Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsgereedschapkoffertje E19,95 bij dekamarkt. - Forum Wereldfietser

Fietsgereedschapkoffertje E19,95 bij dekamarkt.

Vanaf vandaag bij dekamarkt dit koffertje. Kijk op hun website voor details.
Het is volgens mij deze koffer:

https://www.bol.com/nl/nl/p/fietsgereed ... 142866314/

19.99 is dan niet duur.
Tot op het moment dat je er iets mee kapot draait en om het te vervangen het dubbele kwijt bent. Het gezegde dat goed gereedschap zijn geld dubbel en dwars waard is is niet uit de lucht komen vallen.
Ooit zei men:
Goedkoop is duurkoop.
Bovenstaande schrijvers hebben een punt.
Ik vraag me echter af wat je met deze spullen kapot kunt draaien.
Als de passing van een imbus sleutel niet juist is draai je het boutje inderdaad stuk.
Ook de sleutel 15 kan als die niet goed past de zaak vermoeren.
Maar bij de overige gereedschappen vraag ik me af wat er mis kan gaan.
En dat zijn toch de speciale sleutels die je zoekt.
Ik heb inmiddels al een godsvermogen uitgegeven aan een paar speciale gereedschapjes die ik in deze doos aantref.
Nee, mijn oordeel is eerder positief dan negatief.

Vragen:
Zit in deze doos de sleutel om een trapas los te draaien?
DSC_0540.JPG
Waarvoor dient dat ronde ding met ellipsvormige handgreep rechtsboven in de doos.

Deze fietsdoos is ook bij de Lidl te koop en veel duurder iets soortgelijks? bij Amazon.
Bij Amazon maken ze er trouwens een potje van: SuperB Uniseks TBA-2000 fietsgereedschapskoffer voor volwassenen.
Ach, als dingen niet lompvast zitten en de fiets netjes met vet en montagepasta in elkaar is gezet, zoals bijvoorbeeld een Avaghon of Santos, en je het gereedschap niet te vaak gebruikt dan kun je daar vaak best prima mee uit de voeten.

Maar met fietsen die met minder liefde in elkaar gezet zijn en ook nog eens jaarrond door zoute ellende zijn gebruikt met te weinig onderhoud... ;)
Poppink schreef:
zo 30 jul, 2023 20:03

Waarvoor dient dat ronde ding met ellipsvormige handgreep rechtsboven in de doos.
Dat is vanaf de andere kant te zien, maar waarschijnlijk om het kunststof dopje uit een Hollowtech2 crankset los te draaien zodat je daarna de linker crank kunt verwijderen.

Dit ook gezien de sleutel om de buitenboordlagers die je vervolgens tegenkomt eruit te draaien, er ook bijzit.
Hermannetje schreef:
zo 30 jul, 2023 14:12
Vanaf vandaag bij dekamarkt dit koffertje. Kijk op hun website voor details.
Het is volgens mij deze koffer:

https://www.bol.com/nl/nl/p/fietsgereed ... 142866314/

19.99 is dan niet duur.
Apart:
29,50 euro bij Bolcom
Maar exact dezelfde doos, ook via Bolcom, maar nu onder de merknaam KINZO: 35 euro
(Kinzo is failliet gegaan. Kennelijk plakt KINZO tegenwoordig haar naam op spullen...)

Dan beter bij jouw DEKAMARKT kopen!
Of heel selectief alleen kopen wat je nodig hebt. Voor speciaal fietsgereedschap is Parktools prima, en nu ook weer niet super duur. Net als anderen koop ik liever echt goed handgereedschap. Tegenwoordig is dat ook verrassend goedkoop, en het gaat een leven lang mee, of meer.
Wim schreef:
ma 31 jul, 2023 11:49
Of heel selectief alleen kopen wat je nodig hebt. Voor speciaal fietsgereedschap is Parktools prima, en nu ook weer niet super duur. Net als anderen koop ik liever echt goed handgereedschap. Tegenwoordig is dat ook verrassend goedkoop, en het gaat een leven lang mee, of meer.
Probleem is dat je als beginner geen idee hebt wat je precies nodig hebt.
Maar al helemaal dat je niet weet, wat je in de nabije toekomst mogelijk allemaal nodig gaat hebben..

