Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro - Pagina 18 - Forum Wereldfietser

Advies nieuwe fiets budget ruim 500 á 600 euro

381 berichten
Shorttrack schreef:
ma 24 jul, 2023 22:37
Je hebt dit naar mijn weten nog niet eerder gezegd.
Niet in dit draadje, maar daarbuiten wel 100 keer. :D
Alleen Koga als zoekterm denk ik en dan alleen in de categorie fietsen (niet specificeren op sport- of dames- e.d.) en tot op een redelijke afstand van bv 50 km en sorteren op nieuwste. Het adres van die hele link zet je in je favorieten. Dan wat geduld.

Niet te specifiek zoeken werkt. Zo was ik vorige week op zoek naar "gratis hout" om een paar bijenhotels te maken. Het meeste aangebodene was versplinterd, half rot of geīmpregneerd, maar nu heb ik wel een fraaie zware eiken salontafel waar ik waarschijnlijk toch hevig de zaag in ga zetten.
Ik kan me ook voorstellen dat niet eender welke koga geschikt is voor fietsvakantie. Je kunt natuurlijk met elke fiets op vakantie. Maar ik heb er toch liever een die gebouwd is met het idee om op vakantie te kunnen gaan ermee.

Mijn oude sparta florida waar ik jaren mee naar school gefietst heb heeft toendertijd ook uitstekend gediend als vakantie fiets. Maar met maar 3 versnellingen kwam ik niet zo ver. En het wiebelde ook wel wat met die bagage en zelfgebouwde fietskar. Maar ik had er niet minder plezier van :P
Shorttrack schreef:
ma 24 jul, 2023 22:59
Ik kan me ook voorstellen dat niet eender welke koga geschikt is voor fietsvakantie.
Nee, je moet ook naar de plaatjes kijken en de diverse Koga's kunnen opzoeken in de oude brochures (op de koga-website) en dan weten wat je kunt gebruiken en wat niet. Niet alles gaat met een app.
Shorttrack schreef:
ma 24 jul, 2023 22:59
Ik kan me ook voorstellen dat niet eender welke koga geschikt is voor fietsvakantie. Je kunt natuurlijk met elke fiets op vakantie. Maar ik heb er toch liever een die gebouwd is met het idee om op vakantie te kunnen gaan ermee.
Bij steeds minder bagage, worden steeds meer fietsen geschikt.

Net als bij minder hoogteverschillen, ook dan worden steeds meer fietsen geschikt.

En ook bij betere kwaliteit van de ondergrond van de route, ook dan worden steeds meer fietsen geschikt.

Etc etc ;)
Jurr schreef:
ma 24 jul, 2023 23:06
Shorttrack schreef:
ma 24 jul, 2023 22:59
Ik kan me ook voorstellen dat niet eender welke koga geschikt is voor fietsvakantie. Je kunt natuurlijk met elke fiets op vakantie. Maar ik heb er toch liever een die gebouwd is met het idee om op vakantie te kunnen gaan ermee.
Bij steeds minder bagage, worden steeds meer fietsen geschikt.

Net als bij minder hoogteverschillen, ook dan worden steeds meer fietsen geschikt.

En ook bij betere kwaliteit van de ondergrond van de route, ook dan worden steeds meer fietsen geschikt.

