Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ook mijn brooks zadel doet mij hartstikke pijn. - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Ook mijn brooks zadel doet mij hartstikke pijn.

WimB schreef:
zo 16 jul, 2023 11:20
Het gaat er om dat je druk op de pedalen moet zetten. Het is, het lichaam gaat omhoog of je pedaal gaat naar beneden.
Inderdaad.
Je verdeelt je gewicht tussen handen, billen en benen.
Ik begrijp dan ook niet dat er mensen in staat zijn rechtop zittend langere afstanden af te leggen.
Wat is of beter wat is dan rechtop zittend? Met je rug verticaal?

Zadel is iets persoonlijks. O.a. afhankelijk van de breedte tussen de zitbotjes, hoe diep je wilt zitten. Lengte benen versus armen.
Wat niet persoonlijk is, is het feit dat een zadel een horizontaal zitvlak behoort te hebben. Dus niet dit.

Afbeelding
Poppink schreef:
zo 16 jul, 2023 13:34
Ik begrijp dan ook niet dat er mensen in staat zijn rechtop zittend langere afstanden af te leggen.
Grote kont? :wink:
DeFiets schreef:
zo 16 jul, 2023 14:03
Wat niet persoonlijk is, is het feit dat een zadel een horizontaal zitvlak behoort te hebben.
En daarom is het grootste deel van de verkochte zadels een gebogen zadel?
Poppink schreef:
zo 16 jul, 2023 13:34
Ik begrijp dan ook niet dat er mensen in staat zijn rechtop zittend langere afstanden af te leggen.
Toch deden we dat met het paard al. Met de motor ook en ook vrachtautochauffeurs houden het lang vol. Je hebt alleen een [Vlaams accent] knappe zetel [/accent] nodig.
Leon schreef:
zo 16 jul, 2023 16:16
Poppink schreef:
zo 16 jul, 2023 13:34
Ik begrijp dan ook niet dat er mensen in staat zijn rechtop zittend langere afstanden af te leggen.
Toch deden we dat met het paard al. Met de motor ook en ook vrachtautochauffeurs houden het lang vol. Je hebt alleen een [Vlaams accent] knappe zetel [/accent] nodig.
Op de fiets Leon, op de fiets.
Je hebt mensen die dingen moedwillig niet willen begrijpen.
Mijn gedachten gingen bij het schrijven van bovenstaande regel over rechtop zitten uit naar die mensen op elektrische fietsen waarbij het stuur zo hoog staat.
Poppink schreef:
zo 16 jul, 2023 16:32
Mijn gedachten gingen bij het schrijven van bovenstaande regel over rechtop zitten uit naar die mensen op elektrische fietsen waarbij het stuur zo hoog staat.
Juist die luitjes hebben vaak een breed comfortabel "bromfietsachtig" zadel dat laag staat en juist daardoor kunnen ze het volgens mij in combi met stevige trapondersteuning lang volhouden.
Een vriend van mij is afgelopen week terug gekomen van een tocht van 5500 km op z'n gravel fiets.
Hij reed op een Specialized Power Comp.
Hij heeft de hele weg zadelpijn gehad en gaat nu verschillende zadels van mij uitproberen of er iets tussen zit dat hem van zijn pijn kan verlossen.
DSC_0337.JPG
Bij mijn Brooks zadels vouw ik de zijkant van het zadeldek tegenwoordig over de frame stangetjes om de doorgezakte vorm op de bovenzijde weer recht te vormen.
Ik heb in mijn leven een aantal malen op zoiets smals gezeten. Dat voelde telkens alsof de brandweer zo'n spreid-apparaat gebruikte waarmee ze mensen uit een autowrak bevrijden. Zulke zadels zijn niet iets voor mij.
Poppink schreef:
zo 16 jul, 2023 16:49
Bij mijn Brooks zadels vouw ik de zijkant van het zadeldek tegenwoordig over de frame stangetjes om de doorgezakte vorm op de bovenzijde weer recht te vormen.
Goede tip! Die kende ik nog niet. Ook handig als je lang onderweg bent en een 'quick fix' nodig hebt.

