Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VanMoof failliet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

VanMoof failliet?

Flix schreef:
do 13 jul, 2023 09:33
Verbaasd?
Dat is nou de consequentie van slimme apparaten, oftewel Internet of Things.
Aan de ene kant kan slimheid dingen echt wel efficiënter laten lopen.
Op momenten dat mijn zonnepanelen vol leveren zou ik best wel mijn vriezer effe flink door laten vriezen tot -28, en dan 's nachts weer laten opwarmen tot -18.

Maar al die slimmigheid zet de repareerbaarheid zeer ernstig onder druk, dus je verkoopt ook een beetje je ziel aan de duivel.

https://decorrespondent.nl/7414/waarom- ... f3cfa884f1
Shrek schreef:
do 13 jul, 2023 12:04
Op momenten dat mijn zonnepanelen vol leveren zou ik best wel mijn vriezer effe flink door laten vriezen tot -28, en dan 's nachts weer laten opwarmen tot -18.
Dat kan prima zonder een hele resem aan bedrijven te laten meekijken met je doen en laten.
Leon schreef:
do 13 jul, 2023 09:48
Ik verbaas me al 40 jaar over het feit dat grote problemen niet worden aangepakt
Het probleem met grote problemen is dat je ze moet aanpakken voor ze groot zijn.
Maar als ze niet groot zijn, heeft ook niemand er last van.
Begin dan maar eens uit te leggen dat je er als samenleving iets aan moet doen.

Bovendien zijn dingen die grote problemen veroorzaken vaak heel leuk. Zoals autorijden, rotzooi in beek kieperen, of in Vlaanderen: overal bouwen en gaan wonen ...
derdekeer schreef:
do 13 jul, 2023 16:39
Bovendien zijn dingen die grote problemen veroorzaken vaak heel leuk.
Met met stip op nummer 1: jezelf overmatig voortplanten :wink:
eindgebruiker schreef:
do 13 jul, 2023 08:18
Leuke discussie bij Tweakers:

Dus een VanMoof werkt met een app die afhankelijk is van de servers en een account bij VanMoof. Gaat VanMoof failliet dan verdwijnen de servers en het account en verdwijnt de app uit de appstore. Om de fiets van het slot te halen is er nog een backup-procedure met een pincode op de fiets zelf, maar begrijp ik het goed dat het licht aan/uit zetten alleen met de app kan?
Kleine update Tweakers; "VanMoof-concurrent Cowboy heeft een gratis iOS-app uitgebracht waarin gebruikers van het noodlijdende merk hun digitale fietssleutel in kunnen opslaan. Op internet gaat ook een opensourceapp rond die al langer bestaat en hetzelfde doet".

Bron; https://tweakers.net/nieuws/211746/fiet ... oaden.html
derdekeer schreef:
do 13 jul, 2023 16:39

Bovendien zijn dingen die grote problemen veroorzaken vaak heel leuk. Zoals autorijden,
ieder zijn ding maar auto rijden is voor mij functioneel en niet leuk.
Gelukkig heb ik een fiets en ga er volgende week weer 5 dagen vrijwillig op zitten :)
VanMoof heeft daarnet zelfs het NOS-zesuurjournaal gehaald. Een twijfelachtige eer zo.
Ook even een link terug naar vakantiefietsen met dit stukje uit een FD artikel van vandaag:
Screenshot_20230714-203311_WhatsApp.jpg
joukon schreef:
do 13 jul, 2023 18:00
eindgebruiker schreef:
do 13 jul, 2023 08:18
Leuke discussie bij Tweakers:

Dus een VanMoof werkt met een app die afhankelijk is van de servers en een account bij VanMoof. Gaat VanMoof failliet dan verdwijnen de servers en het account en verdwijnt de app uit de appstore. Om de fiets van het slot te halen is er nog een backup-procedure met een pincode op de fiets zelf, maar begrijp ik het goed dat het licht aan/uit zetten alleen met de app kan?
Kleine update Tweakers; "VanMoof-concurrent Cowboy heeft een gratis iOS-app uitgebracht waarin gebruikers van het noodlijdende merk hun digitale fietssleutel in kunnen opslaan. Op internet gaat ook een opensourceapp rond die al langer bestaat en hetzelfde doet".