Etc etc ;)
Met als eindconclusie dat je voor een achtertuinvakantie geen fiets nodig hebt… ;-)
Als je veel bagage meeneemt worden de eisen die je aan een vakantiefiets moet stellen natuurlijk hoger. Als je je beperkt tot hoogstens 15 kg, en dat is prima voor een kampeervakantie in Frankrijk of zo, dan is een doorsnee Koga trekking fiets geen enkele probleem. Daarvan staan er meer dan genoeg te koop voor minder dan ongeveer 300 euro. Het grote voordeel van een tweedehands Koga met derailleurversnelling is dat het geen slechte fietsen zijn en er heel veel van verkocht zijn. Bovendien zijn ze niet zelden verkocht aan mensen die ze niet al te intensief gebruikt hebben. Het was en is het merk voor wat welvarender mensen die een goede fiets willen hebben ook al doen ze er niet veel meer mee dan een wekelijks ritje naar de tennisbaan. Zulke fietsen worden nu massaal ingeruild voor Ebikes. Trendy vakantiefiets merken als Santos zijn niet alleen veel duurder, maar worden niet zelden intensief gebruikt. Die wil je dus niet.
Wim schreef:
di 25 jul, 2023 13:02
Als je veel bagage meeneemt worden de eisen die je aan een vakantiefiets moet stellen natuurlijk hoger. Als je je beperkt tot hoogstens 15 kg, en dat is prima voor een kampeervakantie in Frankrijk of zo, dan is een doorsnee Koga trekking fiets geen enkele probleem. Daarvan staan er meer dan genoeg te koop voor minder dan ongeveer 300 euro. Het grote voordeel van een tweedehands Koga met derailleurversnelling is dat het geen slechte fietsen zijn en er heel veel van verkocht zijn. Bovendien zijn ze niet zelden verkocht aan mensen die ze niet al te intensief gebruikt hebben. Het was en is het merk voor wat welvarender mensen die een goede fiets willen hebben ook al doen ze er niet veel meer mee dan een wekelijks ritje naar de tennisbaan. Zulke fietsen worden nu massaal ingeruild voor Ebikes. Trendy vakantiefiets merken als Santos zijn niet alleen veel duurder, maar worden niet zelden intensief gebruikt. Die wil je dus niet.
Dan is zo'n koga nog een interessante optie voor mijn vriendin. Thuis zal ze toch altijd met de bakfiets gaan. En op reis zal ze weinig kilo's mee dragen waarschijnlijk.
Hoe lang is ze, heeft ze verder nog wensen/eisen en wat is het budget? Misschien wel een nieuw topic waard met een nieuw forumfietsaanschafvragenlijstje?

Misschien is zelf bouwen wel leuk? Deze verkoper heeft een hoop Vittorio frames te koop:

https://link.marktplaats.nl/m1972262345

Dezelfde 26 inch wielmaat als jouw fiets nemen zou ik zeggen, donorfiets ernaast en naar wens opbouwen (-:
Jurr schreef:
di 25 jul, 2023 19:03
Hoe lang is ze, heeft ze verder nog wensen/eisen en wat is het budget? Misschien wel een nieuw topic waard met een nieuw forumfietsaanschafvragenlijstje?

Misschien is zelf bouwen wel leuk? Deze verkoper heeft een hoop Vittorio frames te koop:

https://link.marktplaats.nl/m1972262345

Dezelfde 26 inch wielmaat als jouw fiets nemen zou ik zeggen, donorfiets ernaast en naar wens opbouwen (-:
Ik zal er tegen die tijd een draadje voor starten. Al zal ze dat zelf overbodig vinden. Ze fietst graag en gaat er graag mee op vakantie. Maar heeft eigenlijk geen enkele interesse in de techniek. Ze vind zelfs dat ik enorm veel geld uit geef aan een mijn vakantie fiets. Als een fietst fietst is het een goede fietst voor haar zal ik maar zeggen.

Maar de aankoop van een fiets voor haar is nog toekomst muziek. Eerst eens zien waar we volgend jaar naartoe willen.
Als ze geen interesse heeft moet ze het iemand anders (jou) laten regelen, maar kunt niet geen interesse in techniek hebben én er tegelijk een mening over hebben, want dan diskwalificeer je iemand al voordat deze iets kan uitleggen.
Mijn indruk is trouwens dat jij je retebest doet om het voor weinig geld te doen. Misschien dat een bezoekje aan de plaatselijke Santosdealer haar overtuigt? (Of ze wil dan helemaal niet meer ...)
Leon schreef:
di 25 jul, 2023 20:22
Als ze geen interesse heeft moet ze het iemand anders (jou) laten regelen, maar kunt niet geen interesse in techniek hebben én er tegelijk een mening over hebben, want dan diskwalificeer je iemand al voordat deze iets kan uitleggen.
Mijn indruk is trouwens dat jij je retebest doet om het voor weinig geld te doen. Misschien dat een bezoekje aan de plaatselijke Santosdealer haar overtuigt? (Of ze wil dan helemaal niet meer ...)
Ze weet heel goed wat een Santos kost. Maar stelt zich niet de vraag waarom die zo duur zijn.
Ik was oorspronkelijk naar wat duurdere fietsen aan het kijken rond de 700 euro. Ze begreep dan ook echt niet waarom ik dan thuis kwam met een fiets van 140 euro die zelfs geen bagagedragers of iets had. En nu ik na wat aanpassingen zeg dat ik weldegelijk een goede fiets heb begrijpt ze niet waarom ik nog andere aanpassingen wil maken.