Bij mij gaan de zijkanten van Brooks zadels in de loop der tijd naar buiten staan en in de dijen schuren.
Dan boor ik 2 gaatjes in elke zijkant en haal er een veter door om de boel naar elkaar toe te trekken. Meestal zit de zadelklemming van de zadelpen wel een beetje in de weg. Het doorzakken gaat wel door.
Poppink schreef:
zo 16 jul, 2023 16:49
Een vriend van mij is afgelopen week terug gekomen van een tocht van 5500 km op z'n gravel fiets.
Hij heeft de hele weg zadelpijn gehad en gaat nu verschillende zadels van mij uitproberen of er iets tussen zit dat hem van zijn pijn kan verlossen.
Nou, respect dat hij toch die afstand heeft afgelegd!

Op mijn gravelbike heb ik het geleverde zadel vervangen door een nieuwe Terry Figura GT (smalle versie en zonder gel). Bij Rose kun je een zitbotjes meting doen en ze hebben veel Terry variaties in het assortiment. Inclusief de uitprobeer/omruil garantie.
Een zelfde zadel heb ik al 25.000 km op mijn huis/tuin/keuken trekkingfiets zitten en ook op 2 andere fietsen uitgeprobeerd.
Bij een gravelbike staat het stuur meestal hoger dan bij een racefiets. Ik heb mijn gravelbike uitgezocht op voldoende stack en ook de voorbouw omgedraaid zodat het stuur hoger komt. Met de handen op de remgrepen zitten die net onder de zadelhoogte. De hoogte en afstand t.o.v. het zadel wijkt niet veel af van die andere fietsen. En inderdaad: ook op deze fiets bevalt het zadel prima na 4.550 km met heel veel offroad/schrotter.
Op mijn racefiets met het stuur lager en dieper heb ik nooit een breder zadel overwogen. Het valt me mee dat zelfs met de handen onder in de bocht het bredere Terry zadel ook bevalt.
Het enige nadeel van zadels met een kunststof dek is dat met 30 graden en de beste 'koers'broek het toch broeierig kan worden na een bepaalde afstand. Bij mij was het net niet storend. Vorige maand 14 dagen van 100 km gemaakt
Fedor schreef:
zo 16 jul, 2023 15:30
DeFiets schreef:
zo 16 jul, 2023 14:03
Wat niet persoonlijk is, is het feit dat een zadel een horizontaal zitvlak behoort te hebben.
En daarom is het grootste deel van de verkochte zadels een gebogen zadel?
Dat bewijst toch niet dat dat het juiste is?

Zitbotjes staan in het horizontale vlak,
Afbeelding

als het zadel ronder is dan zak je meer over het zadel heen. Nee, dat is niet comfortabel. Wat fabrikanten ook bedenken om aan een rondere vorm vast te houden.
Afbeelding
DeFiets schreef:
zo 16 jul, 2023 14:03
Wat niet persoonlijk is, is het feit dat een zadel een horizontaal zitvlak behoort te hebben. Dus niet dit.
[img]https://external-content.duckduckgo.com/i....
Volgens mij hebben de meeste zadels, zeker als je er met je gewicht op zit, een kromming in twee richtingen die tegengesteld is, met bijgevolg een (!) zadelpunt.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zadelpunt
DeFiets schreef:
zo 16 jul, 2023 18:34
Fedor schreef:
zo 16 jul, 2023 15:30
DeFiets schreef:
zo 16 jul, 2023 14:03
Wat niet persoonlijk is, is het feit dat een zadel een horizontaal zitvlak behoort te hebben.
En daarom is het grootste deel van de verkochte zadels een gebogen zadel?
Dat bewijst toch niet dat dat het juiste is?

Zitbotjes staan in het horizontale vlak,
Afbeelding

als het zadel ronder is dan zak je meer over het zadel heen. Nee, dat is niet comfortabel. Wat fabrikanten ook bedenken om aan een rondere vorm vast te houden.
Afbeelding
Wat niet persoonlijk is, is het feit dat een zadel een horizontaal zitvlak behoort te hebben. Dat vind ik wel een heel persoonlijke mening.

https://www.fizik.com/eu_en/aliante-r1-open.html
Dit is denk ik het zadel uit je voorbeeld. En kijk eens naar het zijaanzicht! Helemaal doorgezakt! Lijkt wel een hangmat. En waarom die hoge achterkant? Is het zadel zo glad dat je naar achter zakt?
Als je naar het overzicht van alle Fizik zadels gaat zie je dat een fietszadel heel persoonlijk is. Dus een merk als Fizik maakt allerlei variaties. Rond, vlak, met een gleuf of zonder, smal, breed, zelfs zonder neus. Voor elk wat wils. Blijkbaar is er vraag naar zadels die rond zijn in de breedte en doorgezakt in de lengte.
De trend onder racefietsers is wel naar een vlakkere achterkant,
Het voordeel van een enigzins rond in de breedte zadel is dat je links/rechts bewegingen beter aanvoelt en aan kan sturen dan bij een vlak zadel.

