Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 121 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
IMG_20230713_130938_k.jpg
Nieuwe Tubolito 26" TPU binnenbanden, incl reparatieset. Zowel de gewone MTB als de wat dikker uitgevoerde cargo-versie.
Voor in mijn Compass/Rene Herse 44-559 randonneursband.

Tevens ook een Michelin Protek binneband besteld, met ingebouwde laagjes lekbescherming. Maar wat een loodzwaar ding zeg. Denk niet dat ik 'm snel ga gebruiken eigenlijk, tenzij die TPU totaal niet zou bevallen.
Leon schreef:
di 27 jun, 2023 12:08
Ik kan weer iets van 50.000 km vooruit. Waarschijnlijk gaat dat sneller wan de nieuwe tas heet Agu Sport in plaats van alleen Agu. :wink:
Goed bezig, bijna nieuwe tas aanschaffen. En dan ook bedacht zijn op de sport uitvoering :wink:
De aanwinst die je wist dat zou komen. :)

De eerste fiets die ik via dit forum heb gekocht. Van medelid @Shorttrack: een Huissoon, gebouwd door Jaap Huissoon van Columbus Max-buizen en aangekleed met Campagnolo Daytona.

Eerste indruk is dat het een heel lekker fietsje is, en dat het met de maat wel meevalt (ik was bang dat 'ie wat te klein zou zijn).

Andere pedalen, nieuw stuurlintje en een "lube job", meer lijkt er niet nodig. Mijn eerste Zeeuwse fiets ook. #blijmee.

Afbeelding
Nieuwe aandrijving bij elkaar voor mijn (reis)velomobiel, upgrade van 10 naar 11 speed:

Afbeelding
  • Nieuw groot 56T voorblad, huidige is na 8 jaar / 60 000km wel versleten. Klein 33T voorblad volstaat nog.
  • Nieuwe SRAM GX 11-speed medium-cage derailleur, met bijbehorende push-pull shifter. Gaat wat werk worden om goed geïnstalleerd te krijgen met een 11/42 cassette en 56/33 dual voor, maar ik heb gehoord dat het kan.
  • Nieuwe versnellingskabel naar achter, huidige is ook 8 jaar / 60 000km oud.
  • Nieuwe 11-speed cassette, Shimano CS-M8000 11-42. Huidige is 10-speed 11-36, de nieuwe is nagenoeg hetzelfde maar heeft er een 42T bij, wel fijn bij steile klimmen.
  • Nieuwe SRAM PC1130 ketting. Huidige KMC X10 is net als cassette c.a. 30 000km oud en ruim versleten (> 3%).
En oh ja, een "nieuw" (2e hands) 26" achterwiel, met lichtgewicht geanodiseerde Ginkgo 23mm velg en double butted spaken en iets smallere naaf (fijner bij band wisselen). Boven oud, onder nieuw:
Afbeelding
Van klik naar trappers en nu proberen of de ouderwetse toeclips een oplossing voor mij is. Zolang ik fiets zat ik vast. Heb nogal moeite om met de bal van mijn voet te fietsen.

Bijlagen

Niet voor iedereen is fietsen met de druk op de bal van de voet de beste manier, er zijn zelfs mensen die het best fietsen als de voet in het midden op het pedaal staat. Het kan dus best dat als je je de positie oplegt je meer nadeel dan voordeel ervan ondervindt, met klikpedalen kun je vaak nog wat naar voren en achteren, met toe-clips zit je wat betreft echt ast, hooguit nog wat zijdelingse beweging maar dat is het dan wel. (en toeclips had je vroeger ook in verschillende maten, zodat het nog een beetje paste)
WimB schreef:
do 17 aug, 2023 11:11
Van klik naar trappers en nu proberen of de ouderwetse toeclips een oplossing voor mij is. Zolang ik fiets zat ik vast. Heb nogal moeite om met de bal van mijn voet te fietsen.
Misschien platform pedalen proberen, dan heb je een groter steun oppervlakte voor je voet. Ik heb nog wel een set liggen, dan kan je proberen of het bevalt zonder ze gelijk te hoeven kopen.
Om terug te komen op wat ik in Erps-Kwerps moest: een fiets halen. Een VSF T100-27v-V-brake.
Iemand had er een gewonnen bij een tombola of zo, splinternieuw, afkomstig van een fietsenwinkel in de buurt, op 2ehands.be gezet en er te veel voor gevraagd wegens modelverwarring; meer dan de nieuwprijs. Na wat loven en bieden kwamen we uit op 650 euro.

