Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bredere banden op Koga Rondonneur - Forum Wereldfietser

Bredere banden op Koga Rondonneur

Hoi heeft iemand ervaring met bredere banden dan de standaard 37-622 banden op een Koga Randonneur?
Voordeel zou zijn dat het wat beter rijd op gravel en minder luchtdruk.

Groet Michel
Dat bredere banden dan 37 beter rijden op gravel is zeker waar, al gravelde ik ooit op 32mm-banden.
Welke banden op jouw Koga passen ligt aan de precieze uitvoering. Koga heeft namelijk nogal wat fietsen gemaakt die Randonneur heetten in de afgelopen 30 of 40 jaar.
Kijk zelf na of er ruimte links, rechts én boven is op alle plaatsen.
Vaak kan 42 wel bij fietsen die voor 37 bedoeld zijn, soms zonder spatborden. Het ligt ook aan de banden, want niet alle banden waar 42 op staat zijn even breed of hoog.
Links en rechts moet je verder toch ruim 5 mm over houden, voor modder, omdat wielen en frames buigen tijdens het fietsen en omdat niet alles perfect blijft.
Ik heb een Koga Traveller KS-TR28 waarop ook 37 mm banden zaten en die heb ik vervangen door 50 mm Almotions, dan ging goed. Maar zoals @Leon schrijft, kijk gewoon hoeveel ruimte je hebt en baseer daarop wat kan.
kun je een foto plaatsen van je fiets?
diverse modellen van de Koga Randonneur hebben het 'oval-frame', met de geovaliseerde buizen. dat model frame heeft niet veel ruimte voor bredere banden (net als de Terraliner Oval).
naar 37 mm is al heel wat als je bedenkt dat Koga rond 1985 begon met bandenmaat 622-23, dus 23 mm breed (wolber invulnerable, van die bandjes de lek raakten door het metaal dat als anti-elk-strook/matje in het loopvlak was opgenomen) :shock:
je kunt bij mij wat bandenmaten proberen, als je wilt.
hoogframe schreef:
di 01 aug, 2023 10:09
diverse modellen van de Koga Randonneur hebben het 'oval-frame', met de geovaliseerde buizen. dat model frame heeft niet veel ruimte voor bredere banden (net als de Terraliner Oval).
40-622 met spatborden en dan moet je niet al te veel modder oppikken onderweg :wink:

Fietst op (half)verhard wel weer net wat meer ontspannen dan 37-622, de moeite wel waard zou ik zeggen.
Ik heb 40-622 besteld en ga kijken of ik goed gemeten heb. Denk dat het past. Vind het zonden om de spatborden en daardoor voorlamp te verwijderen.

Dank voor de reacties
Groet Michel
Ik heb een Koga Miyata randonneur van 2006. Daar past een 42 mm Schwalbe Mondial net onder het spatbord. Vooral achter erg weinig ruimte over.
Maar ik ben nu op 5/7e deel van de Noordzee route bezig. Geen problemen daarmee gehad.
Voor past het ruim.