit wat lekkerder als de ander, maar die ander heeft bijvoorbeeld weer een wat dikkere zeem, voor het mountainbiken kies ik altijd die ene etc etc

En het zadel? Die zit gewoon op de fiets bij aankoop en daar die ik het dan mee…meestal gewoon prima…

Pas mijn broek dus gewoon aan, zoals gister rondje Lauwersmeer vanuit Groningen, 100 km dus 4.5 uur zitten, dan pak ik de dikkere zeem….

Misschien toeval maar meestal zitten er wat hardere smalle zadels op m’n fietsen en dat gaat wel prima, wen er vanzelf aan denk ik dan altijd maar…

Maar ik ken de verhalen van zadelpijn….heb ik zelf ook wel gehad in het verleden…

Gr ej
ej groningen schreef:

Pas mijn broek dus gewoon aan, zoals gister rondje Lauwersmeer vanuit Groningen, 100 km dus 4.5 uur zitten, dan pak ik de dikkere zeem….
Gr ej
Je bent een wat stevige fietser daarom zweef je meer boven het zadel, dus minderdruk op het zitvlak.
Als minder druk op zitbotjes de oplossing zou zijn, zouden gelzadels dat ook zijn.
Klopt Wim b….trap wel stevig door maar ben geen wielrenner ofzo, meestal als ik ga touren met de koga trap ik 22 a 23 km gemiddeld…en neem 1 broodpauze en insmeren en bidon bijvullen….
Zou dat veel schelen voor de zitbotjes die snelheid?

Met bepakking vorig jaar fietste ik langzamer, ik denk 18-20 km per uur…

Ben me aan het afleren om mountainbike achtig aan te zetten bij het stoplicht enzo…achtertandwiel schijnt hierdoor snel te slijten…

Gr ej
ej groningen schreef:
Zou dat veel schelen voor de zitbotjes die snelheid?

Met bepakking vorig jaar fietste ik langzamer, ik denk 18-20 km per uur…

Gr ej
Het gaat er om dat je druk op de pedalen moet zetten. Het is, het lichaam gaat omhoog of je pedaal gaat naar beneden.
Met bepakking enz enz.