Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maattabel ... - Forum Wereldfietser

Maattabel ...

Ik wil voor het de eerste keer het risico nemen om een kledingstuk online aan te kopen /bestellen.
Mijn vraag: Geeft zo'n maattabel de maten van het kledingstuk of de maat van de persoon (die het kledingstuk wil kopen/dragen?)
Misschien zijn er hier mensen die me dit kunnen verduidelijken. Alvast bedankt.
Ed kettingvet schreef:
wo 02 aug, 2023 21:33
Mijn vraag: Geeft zo'n maattabel de maten van het kledingstuk of de maat van de persoon (die het kledingstuk wil kopen/dragen?)
Ik heb twee jaar geleden bij Plutosport 2 wielershirts gekocht van hetzelfde merk, maat L.
Een heb ik teruggestuurd en geruild voor maat M.
Beiden zitten mij als gegoten.
Kortom; soms valt iets wat groter uit en soms wat kleiner.
Kijk voor je koopt daarom even naar het retour beleid.
Poppink schreef:
wo 02 aug, 2023 21:52
Kortom; soms valt iets wat groter uit en soms wat kleiner.
Kijk voor je koopt daarom even naar het retour beleid.
Weet dat maten ook merk gerelateerd zijn, retour beleid geen probleem ...
Maar via een maattabel heb ik een richting ... maar dan moet ik wel weten waar de maattabel op duid .
Het is soms even zoeken maar de meeste sites hebben naast de diverse maten vaak ook een pagina hoe je dat bij je zelf op moet meten, zul je net zien dat je net tussen 2 maten invalt natuurlijk. Het is helaas niet anders.
Zoals ik het tot nog toe heb begrepen zou een maattabel de maten aangeven van lichaam, dus niet van het kledingstuk.
Een maattabel geeft de lichaamsmaten waar de kledingmaat bij past. Mijn ervaring is dat zo'n maattabel altijd klopt. Als je je eigen lichaamsmaten weet dan komt het goed. Ik heb nog nooit iets teruggestuurd omdat de maat niet klopte.

Maar:

Ook belangrijk is de passing, ofwel de 'fit'. Leveranciers van sportkleding geven vaak aan of het gaat om een nauwsluitende of een lossere passing. Bijvoorbeeld AGU heeft race fit shirts (voor de wielrenners) en loose fit (voor de recreant). Dat maakt wel veel verschil. De race fit shirts zitten echt strak. (Bij overhemden wordt ook onderscheid gemaakt tussen slim fit, normal fit en loose fit.)

De lichaamsmaten in de tabel kloppen dan nog steeds, maar je moet jezelf dan niet voor de gek houden, want race-fit/slim fit kleding sluit zeer nauw aan en biedt weinig ruimte voor een zwembandje. Dus bij slim fit/race fit: bij twijfel een maatje groter nemen.
Ik heb ooit eens een paar fiets-handschoenen gekocht, het merk had op de site een uitgebreid systeem om de grootte van je hand te bepalen, waaruit dan de te bestellen handschoenmaat volgde. Toen ik ze ergens in een winkel te koop zag heb ik ze daar gekocht in plaats van ze te bestellen, en bleek ik twee maten groter nodig te hebben dan uit hun eigen on-line meetsysteem naar voren was gekomen.
Ik wil maar zeggen, helemaal zeker weet je het nooit met on-line aankopen.
let op of de maattabel een algemene maattabel is of echt is voor/van het merk dat je koopt. sommige sites geven de maaattabel per merk en geven dat ook aan. zoek anders de maattabel op de site van het merk.
handschoenen zijn bijna altijd kleiner dan wat de maat aangeeft, is ook mijn ervaring.
Mijn ervaring met kleding passen is slecht, terwijl ik toch geen bijzonder gevormd lijf heb. Soms blijken twee verschillende maten praktisch hetzelfde. Soms is de grotere maat alleen breder en niet langer, of is de halsopening hetzelfde, of andersom. Ik heb meegemaakt dat ik in een bepaalde kleur mijn maat had gevonden en dacht dat maat L in groen even groot zou zijn als in blauw - niet dus. Soms klopt de maat op zich wel maar voelt het kledingstuk aan alsof je het achterstevoren aan hebt. Bij broeken zijn de pijpen bij bovenbenen vaak te nauw omdat de paspoppen kennelijk geen fietsspieren hebben. Vaak zitten kledingsstukken prima zolang je rechtop staat, maar zodra je beweegt in een fietshouding gaat het mis. Over de combi te korte mouwen en te dikke buikmaten heb ik het al niet meer.
Met de prijs heeft het niet heel veel te maken heb ik gemerkt. Voor mij geen kleding online bestellen dus, maar veel passen in een winkel en vertrekken als je niks kunt vinden dat past.