Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

548 berichten
DSC_0435.JPG
Een kauw is niet bijzonder.
Wat ik wel bijzonder vind is dat deze op een kleine 2 meter afstand van mij rustig om zich heen zit te kijken staande op z'n rechter poot en leunend op z'n staart.
En dat nu al 10 minuten lang.
Als de kauw er nog steeds zit is het wellicht een opgezet exemplaar 😉

Vandaag had combineerde ik "the best of both worlds". Een fietstrip van 70km doorheen de Vlaamse Ardennen en langs de Bovenschelde. Tussenstop in Brakelbos voor insectenjacht. 😎 Targets: drie zeldzame reuzeninsecten. Een gigantische houtwesp (Tremex fuscicornis), een daarbij op maat gesneden, dus ook gigantische, parasitaire sluipwesp (Megarhyssa perlata), en de lompe Lederboktor.

Helaas was het vandaag wat fris, bewolkt en winderig. Een dag dat de beestjes zich nauwelijks laten zien.

Maaarrr...
20230722_152034.jpg
... het bos was natuurlijk wel mooi.
20230722_155849.jpg
Deze hazelworm liep/gleed me voor de voeten. Geen slang, wel een pootloze hagedis (die hier een poosje geleden al eens gepasseerd is)
20230722_155908.jpg
Detail van de ijzige blik.
20230722_162943.jpg
En dan toch, net voordat ik terug op mijn fiets wou springen, toch 1 van de 3 targets gevonden. De reuzachtige sluipwesp Megarhyssa. Als je dacht dat de mens het boorplatform heeft uitgevonden, think again. Dit vrouwtje steekt haar zeer lange legboor verticaal in een broedgaatje in de schors (te zien aan de linkermiddenpoot). Dat gaatje is gemaakt door de houtwesp waarop ze parasiteert.
20230722_162811.jpg
Minder scherp plaatje, maar hier kan je de booractiviteiten beter zien. Manlief zat 20 cm verderop braaf te wachten.
Aniphys schreef:
za 22 jul, 2023 21:43
parasitaire sluipwesp (Megarhyssa perlata),
Wat een prachtig dier! Mooie duidelijke foto. Leuk dat je dit beestje aan ons laat zien.
Dit vrouwtje steekt haar zeer lange legboor verticaal in een broedgaatje in de schors
Dan staat de foto op zijn kant (en het hele bos ook…).

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
za 22 jul, 2023 22:13
Dan staat de foto op zijn kant (en het hele bos ook…).
Dank je Carl.
Je hebt gelijk - de legboor staat horizontaal, loodrecht op de stam. Het lijkt erop dat ik me te sterk inleef in het perspectief van het insect. :-)
En inderdaad een indrukwekkend prachtbeest. Zo'n boortoren is 6 a 7 cm hoog (hoge poten en opgericht achterlijf).
Aniphys schreef:
za 22 jul, 2023 21:43
Als de kauw er nog steeds zit is het wellicht een opgezet exemplaar 😉
En dit dan? Ook van twee meter gefotografeerd. In Brålanda, Zweden.
2009_06080242 (klein).jpg
Meerkoeten staan er om bekend dat ze alle mogelijke rotzooi gebruiken om hun nest te bouwen.
Onderstaand een paar fotos van een nest in de natuur en een nest in de stad.
1090491.jpg
1090499.jpg
1090468.jpg
De stadse beesten vertonen heel ander gedrag dan de buiten beesten.
Kijk bijvoorbeeld eens naar duiven (vliegende ratten), reigers en meerkoeten.
En ook die kauw van mijn vorige plaatje is alle mensenschuwheid kwijt en schooiert overal om eten.
Poppink schreef:
za 22 jul, 2023 23:55
En ook die kauw van mijn vorige plaatje is alle mensenschuwheid kwijt en schooiert overal om eten.
Ik durf de voorspelling wel aan dat kauwen hetzelfde zijn als andere dieren in die zin dat als je ze voert dat ze dan alleen maar lastiger voor je worden.
Niet voeren dus. Het is bepaald geen bedreigde soort.
Een dier houdt van de baas waar het eten uit komt.
Poppink schreef:
zo 23 jul, 2023 10:47
Een dier houdt van de baas waar het eten uit komt.
Bij halfwilde paarden zoals in veel Nederlandse natuurgebieden werkt dat toch anders. Ik heb eens zo'n beest achter me aan gehad omdat de wandelaars het ondanks borden niet konden laten om ze te voeren. Een tijdje later waren ze weggehaald.
Het is weekend.
Het regent.
Ik kan niet fietsen.
Ik kan niet op insectenjacht.
Het is nat.
De paddestoelen schieten uit de grond.
Ik ontsnap niet aan een lichte bui van verveling.

