Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cassette vast draaien - Forum Wereldfietser

cassette vast draaien

hoe vast moeten we een cassette aandraaien op het wiel? als de pedalen meedraaien naar achtren bij het achteruit draaien van het wiel, is het dan iets te strak? of heeft dat een andere oorzaak.

Overigens las ik het volgende op een site:
Montage

Let bij het terugplaatsen van de cassettetandwielen erop dat alle tandwielen met de brede nok in de uitsparing van de freehubbody passen. Vooral het kleinste tandwiel verdraait makkelijk bij het aanbrengen van de sluitring, en dan kan de freehubbody ernstig schade oplopen.
Zet om de sluitring vast te zetten het wiel weer met NBT in de fiets, en draai het wiel met beleid (met een groot wiel heb je een grote hefboom!) achteruit. Als je de sluitring handvast gedraaid hebt is 10' (45º-60º) zat.
Verwijder de NBT2, en plaats de spanner weer terug (met veertje).
Zet de achterrem weer dicht.


Ik draai het gewoon vast met de twee stukken gereedschap alvorens het wiel terug te plaatsen.
quote="luchtfietser"

>hoe vast moeten we een cassette aandraaien op het wiel?
Op de sluitring van die van mij staat 40 Nm (*)

> als de pedalen meedraaien naar achtren bij het achteruit draaien van het wiel,
> is het dan iets te strak? of heeft dat een andere oorzaak.
Dat heeft een andere oorzaak. Ik denk dan aan een verroest of erg oud freewheel.

* 40 Nm is 40 N op een afstand van een meter. Aangeizen een bahco of een waterpomptang vaak 20 cm lang is gaat het dan om 200 N op 20 cm afstand. Dit komt overeen met 20 kgf, dus het gewicht van 2 emmers water op het einde van de sleutel gehangen.

Meer aanhaalmomenten voor de fiets: http://www.m-gineering.nl/data.htm#aanhaalmomenten
luchtfietser schreef:hoe vast moeten we een cassette aandraaien op het wiel? als de pedalen meedraaien naar achtren bij het achteruit draaien van het wiel, is het dan iets te strak? of heeft dat een andere oorzaak.
Dat de pedalen meedraaien naar achter als je het wiel naar achter draait, is normaal. Het hangt ermee samen dat het wiel meedraait naar voren als je de pedalen naar voren draait ;)
perik schreef:Dat de pedalen meedraaien naar achter als je het wiel naar achter draait, is normaal. Het hangt ermee samen dat het wiel meedraait naar voren als je de pedalen naar voren draait ;)
Haha, dat is waar ook. Ik had het iets anders gelezen. Ik ben benieuwd of luchtfietser dat wel wilde vragen.
de kans is aanwezig dat dit een komische topic is geworden;-) Ik denk dat ik in de war ben. Zal er straks nog is naar kijken.
Het is idd. zo dat je het te strak aan kunt draaien en dat de trappers dan meelopen als je het achterwiel 'hoog' houdt en nog draait, omdat de cassette dan meeloopt.
Als je stopt met trappen moet de cassette stil blijven liggen of hooguit héél heel lichtjes bij tijd en wijle 'mee draaien'.


Meestal is 40 N niet super strak. Ik haal de cassette moer aan, tot de eerste keer vast en dan; vast is vast, niet SUPER super super vast. Meestal hoor ik dan een paar keer 'kraken', vanwege de ribbels op de moer en bevestiging ed.
Ook loopt de moer in de draairichting mee. Je hoeft niet bang te zijn dat het los gaat, als je het gewoon aandraait met benodigde gereedschap in 1x goed/normaal aanhaalt tot vast, met een grote bahco of moersleutel is het goed en heb je geen momentsleutel nodig. Als het (dus) te strak is en de cassette meedraait, weet je meteen waar de grens waarschijnlijk ligt tussen normaal vast en te vast voor iig de cassette, of er is dan evt. iets anders aan de hand, maar meestal is meelopende cassette teken van te vast aangedraaide bevestigings moer, volgens mij.
Het vast of minder vastzetten van de cassette heeft de volgende effecten: Erg vast, dan moet je ook veel kracht zetten om het weer los te krijgen. Tamelijk los, dan zou de cassette los kunnen gaan zitten, maar door het gerammel wordt je daar snel op gewezen. Alle andere effecten, zoals boven genoemd, ontspruiten aan een rijke fantasie. Het freewheel zit in de naaf, dames en heren!
sjefke schreef:Het freewheel zit in de naaf, dames en heren!
We hebben het toch over iets dat er uitziet als het volgende, of niet?
Afbeelding
Volgens mij heet het linker ding waar de spaken ingestoken worden de naaf. Het zwarte in het midden heet de cassettebody; daar zit tevens een freewheel in. Het rechter ding met de vele tandwielen heet de cassette.
De platte moer middenonder met de vele uitspraringen is het ding dat het met 40Nm moet aandraaien. De draad ervan steekt in, en heeft houvast in, de casettebody.
Ik ben niet anders gewend dan dat trappers terugdraaien als je achteruit rijdt als de trappers op het moment van achteruitrijden tegen de 'aanslag' zitten (engaged) en dat ze niet meedraaien als je de trappers eerst een klein stukje terugdraait voordat je achteruit rijdt waarmee je blijkbaar het vrijloopmechanisme in een dusdanige stand zet dat het niet weer vanzelf 'pakt' (re-engages). Dat gedrag zal dus mede afhankelijk kunnen zijn van de precieze constructie van het vrijloopmechanisme. In hoeverre het dan ook nog beïnvloed kan worden door het meer of minder strak aandraaien van bepaalde onderdelen zou ik zo niet durven zeggen.

