Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twijfel over gewicht - Forum Wereldfietser

Twijfel over gewicht

Beste Wereldfietsers,

Ten eerste heel erg bedankt voor alle informatie die hier op het forum te vinden is. De afgelopen weken/maanden al heel veel nuttige informatie mogen lezen en toe mogen passen in mijn plannen. Ik wil al een aantal jaren gaan fietsen, maar door diverse omstandigheden kwam het helaas nooit van de grond. Sinds eind vorig jaar de knoop doorgehakt om mijn eerste fietstocht te gaan doen dit jaar. Nu wil ik over een week of 2 gaan vertrekken maar twijfel heel erg om nu te gaan, en dat heeft momenteel vooral te maken met gewicht.

Ik heb een Koga Traveller ks-tr2 fiets met rohloff en gates riem als fiets, met 36 spaken per wiel. Het draaggewicht daarvan schijnt 140kg te zijn. Nu ben ik zelf zo'n 110kg (ik kom van 125kg begin dit jaar :oops: en heb hard gewerkt om dit omlaag te brengen) en heb aan bagage zo'n 16kg. De fiets weeg c.a. 19.5kg (groot framemaat) daar komt dan nog 1.5 liter water max bij. Daardoor zit ik op mijn topgewicht zo'n 7kg boven die max van 140kg. Natuurlijk hoop en verwacht ik tijdens mijn reis nog wat extra lichaamsgewicht kwijt te gaan raken.

De reis die ik ga maken is niet heel bijzonder en ik heb vooral alle tijd. Het plan is om vanaf Emmen naar Plzen en daarna Praag te fietsen, echte bergen ga ik niet echt tegenkomen alleen wat ten noorden van Nurnberg op de heenweg. De terugweg fiets ik wat noordelijker via Dresden, Leipzig en Hannover. Ik ga dus vooral over asfalt en goede fietspaden fietsen. Ik heb een maand de tijd voor die c.a. 1600-1700 km dus zo'n 50km per dag, wat mij ideaal lijkt voor een eerste fietsreis. Conditioneel weet ik ook dat ik dit aankan.

Nu vroeg ik mij dus af of ik een gigantisch risico neem met die 7.5 kg aan extra gewicht op deze fiets of maak ik mij te druk in mijn hoofd en moet ik vooral lekker gaan en gaan genieten van mijn eerste reis? :D
Ik ga er altijd vanuit dat dit soort 'limieten' aan de voorzichtige kant zijn, dus dat je wielen niet opeens kapot gaan zodra je er een paar kilo boven zit.

Ik heb ook een fiets waar ik ruim boven het spaak gewicht zit, maar zolang ik met beleid hobbeltjes en stoeprandjes neem is er niks aan de hand.

Ik persoonlijk maak me er dus niet druk om.

Is die 16kilo bagage overigens met of zonder boodschappen?
Even je wielen (laten?) controleren op spaakspanning is wel iets wat aan te raden is.

Je zou ook nog eens kritisch kunnen kijken naar het bagagegewicht, dood gewicht aan bagagedragers is toch weer net wat anders qua belasting dan je eigen gewicht wat je dynamischer kunt inzetten door bijvoorbeeld af en toe uit het zadel te gaan. Kijk voor inspiratie van anderen qua bagage bijvoorbeeld eens in het paklijst topic:

viewtopic.php?t=35033

Ook de ondergrond van de route helpt nog mee, met de benoemde zoveel mogelijk verharde weg krijgt zo'n fiets toch vaak minder klappen te verwerken dan wanneer het meer onverhard wordt.

Verder op je bandenspanning letten, niet te laag gaan zitten daarmee. Mocht er nog ruimte zijn, zou je bijvoorbeeld nog voor een bredere band kunnen kiezen. Geeft je net wat meer 'air suspension', zoals idworx het noemde. Als je een 26 inch 559 variant KS-TR26 van de Koga Signature hebt kun je probleemloos naar 50mm brede banden. Met de 28 inch 622 variant KS-TR28 heeft het latere frame met de 'sliding dropouts' (die jij ook zult hebben door de genoemde Gates riem) ruimte voor 50mm brede banden. Qua voorvork de verende Feathershock vork helaas niet, maar de vaste voorvork heeft die ruimte voor een brede band dan weer wel. Vaak zul je dan wel de eventueel aanwezige spatborden aan moeten passen als die af-fabriek gekozen zijn voor veel smallere banden.

Lang verhaal kort... ik zou me niet zo'n zorgen maken, er zit inderdaad best reserve in een fiets. Zeker in een exemplaar wat al vanuit het ontwerp bedoeld is om er fietsvakanties mee te maken. Je zou nog wat kleine aanpassingen kunnen doen aan bijvoorbeeld bagagegewicht en banden, en zorg verder vooral dat je fiets technisch tiptop in orde is en blijft.

