Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VanMoof failliet? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

VanMoof failliet?

Flix schreef:
di 18 jul, 2023 20:35
Ook hebben ze hun fietsen heel betaalbaar in de markt gezet.
Zou dat dan niet de reden van hun faillissement kunnen zijn? Naast alle kosten van reparaties.

Hier een interessante analyse: https://www.deondernemer.nl/mobiliteit/ ... ke~4713222

De marketing was iig uitstekend op orde :)
Naamsbekendheid: 40% bij de Nederlanders
Verkochte fietsen: Minder dan 1% van de verkochte fietsen in Nederland.
Dan nog een snelle en voorlopige analyse vandaag over het vermogen van de eigenaars, voor zover je daar een zinnig woord over zeggen kunt

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a44572 ... s-carlier/
Hoe een statussymbool niet alleen in de echte wereld maar ook op dit forum leid tot tweedeling.

Trouw kopt; fietsen, zoals een Van Moof, zijn steeds vaker een statussymbool.

En het leidt tot lange draadjes :twisted:
Leon schreef:
ma 17 jul, 2023 11:25
joukon schreef:
ma 17 jul, 2023 11:14
Je zult maar geconfronteerd worden met een app die niet langer gebruikt kan worden omdat een bedrijf failliet gaat.
Als dat onderdeel was van de overeenkomst heb je gewoon pech. Dan heb je dus gedeeltelijk een fiets gehuurd in plaats van gekocht. Dat is toch niks nieuws?
Het is belachelijk om het als domme pech van een overeenkomst te zien. De klant verliest feitelijk keuzevrijheid. Als je dit 1 op 1 vergelijkt met een nieuwe telefoon dan zou het net zo makkelijk moeten zijn om over te stappen op een ander merk. Als iets kapot gaat dan zou het net zo makkelijk moeten zijn dit te laten fixen bij een van de vele honderden fietsenmakers die de stad (of het land) telt.

Het is zot dat de consument uiteindelijk de gedupeerde is.
De overheid zou ons moeten beschermen tegen tech-reuzen en fietsfabrikanten dwingen om met andere merken te communiceren. De klant als koning. Nou, vergeet dat laatste maar.

Bron;
https://www.parool.nl/vanmoof/opinie-va ... ~bd35fb51/
Ik ben het met je eens joukon, maar ik vind ook dat de enigzins geschoolde klanten die een VanMoof hebben gekocht pakken boter op hun kop hebben gehad door zich niks aan te trekken van de al lang bestaande voortekenen dat dit misschien niet de verstandigste keuze was.
fietsen ......... zijn steeds vaker een statussymbool.
Goede ontwikkeling, lijkt mij, eerder was dat de auto.
Flix schreef:
di 18 jul, 2023 21:31

Blijkbaar heb jij overal verstand van, gezien de stelligheid van deze beweringen.
Oh niet overal van hoor, maar ik schroef wel eens aan een fiets.
Flix schreef:
di 18 jul, 2023 21:31

Met het weggedrag van VanMoof rijders -vergeleken met andere fietsers- is weinig mis, kan ik uit eigen ervaring melden.
Ach, ik word in grote steden niet zo blij van die kamikaze-yuppen met illegale onverzekerde bromfietsen vermomd als fiets of step.

Vroeger hoorde je die petjes met opgevoerde gemotoriseerde pleepotjes tenminste nog aankomen, later gevolgd door een Vespa met retrosausje gebruikt tot zelfs Amsterdamse topcriminelen met hartproblemen aan toe. Op het laatst allemaal verplicht voorzien van kenteken, tot de boerenzoon met Unimog aan toe. Maakt ze over het algemeen een stuk makkelijker te traceren in geval van ellende.

Zo'n yup met een zelfgekozen toetergeluidje hoor je toch doorgaans echt wel wat later aankomen dan de voorgangers met brandstofmotor. En tegen de tijd dat het daadwerkelijk tot een fysieke confrontatie komt dan is zo'n VanMoofbrommer ook nog eens niet verzekerd. Heb jij wel eens zo'n ding met kentekenplaat gezien?
Flix schreef:
di 18 jul, 2023 21:31

Ik ben een fietser die niet blind is voor de nieuwe tijden en ontwikkelingen, en de mogelijkheden die dat veel mensen geeft.
Ook ik ben niet tegen vernieuwing hoor, maar als die dingen bovengemiddeld veel onderhoud nodig hebben is die vernieuwing blijkbaar (nog?) niet geslaagd. Misschien wel omdat er op simpele technische basisdingen verkeerde keuzes zijn gemaakt?

