Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 23 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

516 berichten
Grandonneur schreef:
zo 30 jul, 2023 12:57
Heb je grote spullen? Veel ruimte over (wat prima is)? Kleine tassen?
Ik heb in totaal 6 tassen.

In de kleinste frame tas zit een plaksetje, pompje e.d.

Twee kleine voortassen zijwaarts. Daar zit het minste in zodat ik er proviand voor onderweg in kwijt kan,

Twee grote achtertassen zijwaarts.

1 Grote tas achter bovenop.

Zelfs met alles dat ik beschreven heb heb ik NOG ruimte over om meer toe te voegen.

Mijn fiets wordt wel loeizwaar met al die spullen.

Mijn fietsmaat is nog erger dan ik. Hij neemt liefst nog meer kleding mee.

Ik heb weleens zo gedaan dat ik ook wel zonder de voortassen kon, maar dat doe ik alleen bij korte fietsvakanties van een week ofzo.

Als we met het vliegtuig gaan word ik natuurlijk wel wat kritischer, maar dat hebben we al jaren niet meer gedaan.

Ik vind al dat grammen jagen een beetje suf als ik na ga hoe zwaar de tas met boodschappen voor de eerste twee dagen was die ik gisteren mee zeulde vanaf de supermarkt: 4 bio appels, 3 grote uien, 2 paprika's, vier zakken linzen/bonenmix, 1 literpak yoghurt en 500 gram havermout. Dat neem ik allemaal OOK nog mee, verdeeld over alle fietstassen :P

Dat hoeft natuurlijk allemaal niet, maar zolang het frame van mijn fiets niet door midden breekt en ik er mee de hellingen op kan blijf ik het doen ;)
Leuk he, zelf je fiets beladen. Kun je meenemen wat je zelf wilt, naar eigen comfort maatstaven. Aldan niet voorzien van instant maaltijden of luxe met koekenpan en liter extra vierge olijfolie :lol:
Ik heb er wel schik mee.
Leuk om even door alle lijstjes en suggesties te grasduinen. Ik start donderdag met de LF Kustroute vanuit Cadzand. En vanaf het eindpunt in Bad Nieuweschans fiets ik dwars door o.a. Drenthe terug naar m'n woonplaats Baarn. Het wordt m'n 3e langere fietstocht en ik zie het als een soort generale repetitie voor volgend jaar, wanneer ik naar Rome wil fietsen.

Dus ik neem ook wat dingen mee met de tocht naar Rome in m'n achterhoofd (bv een donsjasje en thermobroek; vermoedelijk de komende 1 / 2 weken in NL niet nodig maar wel volgend jaar onderweg naar Rome lijkt mij).

Qua pakken ben ik op deze lijst uitgekomen; ik had al aardig wat spullen 'meegenomen' van m'n backpacking lijst.

>> https://lighterpack.com/r/1msqv3
Een tip voor mensen met een tent met gebogen stokken: neem een extra setje tentstokken mee, als je die na kunt bestellen.

Van onze trekkerstent zijn twee van de drie aluminium tentstokken haarscheuren gaan krijgen, waarop er vorige week alvast eentje door midden brak.

Gelukkig konden wij bij een bouwmarkt een noodtent kopen, helaas wel met fiberglas stokken.

We zeulen de oude tent nu nog steeds met ons mee omdat we mogelijk een nieuwe set stokken na kunnen bestellen.

Ik zie her en der fietsers met wigwam tenten met een rechte verticale stok in het midden. Die hebben dit probleem niet.
Komt inderdaad best veel voor. Neem reparatiesetje mee. Veel merken hebben dat in de collectie. Stukje alu wat precies over de buis heen past.

En stuur de tent op maar huis, of naar de plek waar bijvoorbeeld je auto staat.
ivokremer schreef:
vr 18 aug, 2023 07:58
een extra setje tentstokken mee
:shock:

Ik hou het liever bij één segmentje als reserve. :wink:
Je stokken voor en na de vakantie nakijken op scheurtjes is ook wel een goed idee.
Nog een paar tips, maak ze elke keer schoon zodat een zandkorrel niet kan gaan schuren (maak de zak waar de stokken inzitten ook schoon) en zet er niet teveel gewicht of druk op als je boel weer in je tassen pakt.
Daar heb ik allemaal nog nooit op gelet. Waar ik wel ernstig op let is om de segmenten volledig in elkaar te schuiven bij het opzetten van de tent vóór de gehele stok te buigen.
Als je begint aan het dubbel meenemen van spullen is het eind zoek. Een reparatie buisje lijkt me voldoende en bij twijfel preventief vervangen.
Één stoksegmentje vind ik nog best handig om bij me te hebben, is zeer geschikt om even in mijn schoenen en andere spullen in mijn voortent te prikken om te kijken of er geen slang of schorpioen in of onder zit.
Behalve dat het elastiek wel eens uitgelubberd is heb ik nog nooit serieuze probleem gehad met metalen tentstokken afgelopen 18 jaar. Vroeger met glasvezel tentstokken was dat wel anders. Regelmatig gescheurde stokken gehad.
Nog een tip, steek de stokken zelf in elkaar en laat de elastieken ze niet voor je in elkaar laten schieten, ook dat zorgt voor krasjes en uiteindelijk scheuren. Of koop een tent met stokken zonder elastiek in de stokken, wel even een kleurcodering op de stokken aanbrengen dan.
Of koop een éénstokstent/tipi
LHTJoost schreef:
vr 18 aug, 2023 22:45
Of koop een éénstokstent/tipi
Hebben we een paar keer gezien. Zo’n ding waarbij je een rechte stok in het midden van de tent plaatst. Zeker een goed idee voor een volgende tent.

In ons geval had een reparatie setje niet geholpen. De stokken waren te ver ingescheurd. Boven hadden meerdere stokken problemen.

Anyway, het is maar een idee. Zonder tentstokken ben je ineens nergens meer.
Goed excuus om even lekker decadent airbnb of booking.com aan te slingeren :twisted:

Er zíjn beslist plekken in de wereld waar een kapotte tent een levensbedreigende noodsituatie is, maar 99+% van de fietsreizen voert door gebieden waar een hotelletje voor de nacht en/of een Decathlon voor een nieuwe tent gewoon op fietsafstand zijn :wink:
Bij nader inzien had ik maar 1 wc rol mee hoeven nemen.

Verder doe ik opmerkelijk lang met twee 50 ml douchegel flesjes. Ik heb nu 20 nachten gekampeerd en ze zijn nog steeds niet leeg.

Er is wel meer dat ik thuis had kunnen laten, zoals de reflecterende hesjes. Dat is een kwestie van goede planning vooraf.
ivokremer schreef:
di 22 aug, 2023 07:30
Er is wel meer dat ik thuis had kunnen laten, zoals de reflecterende hesjes.
Hesjes? Een hesje lijkt me niet verkeerd.

Wat ik me verder afvraag is hoeveel extra je mee neemt op de fiets.
1000 gram - Verschil droge tent -> natte tent
1000 gram - Fles fris
750 gram - Bidon met water
400 gram - pot pindakaas
150 gram - brood
500 gram - joghurt
500 gram - fruit
Kom ik zomaar op 4300 gram
Wat is er mis met pindakaas? Wie is er niet mee groot geworden. 😉

Ik ben vandaag onderweg in Drenthe en heb ook een potje bij me. 🫙
Poppink, heb je dat verschil tussen droge en natte tent zelf gemeten? Het is best veel zo.