Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VanMoof failliet? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

VanMoof failliet?

Poppink schreef:
za 15 jul, 2023 10:31
Ik lees kritiek op Van Moof en nu ook op Tesla.
Het zijn wél de vernieuwers die de markt opschudden. Vernieuwers die hun nek uitsteken.
Kijk eens wat een impact Tesla heeft op het milieu.
Zonder Tesla stond de elektrische auto nu nog steeds waar we 10 jaar geleden stonden.

'Verandering is de enige constante' (Heraclitus)
Misschien een mooie lijfspreuk voor FDF.
De files worden er door die EV's echt niet korter van en stiller zijn ze ook niet daarnaast is de impact op het milieu op andere punten ook behoorlijk belastend, die accu;s groeien namelijk nog niet aan een boom. Ook voor wat fijnstof betreft is een EV slechter voor het milieu dan men eerst dacht, maar dat ligt vooral aan de bestuurder die een loden voet heeft.
Zoals uit het nieuws blijkt zijn er verschillende bedrijven geïnteresseerd in de overname van (het onderhoud van) de VanMoof fietsen, maar ik kan je vertellen dat het niet triviaal is. Sinds het derde model (de S3/X3) zijn bijna alle onderdelen speciaal voor die fiets gemaakt: het stuur, de remmen, de e-shifter. VanMoof deed dit om kosten te besparen, zodat ze niet met tussenhandelaren zaten. Als die onderdelen op zijn, moet je gaan improviseren. De naaf is wel een Sturmy Archer 4-speed, maar mogelijk met aanpassingen.
En dan hebben we het nog niet over de elektronica en de software. Ik heb er nog niet naar gekeken, maar er komt in de tijd vast wel iemand die de software kan reverse-engineeren, zodat in ieder geval het slot weer werkt.
De oudere S2 modellen hebben last van dezelfde software problemen, maar hadden nog een gewoon stuur en dergelijke.
Een neef van me heeft vorig jaar zijn VanMoof in ontvangst genomen en niets dan problemen mee gehad en het ding doet het nog steeds niet goed. Ik heb hem nog zo gewaarschuwd maar ja, hij is een beetje een hipster en wilde persé een VanMoof. De fiets is eigenlijk ook nooit van hem geweest want VanMoof beheerde de sleutel. Hij heeft eigenlijk betaald voor het recht om het ding te mogen gebruiken.
Lemwise schreef:
di 18 jul, 2023 08:58
...want VanMoof beheerde de sleutel.
Hoe bedoel je dat?
Je kunt de fiets gewoon op slot en weer van het slot halen, zonder het bedrijf VanMoof en z'n servers. Dat verhaal over 'niet meer van het slot' is iig zwaar overtrokken.
Nu ben ik wel benieuwd of dat verhaal waar is of niet. Heb je bronnen? Zouden de verhalen dat het ontbreken van contact met een Vanmoof-server de fiets slecht of niet bruikbaar maakt dan niet wasr zijn? Waar ligt hier de nuance?
Wat ik ervan begrijp gaat het om de bluetooth encryptie sleutel, deze sleutel wordt gebruikt om de communicatie tussen de telefoon en de fiets te beveiligen en is aanwezig in de app waarmee je settings kunt aanpassen en het slot kan bedienen. Zolang de app op de telefoon goed werkt kun je de fiets gewoon bedienen. Moet je om de een of andere reden de app opnieuw installeren (bijv. nieuwe telefoon), dan heb je wel een probleem zonder backup en werkende VanMoof servers. Je kunt het slot wel openen met een backup code, maar die moet je dan iedere keer intoetsen als dat wil doen. Ik weet niet hoe lang die code is, maar het lijkt me lastig. Of dat zo is bij alle modellen durf ik niet te zeggen.
Ik vind de verliescijfers duidelingwekkend. Met 200.000 fietsen verkocht in 14 jaar zouden dat zo'n 14.000 fietsen per jaar zijn, als ik even uit ga van constante verkoopcijfers. Als je vervolgens 80 miljoen verliest in één jaar betekent dat dat je 5600 euro per verkochte fiets verloren hebt in dat jaar.

