Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Shorttrack schreef:
za 08 jul, 2023 19:02
Nu heb ik mijn fiets ook eens gewogen zonder tassen. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is er een topic dat gaat over hoeveel je fiets weegt.

Kan het nergens terug vinden helaas.

Gewicht fiets: viewtopic.php?t=14430
ErikB81 schreef:
za 08 jul, 2023 20:51

Ik ook niet, maar wat weegt hij?

En als ik naar je achterwiel kijk lijkt de velg ingesleten, maar dat kan ook optisch bedrog zijn.
15.25kg ongeveer.

De velg is inderdaad uitgesleten. Maar heb een donorfiets staan met goede velgen en betere naven. Dus na de vakantie gaan die erop samen met nog heel wat andere zaken. Het wordt dan ook direct een 9 speed plaats van de 7 speed nu.
Nu ik langere tochten fiets kun je duidelijk zien hoe de positie van mijn handen is. Mijn handen staan altijd een beetje naar binnen. Dit had ik op andere fietsen biet. Op dit stuur gebeurt dat automatisch.

Is dit een abnormale houding en positie?
Na deze vakantie ga Ik mijn nieuwe stuur monteren

20230713_123058.jpg
20230713_131710.jpg
Dat je het deel van je handen gebruikt dat op de foto te zien is, is niet ongewoon bij veel sturen. Dat je handen naar binnen staan zoals je zegt, kan duiden op een foute houding*. Dat je na een aantal uren fietsen zo'n enorme streep op je handen hebt, kan duiden op te veel druk op je handen.
Duidelijk is wel waarom er sturen zijn die meerdere handposities mogelijk maken.
Hopelijk past je volgende stuur beter. Kun je het niet vóór de vakantie monteren?
Pas op met pijn. Als je pijn aan handen of polsen krijgt, ga dan geen hele week door.

* De foto van je fiets bekijkend kan een stuur dat dichterbij komt en niet zo recht als een bezemsteel is, misschien wel helpen.
Leon schreef:
do 13 jul, 2023 21:09

Hopelijk past je volgende stuur beter. Kun je het niet vóór de vakantie monteren?
Pas op met pijn. Als je pijn aan handen of polsen krijgt, ga dan geen hele week door.

* De foto van je fiets bekijkend kan een stuur dat dichterbij komt en niet zo recht als een bezemsteel,is wel helpen.
Had het stuur wel al kunnen monteren maar dan moet ik alle kabels vervangen. Die waren dan namelijk te kort. Ik vond dat wat zonde wat ok ga hydraulische remmen monteren na de vakantie. Dus dan steek ik een hoop werk in iets dat toch weer opnieuw veranderd moet worden.

Pijn doet het niet gelukkig. We nemen ook regelmatig een pauze om de kindjes wat te laten spelen.

Dat rechte stuur stond op de fiets bij aankoop. Ging het eerst wat aanvoelen om zeker te zijn dat het stuur wel of niet iets voor mij zou zijn. Met andere handvatten zou het wellicht al een deel kunnen oplossen. Maar het is sowieso te smal.
Ik kan eindelijk een goed zien hoe ik nu eigenlijk op mijn fiets zit.
Mijn zadel staat iets te laag zodat ik iets meer rechtop zit. Dit ga ik binnenkort allemaal aanpassen met een nieuw stuur en een langere stuurpen.

In theorie zou mijn frame maat 57cm moeten zijn. Dit is 22" Wat ongeveer op 56cm uit komt.

Ik fiets er verder prima op en de enige klachten die ik heb is dat er teveel druk op mijn handen staat. Geen rugklachten of wat dan ook.

Ik heb zelf het idee dat de fiets wat klein oogt voor mij. Mijn vorige fiets die ik nieuw kocht bij de fietsenmaker oogde ook wat klein. En deze was 57cm.
Het echt verschil met die fiets was dat mijn stuur wat verder naar voren stond volgens mij. Heb hem al meer als een jaar niet meer dus weet het niet goed meer.

Wat is jullie inzicht met deze foto?
20230715_115823.jpg
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het zadel, behalve te laag, ook te ver naar voren staat. Dat geeft ook druk op de polsen.
Leon schreef:
zo 16 jul, 2023 22:08
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het zadel, behalve te laag, ook te ver naar voren staat. Dat geeft ook druk op de polsen.
Bedankt voor de tip. Ik ga dat eens bekijken. Ik had daar nog niet aan gedacht.