Tijd om het zedelijkheidsalgoritme van het wereldfietserforum aan de ultieme stresstest te onderwerpen.

Twee bleke franjehoeden gezellig dicht bij elkaar.
20230729_115921.jpg
Aniphys schreef:
za 29 jul, 2023 13:50
Tijd om het zedelijkheidsalgoritme van het wereldfietserforum aan de ultieme stresstest te onderwerpen.

Twee bleke franjehoeden gezellig dicht bij elkaar.
:D Jaja, natuurfotografie. Jij hebt teveel ‘natuurfilms’ gezien.

(Noemt men dat in België ook zo?)

Carl
Carl schreef:
za 29 jul, 2023 16:17
(Noemt men dat in België ook zo?)

Carl
Laten we zeggen dat ik als bioloog de estethiek van de natuur beroepsmatig heel erg kan apprecieren.
van dichtbij bekeken

De kleine Zomervlinder
Foto 1.JPG
Coloradokever
juli 2023 (8).JPG.JPG
Hier word ik blij van.
DSC_0578.JPG
Lees de tekst rechtsboven om ook blij te worden.
Poppink schreef:
di 08 aug, 2023 13:29
... om ook blij te worden.
Binnen enkele jaren zal ik eens op insectensafari moeten komen in Twickel :-)
Wat een machtige beesten zijn het toch. En wonderschoon van kleur. Een oeverlibel (denk ik). Landde vanmiddag naast me toen ik effe een boekje zat te lezen in de tuin.
IMG_7470.jpeg
Grandonneur schreef:
za 12 aug, 2023 21:18
Een oeverlibel (denk ik).
Ja, mannetje gewone oeverlibel. Leuk, zulk bezoek.

Groetjes,

Carl
Ik zat gisteravond op de wc en toen kroop er een vreemd insect op de er tegenover staande tegelwand. Daarna snel m'n camera gepakt. Na het nemen van de foto's drapeerde ik het kermitgroene diertje voorzichtig door het raampje naar buiten. Nooit gezien. Op internet gezocht en gevonden: een groene struiksprinkhaan, een niet-vliegbare soort. Een invasieve exoot uit Zuid-Europa, waarschijnlijk meegelift met de vele auto's en caravans op terugreis.
Het lijfje is ongeveer 2½ cm lang, excl. haakvormig staartje, de spanwijdte van de poten 5 tot 6 cm en dan nog de zeer lange voelsprieten.
Groene struiksprinkhaan.jpg
Een mooie afleiding op het toilet Martin!
Van heel dichtbij zijn het echte sproetenkampioenen. Ik heb ze ook al voor de lens gehad.
20230725_183229.jpg
Struiksprinkhaan op een vijgenblad. Goeie camouflage.
20210528_200519.jpg
De babies (sorry, nimfen) zijn superschattig.
Aniphys schreef:
do 17 aug, 2023 13:37
Een mooie afleiding op het toilet Martin!
Van heel dichtbij zijn het echte sproetenkampioenen. Ik heb ze ook al voor de lens gehad.
20230725_183229.jpg

20210528_200519.jpg
Jouw groene sprinkhaan is een groene sabelsprinkhaan, want die heeft een gele streep over de rug, de mijne niet.