Een bevesttiging van de grootte-orde van deze rekensom voor 2021 lees ik op https://www.deondernemer.nl/mobiliteit/ ... ogle.nl%2F
"De jaaromzet bedroeg in 2021 iets meer dan 80 miljoen euro, en ging toen gepaard met een verlies van 70 miljoen."
Dus dat betekent dat ze in dat jaar per verkochte fiets van, zeg, 4000 euro, ook bijna 4000 euro verlies leden in plaats van wat overhielden.
Frank schreef:
di 18 jul, 2023 10:52
Zolang de app op de telefoon goed werkt kun je de fiets gewoon bedienen.
En daar zit dan gelijk de 'crux'.
Software (de app) moet onderhouden worden. Beveiliging 'up to date' houden bijvoorbeeld.

En hoe lang blijft Google Play en/of App Store (Apple) de app handhaven als een bedrijf de app niet langer onderhoud?

In dat "gat" is dus Cowboy-app Bikey gesprongen dat zorgt dat je VanMoof blijft rijden.
Een vraag die belangrijker is, volgens mij, wie gaat die speciale onderdelen leveren om al die fietsen op de weg te houden?
Iemand die de eventuele voorraad VanMoof-specifieke onderdelen opkoopt samen met iemand die de eventuele voorraad VanMoof fietsen opkoopt en uit elkaar schroeft voor onderdelen?

'k Ben toch blij dat mijn fiets modulair is opgebouwd uit courante onderdelen, daar kan ik alle kanten mee op. Zo'n verzameling VanMoof-specifieke onderdelen lijkt me best een uitdaging worden inderdaad. Maar ach, misschien staan er ergens nog wat onderdelen en/of fietsen waaruit men kan...
Screenshot_20230718-121648_Gallery.jpg
...want de voorraad VanMoof-specifieke onderdelen bij autobandenboer&nieuwbakken VanMoof-servicepunt Kwikfit zou inmiddels opgebruikt zijn las ik.

;)
Leon schreef:
di 18 jul, 2023 10:41
Nu ben ik wel benieuwd of dat verhaal waar is of niet. Heb je bronnen? Zouden de verhalen dat het ontbreken van contact met een Vanmoof-server de fiets slecht of niet bruikbaar maakt dan niet wasr zijn? Waar ligt hier de nuance?
Je kunt de fiets van het slot halen met een op de fiets in te toetsen driecijferige pincode, als je die hebt ingesteld (als ik het goed begrijp niet verplicht): https://support.vanmoof.com/nl/support/ ... gebruiken-
Ik weet niet hoe vaak je de pincode mag proberen in te toetsen.

Met de app kun je het licht op aan, uit of automatisch instellen. Op de fiets zelf kan dat niet.
https://support.vanmoof.com/nl/support/ ... altijd-aan

Doorverkopen wordt ook lastig:
Het registratieproces vereist vooralsnog ook een verbinding met VanMoof-servers. Wie dus een fiets doorverkoopt en hem aan een nieuwe smartphone wil koppelen, heeft een probleem als servers offline gaan, want zelfs het aanpassen van de back-upcode kan dan niet meer. De term 'vendor lock-in' was zelden zo van toepassing als hier, want het gaat letterlijk om het slot van de fiets.
https://tweakers.net/nieuws/211846/vanm ... cloud.html

En uit een reactie op dat Tweakers-artikel:
In je VanMoof zit een sim-card van Vodafone. Zodra deze verbinding het niet doet krijg je een 'ERROR 53' en werkt je fiets amper. Dit kan je verhelpen door op de laatste firmware te zitten - ze hebben de dependency tussen de sim-card connectie en trapassistentie eruit weten te halen.
Zoals iemand ooit zei: het is niet The Internet of Things maar The Internet of Not Your Things.
Ik dacht: laat ik eens een review lezen van zo'n VanMoof: https://autobahn.eu/artikel/242593/gere ... ts-rijtest

Werkelijk alles is fout aan die e-bike:
- Gaat te hard
- Extreme ondersteuning via Turbo-knop
- Meetrappen is niet nodig in de hoogste stand (pedalen bewegen is voldoende)

Dat dat ding ooit een goedkeuring als reguliere e-bike heeft gekregen... :roll:
En veel eigenaren van zo'n VanMoof hebben ze ook niet op een rijtje ;)

https://www.telegraaf.nl/financieel/335 ... gifte-doen
Jammer van VanMoof. Ik vond de design framebuizen wel apart.... hoe de voor- en achterlampen eindigen. Eigenlijk nooit een exemplaar op straat gezien.
Geen onderdelen meer? Misschien valt er wel een mouw aan te passen.
VanMoof had beter kunnen overleven met standaard onderdelen.
Fedor schreef:
di 18 jul, 2023 14:17
Dat dat ding ooit een goedkeuring als reguliere e-bike heeft gekregen... :roll:
Tja, zo kun je het ook bekijken.