Ik vraag me dus wel af of hier de trappers altijd achteruit draaien ook nadat ze eerst een stukje achteruit zijn gedraaid en of dat gedrag voorheen anders was.
Ik heropen dit topic weer even omdat ik tegen hetzelfde probleem aanloop. In voorbereiding op mijn trip geoefend met het loshalen van de cassette met behulp van NBT2 (https://www.m-gineering.nl/nbt.htm). Waar ik vervolgens niet helemaal uitkom, is hoe ik zeker weet dat de cassette weer strak genoeg (en niet te strak) op de freewheelhub gemonteerd is.

Wat betekent sluitring vastdraaien 10 minuten a 45º-60º?

Ik heb geen momentsleutel om 40nm mee af te meten. Wel ander gereedschap zoals casette-afnemer en kettingzweep.
40 Nm kun je omrekenen naar iets begrijpelijks. 40 Nm is 4 kilogramkracht op 1 m afstand.
Als je sleutel 33 cm is, is het dus 12 kgf op 33 cm, m.a.w. alsof je een volle emmer water op het einde van de sleutel hangt.
Heel precies komt het niet bij een cassette. Het is gewoon niet de bedoeling dat je op het idee komt om hem loeivast te zetten of te gaan rukken aan de sleutel.
Ding goed vastdraaien en lekker verder fietsen. Niet onnodig ingewikkeld maken.

Heb nog nooit een cassette op moment vastgezet; thuis of onderweg, en ook nooit problemen mee gehad.

Kans dat ie onderweg ubberhaupt los moet is niet heel groot.
Thx voor het meedenken! Verwacht ook niet dat er iets zal gebeuren, maar zowel dan ben ik graag goed voorbereid. Morgen nog maar eens even checken met de sleutel.
Grandonneur schreef:
za 15 jul, 2023 22:22
Ding goed vastdraaien en lekker verder fietsen.
Je weet nooit wat leken onder goed vastdraaien volstaan. Een steigerbouwer heeft daar misschien een heel ander idee over dan een electriciën.
Ik heb ook geen momentsleutel.
deesys schreef:
za 15 jul, 2023 22:24
Thx voor het meedenken! Verwacht ook niet dat er iets zal gebeuren, maar zowel dan ben ik graag goed voorbereid. Morgen nog maar eens even checken met de sleutel.
Aan het afstellen van m’n derailleur brand ík m’n vingers niet meer, dus 20 euro naar de fietsenmaker gebracht die het ook niet lekker voor elkaar kreeg
Fiets te oud was z’n commentaar, 20 jaar inderdaad…..dus na twee weken andere fietsenmakert die na 10 seconden constateerde dat de achtercasette los zat…sindsdien schakelde het weer perfect, en ik hoefde niet af te rekenen :)
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 09:27

Aan het afstellen van m’n derailleur brand ík m’n vingers niet meer, dus 20 euro naar de fietsenmaker gebracht die het ook niet lekker voor elkaar kreeg
Met een setje nieuwe binnen- en buitenkabels gaat het afstellen vaak een stuk minder beroerd.
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 09:27

[...] constateerde dat de achtercasette los zat… [...]
Maar ook dit soort dingen in de gaten houden helpt. Net als checken of je derailleuroog recht zit, je derailleurwieltjes periodiek vervangen, etc etc (-:

Als alle andere invloeden in orde zijn, is puur het derailleur afstellen echt niet zo lastig meer.

