Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Liggende achtervork beschadigd door standaardplaat - Forum Wereldfietser

Liggende achtervork beschadigd door standaardplaat

Door jarenlang een dubbele standaard te gebruiken (met kind achterop) zijn mijn standaardplaat en liggende achtervork beschadigd en verroest. Op de foto kan je zien dat de standaardplaat aan de ene kant gescheurd is en dat de achtervork wat ingedeukt is. Volgende maand wil ik deze fiets gebruiken voor een fietsvakantie van 1000 km en daarna wil ik hem nog lang dagelijks gebruiken (hij heeft nu 33666 km).

Is het verstandig/veilig om dit zo te laten of kan ik beter op zoek gaan naar een goede lasser? Kan het verder doorroesten? Beschermen tegen vocht lijkt me heel moeilijk op die plaats. Verder is het wel een stevige fiets met een extra achtervork (zie 3e foto). Het zwart aan de andere kant van de standaardplaat is tape, omdat de zijkant ook wat roest is op die locatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik zou er een berichtje aan wagen naar VSF.
Die zullen het niet over hun kant laten gaan dat hun product zo door de mand valt.
Door het voor je te repareren maken ze een goede beurt, niet?
Ze zijn gevestigd in Oldenburg.
Gezien kilometrage en vast ook leeftijd is de kans waarschijnlijk klein dat de verkopende dealer of VSF wat voor je gaat doen, maar als je er zelf verder aan gaat knutselen wordt die kans significant kleiner.

Zodoende zou ik helemaal niets doen totdat eerst dealer (en daarna eventueel de fabrikant) heeft geantwoord op de beelden van dit euvel.

Ben je eerste eigenaar?
Als je verder roesten wilt voorkomen kun je beter die sticker er af halen. Af en toe nat worden veroorzaakt nauwelijks roest. Langdurig opgesloten vocht in bestaande roest doet dat wel

Hoorde die standaard origineel bij de fiets? Hoe is de deuk ontstaan? Is dat bij het opklappen of door gewicht op de fiets tijdens het op de standaard staan of zetten?
Poppink schreef:
zo 23 jul, 2023 22:46
Die zullen het niet over hun kant laten gaan dat hun product zo door de mand valt.
Dat is een boude uitspraak.
Jurr schreef:
zo 23 jul, 2023 22:56
Gezien kilometrage en vast ook leeftijd is de kans waarschijnlijk klein dat de verkopende dealer of VSF wat voor je gaat doen, maar als je er zelf verder aan gaat knutselen wordt die kans significant kleiner.

Zodoende zou ik helemaal niets doen totdat eerst dealer (en daarna eventueel de fabrikant) heeft geantwoord op de beelden van dit euvel.

Ben je eerste eigenaar?
Ik ben idd de eerste eigenaar, de fiets is nu 10 jaar oud en eigenlijk zijn alle onderdelen (muv stuur, stuurpen en trapas) al vervangen geweest. De rest van de fiets is dus nog in goede staat, waardoor ik me afvraag of het op termijn niet beter is om gewoon het frame te vervangen, maar het aanbod aan goede losse frames lijkt me nogal klein.

Ik kan het wel eens proberen via de verkoper en fabrikant, maar die zullen waarschijnlijk ook gewoon lassen of bestaat de kans dat ze een nieuw frame geven (VSF is een budget trekking merk). Dit model wordt niet meer verkocht, dan zou het een gewoon frame worden. Als ze enkel zouden lassen, dan zou ik het even goed door een lasser in de buurt kunnen laten doen, ipv 2x een treinticket van Lede naar Brussel (waar de dealer is, ik heb geen auto), op voorwaarde dat die geen honderden euro's vraagt uiteraard...
Leon schreef:
zo 23 jul, 2023 23:06
Als je verder roesten wilt voorkomen kun je beter die sticker er af halen. Af en toe nat worden veroorzaakt nauwelijks roest. Langdurig opgesloten vocht in bestaande roest doet dat wel