Veel plezier en goede reis!
Jurr schreef:
vr 07 jul, 2023 07:33
Even je wielen (laten?) controleren op spaakspanning is wel iets wat aan te raden is.
Dat is een heel goede tip (de rest ook). Liefst moet dit wel meer zijn dan een fietsenmaker die even in de spaken knijpt en zegt dat het goed is. Heeft iemand op dit forum tips in de buurt van Emmen? (genoemde startplaats)

Als je niet gaat mountainbiken over heel slecht wegdek gaat het wel goed. Het is net zoiets als de zadelpen die ik laatst kocht voor mijn stadsfiets. Daar zat een beperking bij genoemd: ik mag geen sprongen met de fiets maken die hoger zijn dan 60 cm...
Joh dat afvallen gaat wel hard zeg :shock: . Knap hoor.

Zou me niet al te druk maken over het gewicht, maar: het kan natuurlijk geen kwaad om alles even kritisch langs te lopen. Er zijn generaties koga waar nogal veel aan hing wat minder kon kwa massa. Stuur/stuurpen, voorstandaard, verende zadelpen, etc.
En misschien ook nog eens je bagage langslopen?

Terzijde. Je km inschatting is erg optimistisch. reken in praktijk zeker met 10% boven de routebeschrijving (verkeerde afslag, inkopen, camping zoeken, iets leuks te zien onderweg, ‘s avonds naar het dorp, etc). 1800km minimaal? En als de maand dan bijvoorbeeld 4 weken x 6 fietsdagen telt kom je op 75km/dag.
Spa82 schreef:
do 06 jul, 2023 19:17
Ik heb een Koga Traveller ks-tr2 fiets met rohloff en gates riem als fiets, met 36 spaken per wiel. Het draaggewicht daarvan schijnt 140kg te zijn.
Waarvan? Van de fiets? Dan zou ik denken dat men het eigen gewicht van de fiets niet meegerekend heeft. Van die 36 spaken per wiel? Daar heeft je fiets er vast twee van. ;)

Groetjes,

Carl
Heb je overwogen om alle bagage op een aanhangertje mee te nemen. Een aanhanger heeft voor- en nadelen, dat zeker, maar is wel een optie bij een (te) hoog gewicht.

Veel plezier met de reis.
Senior2 schreef:
vr 07 jul, 2023 09:32
Heb je overwogen om alle bagage op een aanhangertje mee te nemen. Een aanhanger heeft voor- en nadelen, dat zeker, maar is wel een optie bij een (te) hoog gewicht.
Het gewicht is in dit geval niet te hoog.
Ja het fietst fijner met minder gewicht, maar dat los je met een aanhanger niet op.
Zo, iedereen bedankt voor de snelle antwoorden :D
Polariteit schreef:
vr 07 jul, 2023 05:02
Ik ga er altijd vanuit dat dit soort 'limieten' aan de voorzichtige kant zijn, dus dat je wielen niet opeens kapot gaan zodra je er een paar kilo boven zit.

Is die 16kilo bagage overigens met of zonder boodschappen?
Hier zat ik inderdaad ook al aan te denken, die 140kg "catalogus" gewicht is natuurlijk in de veilige zone, daarnaast staat daarbij ook dat je offroad/gravel/bergen kan fietsen met dit gewicht waarbij het frame en achterwiel een stuk meer te verdragen krijgt dan over vrijwel alleen maar vlak asfalt. Die 16kg is nog zonder boodschappen, doel is ook om met zo weinig mogelijk boodschappen te fietsen, in Duitsland is op iedere straathoek wel een broodje en een pak macaroni te koop als je daar behoefte aan hebt, op een paar noten en repen na is het dus onnodig om veel boodschappen mee ta dragen denk ik.
Jurr schreef:
vr 07 jul, 2023 07:33
Even je wielen (laten?) controleren op spaakspanning is wel iets wat aan te raden is.
Goede tip, ga ik komende week achteraan. Volgens mij zit er ook een Koga dealer in de buurt, denk dat dat mijn beste optie gaat zijn. Die kan dan ook direct even kijken naar de bandbreedte zoals je aangeeft icm wat mogelijk is met mijn frame.
Jurr schreef:
vr 07 jul, 2023 07:33
Verder op je bandenspanning letten, niet te laag gaan zitten daarmee.
Kijk hier steek ik wat van op :) ik had zelf gedacht de spanning wat lager te zetten zodat je iets meer vering/demping hebt. De Schwalbe marathon banden geven aan 4 tot 6 bar. Hoeveel bar zou hierin jouw advies zijn?
Grandonneur schreef:
vr 07 jul, 2023 09:18
Joh dat afvallen gaat wel hard zeg :shock: . Knap hoor.
Dankje ik werk er ook hard aan, vanmorgen was ik voor het eerst sinds (ik denk 3 jaar) onder de 110kg op de weegschaal. :o Wellicht kan ik er in de komende 2 weken nog een kilo of 2-3 extra afkrijgen wat natuurlijk weer extra scheelt onderweg.
Grandonneur schreef:
vr 07 jul, 2023 09:18
Je km inschatting is erg optimistisch. reken in praktijk zeker met 10% boven de routebeschrijving (verkeerde afslag, inkopen, camping zoeken, iets leuks te zien onderweg, ‘s avonds naar het dorp, etc). 1800km minimaal? En als de maand dan bijvoorbeeld 4 weken x 6 fietsdagen telt kom je op 75km/dag.
Ok, ga ik daar in mijn mindset wat meer rekening mee houden. In principe heb ik 33-34 dagen de tijd en staat de route ook niet compleet vast. Ik zie wel hoever ik kom voordat ik om moet draaien. Ik heb wel een overzicht gemaakt met plaatsen waar ik ongeveer moet zijn per dag om op schema te blijven, dan kan ik mooi zien of ik wat sneller of rustiger aan mag gaan doen.