Maar een beetje meer respect voor wat VanMoof voor de fiets deed, zou best op z'n plaats zijn in dit draadje.
Ze hebben een aantal randzaken van de fiets eens heel anders bekeken, en geprobeerd daar goedwerkende oplossingen voor te vinden, zoals verlichting, sloten, antidiefstal. VanMoof heeft ook geprobeerd niet mee te gaan in het monopoly van Shimano, en zelf oplossingen bedacht en ontwikkeld. Ook hebben ze hun fietsen heel betaalbaar in de markt gezet.

Er zijn duidelijk dingen fout gegaan. Maar ze hebben oprecht geprobeerd een mooi en bruikbaar product voor een groep gebruikers te maken. Dus nog afgezien van het leed voor alle betrokkenen, zoals de werknemer, en gedupeerde klanten, is er verder ook geen reden om er smalend over te doen.
Flix schreef:
di 18 jul, 2023 20:35
Maar een beetje meer respect voor wat VanMoof voor de fiets deed, zou best op z'n plaats zijn in dit draadje [...] is er verder ook geen reden om er smalend over te doen.
Ik snap niet zozeer waarom we hier Aretha Franklin als achtergrondmuziek moeten gaan draaien.

De fietsen waren van bedroevende kwaliteit, het financiële beleid was wonderlijk, het weggedrag met bijbehorende illegale snelheid van de gebruikers was gevaarlijk en zowel werknemers, investeerders, toeleveranciers, klanten en andere belanghebbenden en betrokkenen zitten nu waarschijnlijk met de gebakken peren.

Dat ze simpel design van twee driehoeken en een vork zonder poespas voorzien hebben van marketingsaus met slagroom is leuk begonnen, maar het eindresultaat is toch geen toren van respect met staande ovatie waard?

Leuk dat ze een advocaat der e-bikes krijgen die hier op het forum opkomt voor alles met hulpmotor, wat ik in veel andere gevallen echt helemaal prima vind hoor. En in veel gevallen heb je echt ook wel een punt. Maar bij VanMoof gaat de weegschaal voor mij best de verkeerde kant op.
Martin E. van Doornik schreef:
di 18 jul, 2023 15:15
VanMoof had beter kunnen overleven met standaard onderdelen.
Wellicht zijn de frames (met wat er aan hangt) binnenkort ruim op voorraad op marktplaats tegen weggeefprijzen en kunnen de thuismonteurs hun hart ophalen om er hun Moof 2.0 van te maken, maar dan dus met resuliere onderdelen, al dan niet met ondersteuning.
Jurr schreef:
di 18 jul, 2023 20:53
De fietsen waren van bedroevende kwaliteit, het financiële beleid was wonderlijk, het weggedrag met bijbehorende illegale snelheid van de gebruikers was gevaarlijk en zowel werknemers, investeerders, toeleveranciers, klanten en andere belanghebbenden en betrokkenen zitten nu waarschijnlijk met de gebakken peren.
...
Leuk dat ze een advocaat der e-bikes krijgen die hier op het forum opkomt voor alles met hulpmotor...
Blijkbaar heb jij overal verstand van, gezien de stelligheid van deze beweringen.
Met het weggedrag van VanMoof rijders -vergeleken met andere fietsers- is weinig mis, kan ik uit eigen ervaring melden. Woonende in Amsterdam, toch VanMoof city. Blijkbaar woon jij daar ook?

Verder maak je het persoonlijk; ik ben geen advocaat van de ebikes. Ik ben een fietser die niet blind is voor de nieuwe tijden en ontwikkelingen, en de mogelijkheden die dat veel mensen geeft. Jij bent van de technische praatjes; beiden mogen naast elkaar bestaan; afgesproken?!!

BTW: VanMoof was al een bekend en bijzonder merk toen ze nog 'gewone' stadfietsen maakten, dus schei ook eens uit met die polarisatie.