Dat plaatje van die zitbotjes met die overdreven ronde vorm eronder kan ik ook zo photoshoppen dat de zitbotjes op een kaarsrecht vlak leunen en de rode 'irritatie' punten zich dan daar bevinden. En die grote oranje pijlen ook kantelen.
Een fabrikant van gelzadels zal de zitbotjes lekker in de gel laten zakken en beweren dat zo de druk over een groter oppervlakte wordt verdeeld = beter!
Hier een bovenaanzicht van mijn zadel en dat van onze bakfiets.
20230716_211631.jpg
Zoals je kunt zien is mijn zadel niet veel smaller. Ongeveer een ruim vingerkootje. Hieronder nog een foto van mijn zithouding. Op de bakfiets zit mijn vriendin gewoon rechtop.
20230715_115823.jpg

Het is de eerste keer dat ik mezelf op foto zie op deze fiets. Zadel staat iets te laag. Dit is zodat ik iets minder voorover leun.

Ik vind dat ik dan een redelijk breed zadel heb voor wat de metingen mij zouden vertellen. Ik heb persoonlijk nooit lekker gezeten op een smal(ler) zadel.

In die zin lijkt zo'n meting dan soms een vals beeld te geven van wat "echt" bij je past. Maar we moeten ergens een beginpunt hebben uiteraard. Is dat dan niet hetzelfde als de "ideale" stuurbreedte opmeten en er vervolgens niet lekker mee te fietsen.

P.s. ik plaat de foto van mijn fietshouding ook nog in een ander topic van mijzelf. Dus eventuele opmerking daarover mogen in dat topic vernoemd worden.

Dit is de link naar dat topic.
viewtopic.php?t=37424#start
Begrijp ik nou goed dat je je zadel te laag hebt staan om rechter op te zitten?
LHTJoost schreef:
zo 16 jul, 2023 22:04
Begrijp ik nou goed dat je je zadel te laag hebt staan om rechter op te zitten?
Dat heb je goed begrepen. De stuurpen kan niet verder omhoog. Maar dit wordt na de vakantie allemaal aangepast. Dus los het nu zo even op. Momenteel is het nog altijd niet te vermoeiden of belastend. Ik zou meer last hebben aan mijn handen als ik mijn zadel op correcte hoogte zet. Maar dat kan allemaal in het andere topic besproken worden.
Shorttrack schreef:
zo 16 jul, 2023 21:57
Het is de eerste keer dat ik mezelf op foto zie op deze fiets. Zadel staat iets te laag. Dit is zodat ik iets minder voorover leun.
Die fiets heet wel Giant maar is helemaal niet giant.
Volgens mij is je fiets gewoon te kort Shorttrack.
Poppink schreef:
zo 16 jul, 2023 22:18
Shorttrack schreef:
zo 16 jul, 2023 21:57
Het is de eerste keer dat ik mezelf op foto zie op deze fiets. Zadel staat iets te laag. Dit is zodat ik iets minder voorover leun.
Die fiets heet wel Giant maar is helemaal niet giant.
Volgens mij is je fiets gewoon te kort Shorttrack.
Misleidende naam. Ik eis mijn geld terug.
Shorttrack schreef:
zo 16 jul, 2023 23:30
Poppink schreef:
zo 16 jul, 2023 22:18
Die fiets heet wel Giant maar is helemaal niet giant.
Volgens mij is je fiets gewoon te kort Shorttrack.
Misleidende naam. Ik eis mijn geld terug.
Nou, daar heb je een punt. Als je die fiets bij een fietsenmaker hebt gekocht dan heeft deze je een verkeerde fiets aanbevolen.