Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Hoi,

Er is veel gesproken over het gewicht van onderdelen voor de fiets. Sommige vinden het zelfs noemenswaardig om te praten over het gewicht van een bagagedrager of een derailer. Of de fietser in kwestie nu 70kg weegt of 90kg, blijkt niet noemenswaardig te zijn, maar die 150gr extra voor een bagagedrager wel! :?

Zal een fanatieke fietser nu echt voor- of nadelen ondervinden van een gewichtbesparing van 1000gr? Ook na 10.000km? :?:

Dat het niet verstandig is om 3 flessen Coca Cola van 2 liter in de zadeltassen te stoppen, vind ik niet onredelijk opgemerkt, maar te adviseren om je wereldontvanger van 350gr vanwege het gewicht niet mee te nemen omdat...?

Dick R.
Hoi,

ik kan me niet echt voorstellen dat het gewicht van de wereldontvanger merkbaar van invloed zal zijn voor de fietser. 1 kg is ongeveer 1 % van het totale gewicht van de fiets+fietser+bagage. Alleen, - strikt genomen - moet je hierbij niet vergeten dat bagage "dood" gewicht is: het zal niet bijdragen aan de voortuigang, wat een deel van je lichaamsgewicht wel doet.

Ik neem het zelf niet zo heel nauw: ik neem ook altijd wel een dik boek mee onderweg (lees enkele "overbodige" grammen) en mijn fiets is ook niet direct een van de allerlichtsten.
Belangrijker is dat de totale gewichtsbesparing meer een optelling is van allerlei kleine, op zichzelf niet zo belangrijk lijkende, gewichtsbesparingen.
Een super lichtgewicht derailleur oid is ook pas relevant als ook de rest super lichtgewicht is.

Daarbij komt dat wanneer je voornamelijk vlakke wegen rijdt, het gewicht niet eens zo heel belangrijk is. Zodra eenmaal een constante snelheid bereikt is, is alleen de hogere rolweerstand nog de extra te overwinnen tegenwerking die de kilo's van de fiets veroorzaken. Ga je klimmen, dan gaat ook de zwaartekracht een rol spelen (die krijgt dan een component in de rijrichting).

Zelf kom ik voor een volledige bepakking, inclusief wat eetvoorraad altijd ergens rond de 20 kilo uit. Meestal iets er boven. Maar of het nu een kilo meer of minder is... irrelevant.

De gewichtsbesparing begint in mijn geval bij mijzelf. En dat is meteen de goedkoopste manier van gewichtsbesparen. Afvallen! Ik kan best met een kilootje of twintig minder. Dus ik sjouw een wereld ontvanger gewoon mee. Met een hoger 'eigen' gewicht heb je ook een sterkere en duurdere fiets nodig. Dus zwaarder. Als je zo'n 65 kilo weegt schijnt dat het beste te zijn. Dan kan je op een heel licht fietsje weg. Dan breken de spaken niet.
Succes!
Niko
Trapper schreef:Er is veel gesproken over het gewicht van onderdelen voor de fiets. Sommige vinden het zelfs noemenswaardig om te praten over het gewicht van een bagagedrager of een derailer. Of de fietser in kwestie nu 70kg weegt of 90kg, blijkt niet noemenswaardig te zijn, maar die 150gr extra voor een bagagedrager wel! :?
Gevoelsmatig ben ik het zeker met je eens. Dat leidt er wel toe dat mijn tassen altijd vol raken. Ik heb immers veel dingen van het gewicht van een wereldontvanger waarvan het leuk is ze mee te nemen :D
Toen het totaalgewicht van wat ik noodzakelijk vond mee te nemen de spuigaten begin uit te lopen heb ik eens een lijst gemaakt met besparingsmogelijkheden en de kosten daarvan. Op grond van de grootheid [te besparen grammen per geinvesteerde gulden] (tegenwoordig euro) heb ik besloten dat de slaapzak van 2,5 kg nodig aan vervanging toe was.
Groeten,
Leon
Trapper schreef:Zal een fanatieke fietser nu echt voor- of nadelen ondervinden van een gewichtbesparing van 1000gr? Ook na 10.000km?
Al dit gelezen hebbende, is het niet een verstandige overweging om een BOB achter je fiets te hangen indien je bagage boven de 15 kilo dreigt uit te komen? Theoretisch denk ik dat dit een belangrijk mindere belasting is voor essentiele onderdelen van de fiets.
Volgens mij hoef je de stap naar een BOB niet te maken vanwege het (genoemde) gewicht van de bagage. Nu weet ik niet wat voor fiets je precies hebt, maar de meeste fietsen (die gebruik worden voor het vakantietochten) kunnen toch wel een 15 kg bagage aan. Zeker als je voornamelijk verharde of redelijke onverharde wegen rijd.

De BOB brengt ook weer andere belastingen op de fiets met zich mee (over BOBs is geloof ik al eens een uitgebreide discussie geweest).

