Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Indicatie trapvermogen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Indicatie trapvermogen

Kees Bakker schreef:
wo 12 jul, 2023 10:31
Dat moet natuurlijk kilocalorieen zijn ;-)
Jammer dat in veel artikelen over kilocalorieën gesproken wordt (of erger: calorieën terwijl ze kilocalorieën bedoelen) terwijl de officiële eenheid kJ is. Zelfs "ons" voedingscentrum maakt zich hier schuldig aan. Als zij nou persé (kennelijk nodig voor de leesbaarheid) kcal willen hanteren, zet er dan tussen haakjes kJ achter. Met het gebruik van alleen maar kcal geven ze zichzelf een damesbladenimago. Dat beeld versterken ze nog eens door niet verder te komen dat een "matig actieve leefstijl" :D.
Ja verschrikkelijk.
Net als het gebruik van het aantal suikerklontjes om hoeveelheden suiker aan te duiden. Het houdt maar niet op daarmee.
Kunnen we aub gewoon SI-eenheden gebruiken?

TheMetricSystem.jpg
WillemT schreef:
wo 12 jul, 2023 12:24
Kees Bakker schreef:
wo 12 jul, 2023 10:31
Dat moet natuurlijk kilocalorieen zijn ;-)
Jammer dat in veel artikelen over kilocalorieën gesproken wordt (of erger: calorieën terwijl ze kilocalorieën bedoelen) terwijl de officiële eenheid kJ is. Zelfs "ons" voedingscentrum maakt zich hier schuldig aan. Als zij nou persé (kennelijk nodig voor de leesbaarheid) kcal willen hanteren, zet er dan tussen haakjes kJ achter. Met het gebruik van alleen maar kcal geven ze zichzelf een damesbladenimago. Dat beeld versterken ze nog eens door niet verder te komen dat een "matig actieve leefstijl" :D.
Voor het rekenen met energie is (k)Wh als eenheid veel makkelijk. (Het is eigenlijk J/s*3600s, dus een beetje dubbel met 2 keer tijd in de eenheid). Maar je neemt dan Watt (J/s) als basis.
Zo kun je direct zien dat je met een accu van 500wh 2 uur lang de volle ondersteuning van 250 watt kunt hebben. Of 10 uur 50 watt ondersteuning.
Fiets je op vakantie rustig 8 uur met 100watt. Dan heb je dus 4 x 100 x 8 = 4 kWh aan extra voedsel nodig.
En klim je met 100kg 1000m omhoog dan kost dat je 277Wh extra. Dus met 100watt trappen zo'n 3 uur fietsen.
Precies, in een 500ml bidon sportdrank zitten 10 suikerklontjes, ofwel 189 Wattuur chemische energie, dus met een Delta Efficiency van 25% kun je daarmee mooi 47 Wattuur op de pedalen leveren. :lol:
Kees Bakker schreef:
wo 12 jul, 2023 14:45
Voor het rekenen met energie is (k)Wh als eenheid veel makkelijk.
Zolang er op een zakje nootjes het aantal kJ staat, rekent dat makkelijker dan kWh :-).
Kees Bakker schreef:
wo 12 jul, 2023 14:45
En klim je met 100kg 1000m omhoog dan kost dat je 277Wh extra. Dus met 100watt trappen zo'n 3 uur fietsen.
Als je daarbij (minimaal) zo'n 5 km/u wil fietsen dan mag deze (slinger)weg niet steiler zo'n 7% zijn en leg je daarvoor circa 15 km af (als ik me niet vergis).
Shrek schreef:
wo 12 jul, 2023 14:36
Ja verschrikkelijk.
Net als het gebruik van het aantal suikerklontjes om hoeveelheden suiker aan te duiden. Het houdt maar niet op daarmee.
Kunnen we aub gewoon SI-eenheden gebruiken?
TheMetricSystem.jpg
Nog erger vind ik het tot in alle media ingeburgerde gebruik van het voetbalveld als eenheid van oppervlakte. Dat is niet alleen de lezer, kijker en luisteraar wegzetten als totaal ongeschoold maar ook onjuist omdat de oppervlakte van een voetbalveld helemaal niet eenduidig vastgelegd is.

Aan het gebruik van eenheden en de vaak onjuiste spelling ervan kun je wel heel goed zien of de schrijver weet waar hij/zij het over heeft.
Leon schreef:
wo 12 jul, 2023 18:55
het voetbalveld als eenheid van oppervlakte
Met Jip en Janneke taalgebruik wordt het er meestal ook niet duidelijker op.
Uit de Volkskrant van 26 oktober 2018

Een havengebied van ‘ruim 18 duizend voetbalvelden groot’, wie kan zich daar iets bij voorstellen? Over een (te vaak gebruikte) beeldspraak.