Maar ik zal het zo zeggen. We hebben tijdens de vakantie even gewisseld van fiets. Zij op mijn fiets en ik op de bakfiets. Volledig geladen. Had het zadel wat lager gezet wat te laag bleek te zijn. Maar ze vertikte te stoppen om hem wat hoger te zetten. Dit terwijl ze het zwaar vond trappen (ok, ze trok 50kg mee. Maar haar zadel moest echt wel wat omhoog). Zo weinig interesse heeft ze in het begrijpen van die zaken.

Maar kijk. Ik ben vooral blij dat we samen op fietsvakantie kunnen gaan. En er is verbetering merkbaar hoor. Ze is al overtuigd dat we weldegelijk goede fietstassen nodig hadden :P
Niet ter zake doende, kan weg.
Vergeet ook niet dat meningen op dit forum meningen zijn, iedereen heeft ervaringen, maar die zijn niet algemeen toe te passen.
Shorttrack schreef:
di 25 jul, 2023 21:23
Ze weet heel goed wat een Santos kost.
Alles tussen €25 en €10.000 is waar.

Laat de hele gedachte los van merk=goede fiets. Al helemaal in relatie tot prijs. Of er nou santos of koga of wat dan ook op staat; het zijn loze kreten.

Geschikt of niet, dat is het streven. Daarvoor zijn héél veel criteria te verzinnen maar merk of prijs staan daar niet tussen.
ErikB81 schreef:
wo 26 jul, 2023 01:57
Vergeet ook niet dat meningen op dit forum meningen zijn, iedereen heeft ervaringen, maar die zijn niet algemeen toe te passen.
Gelukkig worden op dit foeum vaak heel specifieke vragen gesteld.
Het ombouwen gaat volgende week eindelijk van start.

Nu had ik enkel nog graag wat advies over de aankoop van een ketting en balhoofdset.

Beide zijn versleten. Mijn nieuwe configuratie zal een 3x9 speed zijn.
Het is voor mij niet helemaal duidelijk hoeveel schakels en dergelijken ik moet aanschaffen.
Neem ik gewoon de goedkoopste van shimano? (Mijn derailleurset is ook shimano). Of heeft een duurdere ketting meer voordelen?

Ik fiets 13km per dag woon werk verkeer en verplaats mij daarnaast zowat enkel met de fiets. Toch zeker gemiddeld 4000á5000 km per jaar.

Mijn balhoofd moet ik nog opmeten. Maar waar moet ik in dat geval rekening mee houden?
-ketting, veel mensen (ik ook) hebben betere ervaring met KMC of SRAM maar voor 9v maakt het allemaal niet zo héél veel uit. Op het moment zijn kettingen bij bike24 goedkoop en elders vast ook wel.

-balhoofd, moet je je even goed op inlezen. deze vraag is te algemeen. eerste vraag is of je het zelf gaat vervangen (indien ja, nog meer inlezen) en als je het een fietsenmaker laat doen mag ie ook een mooi setje voor je inkopen, heb je geen zorgen of je de juiste bestelt.
Grandonneur schreef:
wo 20 dec, 2023 11:48
-balhoofd, moet je je even goed op inlezen. deze vraag is te algemeen. eerste vraag is of je het zelf gaat vervangen (indien ja, nog meer inlezen) en als je het een fietsenmaker laat doen mag ie ook een mooi setje voor je inkopen, heb je geen zorgen of je de juiste bestelt.
Ik laat hem vervangen door iemand die ik. Heb uiteraard ook bij hem geïnformeerd over een balhoofd. Maar hij geeft wel toe dat hij daar geen expert in is. Daarom dat ik hier ook een informeer.

Ik ben wel al wat wijzer over de maten ondertussen. Hij stelt zelf twee opties voor.

Deze:
https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 1m2Z64xoeM

en deze:
https://www.bike24.be/nl/producten/3821 ... mnYtIjed1A

Doe ik hier in beide gevallen niets mis mee? of kijken we best in een andere richting?
Als het de juiste maat is, is er niks mis mee. De kwaliteit van een balhoofdlagering wordt vrijwel volledig bepaald door de kwaliteit van de montage ervan.
wat was ook alweer de fiets in kwestie?