Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versleten banden? - Forum Wereldfietser

Versleten banden?

Achter op onze driewielige bakfiets ligt een Schwalbe Marathon. Deze ligt er al enige jaren op en ik vraag mij dan ook af wanneer deze band "versleten" is.

Een gekleurde stip die tevoorschijn komt wordt door vele gezien als moment om te vervangen. Maar is die dan al niet wat te ver versleten? Wij vertrekken binnenkort op vakantie en zouden graag een lekke band vermijden.

Heb al afbeeldingen gezien van "versleten" Marathons die naar mijn mening nog meer profiel hadden als die van mij.

Er komt veel gewicht op de band uiteraard bij onze fiets. En er zullen nog eens 2 overvolle tassen aan de fiets hangen.
20230626_173822.jpg
Shorttrack schreef:
ma 26 jun, 2023 17:43
Achter op onze driewielige bakfiets ligt een Schwalbe Marathon. Deze ligt er al enige jaren op en ik vraag mij dan ook af wanneer deze band "versleten" is.
Deze band is versleten als je er op vakantie heel vaak lek mee rijdt. ;)
Bij twijfel zou ik er voor de vakantie een verse op leggen, en daarna eventueel de oude verder oprijden wanneer het niet zo ongelegen komt als je eens een lek hebt. Idealiter natuurlijk op een andere fiets, waarbij omleggen/plakken/vervangen wat makkelijker gaat dan bij een bakfiets.

Groetjes,

Carl
Ik zou deze vervangen, al gaat ie vast nog even mee. Heb al wel marathons tot voorbij dit punt gebruikt en heb de indruk dat slijtage versnelt als het profiel eenmaal vager begint te worden.
Grandonneur schreef:
ma 26 jun, 2023 18:36
Ik zou deze vervangen, al gaat ie vast nog even mee. Heb al wel marathons tot voorbij dit punt gebruikt en heb de indruk dat slijtage versnelt als het profiel eenmaal vager begint te worden.
In dit geval is het ook nog eens zo dat de fiets niet mee in de bocht hangt. (Heel klein beetje maar) dus hij rijd altijd op hetzelfde stuk en heeft veel zijwaartse krachten.
Schwalbe marathon is onlekbaar. De band is nog goed. Hij is pas versleten als je geen loopvlak meer ziet of als er scheuren in de wagen ontstaan of als de draden onder het canvas zichtbaar worden.
Imho lekker mee doorrijden.
HenkS schreef:
ma 26 jun, 2023 18:51
Schwalbe marathon is onlekbaar. De band is nog goed. Hij is pas versleten als je geen loopvlak meer ziet of als er scheuren in de wagen ontstaan of als de draden onder het canvas zichtbaar worden.
Imho lekker mee doorrijden.
Onlekbaar klopt niet hoor. Ken toch wel wat mensen die met een marathon lek gereden hebben. En die waren ook nog in goede staat die banden. Die van ons is overigens nog niet lek geweest in al die jaren. Wel 2 voorbanden lekgereden langs beide kanten. Daar liggen ook marathon banden op.

Doorrijden tot op de draad wil ik niet riskeren.

De wangen zijn wel nog ok. Het is vooral bij de voorbanden dat ze erg afzien. Er word vaak een bocht verkeerd ingeschat waardoor er regelmatig tegen een stoeprand geschraapt wordt.

Opzich uiterst tevreden van de banden hoor. Al zijn ze wel te smal voor de bakfiets. Momenteel stuitert hij nogal daardoor. De vorig big Apples gaven meer comfort.
Onplatbaar? Marathons kunnen bijvoorbeeld niet tegen meidoorns.....
Shorttrack schreef:
ma 26 jun, 2023 19:40
Opzich uiterst tevreden van de banden hoor. Al zijn ze wel te smal voor de bakfiets. Momenteel stuitert hij nogal daardoor. De vorig big Apples gaven meer comfort.
Klopt. De Big Apples hebben niet die stugge dikke laag erin die ervoor zorgt dat zelfs een niet hard opgepompte band elke ribbel doorgeeft.
Afhankelijk van de versie zit er een groene of blauwe laag onder het rubber, als die zichtbaar begint te worden is het wel tijd om die te vervangen. Ik zou er nu een verse omleggen, en deze na de vakantie weer terug om die op te rijden.
Tja ik weet niet hoe gemakkelijk dat vervangt op de bakfiets. Zo’n band kost je bij een levensduur van 12.500 km €0.002/km (gokje). Het is natuurlijk wel respectabel om ook de laatste kilometers te verbruiken, maar wat is je dat waard. Het risico op lek wordt intussen toch groter.
En vergeet niet dat niet zelden een band sneuvelt omdat de wangen het begeven, zeker de wat fijnere soepele banden.
Ik heb ondertussen een nieuwe buiten en binnenband besteld.