Maar bedoel je daarmee dat ik dan te dicht op mijn stuur zit? Of heeft het ook te maken in welke hoek ik boven mijn trappers zit?
Sorry (nog) geen kaas gegeten van zadelpositie.

Het is overigens niet zozeer de pols maar meer de handpalm die vervelend doet. De mede oorzaak zal wellicht ook mijn handpositie en de door en door versleten handvatten zijn. De meest aangename handpositie is nu met de handen wat naar binnen gedraaid. Een foto van mijn stuurafdruk van mijn handen staat hierboven ergens. Pijn doet het eigenlijk niet. Maar het is wel vervelend.
Shorttrack schreef:
zo 16 jul, 2023 22:13
Maar bedoel je daarmee dat ik dan te dicht op mijn stuur zit? Of heeft het ook te maken in welke hoek ik boven mijn trappers zit?
Als je het zadel naar achteren verschuift veranderen beide zaken. Probeer het eens. Ik weet niet of het kan, of of je dan een zadelpen nodig hebt met meer terugstand, in modern 'Nederlands' setback geheten.
Shorttrack schreef:
zo 16 jul, 2023 22:05

Wat is jullie inzicht met deze foto?
Lijkt me een flink korte zit op de foto. Is het frame niet te kort voor je? Ik zou er zelf niet fijn op zitten als m'n knieën zo m'n polsen opzoeken in de trapbeweging.

Natuurlijk kun je kunstgrepen uithalen met een setback zadelpen en een hele lange stuurpen, maar dan blijft het een kort frame. Maar als dat je eigen voorkeur is, dan is dat natuurlijk helemaal prima.
Het voelt niet perse te kort. Enkel als ik even uit mijn zadel kom merk ik wel dat ik al snel te ver over mijn stuur hang. Maar al zitten voelt het voor mijn lichaam prima. Ik verschoot er zelf ook een beetje van hoe kort ik op mijn stuur zit.

Ik wilde er ergens ook wel voor zorgen dat mijn volgende stuur setup juist niet veel meer naar voren ging komen. Althans dat zegt mijn gevoel nu. Maar ik kan natuurlijk ook mis zijn en nog prettig fietsen wanneer mijn stuur juist wel meer naar voren is.
What’s in a nickname? 😊
- aan je linker been te zien, mag je zadel wat omhoog.
- qua zadel naar voren of achteren: doe de meting (met hulp van iemand) of het draaipunt in je knie of knieschijf of zo loodrecht boven je pedaalas staat met crank in horizontale stand.
- bij diepste punt in pedaalomwenteling, dus bij bijna gestrekt been, mag je knie een bepaalde hoek maken (even goegelen, weet ik niet uit m'n hoofd)
- er zijn diverse formules voor de zit op de fiets, bijvoorbeeld:
- 0,883 à 0,889 x BBL (binnenbeenlengte) is zadelhoogte vanaf midden trapas gemeten langs zitbuis
(bronnen: 0,883 bij anwb-site en 0,889 op h20geuzen.nl)(ik wist 'circa 0,885')
- 1,07 - 1,09 x BBL is zadelhoogte vanaf midden pedaalas met crank in verlengde van zitbuis
( - verschil tussen de twee voorgaande is de cranklengte: reken dit uit en je komt op lange cranks. da's niet per se nodig)
- het is een benadering want je lijf is de praktijk en de rest is theorie. en 'ja maar' helpt niet :twisted: :wink:
- vergeet de zooldikte van je schoeisel niet. bijvoorbeeld fietsen met bergwandelschoenen, dan zadel omhoog ([rijm-modus aan] of een kleinere hoek in je knie en dat wil je nie [rijm-modus uit])

en besef je: zadel omhoog mbv zadelpen is ook zadel iets naar achteren.