Je 'verrassend goedkope' Parktool-suggestie is aardig.
Totdat je ziet dat één(!) Parktool-kettingzweep bijna evenveel kost als twee(!) volledige DekaMarkt-setjes(!).....
Het gebruik van zo'n goedkope kettingzweep kan natuurlijk niet veel kwaad. Zelf heb ik ook een paar goedkope prullen van Van Cranenbroek (een soort Mega-Action) die weinig kwaad kunnen, waaronder een cassette-afnemer (de tegenhanger van de kettingzweep dus).
Wat je beter niet kunt gebruiken in het setje zijn de spaaksleutel en de pedaalsleutel. Dit soort spaaksleutels grijpen de nippels vaak slecht aan waardoor die stuk gaan, vooral als het een oud wiel betreft met vastzittende nippels. De pedaalsleutel zal ook niet de sterkste zijn en het wellicht snel opgeven als het pedaal goed vast zit (of je de verkeerde kant op draait :D ). Gelukkig zijn pedalen dan meestal zelf van hard staal waardoor het pedaal geen schade oploopt.
De inbussleutels kan ik van het plaatje niet goed beoordelen.
Niet roestvrijstaal in RVS steken zorgt dat de RVS ook gaat roesten, en vaak is het metaal gewoon te zacht voor als iets echt goed vast zit (of je zoals bij pedalen de verkeerde kant op draait)
Ik heb die fouten ook gemaakt 40 jaar geleden en sindsdien gebruik ik het wat duurdere gereedschap.
_Peter_ schreef:
ma 31 jul, 2023 16:13
Niet roestvrijstaal in RVS steken zorgt dat de RVS ook gaat roesten,
De inbussleutels in de koffer lijken inderdaad van koolstofstaal in plaats van chroom-vanadium of een ander gereedschapsstaal.
Mijn eigen inbussleutels zijn trouwens ook zwart van uiterlijk, maar er staat wel Cr-V op e en ik heb geen last van roestende RVS-inbusboutjes, die ik ooit inderdaad wel gehad heb toen ik kennelijk ook een koolstofstalen inbussleutel had.
Cr-V is trouwens nog geen garantie voor kwaliteit.

Op klus-info lees ik:

"Tegenwoordig is zowat elk stuk gereedschap van chroom-vanadium gemaakt, of het nou om een schroevendraaier of een steeksleutel gaat. Deze eigenschap wordt vaak als kwaliteitskenmerk van het gereedschap verkocht. Dat alleen garandeert echter nog niet dat het ook om een hoogwaardig stuk gereedschap gaat. Ten eerste zijn de gewichtsaandelen van chroom en vanadium slecht binnen beperkte marges voorgeschreven. Welke bestanddelen er verder nog in de legering zitten is het geheim van elke fabrikant.

Ten tweede hangt het er erg vanaf hoe staal verder bewerkt wordt, ofwel ‘gehard’ wordt. Pas bij een hoge kwaliteitsstandaard in deze productiefase is het materiaal voldoende breukvast. Een ander criterium voor de kwaliteit is de nauwkeurigheid van de maatvoering. Als een steeksleutel onzuiver van maat is, kan het gebeuren dat deze van een schroef afschiet. De nauwkeurigheid van de maten is met het blote oog niet waar te nemen.

Samenvattend kunnen we dus vaststellen: kwaliteit is alleen haalbaar als er veel zorg aan de fabricage wordt besteed, en dat heeft zijn prijs. Daarbij geldt: afblijven van aanlokkelijke goedkope aanbiedingen, waarbij een 200-delige set voor een appel en een ei wordt aangeboden.

Bovendien geldt: als iemand achter zijn product staat, blijft hij niet anoniem. Als de naam van de fabrikant op het stuk gereedschap is aangebracht, is dat in de regel een indicatie voor een zekere kwaliteit.
"
https://klus-info.nl/klussen/gereedscha ... -onderhoud
Welke merken koffers voor een relatief budget zijn dan wel kwalitatief?

Er zijn natuurlijk altijd mensen die nog altijd prima kunnen werken met hun koffer van 20 euro. Ken zelf ook iemand die nog niet kapot heeft gekregen.

