Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Feather Shock? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Feather Shock?

Als je het de fietsenmaker moet laten doen is het natuurlijk de vraag of het wel economisch is in deze fiets. Wat moet er de komende anderhalf jaar nog meer aan gebeuren?
Leon schreef:
ma 31 jul, 2023 22:28
Als je het de fietsenmaker moet laten doen is het natuurlijk de vraag of het wel economisch is in deze fiets. Wat moet er de komende anderhalf jaar nog meer aan gebeuren?
Geen idee. Vorige week was ik er nog (voor de speling) en toen zei hij dat deze fiets mijn leven lang mee kon…
Ik laat twee-jaarlijks een onderhoudsbeurt doen. Kabels vervangen, remblokjes, evt ketting en cassette. Het enige wat ik nog wil laten doen is de cassette vervangen voor een 12-36. (Nu heb ik 11-30, 9-speed) Om wat makkelijker de heuvels in Frankrijk en Duitsland te kunnen nemen.
MichaelN schreef:
di 01 aug, 2023 19:52
Geen idee. Vorige week was ik er nog (voor de speling) en toen zei hij dat deze fiets mijn leven lang mee kon…
Wat een doodoener. Dat geldt voor elke fiets als je alles maar tijdig vervangt (het frame is zelden een probleem).

Waar ik echter mee zit is dat die voorvork niet een heel leven meegaat, dat geldt eigenlijk voor elke verende voorvork, maar zeker een feathershock. Een voorvork vervangen is duur en ook al kan je dan een betere Suntour oid laten steken blijft het toch een oude fiets.

Toegegeven, ik hou van OS alu en vind Disc-brakes één van de grootste upgrades die je kan maken, dus als je van staal houdt met lekker simpele V-brakes (niet sarcastisch) dan kan je het wel degelijk overwegen om te vervangen.
loknor schreef:
di 01 aug, 2023 21:55

Een voorvork vervangen is duur [...]
Ach, een passende vaste voorvork als Feathershock vervanger is niet zo gek duur:

https://www.bike-discount.de/en/xlc-a-h ... r=20031073

Een verende voorvork als vervanger voor de Feathershock vork zal nieuw veel prijziger zijn en zou ik niet adviseren. Zoals ook al gezegd in mijn reactie op het bericht van 'MichaelN' op de vorige pagina van dit topic.

Wel zoals ook al door Leon gezegd als de rest van de fiets het waard is uiteraard.

Want het blijft...
loknor schreef:
di 01 aug, 2023 21:55

[...] toch een oude fiets.
Wat opzich niet verkeerd hoeft te zijn als de staat goed is en de wensen van 'MichaelN' bij de fiets aan blijven sluiten. Verder is een Koga Roadrunner volgens mij ook...
loknor schreef:
di 01 aug, 2023 21:55

[...] OS alu [...]
...en gebruikt Koga best wel eens schijfrem-compatible naven op velgrem-fietsen. Even checken dan of er niet achter een rubber dopje op de naven een Centerlock schijfremaansluiting tevoorschijn komt. Ook schijfremnokken willen wel eens op een frame zitten mocht je...
loknor schreef:
di 01 aug, 2023 21:55

[...] Disc-brakes één van de grootste upgrades die je kan maken [...]
...willen overwegen op deze fiets.

Persoonlijk zou ik met een Roadrunner als uitgangspunt de eventuele schijfremmen voor een volgende fiets overwegen op de wishlist te zetten samen met een setje brede banden. En met een nieuwe vaste vork met een zo breed mogelijke voorband erin lekker door blijven rijden tot de rest van de fiets en/of de reiswensen aanleiding geven tot het overwegen van een andere fiets ;)
Dankjewel voor alle feedback.
Ik ga zeker voor de vaste voorvork die getipt wordt. Hier kan een iets bredere band (50mm) in. Ook de andere topics daarover gelezen. Ik ben alleen heel tevreden over de 37mm die ik altijd al heb gehad. Bredere banden zijn wel erg ‘in’ merk ik de laatste paar jaar. Is dat niet een hype/trend? Ik weet het niet omdat ik er nooit op gereden heb, dus ik kan er niet over oordelen.
Voorlopig blijf ik nog wel bij de velgremmen. Voor mij voldoen ze prima omdat ik geen wens heb om steile afdalingen (met bijbehorende steile en hoge klimmetjes) te doen.
MichaelN schreef:
wo 02 aug, 2023 11:43
Bredere banden zijn wel erg ‘in’ merk ik de laatste paar jaar. Is dat niet een hype/trend?
Zeker. De trend is al een halve eeuw bezig.
Het is wel fijn als je eens van het gladde asfalt af wilt, wat in het buitenland onvermijdelijk is. Zeker als niet heel lichtgewicht met bagage op je fiets heb je met een dikke 50mm-band veel minder kans op een stootlek dan met 37 als je eens onverhard gaat. Het fietst dan ook lekkerder op onverhard of oneffen stenen wegdek terwijl het verlies op asfalt beperkt is.
MichaelN schreef:
wo 02 aug, 2023 11:43
Ik ben alleen heel tevreden over de 37mm die ik altijd al heb gehad. Bredere banden zijn wel erg ‘in’ merk ik de laatste paar jaar. Is dat niet een hype/trend? Ik weet het niet omdat ik er nooit op gereden heb, dus ik kan er niet over oordelen.
Op fraai glad Nederlands fietspadasfalt maakt het zeker met vakantiebagage weinig tot niets uit. Maar op al het andere dan dat zoals klinkerwegen, kasseien, slecht wegdek en allerlei anders wat je vooral in het buitenland treft zul je wel verschil merken.