Geen echte directe tip tot besparing van gewicht maar toch.
Vervang alle mogelijke inbus en zeskant boutjes door 5mm inbus en dan van roestvaststaal. je kan met minder gereedschap toe wat ook weer iets uit de weegschaal haald.
Ook is R.V.S. is een stuk sterker dan de rotzooi waar sommige fabrikanten stuurpen en bidon houder mee vast zetten.

Succes, John.

Op de komende Fietsvakantiebeurs kun je meedoen met FietsFitExperience met spinnen en aquarobics. Wel zwemkleding en strakke pakje meenemen.

Wat mij vorig jaar opviel, was dat toen ik synthetische kleding (i.v.m. vrieskoude) meenam in plaats van katoenen kleding, dat dat aanzienlijk scheelde in gewicht.
Kijk verder ook nog eens naar het gewicht van banden. De alomgeroemde Schwalbe Marathon XR zijn 100 gram per stuk zwaarder dan de veel lichter lopende Continental TT 2000.
Ik ben het eens dat je niet op een paar honderd gram moet letten. Als je met de fiets er op uit trekt, ben je zo gelukkig met de spullen die je hebt, dat een wereldontvanger een mooie luxe is. En heus, dan mis je je breedbeeld televisie met Dolby surround echt niet.

Nou, laat ik dan maar een lans breken voor het grammenjagen.

Mijn bezwaar bestaat niet zo zeer uit 350 gram extra (hoewel :? ), maar meer de mentaliteit die ermee gepaard gaat. Want dan blijft het vaak niet bij één ding, maar zit je tas zo vol met allerlei goederen waar je makkelijk zonder kunt en gaat het om kilo's. En dat voel je zeker als je gaat fietsen!! Wel eens na een dag fietsen nog even een ritje gemaakt zonder bagage??? Nou dan merk je het effect wel van extra gewicht.

Bovendien is het ook wel handig als je moet vliegen aangezien je met een fiets van zeker 15 kilo eigenlijk altijd overgewicht hebt. Als je aangeslagen wordt (wat mijn nog niet gebeurd is) dan wordt het wel een duur radiootje.

wat ik vakantiefietsers allemaal niet heb zien meeslepen: enorme tenten, kooksets, klapstoelen etc. Ik ben ooit een nederlandse vakantiefietser op leeftijd tegengekomen in de Franse alpen die bijkans een half uur Knock Out ging toen ie aankwam op de camping, om vervolgens een HAMER uit zijn bagage tas te halen om zijn tent op te zetten! Voor mij is de grootste luxe het gewicht dat je thuis laat. Ik heb zelf (zonder kookspullen) circa. 14-15 kg bagage.

Grammenjagen is niet echt moeilijk maar het vergt gewoon een blijvende kritische instelling van: kan het niet slimmer/lichter? Kortom: blijf gewoon kritisch op wat je meeneemt.

Overigens, neem ik sinds kort ook een radio mee op reis. Ongeveer dit model: :)

Afbeelding

de gouden regel: wat je thuis laat is handig meegenomen!!
Trapper schreef:Dat het niet verstandig is om 3 flessen Coca Cola van 2 liter in de zadeltassen te stoppen, vind ik niet onredelijk opgemerkt, maar te adviseren om je wereldontvanger van 350gr vanwege het gewicht niet mee te nemen omdat...?
De genoemde wereldontvanger was slechts een voorbeeld.
(Het afgebeelde radio-tje Peter, is niet veel anders dan de mijne.) :wink:

Zelf heb ik de volgende test gedaan: ik heb van een fietser zijn paklijst genomen en ik heb daarbij de gewichten bijgezocht. Ik praat van mok tot tent en van fietstassen tot verbandtrommel. Mijn conclusie was als volgt:

Bagage meenemen en nergens naar kijken: 27,41 kg.
Zelfde bagage meenemen en letten op het gewicht: 18,18 kg

Een verschil van 9,23 kg!!! 8O Bij deze test heb ik geheel niet het gewicht van de fiets in acht genomen. Wellicht dat hier met andere onderdelen ook bespaard kan worden. Ik stel me zo voor dat een rit van een paar duizend kilometer door berg en dal met bijna 10 kilo meer, fysiek belangrijk meer inspanning vergt. Bovendien worden de niet voordelige onderdelen ook nog eens extra belast wat vervolgens schade kan opleveren tijdens een tocht. Mijn conclusie is dat men nooit kan overdrijven in het besparen van gewicht. Als men tijd stopt in het zoeken van “lichte” materialen, hoeft dat niet ten koste te gaan van de kwaliteit van het comfort. Helaas moet ik wel opmerken dan ik in mijn theoretische test wel ruim €225,00 duurder uitkwam voor de lichtere materialen.

In alle antwoorden heb ik een paar zeer bruikbare tips kunnen halen omtrent gewichtsbesparing. Jullie worden hier allemaal heel erg voor bedankt. :)


Dick R.

