Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help! Gefietst over net gestort asfalt - Forum Wereldfietser

Help! Gefietst over net gestort asfalt

Hoi, ik heb dringend advies nodig! Ik ben op fietsreis (nu in Spanje) en heb vanmiddag, zoals ik altijd doe, een wegversperring genegeerd en gewoon doorgefietst omdat dat meestal toch geen probleem is. Het was een flinke afdaling en na een aantal kilometer was het asfalt toch wel erg "vers" en plakte nog een beetje. De werklui zeiden dat ik gewoon door kon fietsen en dat het geen probleem was (teruggaan was sowieso geen optie).
20230713_204538.jpg
Maar: nu zit het profiel van mijn banden vol met die plakzooi en kleine kiezeltjes. Zie foto. Dit kan nooit goed zijn voor de banden, weet iemand hoe ik dit het beste schoon kan maken? Ik hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft!!

Bedankt!
Ik vind net deze tip: https://www.vakantiefietser.nl/201706/t ... rkt%20echt!!

Ik kan het alleen pas morgenavond uitproberen, ik hoop dat het geen kwaad kan om er nog een dag mee te fietsen...
Inderdaad in Spanje heb ik dit vaker meegemaakt, maar nooit een lek van gehad.
Het beste wat je nu kunt doen is lang over een zandweg fietsen. Dat masseert meestal alle troep er uit.
Wat je ook kunt doen is lekker bij de tent relaxed de banden inspecteren om te zien of er grotere dingen in het profiel kleven en die er met iets spits uitwippen. Dat is sowieso af en toe wel een goed idee.
fietsmaartje schreef:
do 13 jul, 2023 20:51
weet iemand hoe ik dit het beste schoon kan maken?
Lekker doorfietsen, dan slijt de boel er vanzelf weer af. Althans, ik heb het zelf ook weleens gehad en er geen lek aan overgehouden.

Veel fietsplezier gewenst verder,

Carl
àls je het toch wil schoonmaken: lorretje (= oude lap) en wat diesel (of een ander olie-/organisch oplosmiddel dat je banden heel laat). daarna met een zeep je banden schoon maken want diesel bevat olie en maakt je banden glad. (en maakt bij tankstations de vloer glad, waar motorrijders last van hebben :twisted: . en diesel lost asfalt (het bindmiddel: bitumen) op)
diesel is onderweg beschikbaar, bijvoorbeeld bij een bedrijf met voertuigen of een boerenerf.
bij een tankstation is niet handig want dan moet je een minimumhoeveeheid afnemen.
Ik zou in dit geval niet gaan prutsen met (tevens milieuvervuilende) viezigheid.
Carl schreef:
do 13 jul, 2023 21:26
fietsmaartje schreef:
do 13 jul, 2023 20:51
weet iemand hoe ik dit het beste schoon kan maken?
Lekker doorfietsen, dan slijt de boel er vanzelf weer af. Althans, ik heb het zelf ook weleens gehad en er geen lek aan overgehouden.

Veel fietsplezier gewenst verder,

Carl
Idem hier, onderdeel van het avontuur..
Zal ik voor de vorm ook nog even zeggen dat het niet uitmaakt en wel goed gaat komen?

Bij deze.

;)
Het loopvlak ziet er nog keurig uit. Wat er nu aan rommel tussenzit zal er na verloop van tijd (door het kneden van het loopvlak) wel uitvallen. Ik heb wel eens dezelfde fout gemaakt, vers asfalt, ik voelde de warmte opstralen. Oei, dat is niet handig! Ik was eerder bang dat ik een klapband zou krijgen door de plotselinge opwarming van de band dan dat ik last zou krijgen van de steentjes die aan de band bleven kleven. Na het voorval heb ik probleemloos nog zeker 1000 km met volle bepakking gefietst. Dus maak je geen zorgen :) .
Bedankt voor alle reacties en voor de geruststellende woorden!!

Ik heb Leons tips opgevolgd: de grootste steentjes eruit gewipt met een nagelvijl, en (per toeval) gefietst over een lang onverhard pad, een schitterende via verda, waardoor een groot deel van de steentjes er inderdaad uit is "gescrubt". Dus top!! Bedankt!

Hier mijn polarsteps mocht iemand dat leuk vinden :P https://www.polarsteps.com/MaartjeHagen ... oor-europa
Mooi te horen (-: Goede reis verder!

Leuk te lezen zo'n blogje =)
Leuke blog.

Zo te lezen geniet je volop. Kortom, blijf genieten!

Jan
Bedankt! Genieten doe ik zeker :) en leuk om elke dag weer even een stukje te schrijven over alle gekke dingen die ik beleef
Het is naast je Polarsteps ook interessant je oude berichten nog even door te lezen.
Wat een verschil tussen de Fietsmaartje uit 2021 en die van nu!
Leuk hoor!
Veel plezier onderweg!
Poppink schreef:
vr 14 jul, 2023 23:20
Het is naast je Polarsteps ook interessant je oude berichten nog even door te lezen.
Wat een verschil tussen de Fietsmaartje uit 2021 en die van nu!
Leuk hoor!
Veel plezier onderweg!
Haha! Dankjewel en zeker waar, inmiddels ben ik al een aardige pro en veel dingen waar ik toen bang voor was haal ik nu mijn schouders voor op :)
fietsmaartje schreef:
vr 14 jul, 2023 18:54
Hier mijn polarsteps mocht iemand dat leuk vinden :P https://www.polarsteps.com/MaartjeHagen ... oor-europa
Mooie rapportage Maartje. Wat een komisch gezicht al die bomen in Roquebrune. En Puerto del Portalet d'Aneu is een mijlpaal, de Pyreneeën over! Veel plezier op de rest van de tocht en ik hoop dat je niet te veel hinder hebt van de warmte.
fietsmaartje schreef:
vr 14 jul, 2023 18:54
Bedankt voor alle reacties en voor de geruststellende woorden!!

Ik heb Leons tips opgevolgd: de grootste steentjes eruit gewipt met een nagelvijl, en (per toeval) gefietst over een lang onverhard pad, een schitterende via verda, waardoor een groot deel van de steentjes er inderdaad uit is "gescrubt". Dus top!! Bedankt!

Hier mijn polarsteps mocht iemand dat leuk vinden :P https://www.polarsteps.com/MaartjeHagen ... oor-europa
Maartje, wat een geweldig blog! Prachtige foto's ook! Ik ga nu twijfelen of ik dit toch ook ga doen. :D

Maar ja, zo ver als jij fietst, ben ik nog lang niet...