Met het wegstrepen van je Feathershock vork lever je daarmee ook een stuk comfort in, dat kun je deels weer terugwinnnen met een bredere band.

Als je je comfort uit je bredere banden haalt hoeft er geen veelal kwetsbare, vaak zware en doorgaans prijzige verende vork in, net als bijvoorbeeld een verende zadelpen. En alles wat er niet op zit, kan ook niet stuk ;)

Een goede verende vork zou best een optie kunnen zijn, maar die hebben wel een prijskaartje en ook regelmatig onderhoud nodig. Niet zo handig als dat vorkonderhoud halverwege je fietsreis plaats zou moeten vinden en bij het niet doen nog voor het einde van je reis tot negatieve gevolgen leidt. Je vindt dat soort vorken van merken als bijvoorbeeld Fox en Rockshox in de betere mountainbikes.

Als je nu tevreden bent lekker blijven bij wat je hebt, je zou bij een versleten band de vervanger richting de maximale mogelijke breedte van je frame/vork kunnen kiezen en bij een eventuele volgende fiets zorgen dat frame&vork de mogelijkheid bieden om die breedte wel in te gaan.
Jurr schreef:
wo 02 aug, 2023 12:07

Als je nu tevreden bent lekker blijven bij wat je hebt, je zou bij een versleten band de vervanger richting de maximale mogelijke breedte van je frame/vork kunnen kiezen en bij een eventuele volgende fiets zorgen dat frame&vork de mogelijkheid bieden om die breedte wel in te gaan.
Dat is precies wat ik wil gaan doen.
We fietsen idd meestal op mooie paden. Zo ook dit jaar de internationale Maasroute. Daar dus wel een aantal keer de kasseien, slecht wegdek op de route. Zelfs een keer off-route omdat we naar een camping moesten op een hele slechte boeren weg vol met losse keien gereden. Geen enkel materiaalpech.
Of ik echt baat heb gehad van de verende vork weet ik niet omdat het toch behoorlijk schokkerig was.
Ik zal het gaan meemaken met een vaste vork en wat dikkere band.
loknor schreef:
di 01 aug, 2023 21:55

OS alu
@loknor Wat betekent dit?
Op mijn frame staat Alloy 7005.
Is een aluminium frame met een stalen voorvork (zoals de CLC A-Head BF-A02) een probleem? Of is dit gewoon te doen?


Oeps. Ik zie nu net dat deze vork ook van aluminium is. Maar dan 6061. Maakt dat nog iets uit?
Uiteraard niet.

Als je een vaste vork monteert zijn axle-to-crown hoogte, 'sprong', diameter vorkpijp en montagemogelijkheden voor remmen etc natuurlijk wel van belang.
MichaelN schreef:
wo 02 aug, 2023 17:17

Is een aluminium frame met een stalen voorvork [...] een probleem? Of is dit gewoon te doen?
Nee hoor, Santos combineert op de Travelmaster serie bijvoorbeeld een aluminium frame met een stalen voorvork, tenzij je specifiek om iets anders vraagt. idworx en Koga combineren meestal een aluminium frame met een aluminium vork, en Avaghon meestal een stalen frame met een stalen vork.
Shrek schreef:
wo 02 aug, 2023 18:45

Als je een vaste vork monteert zijn axle-to-crown hoogte, 'sprong', diameter vorkpijp en montagemogelijkheden voor remmen etc natuurlijk wel van belang.
Ahead of klassiek draad balhoofd kan ook nog wel een leuke zijn om rekening mee te houden nu het zo mooi op een rijtje staat =)

viewtopic.php?p=449506#p449506

Zo meen op de Koga Roadrunner met Feathershock een Ahead balhoofd te zien zitten, en op de Terraliner mixte met verende voorvork een klassiek draad balhoofd.