Hoorde die standaard origineel bij de fiets? Hoe is de deuk ontstaan? Is dat bij het opklappen of door gewicht op de fiets tijdens het op de standaard staan of zetten?
Daaraan dacht ik ook al, aan eventueel restvocht tussen frame en tape, wat het erger zou kunnen maken. De standaard standaard was een achterstandaard :) De dubbele heb ik er achteraf bij gekocht en is nu niet meer nodig. De deuk komt waarschijnlijk door heel hard aanspannen icm het gewicht van mijn dochter die er tot 30 kg op gezeten heeft (ik heb er nooit op gezeten met standaard uitgeklapt).
De plaat is irrelevant voor de fiets. Een deuk in een buis is op zich niet erg en er uit halen onmogelijk.
Dan blijft de barst over. Die kun je grof dichtlassen, maar of het frame daar beter van wordt weet ik niet. Je kunt hem ook zeer zorgvuldig dichtlassen, maar de vraag is of het dat waard is. In beide lasgevallen zit er geen lak meer rondom de las.
Een nieuwe buis er in zetten is kostentechnisch onzinnig, helemaal na 10 jaar goed gebruik.
Een tweedehands frame is het zinnigste, maar deze fietsen zijn redelijk zeldzaam en volgens mij wel geliefd bij hun eigenaren.

Doorfietsen zou mogelink best heel lang goed kunnen gaan maar verdere uitspraken doe ik niet.
dvdh80 schreef:
zo 23 jul, 2023 23:09
Ik ben idd de eerste eigenaar, de fiets is nu 10 jaar oud en eigenlijk zijn alle onderdelen (muv stuur, stuurpen en trapas) al vervangen geweest.

[...]

Ik kan het wel eens proberen via de verkoper en fabrikant [...]
Nee heb je, ja kun je krijgen (-:

dvdh80 schreef:
zo 23 jul, 2023 23:09
[...] maar die zullen waarschijnlijk ook gewoon lassen of bestaat de kans dat ze een nieuw frame geven (VSF is een budget trekking merk).
Als je geen nee van ze krijgt, zal vervanging de meest waarschijnlijke optie zijn. Of misschien wel korting op een nieuwe fiets? Reparatie van het frame door de fabrikant acht ik niet waarschijnlijk.
dvdh80 schreef:
zo 23 jul, 2023 23:09

Dit model wordt niet meer verkocht, dan zou het een gewoon frame worden.
Misschien hebben ze ergens nog wel wat frames op voorraad, of kennen ze een dealer of importeur met voorraad?
dvdh80 schreef:
zo 23 jul, 2023 23:09

De rest van de fiets is dus nog in goede staat, waardoor ik me afvraag of het op termijn niet beter is om gewoon het frame te vervangen, maar het aanbod aan goede losse frames lijkt me nogal klein.
Vraag Avaghon eens voor een los S28 of Atlas frame, of koop een gebruikt exemplaar in jouw gewenste maat en zet de onderdelen over die beter zijn op je huidge fiets. Bijvoorbeeld een Surly zou je ook nog kunnen overwegen. Gebruikt zou je ook bijvoorbeeld naar een Travelmaster 3+ kunnen kijken, ook een degelijk frame wat ook in flinke framematen geleverd wordt. Nieuw wel prijzig, en of het tegenwoordig nog als los frame wordt geleverd? Misschien wel de moeite waard, maar mocht het mogelijk zijn dan is de prijs vast fors.
Ok, dan vraag ik me enkel nog af of dat een gevaarlijke locatie voor framebreuk is. De extra achtervork maakt het wel steviger en ik sta nooit recht op mijn pedalen, mijn dochter zit er ook niet meer op en grote afdalingen doe ik niet. Ik denk dat de vork ook nooit ineens zal doorscheuren. Blijven monitoren lijkt me wel belangrijk.

edit: deze reactie was samen met die van Jurr geplaatst
Jurr schreef:
zo 23 jul, 2023 23:25
dvdh80 schreef:
zo 23 jul, 2023 23:09
Ik ben idd de eerste eigenaar, de fiets is nu 10 jaar oud en eigenlijk zijn alle onderdelen (muv stuur, stuurpen en trapas) al vervangen geweest.

[...]