Bij cijfers altijd op je tellen passen’, sloot deze rubriek onlangs af na een ­opsomming van ­rekenfoutjes in de krant (waarna ­enkele kiene lezers natuurlijk een ­rekenfoutje in het stuk bespeurden). Die aanbeveling geldt nog steeds. Een nulletje te veel of te weinig is zo getypt. Deze week nog: in een reportage over Navo-oefeningen in Noorwegen stond dat de militairen zo’n 10 duizend kilometer van de Russische grens verwijderd bleven. Best knap, vanuit Noorwegen. Het moest dan ook ‘1.000 kilometer’ zijn.

Uit andere media
Elke dag een nieuwsbrief ontvangen met de belangrijkste online artikelen van 11 kranten?

De 55 kilometer lange brug tussen Hongkong en Zhuhai, deze week geopend, kostte niet 17 miljoen euro, maar 17 miljard. Oeps.

Over naar een ander terrein: voetbalvelden. Hoe groot zijn die eigenlijk? Dat blijkt helemaal niet zo exact te zeggen. Gek, want in de krant duikt in beschrijvingen van oppervlakten geregeld de vergelijking met voetbalvelden op.

Feitelijk had lezer Tonni Rozendaal uit Sint Jansklooster gelijk met zijn ingezonden brief over deze kwestie. ‘Een voetbalveld heeft geen standaard­maten en is altijd groter dan 0,5 hectare, soms zelfs veel groter. Het is derhalve geen betrouwbare aanduiding van oppervlakte’, schreef hij.

Eerst even meten, aan de hand van het archief. De term ‘voetbalvelden’ kwam dit jaar tot nu toe 33 keer voor in de krant. Opmerkelijk: veel vaker buiten de sportpagina’s dan daarbinnen. In 23 artikelen diende het voetbalveld als illustratie bij een oppervlaktemaat. In uitgespreide vorm toch al gauw anderhalf biljart­laken. Vorig jaar gebeurde dat bijna even vaak. Deze wijze van uitdrukken kan langzaamaan bijgeschreven op de lijst clichés.

Vaak is het een aantrekkelijk beeld, waarbij de meeste lezers zich iets kunnen voorstellen. Vooral bij kleine maten werkt dat goed. Dat in een reportage de Hema-folder werd gedrukt in een grote hal ‘waarin met gemak vier voetbalvelden passen’, spreekt vermoedelijk meer tot de verbeelding dan wanneer enkel de lengte en breedte waren aangeduid.

Maar wie kan zich een voorstelling – anders dan: ‘Zo, da’s best groot’ – maken bij de ‘400 voetbalvelden’ die ECT Delta terminal op de Maasvlakte meet?

In een ander stuk was de Rotterdamse haven ‘ruim 18 duizend voetbalvelden groot’. Probeer het u even voor te stellen: het lukt niet. Een vergelijking met bijvoorbeeld Nederlandse provincies of steden spreekt dan vermoedelijk meer tot de verbeelding.

Een goudmijnterrein was in weer een ander artikel ‘een stuk van vele voetbalvelden groot’. Dan weet je dus nog niets.

Het wordt problematischer wanneer het meten in voetbalvelden exactheid suggereert. Dat gebeurde onder meer in een artikel over zonneparken en de bezwaren van omwonenden in Hoogezand-Sappemeer die daartegen waren. De grootte van het terrein: ‘225 voetbalvelden’.

Hier is dat precieze getal ergerlijk, omdat de ­bezwaren van omwonenden juist gingen over de afmeting. Dan is het van belang te weten hoe groot het park is. 225 suggereert een exactheid die de term ‘voetbalvelden’ juist verdoezelt.

Hetzelfde geldt voor het stuk waarop de lezer ­reageerde, over Alibaba dat plannen heeft voor de bouw van een distributiecentrum ‘met een oppervlakte van 380 duizend vierkante meter (tien Amsterdamse Ikea’s, oftewel 76 voetbalvelden)’.

De oppervlakte van de Amsterdamse Ikea zal niet elke lezer iets zeggen. Maar hoe groot zijn 76 voetbalvelden? Niet wat de verslaggever bedoelde, zo moet hij bij nadere bestudering toegeven.

Zeer waarschijnlijk is hij de enige niet die moet terugkomen van de vergelijking. Vrijwel altijd gebruikt de krant een voetbalveld als eenheid voor een halve hectare, oftewel 5.000 vierkante meter.

