Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aanschaf 2e hands idworx gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies aanschaf 2e hands idworx gevraagd

Jurr schreef:
vr 14 jul, 2023 14:29
Zelf zou ik bijvoorbeeld liever versleten banden op een fiets zien dan vlak voor de verkoop nog snel gemonteerde Chen Shing banden ;)
Wat is er aantoonbaar mis met die banden?
Is het uit tests of uit perceptie.
Ze zijn vast rond, zwart en er kan vast een binnenband met lucht in.

Vast helemaal prima om mee naar de supermarkt te cruisen, maar als ik met 80kmh met bagage naar beneden dender dan wil ik liever de beste band en niet de goedkoopste.

Zodoende rijd ik afhankelijk van de omstandigheden op Kojaks, SuperMoto's, Almotions, BigApples, Marathons, Mezcals, Rangers, NobbyNics, of een soortgelijke andere kwaliteitsband. Maar als andere mensen daar andere keuzes in willen maken dan mag dat uiteraard.

Twee verschillende merken banden op een fiets van 2700 euro vind ik niet zo netjes, maar misschien ben ik wel teveel op de details? Die tweede Almotion/Supreme kon er vast niet af binnen de winstmarge ;)
Jurr schreef:
vr 14 jul, 2023 10:51
Ik heb wel eens de kleine lettertjes gelezen bij iemand die zo sympathiek was om de rekening van zo'n handelaar bij te voegen bij wederverkoop. Daar stond dat bijvoorbeeld frame en vork uitgesloten werden.
Dat is hilarisch!
Ik kocht eens een veelgebruikte 3x7 Batavus bij de plaatselijke fietsenmaker voor 60 euro. Het was duidelijk dat er veel moest gebeuren. Mijn enige zorg was het frame en de vork. Maar uitsluitend dáár garantie op krijgen? Jazeker! De man wilde me gewoon geen kapotte fiets verkopen.
Poppink schreef:
vr 14 jul, 2023 14:59
Jurr schreef:
vr 14 jul, 2023 14:29
Zelf zou ik bijvoorbeeld liever versleten banden op een fiets zien dan vlak voor de verkoop nog snel gemonteerde Chen Shing banden ;)
Wat is er aantoonbaar mis met die banden?
Is het uit tests of uit perceptie.
Perceptie van velen.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 11:01

Ik wacht dus even af, tot er iets moois voorbij komt (mocht iemand interesse hebben om zijn of haar idworx te verkopen, laat het weten :)).
https://link.marktplaats.nl/m1999670059

Een vroeg exemplaar, te zien aan onder andere de Rohloff met sticker (serienummer tot zo'n 80.000) en de Roland stickers op de velgen.

De Edelux2 is later toegevoegd en ook het omschreven Heggemann tandwiel was er destijds bij nieuw nog niet, al was dat oorspronkelijke voortandwiel natuurlijk wel een slijtage onderdeel. Of de fiets echt in goede staat is kun je natuurlijk pas echt zien als je ernaast staat en ermee rijdt. Een nieuwe shifter lijkt er wel aan te komen, de flink gebruikte rubber grip van dit type wordt al een tijdje niet meer nieuw gemaakt.

Qua vraagprijs geen uniek koopje waar de handelaren voor gaan rennen, maar wel 1100 euro minder dan het exemplaar uit de startpost.
Dank je voor de tip!
Jurr schreef:
za 15 jul, 2023 12:18
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 11:01

Ik wacht dus even af, tot er iets moois voorbij komt (mocht iemand interesse hebben om zijn of haar idworx te verkopen, laat het weten :)).
https://link.marktplaats.nl/m1999670059

Een vroeg exemplaar, te zien aan onder andere de Rohloff met sticker (serienummer tot zo'n 80.000) en de Roland stickers op de velgen.

De Edelux2 is later toegevoegd en ook het omschreven Heggemann tandwiel was er destijds bij nieuw nog niet, al was dat oorspronkelijke voortandwiel natuurlijk wel een slijtage onderdeel. Of de fiets echt in goede staat is kun je natuurlijk pas echt zien als je ernaast staat en ermee rijdt. Een nieuwe shifter lijkt er wel aan te komen, de flink gebruikte rubber grip van dit type wordt al een tijdje niet meer nieuw gemaakt.

Qua vraagprijs geen uniek koopje waar de handelaren voor gaan rennen, maar wel 1100 euro minder dan het exemplaar uit de startpost.
Ondanks dat Magura's prima remmen zijn, in de regen, zelfs met groene blokken op een met ceramiek gecoate velg, is zeker in een afdaling vragen om kramp in de vingers en slecht tot stilstand komen, die ceramische laag zorgt er alleen voor dat je minder snel en mits regelmatig schoongemaakt door je velg remt.. Als je eenmaal schijfremmen mechanisch of hydraulisch gewent bent wil je niet meer anders.
Ik zou op zoek naar een andere fiets met schijfremmen en Rohloff voor dat geld of misschien iets meer.
Aan de andere kant: voor de meeste LF-routes - dat was de hoofdeis - voldoet een terugtraprem.
We hebben het dus over luxe, want tussen een terugtraprem en de modernste schijfremmen zitten nog een boel typen remmen die stuk voor stuk ooit beschreven werden als het allernieuwste, beste, noodzakelijkste en geweldigste.
En als je zo'n fiets met keramische coating op de velgen al hebt en de remwerking in de afdaling je toch tegenvalt dan zou je ook kunnen overwegen om 1 van de 2 velgen te vervangen voor een niet-CSS-velg. Als je fiets met Rohloff naaf is uitgerust en die nog geen naafflensringen heeft dan zou je daarvoor de achterste velg kunnen nemen, en anders zou ik als de achtervelg nog goed is dat voorop doen. Zo zelf ook een tijd gereden, beviel prima.

Of CSS velgen voor en achter en dan een schijfrem erbij voor de stoker, maar da's dan weer tandem-territorium ;)
Jurr schreef:
za 15 jul, 2023 16:43
En als je zo'n fiets met keramische coating op de velgen al hebt en de remwerking in de afdaling je toch tegenvalt dan zou je ook kunnen overwegen om 1 van de 2 velgen te vervangen voor een niet-CSS-velg.
Dan accepteer je dat je twee substantieel verschillende remmen hebt waarvan uitgerekend de voorste niet de krachtigste is onder bepaalde omstandigheden.
Dat lijkt me niet de reden om zo'n fraaie fiets te kopen.
Leon schreef:
za 15 jul, 2023 17:13

Dat lijkt me niet de reden om zo'n fraaie fiets te kopen.
Niet om te kopen nee, maar als je 'm al hebt en de remwerking in de regen in de afdalingen tegenvalt, dan zou dat een optie kunnen zijn.

Bij dezelfde klachen twee velgen vervangen kan uiteraard ook, maar zeker wanneer je dat laat doen dan wordt dat best prijzig. Een goede wielbouwer wil vast met nieuwe velgen, nieuwe spaken en nieuwe spaaknippels werken. Plus arbeidsloon ;)

En dat voor een paar velgen die bij gebruik van de juiste remblokken waarschijnlijk nog niet versleten zijn ;)
Jurr schreef:
za 15 jul, 2023 17:16
Niet om te kopen nee, maar als je 'm al hebt en de remwerking in de regen in de afdalingen tegenvalt, dan zou dat een optie kunnen zijn.
Maar da's offtopic. Kijk maar naar de titel van het draadje.