Ik kan het wel eens proberen via de verkoper en fabrikant [...]
Nee heb je, ja kun je krijgen (-:

dvdh80 schreef:
zo 23 jul, 2023 23:09
[...] maar die zullen waarschijnlijk ook gewoon lassen of bestaat de kans dat ze een nieuw frame geven (VSF is een budget trekking merk).
Als je geen nee van ze krijgt, zal vervanging de meest waarschijnlijke optie zijn. Of misschien wel korting op een nieuwe fiets? Reparatie van het frame door de fabrikant acht ik niet waarschijnlijk.
dvdh80 schreef:
zo 23 jul, 2023 23:09

Dit model wordt niet meer verkocht, dan zou het een gewoon frame worden.
Misschien hebben ze ergens nog wel wat frames op voorraad, of kennen ze een dealer of importeur met voorraad?
dvdh80 schreef:
zo 23 jul, 2023 23:09

De rest van de fiets is dus nog in goede staat, waardoor ik me afvraag of het op termijn niet beter is om gewoon het frame te vervangen, maar het aanbod aan goede losse frames lijkt me nogal klein.
Vraag Avaghon eens voor een los S28 of Atlas frame, of koop een gebruikt exemplaar in jouw gewenste maat en zet de onderdelen over die beter zijn op je huidge fiets. Bijvoorbeeld een Surly zou je ook nog kunnen overwegen. Gebruikt zou je ook bijvoorbeeld naar een Travelmaster 3+ kunnen kijken, ook een degelijk frame wat ook in flinke framematen geleverd wordt. Nieuw wel prijzig, en of het tegenwoordig nog als los frame wordt geleverd? Misschien wel de moeite waard, maar mocht het mogelijk zijn dan is de prijs vast fors.
Bedankt voor de tips, ik ga toch eerst eens bij de fabrikant proberen, misschien hebben ze idd nog zo'n frame over (of een ander aan een mooi prijsje) en anders idd Avaghon of Surly proberen.
Ik vraag me af welk plaatje nu eigenlijk de stress bij normaal gebruik toont, er zijn zo veel verschillende:
https://www.google.com/search?rlz=1CAPO ... 68&dpr=1.4
Ik vermoed dat als je er echt kracht op zet de kans bestaat dat je de trapas schreef trapt.
Ik heb niet het idee dat er bij normaal gebruik iets fout zal gaan.
Ipv lassen zou ik overwegen het met koper of zilver soldeer te herstellen.
Daarna de staalborstel er over (voordien natuurlijk ook al) en een likje verf om het af te maken.
zoals de vorige spreker zegt: als je aan repareren denkt, denk dan aan hardsolderen ipv lassen.

of ga naar een goede lasser op zoek: iemand die kundig deze naad iets verruimt (V-vormig groefje in slijpt), zodat er ruimte is om materiaal toe te voegen (aan het smeltbad dat lassen geeft/is) en dan met de juiste lastechniek (TIG? MIG? iets anders?) een las maakt.

wat geruststellend kan zijn is de gedachte dat deze naad er al lang zit en het dus al lang goed gaat (je frame dus nog sterk genoeg is voor jouw normale gebruik).

heel andere (beetje gekke) gedachte: koop zelf of leen een soldeerbrander en haal dit frame uit elkaar en laat van een deel van deze buizen een nieuw frame maken: hergebruik!
hoogframe schreef:
ma 24 jul, 2023 09:38
heel andere (beetje gekke) gedachte: koop zelf of leen een soldeerbrander en haal dit frame uit elkaar en laat van een deel van deze buizen een nieuw frame maken: hergebruik!
Je hebt de lachengierenbrullen-smiley vergeten. :lol:

Als een leek met een brander op een frame te keer gaat blijft er namelijk van de sterkte niets over.
Bij een VSF geldt dit dubbel want die zijn meestal TIG-gelast.
Aha, kijk eens wat ik nu op hun site zie: https://www.fahrradmanufaktur.de/de/kat ... n-966-2023

Is wel wat kleiner en minder sterk - banden ook tot max 47 mm breed, maar dat was bij mijn T-XXL ook (zit nu 50 mm op)

Wel nogal duur (1000 euro). Mijn T-XXL kostte destijds 1150 euro.

Ik ga zo meteen eens mijn dealer mailen en vragen wat hij/VSF kan doen.