Soms gaat de som al fout: toen vorig jaar de reuzenpanda’s Wu en Xing naar Arnhem kwamen, moest de eigenaar volgens het artikel 20 duizend vierkante meter bamboe planten. Oftewel: ‘Twee grote voetbalvelden’. Dat moesten er dus vier zijn.

En hoe kon het ‘circa 50 duizend vierkante meter’ tellende distributiecentrum van Bol.com in Waalwijk ‘te vergelijken met zeven voetbalvelden’ zijn?

Hoe lang is een Chinees, maar hoe groot is nu een voetbalveld? De KNVB geeft voor velden in de eredivisie minimummaten, maar in de praktijk is een gemiddeld voetbalveld zo’n 0,7 hectare groot, en geen 0,5 (1 hectare is 1.000 vierkante meter).

Daarmee zijn bijna alle vergelijkingen uit de afgelopen jaren met voetbalvelden onjuist. De verslaggever van het Alibaba-stuk oppert om de juiste afmeting op te nemen in het Stijlboek; een goed idee.

Tot die tijd is het makkelijk uitglijden op het voetbalveld. Onlangs stond in een reportage over de transformatie van Moskou van autorijders- tot voetgangersstad dat in korte tijd 1,2 miljoen vierkante meter granieten stoeptegels waren gelegd. ‘Zeg maar 240 voetbalvelden.’ Zeg toch maar niet.
WillemT schreef:
do 13 jul, 2023 22:21
Leon schreef:
wo 12 jul, 2023 18:55
het voetbalveld als eenheid van oppervlakte
Met Jip en Janneke taalgebruik wordt het er meestal ook niet duidelijker op.
En alles minimaal vier keer herhalen: eerst in de titel, dan in de samenvatting, dan het artikel zelf (cq. de reporter terplaatse) en vervolgens minimaal één deskundige die begint met precies hetzelfde.
Daarom kees ik graag teletekst. Het schiet beter op en je mist zelden iets. Bovendien mag 10.000 daar nog geschreven worden. In tekst moet dat tegenwoordig als 10 duizend, zie het vk-artikel hierboven, zodat drollen die niet weten wat drie nullen betekenen het ook zouden kunnen volgen.
Ik ken overigens iemand die er heilig van overtuigd is dat je optrekt op koppel en daarna snelheid behoudt op vermogen.
WillemT schreef:
do 13 jul, 2023 22:46
Ik ken overigens iemand die er heilig van overtuigd is dat je optrekt op koppel en daarna snelheid behoudt op vermogen.
Toch een keer wat meer lezen over de mechanica dan maar?
Leon schreef:
do 13 jul, 2023 22:49
WillemT schreef:
do 13 jul, 2023 22:46
Ik ken overigens iemand die er heilig van overtuigd is dat je optrekt op koppel en daarna snelheid behoudt op vermogen.
Toch een keer wat meer lezen over de mechanica dan maar?
De oorzaak ligt bij de autoblaadjes. Die verkondigen dat een auto (lees: de motor) met meer koppel een soepelere caravantrekker is dan een auto met weinig koppel. Ze vergeten er bij te zeggen dat dat een beperking is van de versnellingsbak (te weinig keuze in overbrengverhoudingen) waardoor de motor vaak niet op z'n optimale toerental kan draaien en dus bij weinig koppel al snel te weinig vermogen levert. 4 of 5 versnellingen is ook wel erg weinig vergeleken met "onze" toch zeker 14 keuzemogelijkheden :-)
Ach, die autoblaadjes vallen nog mee. De fietsblaadjes zijn erger. Die hebben het alsmaar over koppel zonder ook maar iets erbij te betrekken hoeveel en welke reducties/versnellingen er na de motor volgen (dat zijn er vaak minimaal 2) en bij welke toerentallen het koppel geldt.
Eerder meldde ik dat Strava je vriend is.
Dat neem ik terug. Strava doet slechts een wilde gok waarbij niet duidelijk is waarop die gok gebaseerd is.

Bij het herlezen van dit onderwerp zie ik Leon die het over de reductie heeft, de versnelling dan wel vertraging.
Kom ik op de cadans.
Bij de beklimming van de Puy de Dôme zag je het verschil in cadans tussen Vinegaard en Pogajar.
Ze leverden - zolang ze samen fietsten - ongeveer hetzelfde vermogen om hun fietsen voort te drijven, maar ze geselden de pedalen ieder met verschillende kracht.
Definitie: Vermogen is een natuurkundige grootheid voor de energie (arbeid) per tijdseenheid.
Een van beiden had een lagere cadans en duwde harder op de pedalen, maar beiden leverden hetzelfde vermogen.
De cadans, de voor jou onder die specifieke omstandigheden optimale cadans, bepaalt ook hoe je de vereiste energie op de weg krijgt.