Het feit dat er toch wel een aantal mensen hier melden dat hij versleten genoeg is heeft mij overtuigd het risico niet te nemen.

Onderweg lek rijden met een bakfiets is echt echt echt niet handig.

Dus "vroegtijdig" vervangen is voor mij zeker de moeite waard.

Heb de schwalbe pick up besteld.
Grandonneur schreef:
wo 28 jun, 2023 08:58
Tja ik weet niet hoe gemakkelijk dat vervangt op de bakfiets.
Als je iets hebt om de kont van de bakfiets omhoog te houden dan gaat het prima.
Maar op verplaatsing is dat onmogelijk. Zeker met gevulde fietstassen. Er passen overigens ook geen afneembare fietstassen op aangezien de bagagedrager dicht is van boven om de batterij te beschermen.

Dit is ook de reden waarom wij altijd een gaadi binnenband mee nemen en een busje met schuim voor een noodreparatie.

Gaadibandje gaat nu niet meer aangezien die maar tot 47mm banddikte gaan. De pick up is 55mm
Ik merk het volgende vandaag ineens op. Zouden die stukjes extra rubber er zijn om aan te geven wanneer de vand versleten is? Net als bij een autoband eigenlijk. Ze staan er op meerder plekken van de band.
20230723_171215.jpg
Dat zou voor mij wel een moment zijn om een vervangende band klaar te hebben liggen. Of je 'm dan al gelijk wisselt, wacht tot 'ie een keer lek is of wacht tot het herfstweer begint... daar zullen de meningen over verschillen.
Jurr schreef:
zo 23 jul, 2023 17:21
Dat zou voor mij wel een moment zijn om een vervangende band klaar te hebben liggen. Of je 'm dan al gelijk wisselt, wacht tot 'ie een keer lek is of wacht tot het herfstweer begint... daar zullen de meningen over verschillen.
Ik wilde hem net weg gooien. En toen zag ik het ineens.
sjefke schreef:
ma 26 jun, 2023 20:21
Onplatbaar? Marathons kunnen bijvoorbeeld niet tegen meidoorns.....
Geen enkel band, onlekbaar of onplatbaar, is bestand tegen een steentje op de weg, zeker bij hoge snelheden waardoor je minder wendbaar bent. Zo'n knal knijpt het rubber tegen de velg kapot en je hebt gauw een lekke band.
Martin E. van Doornik schreef:
di 25 jul, 2023 19:13
sjefke schreef:
ma 26 jun, 2023 20:21
Onplatbaar? Marathons kunnen bijvoorbeeld niet tegen meidoorns.....
Geen enkel band, onlekbaar of onplatbaar, is bestand tegen een steentje op de weg, zeker bij hoge snelheden waardoor je minder wendbaar bent.
Er is mij nog nooit - zie mijn onderschrift - een band kapot of lek gegaan door een steentje, de een of twee keer dat een vuurstenen scherf van ca. 7 mm groot zich in mijn band nestelde niet meegerekend.
Mijn fietsen hebben meestal op het eind zwaar beschadigde lak op de liggende achtervorken van de rondvliegende stenen.

Wel veel meidoornlekken, inderdaad, maar om te zeggen dat de banden daar niet tegen kunnen is wel sterk. Hoeveel lekken van meidoorns heb ik immers níét gehad. Toen ik een keer op (nieuwe) slicks reed had ik 20 lekken in 2000 km. Dit jaar heb ik nog niet één lek met mijn Big Apples die inmiddels ruim over de 10.000 km zijn.
Shorttrack schreef:
zo 23 jul, 2023 17:17
Ik merk het volgende vandaag ineens op. Zouden die stukjes extra rubber er zijn om aan te geven wanneer de vand versleten is? Net als bij een autoband eigenlijk. Ze staan er op meerder plekken van de band.
Aan de zijkant van de band staat dan een TWI tekentje. (Thread Wear Indicator)
Nieuwere banden hebben dat allemaal.
Poppink schreef:
di 25 jul, 2023 20:12
Aan de zijkant van de band staat dan een TWI tekentje. (Thread Wear Indicator)
Kleinigheidje: Tread Wear Indicator. Als je draden aan het verslijten bent, heb je geen indicator meer nodig.

Carl