Deze kost ook 1000 euro, is het normaal dat een frame tegenwoordig even veel kost dan een volledige mid-range fiets vroeger?https://www.google.com/shopping/product ... LgQ9pwGCAU

Azor heeft degelijke fietsen/frames met een totaalprijs vanaf 1000 euro, daar moeten de frames toch een stuk goedkoper kunnen https://www.azor.nl/fietsen/waarom-azor
Voor no nonsense frames kan je prima bij Intec terecht.
dvdh80 schreef:
ma 24 jul, 2023 14:51
Deze kost ook 1000 euro, is het normaal dat een frame tegenwoordig even veel kost dan een volledige mid-range fiets vroeger?
Gedeeltelijk wel ja. VSF's zijn helaas ook een stuk duurder geworden, ook als je de duurdere (maar niet altijd betere) onderdelen meetelt.
Wat net zo zeer meespeelt is dat het frame waar je naar verwijst niet hetzelfde is als dat op jouw fiets.

Ik hoop alleen dat de frames nog steeds even goed zijn, want mijn T-400 heeft inmiddels mijn persoonlijke record gebroken van frame dat het langste heel blijft. Misschien dat ik tegenwoordig minder vaak rotsblokken en boomstronken ram of een maximale noodstop maak, maar dat heb ik niet echt bijgehouden.
Een kind in een zitje laten zitten terwijl de fiets op een standaard staat kan gevaarlijk zijn. Bovendien, en dat zie je hier, kan het de bevestiging van die standard heel zwaar belasten. Het komt erop neer dat je helaas zelf je frame kapot hebt gemaakt (en met een standaard die er niet bij hoorde) en je dus niet in redelijkheid van de dealer of fabrikant een tegemoetkoming mag verwachten.
De vraag blijft dan wat je kunt doen. Als je hier in de buurt woonde zou ik je adviseren naar Kiel Windeweer te gaan (m-gineering), want een goede framebouwer kan dit wel repareren (een willekeurige lasser zeker niet). Zoiets is ook vast goedkoper dan een nieuw frame dat inderdaad best wat mag kosten: het frame van een nette vakantiefiets is wel wat anders dan het veel lompere frame van een stadsfiets.
Wim schreef:
ma 24 jul, 2023 17:12
Een kind in een zitje laten zitten terwijl de fiets op een standaard staat kan gevaarlijk zijn.
Voor ik op de fiets stap moet ik wel eerst het kind er op zetten en intussen kan de fiets niet zelf rechtop staan. Het is dus er op zetten, standaard omhoog en meteen opstappen. Bij afstappen het omgekeerde.
Bovendien, en dat zie je hier, kan het de bevestiging van die standard heel zwaar belasten. Het komt erop neer dat je helaas zelf je frame kapot hebt gemaakt (en met een standaard die er niet bij hoorde) en je dus niet in redelijkheid van de dealer of fabrikant een tegemoetkoming mag verwachten.
Tja, een standaardplaat is toch een standaardplaat? (al bestaan er ook dubbele zoals van Azor). Of je er dan een enkele of dubbele standaard op monteert zou geen verschil mogen maken. Maar we zien wel wat de dealer/fabrikant zegt.


De vraag blijft dan wat je kunt doen. Als je hier in de buurt woonde zou ik je adviseren naar Kiel Windeweer te gaan (m-gineering), want een goede framebouwer kan dit wel repareren (een willekeurige lasser zeker niet).
Als het antwoord negatief is ga ik het denk ik zo laten. Het was al toen mijn dochter er op zat en die is zwaarder dan al mijn bagage. Als het erger wordt toch eens kijken naar Intec.

Zoiets is ook vast goedkoper dan een nieuw frame dat inderdaad best wat mag kosten: het frame van een nette vakantiefiets is wel wat anders dan het veel lompere frame van een stadsfiets.
Gewicht maakt me weinig uit. Met kinderzitje woog die fiets 35 kilo. Was toen ook met voordrager aan frame.
Tja, je kunt je kind ook op een andere manier in het zitje zetten (been there, done it). Laat je fiets tegen je lichaam leunen (of een muur), zet je kind erin, hou je kind met een hand vast, en pak met je andere het stuur.
Juist die dubbele standaard zorgt ervoor dat alle krachten op die plaat komen. De hefboom werking is heel groot.
Natuurlijk kun je bij Azor terecht voor heel goede degelijke fietsen, maar wees niet verbaasd dat een mooi frame voor een vakantiefiets veel meer kost, zeker met zo'n extra diagonale buis. Dat kost allemaal geld.