Pluspunten voor mij:
# 28"
# Zonder spatborden passen banden tot 50 mm breed
# 3x9
# V-brakes
# Vierkante as
# Maat 52, precies even lang en hoog als mijn T-400, dus het moet passen.

Minpunten:
# Het is een goedkope fiets hé, dus verwacht geen travelmaster 3+.
# Een heleboel onderdelen op mijn huidige fiets zijn fijner dan op deze fiets.

De twee minpunten worden dus een winterproject en tal van onderdelen zullen van frame wisselen; ik ben al begonnen. De stuur- en zadelpen hebben dezelfde maat, dus dat schiet vast op. Op de foto zie je de fiets zoals hij uit de winkel kwam.

Afbeelding
Mooi Leon!
Was je toe aan een nieuwe fiets?
Hoe oud is je huidige fiets?
16 kg, mooi licht voor een stalen fiets.
11 jaar is mijn huidige. Niet te oud dus. Ik had echter het vage vermoeden dat deze versie wel eens snel uit het assortiment zou kunnen verdwijnen, dus deze gelegenheid was wel aanlokkelijk voor mij.
Leuk fietsje! Veel plezier ermee. Dat onderdelen overzetten is zo gepiept toch.
Poppink schreef:
wo 04 okt, 2023 13:49
16 kg, mooi licht voor een stalen fiets.
Voor een 52cm frame is dat, zelfs voor staal, nog wel aan de looiige kant. Daar moet nog wel een paar kilo af kunnen, dunkt me.

Leuke fiets, Leon! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
non-fixie schreef:
wo 04 okt, 2023 21:59
Poppink schreef:
wo 04 okt, 2023 13:49
16 kg, mooi licht voor een stalen fiets.
Voor een 52cm frame is dat, zelfs voor staal, nog wel aan de looiige kant.
Het gewicht van een fiets zit in vanalles, maar nauwelijks in het frame.
2,5 kilo voor frame plus vork van een vakantie-achtige fiets is heel licht. 4 kilo heel zwaar. Zoiets toch.
Leon schreef:
wo 04 okt, 2023 22:12
Het gewicht van een fiets zit in vanalles, maar nauwelijks in het frame.
2,5 kilo voor frame plus vork van een vakantie-achtige fiets is heel licht. 4 kilo heel zwaar. Zoiets toch.
Klopt. Vandaar ook mijn sterke vermoeden dat er wel een paar kilo af kan door kritisch naar de gebruikte onderdelen te kijken. :wink:

Ik heb me er wel eens in verdiept. Een stalen toerfiets (Reynolds 531 DB frame, 63 cm) die ik had opgebouwd zonder echt op het gewicht te letten, kwam uit op 12,5 kg. Een andere (zelfde maat, zelfde materiaal) op 11,8 kg. Een vergelijkbaar frame, waarbij ik bij de opbouw wél iedere gram heb proberen te besparen (vele uren met de keukenweegschaal in de weer geweest), kreeg ik uiteindelijk op exact 10,0 kg.
non-fixie schreef:
wo 04 okt, 2023 21:59
Leuke fiets, Leon! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Ongeveer dit {knipperdeplakplak}, maar misschien nog iets dikkere banden en eventueel een fraaier cranckstel :
Afbeelding
Ik vraag me alleen af of de maan het nodig heeft nog meer beschenen te worden? Zelf wil je denk ik de weg zien en niet de gezichten van de mensen die je tegemoet fietsen. (of dat moet geen lamp zijn op je stuurpen)
Leon schreef:
za 07 okt, 2023 20:19
(...) misschien nog iets dikkere banden en eventueel een fraaier cranckstel
Goed plan. Op beide valt zowel qua gewicht als comfort nog wel wat te winnen, vermoedelijk.
Een comfortabel crankstel?
Is het misschien een bel aan de stuupen?
Als het een lamp is zit de stuurtas in de weg.
En wat heb je voor ingenieuze constructie aan het zadel bevestigd.
Ik neem aan dat het voor een grote zadeltas is. Toch?
Ben benieuwd naar uitleg over de constructie en een detailfoto ervan met en zonder zadeltas.
Volgens Leon is het nu nog wat knip en plak fotoshopwerk, maar als wat ik denk een lamp is en jij een bel dan zit die nu niet echt binnen handbereik.