En als je er echt een hekel aan blijft hebben kun je natuurlijk nog Rohloff gaan rijden ;)
Jurr schreef:
zo 16 jul, 2023 09:52
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 09:27

Aan het afstellen van m’n derailleur brand ík m’n vingers niet meer, dus 20 euro naar de fietsenmaker gebracht die het ook niet lekker voor elkaar kreeg
Met een setje nieuwe binnen- en buitenkabels gaat het afstellen vaak een stuk minder beroerd.
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 09:27

[...] constateerde dat de achtercasette los zat… [...]
Maar ook dit soort dingen in de gaten houden helpt. Net als checken of je derailleuroog recht zit, je derailleurwieltjes periodiek vervangen, etc etc (-:

Als alle andere invloeden in orde zijn, is puur het derailleur afstellen echt niet zo lastig meer.

En als je er echt een hekel aan blijft hebben kun je natuurlijk nog Rohloff gaan rijden ;)
Ok, fijn dat je het zegt, zal mn fiets nieuwe kabels gunnen:) en de rest ook “periodiek “ ;) na laten kijken.
Als ik zelf aan mn derailleur zit vergeet ik welke kant ik het schroefje ook alweer opdraaide…..

Ik knutsel graag, maar ben bepaald geen fietsenmaker ( eigenlijk pimp ik alleen) en om met het laatste af te sluiten; Mijn Avaghon van pakweg 20 jaar oud met Rohloff heeft amper onderhoud nodig.

Ik wilde nieuw setje Magura’s omdat ik zo trots ben op deze fiets en dacht het wel even zelf te doen…..compleet op vast gelopen en met staart tussen mn benen op een drafje net voor sluitingstijd terug naar de Vakantiefietser , waar Leo (Magura-Expert) het geheel in 30/45 minuten gefixt heeft.
Natuurlijk moest ik daar wat voor afrekenen, maar ik was zo blij! Echt geen klus voor beginners
deesys schreef:
za 15 jul, 2023 22:14
In voorbereiding op mijn trip geoefend met het loshalen van de cassette met behulp van NBT2 (https://www.m-gineering.nl/nbt.htm). Waar ik vervolgens niet helemaal uitkom, is hoe ik zeker weet dat de cassette weer strak genoeg (en niet te strak) op de freewheelhub gemonteerd is.

Wat betekent sluitring vastdraaien 10 minuten a 45º-60º?
Je kort een zin uit de NBT2-handleiding zodanig in dat hij niet meer begrijpelijk is. :) 10' en 45-60 graden zijn twee verschillende manieren om hetzelfde te zeggen.
Marten schreef:Zet om de sluitring vast te zetten het wiel weer met NBT in de fiets, en draai het wiel met beleid (met een groot wiel heb je een grote hefboom!) achteruit. Als je de sluitring handvast gedraaid hebt is 10' (45º-60º) zat.
Je draait het wiel totdat het ventiel zich 45 tot 60 graden verplaatst heeft. Dus stel dat je ventiel precies bovenaan zit, dan draai je tot het zich midden tussen bovenaan en horizontaal achteraan bevindt, of ietsje verder.

Succes! Hopelijk heb je je nieuw verworven kennis niet nodig onderweg,

Carl
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 10:23

Als ik zelf aan mn derailleur zit vergeet ik welke kant ik het schroefje ook alweer opdraaide…..
Er zijn fijne filmpjes te vinden op de diverse videosites van mensen die dat veel beter kunnen uitleggen dan ik hier in een stukje tekst. Maar het is geen rocketscience zo'n derailleur, en misschien ook best leuk om te snappen hoe het werkt?

Soms helpt een sleutelcursus om je over de drempel heen te krijgen...
Remuz schreef:
zo 16 jul, 2023 10:23

[...] compleet op vast gelopen en met staart tussen mn benen op een drafje net voor sluitingstijd terug naar de Vakantiefietser , waar Leo (Magura-Expert) het geheel in 30/45 minuten gefixt heeft.
...maar een goede monteur achter de hand is natuurlijk altijd fijn ;)

Al is, zeker op fietsvakantie, het voor veel mensen ook wel fijn als je zelf niet snel verrast wordt door de grenzen van je eigen technische kennis bij problemen onderweg. Maakte voor mij dat ik een stuk relaxter op de fiets zat ook.
Carl schreef:
zo 16 jul, 2023 10:25
Je draait het wiel totdat het ventiel zich 45 tot 60 graden verplaatst heeft. Dus stel dat je ventiel precies bovenaan zit, dan draai je tot het zich midden tussen bovenaan en horizontaal achteraan bevindt, of ietsje verder.
Ik heb geen idee waarom je het wiel zou draaien als je een cassette wilt (de)monteren.
Edit: O, bezig met de NBT. Dat ding zit al tijden in mijn tasje. Nooit nodig gehad.

En wat is handvast? Is dat met of zonder sleutel? Ik weet wel wat het is. Het is een vakterm. Probleem is dat de instructie ook gelezen wordt door mensen die de term niet kennen.