Bron; https://tweakers.net/nieuws/211746/fiet ... oaden.html
Hier een bericht van Bruzz over de vriendelijke geste c.q. lijkenpikkerij van de cowboys van Cowboy (die na het failliet van een eerdere startup een financiële put achterlieten)
https://www.bruzz.be/samenleving/fietse ... 2023-07-14
Ik lees daar:
"De elektrische fietsen bij het Nederlandse bedrijf VanMoof zijn namelijk een soort rijdende computer. Gaat het bedrijf effectief failliet, dan worden ook de servers offline gehaald. In principe kunnen dan ongeveer 200.000 klanten het digitale slot op hun fiets niet meer gebruiken, schrijft De Tijd."

Is het niet zo dat je een fiets op die manier niet echt in eigen bezit hebt, maar effectief slechts hebt gehuurd? Je hebt er immers - uitgezonderd als je hem hackt o.i.d. - als het er op aankomt geen zeggenschap over maar een andere partij wel.

Geniaal natuurlijk dat een bedrijf er in slaagt om klanten dit te laten accepteren en ze toch duizenden euro's te laten betalen. Ik vraag me af of het juridisch stand zou houden dat het bedrijf je fiets op slot kan zetten.
En dat maakt toch niks meer uit als je eenmaal failiiet bent?

Ik vind het wel grappig. Wat zou er gebeuren als tesla (of alles wat dan ook aan servers hangt) failliet gaat?
Grandonneur schreef:
za 15 jul, 2023 09:47
En dat maakt toch niks meer uit als je eenmaal failiiet bent?
Nee, het is een beetje een ander onderwerp, maar het maakt wel een onderdeel uit van het probleem wat veel VanMoofrijders boven het hoofd hangt, ook al hadden ze wel wat boter op hun hoofd toen ze een fiets kochten die dus niet helemaal van hen werd.
Grandonneur schreef:
za 15 jul, 2023 09:47

Ik vind het wel grappig. Wat zou er gebeuren als tesla [...] failliet gaat?
Dan worden de Tesla Supercharger snelladers vast opgekocht door Fastned of iets soortgelijks.

Het stukje kennis uit het bedrijf over accu's en laadtechniek overgenomen door een 'reguliere' autofabrikant die het toepast om er minder beroerde electrische auto's dan Tesla van te maken.

En meneer Musk wordt misschien wat stiller.

Lijkt me een win-win-winsituatie ;)
Ik lees kritiek op Van Moof en nu ook op Tesla.
Het zijn wél de vernieuwers die de markt opschudden. Vernieuwers die hun nek uitsteken.
Kijk eens wat een impact Tesla heeft op het milieu.
Zonder Tesla stond de elektrische auto nu nog steeds waar we 10 jaar geleden stonden.

'Verandering is de enige constante' (Heraclitus)
Misschien een mooie lijfspreuk voor FDF.
Poppink schreef:
za 15 jul, 2023 10:31
Kijk eens wat een impact Tesla heeft op het milieu.
Totaal off-topic en moeten we imho ook niet verder op in gaan, maar oprecht een interessante vraag!
Poppink schreef:
za 15 jul, 2023 10:31
Ik lees kritiek op Van Moof en nu ook op Tesla.
Het zijn wél de vernieuwers die de markt opschudden. Vernieuwers die hun nek uitsteken.
Kijk eens wat een impact Tesla heeft op het milieu.
Zonder Tesla stond de elektrische auto nu nog steeds waar we 10 jaar geleden stonden.
Dat Musk de eerste was - ruim tien jaar geleden inmiddels - die het deed wil niet zeggen dat hij de enige zou zijn geweest.
Toyota met de Prius timmerde ook aardig aan de weg, al bleef dat een auto met een suf imago. Dat is wat Tesla beter deed.
Dat later de wetten van de markteconomie gaan werken en minder succesvolle bedrijfsvoering door de markt wordt afgestraft staat daar m.i. los van. In veel gevallen zou het IMHO beter zijn geweest als mensen wat minder merkentrouw zouden zijn zodat zulke correcties wat eerder en minder desastreus zouden uitpakken.
Dat zou ook concurrenten die doorinnoveren betere kansen geven, want uiteindelijk is Tesla niet de laatste stap in een ontwikkeling maar slechts één van de oneindig vele stappen in verleden en toekomst.
Ik hoop voor Elon dat hij inmiddels financieel zijn oude dag veilig heeft kunnen stellen. Als hij dat niet gedaan ligt dat denk ik aan hem zelf.
Poppink schreef:
za 15 jul, 2023 10:31
Ik lees kritiek op Van Moof en nu ook op Tesla.
Het zijn wél de vernieuwers die de markt opschudden. Vernieuwers die hun nek uitsteken.
Ach, het nieuwe dat een fiets uit twee driehoeken en een vork moet bestaan en men verder niet teveel poespas wil zien? Da's marketingtechnisch best leuk neergezet en daar kunnen anderen wellicht best van leren, jammer dat de kwaliteit en aftersales niet zoveel aandacht kregen.