Het grootste deel van de doelgroep van dit apparaat leek met een kijk in het verkeersbeeld de doorgaans fitte yup. De pensionado leek niet bepaald de grootste doelgroep van VanMoof, Henk&Ingrid met pensioen kopen eerder een Amslod of Stella met lage instap en met een dikkere portemonnee en/of het wél willen steunen van de lokale middenstand... een Flyer. Dus of het in het geval van VanMoof nu echt zoveel mensen nieuwe mogelijkheden geeft?
Flix schreef:
di 18 jul, 2023 21:31

Jij bent van de technische praatjes; beiden mogen naast elkaar bestaan; afgesproken?!!
Ook met een vraagteken en twee uitroeptekens mag dat best hoor. Als iemand het alhier mensen helpen door keer op keer tijd te investeren in het delen van technische kennis en ervaring wil samenvatten tot 'technische praatjes' dan mag dat zelfs ook.

Zo mag er van mij een hele hoop, tot zelfs terugvliegen naar huis halverwege een fietsreis omdat je aandrijfriem gebroken is terwijl de rest van het forum daar overheen valt.

Ik snap ook best wel dat je de electromobiliteit en vernieuwing wil prediken op dit doorgaans vrij conservatieve forum vol fietsreizigers zonder ondersteuning, alleen niet zozeer waarom dit merk zoveel hosanna en respect zou verdienen na alles wat er blijkbaar niet in de haak was.
Flix schreef:
di 18 jul, 2023 21:31

BTW: VanMoof was al een bekend en bijzonder merk toen ze nog 'gewone' stadfietsen maakten, dus schei ook eens uit met die polarisatie.
Wat leuk, halen we hier de polarisatie ook van stal? Staat de demonisatie al te trappelen? Kan ik het niet gewoon nadrukkelijk en beargumenteerd met je oneens zijn en daarna gewoon samen een cappuccino met marketingsaus en havermelk drinken aan de zuidkant van onze hoofdstad?

Bij wijze van spreken dan, want ik drink geen koffie en ook geen havermelk. Maar volgende keer kan ik het ergens anders best wel weer met je eens zijn hoor (-:
en dan zo'n fietswissel in de Tour, dat helpt natuurlijk ook niet... :wink:
https://speld.nl/2023/07/18/dramatische ... n-de-auto/
:D :D :D :D :D
De oorspronkelijke Van Moof fiets werd gekenmerkt door een design trucje, met een heel dikke bovenbuis waarin aan de voor en achterkant lampjes zaten, en een blank aluminium afwerking die de fiets een bepaalde uitstraling gaf, en uiteraard productiekosten uitspaarde. De prijs was redelijk hoog, en de afmontage was niveau bouwmarkt fiets. Toch trapten er veel mensen in.
In meer recente tijden is Van Moof overgesprongen op de Ebike rage. Die modellen waren wat meer uitgerust met eigen onderdelen die naar ik begrijp vaak niet compatibel zijn met wat er verder op de markt is. Daarnaast was de best interessante elektronica evenmin compatibel. Dat werd allemaal problematisch toen er veel mankementen opdoken, waaronder zelfs zoiets basaals als frequente spaakbreuk. Bovendien was de prijs werkelijk idioot voor de geleverde kwaliteit (ook al werd er blijkbaar toch flink verlies op gemaakt).
Kortom, consumenten zijn ook nu weer in het marketing verhaal getrapt dat het om een geavanceerd hoogwaardig product zou gaan. Voor hen was een fiets blijkbaar niet een functioneel technisch product maar een gimmick - iets dergelijks heb je ook gezien bij de populariteit van de omafiets.
Misschien zijn de gebroeders Carlier wel zelf in hun eigen verhaal gaan geloven, en hebben ze onvoldoende nagedacht over zulke elementaire zaken als de techniek van het product, of de noodzaak van kwaliteitscontrole.
Wim schreef:
wo 19 jul, 2023 12:55
Kortom, consumenten zijn ook nu weer in het marketing verhaal getrapt...
Ik weet niet over welk 'marketing verhaal ' jij het hebt, maar ik kan me niet herinneren dat VanMoof nou zo veel aan marketing heeft gedaan. Vervolgens poneer je een aantal beschuldigingen waar mijn inziens de grond voor ontbreekt.

Spaakbreuk? Ik heb er niet van gehoord, maar oké, dat hoeft niet veel te zeggen. Evengoed: ook een superdure vakantiefiets van Idworx kan last van velgbreuken hebben, zoals wereldfietsers (in de letterlijke zin) Linda & Ben van XPLORid!, op beide fietsen hebben ervaren.

Hier een artikel van de Fietsersbond (uit 2016) over VanMoof, met een oordeel van TestKees over de eerste e-bike van VM. Lijkt me wel een aardige nuancering in dit draadje.
Jurr schreef:
wo 19 jul, 2023 10:44
....
Tuuttuut, zelden zo'n zuur stukje, met allerlei op-de-man teksten, gelezen, op welk forum dan ook. En het raakt allemaal kant noch wal. Dit soort proza zie ik wel eens op de onderste pagina van Twitter draadjes, als het over Kaag gaat, bv.