Als ik fiets ligt mijn cadans waarin ik als vanzelf verval rond de 78 trappen per minuut.
Ga ik stoempen in een te zware versnelling dan zakt de cadans tot onder de 70 en train ik mezelf dan probeer ik tijdens een ritje de cadans niet onder de 80 te laten zakken en zit tussen de 80 en de 90.
Bij getallen > 90 wordt het al snel onprettig en tegen de 100 ga ik wippen op het zadel.
Ik heb ervaring met vermogensmeting: ik ben naast vakantiefietser ook sportieve fietser en triatleet en heb op mijn triathlonfiets een vermogensmeter. Sinds 2018, pedaalmeting, enkelzijdig (dat is simpel, maar voor mij precies genoeg). Vermogensmeters zijn aardig aan de prijs, maar dan wel leuk speelgoed en nuttig om gericht mee te trainen en progressie te kunnen meten. En om te kunnen zien of je beter met een hogere of lagere trapfrequentie kunt rijden, dat soort dingen.

Ter indicatie uit vijf jaar gegevens verzamelen: ik (goed getrainde vrouw van nu 57) heb in 2019 een tijdrit van 180 kilometer gereden in bijna 31 km/u gemiddeld, dus bijna 6 uur, mijn vermogen was toen ongeveer 190 Watt gemiddeld. Ik beschouw dat als een van mijn mooiste fietsprestaties. Ik kan op dit moment 225 Watt ongeveer een uur volhouden, onder gunstige omstandigheden. Dan rijd ik tussen de 31 en 34, afhankelijk van het parcours en de omstandigheden. Als ik maximaal sprint, rijd ik (kort) het dubbele ongeveer.

Maar dat zijn dus wel allemaal sportprestaties. Dat is iets heel anders dan op vakantie zijn. Dan ligt mijn vermogen véél lager. Dat gaat in standje relaxed, het is vakantie immers, en met het besef dat ik de dag erna weer moet.

Wat ik verder weet over de vertaalslag van vermogen naar verbruikte energie is dat daar grote individuele verschillen tussen zitten. Je kunt vermogen dus niet zomaar omrekenen naar je energiebehoefte. Dat kunnen ze in de topsport wel, op basis van jarenlang verzamelde gegevens.

En Strava doet maar een wilde gok inderdaad. Strava heeft geen idee van, bijvoorbeeld, je bagage.

Louise
Louise schreef:
wo 19 jul, 2023 21:12
Ter indicatie uit vijf jaar gegevens verzamelen: ik (goed getrainde vrouw van nu 57) heb in 2019 een tijdrit van 180 kilometer gereden in bijna 31 km/u gemiddeld, dus bijna 6 uur, mijn vermogen was toen ongeveer 190 Watt gemiddeld. Ik beschouw dat als een van mijn mooiste fietsprestaties. Ik kan op dit moment 225 Watt ongeveer een uur volhouden, onder gunstige omstandigheden. Dan rijd ik tussen de 31 en 34, afhankelijk van het parcours en de omstandigheden. Als ik maximaal sprint, rijd ik (kort) het dubbele ongeveer.

Maar dat zijn dus wel allemaal sportprestaties. Dat is iets heel anders dan op vakantie zijn. Dan ligt mijn vermogen véél lager. Dat gaat in standje relaxed, het is vakantie immers, en met het besef dat ik de dag erna weer moet.
Louise
Duidelijk verhaal en meer dan petje af voor je. Vooraf heb je een flinke inspanning moet doen om je doel te bereiken, althans dat neem ik maar aan dat het gelukt is.
Alle getallen die een lezer nodig heeft om te weten hoe en watt.

Het vermogen heb je en dat zal je moeten onderhouden. Zonder het bezit daarvan wordt het een heel andere vakantie.
WimB schreef:
do 20 jul, 2023 10:43
Duidelijk verhaal en meer dan petje af voor je. Vooraf heb je een flinke inspanning moet doen om je doel te bereiken, althans dat neem ik maar aan dat het gelukt is.
Dank. Ja, die lange tijdrit, daarin heb ik mijn doel behaald (boven de 30 km/u gemiddeld rijden), en daar heb ik zeker voor getraind. Dat doe ik ook voor een stevige fietsvakantie. Vind ik leuk om te doen, fietsen met die doelgerichtheid erin (soort voorpret ook). Sterkere benen voor het klimmen en voldoende duurconditie voor de lange dagen maken de vakantie makkelijker.

Louise