! zet alsjeblieft eerst je zadel in zo'n positie dat dat goed staat en lekker fietst. ga pas daarna je stuurpositie aanpassen (anders moet je je stuurpositie telkens aanpassen op aanpassen van je zadelpositie: 'dan blijf je bezig' )

qua frame: dit type frame is vrij lang (verhoudingsgewijs tot de hoogte). bij dit frame mag je het frame 'dus' aan de kleine kant kiezen anders is het frame aan de lange kant voor een sportieve zit. ik denk dat dit de goede framemaat voor jou is (de volgende framemaat is in staal 24 inch hoog en in alu 23,5 inch hoog, met nog langere bovenbuis :roll: )

ik ga later vandaag eens meten (gereedschap is binnen :D ) hoe steil de zitbuis staat (maar die gaan we niet 123 aanpassen, ha ha :lol: 8) ).

nog een leuke bron: https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
([zelfspotmodus aan] de eerste twee plaatjes van die meneer met ambtenarenpostuur en kattenrug-houding vind ik op mijzelf van toepassing :oops: [zelfspotmodus uit])

tot slot een slechte woordgrap: als ik dit berichtje plaats, druk ik op VER STUUR :shock:
Jurr schreef:
zo 16 jul, 2023 22:29
Natuurlijk kun je kunstgrepen uithalen met een setback zadelpen
Het is nog maar de vraag of dat een kunstgreep zou zijn of gewoon correct afstellen. Het hangt niet alleen af van de zadelpen zelf, maar ook van de zadelrails, die de verstelbaarheid (uiteraard) limiteren.

Wat is trouwens je lichaamslengte en wat is de bovenbuislengte van je fiets Shorttrack? De bovenbuislengte meet je vanaf het midden van de zitbuis, horizontaal naar het midden van de stuurbuis.
Aanvulling: gevonden: 1,89 m lichaamslengte.

Alles bij elkaar: dit aanpassen van de zit is veel belangrijker dan het ombouwen van de remmen.
Leon schreef:
ma 17 jul, 2023 10:11

Alles bij elkaar: dit aanpassen van de zit is veel belangrijker dan het ombouwen van de remmen.
Oh zeker, de maat en zitpositie moeten goed zijn. En er is echt wel wat te stellen en te veranderen. Mijn klassieke Giant heeft bijvoorbeeld een heel kort stuurpennetje. Misschien is daar nog wel wat mee te bereiken? Ik zou als de zitpositie niet bevalt ook zeker gaan stellen en onderdelen vervangen die je zitpositie naar je eigen voorkeur kunnen krijgen. Dat nog voordat TopicStarter met een technische update van de afmontage komt.

Maar tegen de tijd dat je met 30mm setback zadelpen en een 130mm stuurpen rijdt dan is het misschien toch tijd voor een ander maatje van het zelfde frame of juist naar een ander frame met een andere geometrie. ;)

Voordeel van al een prima setje afmontage hebben liggen is dat je dat op heel veel fietsen kunt toepassen. Als de maat en/of geometrie niet goed is kun je dat zo meenemen naar een fiets die kansrijker is om goed van maat te zijn. Dan kun je ook bijvoorbeeld een fiets met allerlei versleten onderdelen kopen en alles overzetten. Wielen, shifters, remmen, achterderailleur, crankset, zadel, stuur, voordrager, achterdrager... kan allemaal zo mee. En misschien nog wel meer? In de 26 inch 559 hoek is dat tegenwoordig vaak verrassend betaalbaar. De makkelijkste klap heb je natuurlijk met je donorfiets. Hoe is daar de zitpositie van, en rijdt dat beter?

Vast al gelinkt in dit topic, maar hier kun je best een leuk lijstje met dingen uithalen waar je op zou kunnen letten mocht je er niet uitkomen met je huidige frame en toch van frame willen switchen:

viewtopic.php?p=411971

En't is niet altijd exacte wetenschap hoor. Zo heb ik ook wel een aantal keer van een frame twee verschillende maten uitgeprobeerd. (-:

Deze lijkt op de foto's bijvoorbeeld best de hoogte in te gaan qua maat, heeft bagagedrager en spatbordnokjes, en heeft al een starre voorvork in 1 1/8 Ahead:

https://link.marktplaats.nl/m1988887858

Mocht je daarop het stuur hoger willen hebben, kijk bijvoorbeeld eens naar een Ergotec Octopus stuurpen in combinatie met een riser stuur:

https://www.rosebikes.de/ergotec-octopu ... t_shape=42
Voorlopig houd ik het nog even bij deze fiets. Na ritten van ober de 60km voel ik geen ongemakkelijkheden aan mijn lichaam. En de onderdelen die ik heb liggen kan ik perfect verhuizen naar een ander frame.