Peter Rodenburg schreef:wat ik vakantiefietsers allemaal niet heb zien meeslepen: enorme tenten, kooksets, klapstoelen etc. <knip>
Overigens, neem ik sinds kort ook een radio mee op reis. Ongeveer dit model: :)
Geniaal zo'n radio :)
Ik kan iedereen aanraden eens op een kampeerweekend van De Wereldfietser te komen en je te verbazen over wat mensen al dan niet meeslepen. Er zijn inderdaad gekken (eentje die half Zuid Amerika doorkruiste) die een hamer meeslepen, maar er zijn er ook die een schuursponsje in zes delen knippen (ik noem geen namen :lol: )
Ikzelf voel me stukken beter als ik mijn stoeltje meesleep, anders heb ik de hele vakantie rugpijn.
Iedereen moet gewoon zijn eigen compromis vinden tussen de extra afstand die je kunt afleggen als je minder bagage bij je hebt en het comfort wat spullen bieden als je op de bestemming bent aangekomen.
Groeten, Leon

In de komende wWereldfietser/Vakantiefietser (nog drie maanden geduld) komt een stuk over wat mensen allemaal voor moois (en vreemds) meenemen.
En ja Leon, een wereldfietserweekeinde is inderdaad de plek bij uitstek om je te orienteren (en te amuseren)

<deleted>

Ja, er blijken dus gekken te zijn die een schuursponsje in zessen knippen...
Onder het motto: "alles wat je niet meeneemt is mooi meegenomen" probeer ik veel thuis te laten. Het heeft veel voordelen. Op de bestemming aangekomen ben je zo klaar. Bij vertrek ben je zo klaar met inpakken.
Tijdens WF trektocht een echtpaar gezien die naast een bob-kar ook nog tezamen 12 tassen hadden. Ze moesten vier uur voor vertrek al beginnen met opruimen en inpakken. Ook overgewicht op de luchthaven is een factor die vaak terug komt. Om daar veel voor te betalen terwijl het b.v. pannen zijn die je bijna nooit gebruikt is toch zonde. Ook sjouw ik liever twee tassen naar die hotelkamer op vier hoog i.p.v. zes. Op deze manier laat je je fiets ook niet te lang alleen.

Groeten, John.
Ik ben helemaal niet van het grammenjagen, maar ik heb nu toch de bagagedrager en het zadel van de toekomstige vakantiefiets van mijn dochter vervangen. Besparing: 3,5 kg :roll: :lol:
Wow. en nieuw leven in een oud maar nog altijd levend topic. :D
Wim
:D
Nu kan zij de hamer meenemen om de haringen in de grond te slaan.

De fiets, een Batavus Cherokee, heeft ze van haar opa gekregen. Mooi stalen frame van 531 buizen. De drager die erop zat was een van ABUS met geïntegreerd slot. Ding weegt ruim 3,5 kg. Built to last zullen we maar zeggen.
Plaatje van het net geplukt:

Afbeelding
ik denk dat je iedere gram die je kunt besparen ook moet besparen, voor zowel je fiets als je bagage als je eigen lichaam. Ik ben een vrij langzame en niet extreem prestatie-gerichte fietser, maar sinds afgelopen jaar heb ik al mijn spullen op de weegschaal gelegd en de zwaarste spullen vervangen voor lichtere spullen. Ook neem ik alleen absoluut noodzakelijke spullen mee. Dat helpt niet alleen in de bergen, maar het is ook prettig dat je al je tassen eenvoudig zelf kunt dragen, bijvoorbeeld als je per openbaar vervoer wilt reizen. Nu wil ik in de toekomst mijn zware fiets (17700 gram) nog lichter maken.

Je kunt je energie maar een keer verbruiken, dus waarom zou je dat verspillen om al die onnodige zooi mee te sjouwen? Ik zie op vakantie regelmatig mensen met gigantisch veel volumnieuze ortieb tassen. Ik krijg de indruk dat deze groep mensen denkt, dat ik door gebrek aan ervaring zo'n compacte tassenset bij mij heb. Veel fietsers denken volgens mij: hoe meer bepakking, hoe serieuzer je bent voorbereid. De werkelijkheid is echter, dat het omgekeerd is.

Door over te stappen op een ligfiets i.c.m. laag bagage gewicht ben ik ongeveer 13 a 14 procent sneller dan op de bukfiets met veel en zware bagage. En er is nog veel ruimte voor verbetering, met name de fiets, maar ook kleding. Mijn totale pakgewicht voor een fietstocht naar Noord-Scandinavie bedroeg vorig jaar 12625 gram, dat is exclusief eten, drinken en fiets en inclusief tassen.

Ik heb mij laten inspireren door o.a. deze websites:

http://ultralightcycling.blogspot.nl/
http://www.fietsersafstappen.nl/