[/quote]
Carl schreef:
vr 07 jul, 2023 09:27
Waarvan? Van de fiets? Dan zou ik denken dat men het eigen gewicht van de fiets niet meegerekend heeft.
Het volgende heb ik gevonden "Maximaal toelaatbaar gewicht Koga Signature® fietsen: 140 kg (fiets + fietser + bagage)" hier gevonden: https://www.vakantiefietser.nl/px/koga- ... 016-01.pdf
Senior2 schreef:
vr 07 jul, 2023 09:32
Heb je overwogen om alle bagage op een aanhangertje mee te nemen.
Ja heb ik overwogen maar vind dat toch geen optie. Ten eerste weet ik dat het bij mij niet gaat werken en daardoor geen plezier uit mijn reis zal gaan halen. Ik wacht dan nog liever even en val nog 10kg extra af voordat ik ga dan. Daarnaast vind ik zo'n aanhanger ook nog vrij prijzig 300-400 euro (voor een beetje kwaliteit) en dat vind ik de investering niet waard. Voor én een eerste fietsreis en waarschijnlijk ook de enige fietsreis die er dan mee ga maken omdat ik van plan ben nog minimaal 25 kilo extra af te vallen en deze kilo's er ook af te houden. :)

Aan alle reacties te zien maak ik mij gewoon te druk en moet ik de plannen gewoon door laten gaan. Super bedankt :D
Spa82 schreef:
vr 07 jul, 2023 15:58
Jurr schreef:
vr 07 jul, 2023 07:33
Verder op je bandenspanning letten, niet te laag gaan zitten daarmee.
Kijk hier steek ik wat van op :) ik had zelf gedacht de spanning wat lager te zetten zodat je iets meer vering/demping hebt. De Schwalbe marathon banden geven aan 4 tot 6 bar. Hoeveel bar zou hierin jouw advies zijn?
Bij jouw totaalgewicht ontkom je niet echt aan de maximum toelaatbare druk in de achterband.
Spa82 schreef:
vr 07 jul, 2023 15:58
ik had zelf gedacht de spanning wat lager te zetten zodat je iets meer vering/demping hebt.
Je rijdt over asfalt en goede fietspaden toch :wink:

Met Leon eens; gewoon de maximale druk, geen problemen opzoeken die er niet zijn.
Spa82 schreef:
vr 07 jul, 2023 15:58
Goede tip, ga ik komende week achteraan. Volgens mij zit er ook een Koga dealer in de buurt, denk dat dat mijn beste optie gaat zijn. Die kan dan ook direct even kijken naar de bandbreedte zoals je aangeeft icm wat mogelijk is met mijn frame.
Niet per definitie, maar zou prima kunnen. ;) Eentje die wat meer moeite doet dan even gitaarspelen op je spaken en voor de maximale bandbreedte verder kijkt dan er als maat op je huidige banden staat. Daar hoeft er echt niet zozeer een glimmend Koga bord voor op de gevel te hangen. Maar kan natuurlijk best wel dat daar een prima mecanicien werkt (-:

Zit er bij jou een vaste voorvork in of een verende? En welke bandenmaat is er nu gemonteerd?
Spa82 schreef:
vr 07 jul, 2023 15:58
Hoeveel bar zou hierin jouw advies zijn?
Maximumdruk zoals aangegeven op je band zal met zoveel gewicht zeker achterop een aardig uitgangspunt zijn ja. In de voorband zou je iets lager kunnen gaan zitten.