Maar ik ben weer heel wat kennis rijker. Ik denk dat een frame maat van 57cm gewoon te klein is voor mij. Mijn vorige nieuwe fiets voelde wat klein aan. En die was volgens de fietsenmaker goed van maar. Nu moet ik wel zeggen dat dat wel echt een zeer belabberde fietsenmaker is.
Leon schreef:
ma 30 mei, 2022 18:41
Zie "door Jurr » di 17 mei, 2022 06:37", iets met warrige wereld.
Jurr schreef:
zo 29 mei, 2022 02:01

Verder bij framemaat vragen zoals eerder gezegd deze eens lezen:

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/
Voor mijn 1.78m zijn passend 43cm tot 60cm fietsen voorzover ik tot nu toe geprobeerd heb, afhankelijk van merk en type fiets. Ze waren allemaal mijn maat.

Als ik ook nog BMX had gereden had die 43cm ook nog wel wat lager gekund ;)

Déjà vu na het lezen van deze forumpost tot nu toe? Dat kan, hier stond het ook al:

viewtopic.php?t=37424&start=80#p421021

Maar ach... kracht van de herhaling misschien?

Wat maakt dat dit soort dingen prima waar kunnen zijn:
Shorttrack schreef:
ma 17 jul, 2023 17:11
Ik denk dat een frame maat van 57cm gewoon te klein is voor mij.
Maar dan wel geldend voor 1 merk fiets in 1 type in 1 modeljaar.
Lengte van een zadelpen is niet maat bepalend zoals ook in ons lijfblad van eerder dit jaar naar voren komt. Reach en stack zijn veel meer van belang.
Zadel verder naar achter is minder efficiënt qua trapveweging.

Stuur met een buiging van 24 graden naar achteren kan de moeite van het testen waard zijn. Ik reed altijd met rechte sturen, vanaf de mtb. Totdat ik mijn hand brak en sneller wilde fietsen dan mijn hand de druk alweer aan kon. Overgestapt naar een veel meer gebogen stuur en wat een uitkomst.
Op de mtb nog steeds een recht stuur, dus in die zin zoveel fietsers zoveel opties :!:
Shorttrack schreef:
ma 17 jul, 2023 17:11
Ik denk dat een frame maat van 57cm gewoon te klein is voor mij.
Dit zegt helemaal niets. Niets zo variabel (zeg maar bijna onzinnig) als framematen want die wijken per merk / type af van elkaar. Stack en Reach bieden dan al veel meer houvast.
De jonge die mij helpt om mijn fiets om te bouwen heeft al veel tips gegeven en onderdelen aangeraden om mij houden aan te kunnen passen. Zoals ook een stuurpen van ergon.

Ik sta op het moment nog altijd aan het prille begin van het ontdekken waar ik naartoe wil met mijn fiets en houding. Zo heb ik tegen beter weten in toch weer een fiets gekocht met een sportieve houding. Terwijl ik dat eigenlijk echt beu was. Maar ik was het eigenlijk onbewust beu omdat mijn vorige fiets een e-bike was. Dus omdat ik weinig druk op mijn trappers zette hing ik met mijn volle gewicht op mijn stuur. Met deze gewone fiets is dat een heel ander verhaal natuurlijk. En ben ik juist blij met een sportievere houding. De enige aanpassing die effect heeft op mijn rijgedrag is momenteel enkel nog maar mijn zadel. De rest is zoals ik hem kocht. Dus alle opties staan nog open.

Wat ik momenteel heb liggen is:
Stuur
Donorfiets met:
Magura hs33 (nu cantilever. Die produceren te weinig remkracht momenteel met zoveel bagage. Ik wil dus gewoon goede betrouwbare remmen)
Derailleur achter xt 9 speed (nu stx 7speed)
Derailleur voor lx 3 speed (nu alivio 3 speed. Huidige krank blijft zitten)
Betere velgen (beter in de zin dat ze niet ingesleten zijn. Maar het zijn denk ik low budget mountainbike velgen)
Er zit ook een (denk ik) goed werkende verende voorvork van thomson op. Maar die ga ik niet overzetten. Ik mis het momenteel ook niet. De dikke 55mm big ben banden doen goed hun werk in dat opzicht.

Wat ik nog ga kopen:
Platform pedalen (tips altijd welkom rond 20 á 30 euro)
Stuurpen
Stuurlint of een andere oplossing voor de lange handvatten van mijn nieuwe stuur. (Tips altijd welkom) momenteel heb ik (door en door versleten) zachte schuimachtige handvatten. Opzicht niet slecht maar zuigen wel direct vocht op bij regen.