Maar ik wil zelf ook graag zo'n koffertje kopen. Dan heb ik (hoop ik) alles in een keer aangekocht. Maar ik werk niet zo heel veel aan mijn fiets (nog niet). Dus 200 euro voor een komplete koffer vind ik teveel.
Maar als ik met (ik zeg maar iets) 50 euro al een relatief degelijke set heb dan vind ik dat zeker te overzien.
De decathlon verkoopt een koffer. Daar staan in de reviews dat die vooral voor oude fietsen geschikt is. Mijn fiets is 30 jaar dus dat lijkt mij al oud. (Kan me vergissen. Het zou ook over de set van de lidl kunnen gaan.)
Wat je nodig hebt is een instrument om de cassette los te schroeven, een instrument om de tandwielen van de cassette te verwijderen, een instrument om de cranks van de trapas te verwijderen, een instrument om de trapas los te draaien, een kettingpons, een spakensleutel, een sleutel 15 voor de trappers, sleutel 8, sleutel 10, imbussleutels in de juiste maten, vaak ook 1 of 2 maten torque schroevendraaiers en een bandenplaksetje.
Kijk eerst eens wat je al hebt.
Die speciale sleutels voor de cassette en de trapas kunnen best prijzig zijn.
Koop dat goedkope koffertje van €19,95 en vul later aan wat je nodig hebt.

Wat vooral leuk is, is het sleutelen. Lekker langzaam en genieten maar.
Een kettingslijtagemeter mag ook nog op Poppinks Lijst. Niet noodzakelijk, wel fijn en niet duur.
Poppink schreef:
za 05 aug, 2023 22:48
Wat je nodig hebt is een instrument om de cassette los te schroeven, een instrument om de tandwielen van de cassette te verwijderen, een instrument om de cranks van de trapas te verwijderen, een instrument om de trapas los te draaien, een kettingpons, een spakensleutel, een sleutel 15 voor de trappers, sleutel 8, sleutel 10, imbussleutels in de juiste maten, vaak ook 1 of 2 maten torque schroevendraaiers en een bandenplaksetje.
Kijk eerst eens wat je al hebt.
Die speciale sleutels voor de cassette en de trapas kunnen best prijzig zijn.
Koop dat goedkope koffertje van €19,95 en vul later aan wat je nodig hebt.

Wat vooral leuk is, is het sleutelen. Lekker langzaam en genieten maar.
Hier kan ik al een heel eind verder mee. Bedankt.
Nadeel van zo'n koffertje als basis en aanvullen waar nodig is dat je mogelijk toch het matige gereedschap gaat gebruiken en je schade aan je fiets veroorzaakt.
Shorttrack schreef:
za 05 aug, 2023 22:36

Maar ik wil zelf ook graag zo'n koffertje kopen. [...] Maar ik werk niet zo heel veel aan mijn fiets (nog niet). Dus 200 euro voor een komplete koffer vind ik teveel.
Maar als ik met (ik zeg maar iets) 50 euro al een relatief degelijke set heb dan vind ik dat zeker te overzien.
Zoiets zou ook nog kunnen, of iets soortgelijks bij een andere Duitse webshop:

https://www.bike-components.de/de/werks ... eugkoffer/

Al kun je natuurlijk ook per klus bekijken wat je nodig hebt aan gereedschap. Los gereedschap is bij die Duitse webshops vaak ook prima te betalen en in allerlei kwaliteiten te krijgen.
Shorttrack schreef:
za 05 aug, 2023 22:36

Dan heb ik (hoop ik) alles in een keer aangekocht.
Dat sowieso niet. Komen altijd nog wel dingen bij ;)
Tip voor onderweg.
Koop in plaats van een multitool een bitsetje met een bitschroevendraaier of een losse bitschroevendraaier.

Probeer wel even of je
- overal bij kunt aan je fiets
- alle bitjes voor je fiets bij je hebt
- ook straf aangedraaide imbusbouten (trappers, trapas) los kunt draaien.
Bedenk ook dat overal wel ergens een tang te lenen valt om op de schroevendraaier te zetten.
Neem ook een paar steek- of ringsleuteltjes mee. Meestal is 8 en 10 al voldoende.