Mocht je met brede banden rijden dan zou je zou nog stapsgewijs steeds iets lager kunnen gaan zitten tot je qua wegligging in de bochten gaat inleveren, met smalle banden zul je vooral je velgen en banden heel willen houden en is daar niet zoveel marge meer in voor 'air suspension'.

Zie ook dit recente topic:

viewtopic.php?p=448042
Jurr schreef:
vr 07 jul, 2023 17:04
Spa82 schreef:
vr 07 jul, 2023 15:58
Goede tip, ga ik komende week achteraan. Volgens mij zit er ook een Koga dealer in de buurt, denk dat dat mijn beste optie gaat zijn. Die kan dan ook direct even kijken naar de bandbreedte zoals je aangeeft icm wat mogelijk is met mijn frame.
Niet per definitie, maar zou prima kunnen. ;) Eentje die wat meer moeite doet dan even gitaarspelen op je spaken en voor de maximale bandbreedte verder kijkt dan er als maat op je huidige banden staat. Daar hoeft er echt niet zozeer een glimmend Koga bord voor op de gevel te hangen. Maar kan natuurlijk best wel dat daar een prima mecanicien werkt (-:

Zit er bij jou een vaste voorvork in of een verende? En welke bandenmaat is er nu gemonteerd?
Spa82 schreef:
vr 07 jul, 2023 15:58
Hoeveel bar zou hierin jouw advies zijn?
Maximumdruk zoals aangegeven op je band zal met zoveel gewicht zeker achterop een aardig uitgangspunt zijn ja. In de voorband zou je iets lager kunnen gaan zitten.

Mocht je met brede banden rijden dan zou je zou nog stapsgewijs steeds iets lager kunnen gaan zitten tot je qua wegligging in de bochten gaat inleveren, met smalle banden zul je vooral je velgen en banden heel willen houden en is daar niet zoveel marge meer in voor 'air suspension'.

Zie ook dit recente topic:

viewtopic.php?p=448042
Er zit een verende voorvork in, de bandenmaat die er nu op zit is 700x35c. Ik ga dat topic ook even doorlezen, thnx!
Spa82 schreef:
vr 07 jul, 2023 17:22

Er zit een verende voorvork in, de bandenmaat die er nu op zit is 700x35c. Ik ga dat topic ook even doorlezen, thnx!
Een Koga Feathershock verende voorvork zal je niet veel meer ruimte geven dan die bandbreedte, mocht er een Suntour of Rockshox vork gemonteerd zijn dan heb je misschien iets meer marge.

Een setje nog goede kwaliteitsbanden vervangen zou ik alleen doen als je bijvoorbeeld van 37mm naar 47mm of 50mm breedte kunt. Voor de stap van 37mm naar 40mm breedte kun je beter pas als je banden versleten ervoor kiezen om dan bijvoorbeeld 40mm Marathon Almotions te kiezen, als die tenminste passen.

Achterop kun je, zeker met een breder achterspatbord of zelfs zonder achterspatbord, wel naar 50mm bandbreedte. Maar als je voorop die ruimte niet hebt zou ik dat zelf niet doen. Dan lekker blijven bij wat je hebt, totdat er vervangen moet worden.
Nog een ding dat niet genoemd is: elke week fietsen val je zo’n anderhalf tot twee kilo af. Ik tenminste wel en bij vertrek zit ik meestal ook boven de 100. Dus elke week heeft je fiets het makkelijker!
Leon schreef:
vr 07 jul, 2023 08:40
Liefst moet dit wel meer zijn dan een fietsenmaker die even in de spaken knijpt en zegt dat het goed is. Heeft iemand op dit forum tips in de buurt van Emmen? (genoemde startplaats)
Kiel-Windeweer is 45km enkele reis vanuit Emmen:

https://www.m-gineering.nl

Als je die even bericht van tevoren is er vast wel een tijdstip te prikken voor vertrek.
Niet te druk om maken en lekker gaan fietsen!

Heel veel plezier met de voorbereiding en de reis. Er kan altijd iets onverwachts misgaan, dat los je dan vanzelf linksom of rechtsom op. 8)
Leon schreef:
vr 07 jul, 2023 08:40
Jurr schreef:
vr 07 jul, 2023 07:33
Even je wielen (laten?) controleren op spaakspanning is wel iets wat aan te raden is.
Dat is een heel goede tip (de rest ook). Liefst moet dit wel meer zijn dan een fietsenmaker die even in de spaken knijpt en zegt dat het goed is. Heeft iemand op dit forum tips in de buurt van Emmen? (genoemde startplaats)
M-gineering in Kiel-Windeweer