Wat is het probleem hier? Mag er geen empathie zijn voor een bedrijf als VM? Moet het allemaal volledig de grond in geboord worden, en beschreven worden alsof het een soort Romeinen zijn, en degenen die sympathie voor dat bedrijf tonen, als Gallo-Romeinen worden weggezet?

Chill out, zeg.

(Edit: op verzoek van Leon aangepast naar een andere periode uit de geschiedenis :wink: )
Edit: sorry, ik haak af als WOII erbij gehaald wordt.
Flix schreef:
wo 19 jul, 2023 16:53
Jurr schreef:
wo 19 jul, 2023 10:44
....
Tuuttuut, zelden zo'n zuur stukje, met allerlei op-de-man teksten, gelezen, op welk forum dan ook. En het raakt allemaal kant noch wal.
Kun je aub citeren waar je op doelt, want volgens mij lees je dingen diever niet staan.

Maar waarom is VM volgens jou dan failliet Flix?
Leon, leuke vraag.
Op het moment hebben alle fietsfabrikanten het er moeilijk, lees ik in een achtergrond artikel in het Parool. Ook alle 'grootten'. Overproductie, krimpende vraag, naweeën van de Corona-tijd, etc.

En het is evident dat VM een fiets heeft geleverd met veel te veel problemen. Afgezien dat dat heel vervelend is voor de koper, verliezen ze daar handenvol geld mee. Valt nog veel over te schrijven, over het hoe en waarom.

Waar ik probleem me heb, is dat het allemaal als een soort misdaad wordt neergezet; alsof ze willens en wetens in deze situatie wilden komen, en met voorbedachte rade hun klanten hebben belazerd. Dat image het enige was waarvoor VM voor stond.
Van Moof moest het vanaf het begin hebben van de aparte looks. Toen de oorspronkelijke frames blijkbaar toch niet degelijk genoeg waren (hoe kon dat?) kwam er zo'n rare vertikale verstevigingsbuis tussen onderbuis en bovenbuis bij, net achter de balhoofdbuis. Ook toen waren er dus al technische issues. Dat van die spaakbreuken viel te horen van boze klanten die op de radio hun onvrede uitten. Reparatie bestond er blijkbaar uit dat er dan een spaak vervangen werd, maar, niet verassend, was het dan binnen de kortste keren weer raak. Een snelle blik op de afmontage van de zelftrap Van Moof liet toch vooral de goedkoopste onderdelen die er op de markt te vinden waren zien. Ietsje oudere exemplaren zagen er ook al snel heel slecht uit. De Ebike versie heb ik hier vandaag voor het eerst gezien. Die zag er wel strak uit maar had op het eerste gezicht inderdaad veel eigen ontwerp onderdelen die niet compatibel lijken met wat je elders kunt kopen.
Begrijp me vooral goed, ik ben helemaal niet tegen technische vernieuwing, en sommige dingen vond ik dus best interessant, maar niet dat je het ding zonder probleem zelf kon opvoeren, en evenmin naar nu blijkt dat je nogal afhankelijk blijft van technische support die er nu niet meer is. En dan ja, die prijzen.
Flix schreef:
wo 19 jul, 2023 17:05
Waar ik probleem me heb, is dat het allemaal als een soort misdaad wordt neergezet; alsof ze willens en wetens in deze situatie wilden komen, en met voorbedachte rade hun klanten hebben belazerd. Dat image het enige was waarvoor VM voor stond.
Ze zullen het vast wel goed bedoelen, maar ik heb zelf toch altijd meer een voorkeur voor een fietsenbouwer die zijn vak wel verstaat
Wim schreef:
wo 19 jul, 2023 17:21
Toen de oorspronkelijke frames blijkbaar toch niet degelijk genoeg waren (hoe kon dat?) kwam er zo'n rare vertikale verstevigingsbuis tussen onderbuis en bovenbuis bij, net achter de balhoofdbuis.
Die extra buis is (vziw) alleen in de VM 5 toegepast. Misschien om een slap frame te compenseren, maar volgens mij specifiek bedoeld om het ingebouwde kettingslot netjes en toegankelijk in op te bergen. Naar mijn idee één van de aardige ideeën om stadsfietsen 'mooier' te maken. Omdat die buis later niet is teruggekeerd, neem ik aan dat als er al issues waren met de frame-stijfheid, deze zijn opgelost.
vanmoof5.jpg
Fascinerend, hoe een topic, dat niets met vakantie-, of wereldfietsen te maken heeft (een fiets, wereldberoemd in Amsterdam, hoofdstad van de wereld, toch?) kan leiden tot dit soort discussies.
Alleen al het bericht van TS.
Wie, actief op dit forum heeft een VanMoof?