Al is daar afhankelijk van wat je hebt of wat je wil soms ook wel wat mee te doen. Het balhoofd wisselen, de bovenkant van het balhoofd wisselen of draad tappen op de vork bijvoorbeeld.
MichaelN schreef:
wo 02 aug, 2023 16:24
Of ik echt baat heb gehad van de verende vork weet ik niet omdat het toch behoorlijk schokkerig was.
Ik zal het gaan meemaken met een vaste vork en wat dikkere band.
In het gelinkte topic kan je van mijn avonturen lezen om de voorvork te vervangen door een XLC BF-A02, helaas zijn plaatsje weggevallen omdat de betreffende site niet meer bestaat en vervangen kan niet meer maar mocht je hulp nodig hebben, misschien dat topic voorzetten, dan kan ik daar zo nodig weer foto's toevoegen.

Wat betreft vering, deze voorvork heeft ook wat flex en in combinatie met 50 mm band is voor mij dit de fiets de het comfortabelst rijdt zonder op snelheid in te boeten.

daulagari schreef:
wo 02 aug, 2023 22:17

In het gelinkte topic kan je van mijn avonturen lezen…
Graag zou ik daarover lezen. Zie alleen de link niet. Wil je die nog toevoegen?
viewtopic.php?t=21772&start=20#p282375

&

viewtopic.php?f=8&t=29444

...onder andere. Al wordt er wel meer heen&weer verwezen tussen diverse topics met soortgelijke strekking.
MichaelN schreef:
wo 02 aug, 2023 11:43
Bredere banden zijn wel erg ‘in’ merk ik de laatste paar jaar. Is dat niet een hype/trend?
In dit kader is het wel leuk te lezen hoe de Fietsersbond onverdeeld positief is over dikke banden. Geen hype dus, maar voortschrijdend inzicht.

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/brede-banden-beter/

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/lang ... allonband/
Het laatste stuk dat je linkt is nog geen jaar oud. Ik vind het wel grappig om te zien dat Kees waarneemt dat bredebandenfietsen nog steeds 'weinig verkocht worden', terwijl ze bij de fietsers op dit forum en in de vereniging toch al lang de standaard zijn. Wij zijn natuurlijk in aantallen fietsers maar een kleine niche en Kees heeft het denk ik standaard over de daagse fietser, niet over vakantiefietsers en wielrenners, MTB-ers en gravelbikers.
Toch zie ik het straatbeeld veranderen. Ik denk dat fabrikanten inmiddels na de enorme coronahausse een dip ervaren en dit oplossen door de innovaties die al lang op de plank liggen nu door te voeren.

Dat Kees als afsluiter van het artikel met de vraag "Welke fietsmodellen kun je ondertussen al wél kopen?" uitsluitend verwijst naar vijf (!) Gazelles en de merken Azor en Flyer zegt ook wel iets.
Onze vakantie fietsen hadden 42mm en dat leek toen heel breed, nu zit ik zelf op 62mm (een opwelling, geen duidelijke wens).

Dat leek ook heel breed, maar optisch went dat heel snel. Op zich is 50mm voor mijn gevoel de sweet spot, want 62mm wordt al snel heel zwaar.
Jammer dat Koga kiest voor een slechte oplossing. Met glijlagers en stelplaatjes is slijtage meegenomen in het ontwerp. Een keerzijde wanneer je vering in een standaard balhoofdmaat probeert te proppen.
Het balhoofd van een Cannondale Headshok is niet voor niets buitenmaats. Daar is gekozen voor een vierkante vatting met 4 lineaire naaldlagers.
88NeedleBearings.jpg
88NeedleBearings.jpg (13.29 KiB) 562 keer bekeken
Zo'n constructie kan bewegen zonder dat er slijtage optreed. Ook als de belasting zwaar is. Met het duidelijke resultaat dat meer plaats nodig is en je een speciaal frame moet bouwen. Daarnaast heeft ook een Headshok vork relatief veel onderhoud nodig. Niet voor niets is Cannondale voor het grootste deel van hun fietsen van het Headshok principe afgestapt.

Ondanks dat ik op zolder een fiets met een Headshok voorvork heb staan zal ik niemand een in het balhoofd geïntegreerd veersysteem aanbevelen. Al helemaal niet voor een reisfiets; daar voldoet een starre vork met een dikke band beter.
Vandaag m’n Feathershock vervangen op m’n Koga Roadrunner.
Zie: viewtopic.php?t=38941&start=140

Was niet zo moeilijk, ware het niet dat ik ook meteen 50 mm banden wil monteren ter compensatie voor de vaste vork. De spatborden zijn maar nét aan breed genoeg, maar de V-stangen bleken te kort voor deze dikkere banden.
Op naar de fietsenmaker en die had ze gelukkig. Echter iets dikker dan de originele, waardoor ik de oogklembouten van 3,2 naar 4mm moest uitboren. Want die had hij niet op voorraad (“alles gaat met plastic klemmen tegenwoordig” waren zijn woorden.)