En verdient men na 1x een goed idee en daarna een reeks wonderlijke besluiten dan ook eeuwige roem, het eeuwige leven als
bedrijf en geen kritiek? Ik denk van niet.

Tesla is overigens ook niet briljant in aftersales, heeft ook de nodige hiaten in bouwkwaliteit. Maar is beursgenoteerd en heeft een wereldwijde schare aan fans die er bijna tot in het religieuze aan toe in geloven. Die hebben nog wel een stuk meer wonderlijke besluiten nodig voordat ze richting afgrond gaan verwacht ik.

Wat het voor het milieu doet zal op de lange termijn wel wat zeggen. Want al die accu's moeten toch ook weer ergens naartoe. Ik vind ze best wel snel in capaciteit afnemen, zeker wanneer men veel snellaadt en veel naar 100% vol laadt. Maar ja, je kreeg van Tesla een tijdje levenslang gratis snelladen bij Superchargers bij aanschaf van zo'n auto, waarom zou je dan gaan betalen voor langzaam laden? ;)

En zo'n ding in een container met water laten zwemmen bij schade onder toezicht van de brandweer is ook niet bepaald goed voor het milieu ;)

Of het op de lange termijn een goed idee blijft om honderden kilo's accupakket mee te gaan zeulen voor lange afstanden weet ik ook niet. Voor korte afstanden in een compact autootje met niet teveel accu misschien best leuk, maar prediken we hier dan niet juist om dan gewoon de fiets te pakken? ;)

Maar ach, laten we Tesla hier achterwege laten. Er is wel een eigen topic te schrijven over electrische automobiliteit. Of dat plaats dient te vinden op een fietsreizigersforum valt te betwisten ;)

Tot die tijd steek ik de open haard nog wel even aan:

viewtopic.php?p=410614#p410614

;)
joost r schreef:
za 15 jul, 2023 09:00


Hier een bericht van Bruzz over de vriendelijke geste c.q. lijkenpikkerij van de cowboys van Cowboy (die na het failliet van een eerdere startup een financiële put achterlieten)
https://www.bruzz.be/samenleving/fietse ... 2023-07-14
"Lijkenpikkerij" of gewoon sprake van 'ontzorging' voor die vele VanMoof gebruikers die alvast een app kunnen gebruiken waarmee hun fiets ontgrendeld kan worden? Die werd meteen al veel gebruikt bericht Trouw vandaag.

Je zult maar geconfronteerd worden met een app die niet langer gebruikt kan worden omdat een bedrijf failliet gaat, en curatoren beslag leggen op tegoeden (zoals een app). De klant staat vaak onderaan van schuldeisers bij een faillissement leert de praktijk.
joukon schreef:
ma 17 jul, 2023 11:14
Je zult maar geconfronteerd worden met een app die niet langer gebruikt kan worden omdat een bedrijf failliet gaat, en curatoren beslag leggen op tegoeden (zoals een app). De klant staat vaak onderaan van schuldeisers bij een faillissement leert de praktijk.
Als dat onderdeel was van de overeenkomst heb je gewoon pech. Dan heb je dus gedeeltelijk een fiets gehuurd in plaats van gekocht. Dat is toch niks nieuws?