Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klamboe mee voor onderweg? - Forum Wereldfietser

Klamboe mee voor onderweg?

Wij gaan in oktober 5 weken fietsen door Vietnam Laos en eindigen in Thailand. We slapen dan onderweg in pensions: is het dan nodig om een klamboe mee te nemen?
Dank voor reacties!
Ik heb in deze landen redelijk veel gefietst.
Vrijwel overal (waar het nodig is ) zijnwel klamboe,s aanwezig
Dirk
Ik neem altijd wel een klamboe mee naar de tropen maar gebruik die zelden. Een muggenstekker (ter plekke kopen, want effectiever) is makkelijker en werkt meestal ook prima. Of ze erg slecht zijn voor je gezondheid weet ik niet.
peter de rijk schreef:
do 03 aug, 2023 11:42
Ik neem altijd wel een klamboe mee naar de tropen maar gebruik die zelden. Een muggenstekker (ter plekke kopen, want effectiever) is makkelijker en werkt meestal ook prima. Of ze erg slecht zijn voor je gezondheid weet ik niet.
Muggenstekkers zijn in Nederland al zeer twijfelachtig tegen muggen, maar wel goed in het vergiftigen van ander leven.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/i ... chadelijk/
Kun je nagaan wat er gebeurt als je zo'n apparaat koopt in een land waar de controle een flink pak minder is.
Zelfs dan betwijfel ten zeerste of een malaria- of andere ziekteverwekkende mug die ineens van buiten komt aanzetten en op je af komt binnen de luttele seconden die hij nodig heeft om je te prikken dood neervalt.
Een klamboe werkt gewoon wel.
Leon schreef:
do 03 aug, 2023 11:59
Zelfs dan betwijfel ten zeerste of een malaria- of andere ziekteverwekkende mug die ineens van buiten komt aanzetten en op je af komt binnen de luttele seconden die hij nodig heeft om je te prikken dood neervalt.
Een klamboe werkt gewoon wel.
Die mug komt helemaal niet binnen dankzij de stekker. Als ze al binnen zijn, raken ze kennelijk meteen gedesoriënteerd of zo. Ze vallen echt niet meteen dood neer. Nogmaals, die Thaise en Indonesische stekkers werken prima (in tegenstelling tot de Europese, waar tegenwoordig inderdaad een andere vloeistof in zit). En een klamboe werkt ook, maar het ophangen is een zenuwenklus en eronder is het benauwd .
peter de rijk schreef:
do 03 aug, 2023 12:53
Die mug komt helemaal niet binnen dankzij de stekker. Als ze al binnen zijn, raken ze kennelijk meteen gedesoriënteerd of zo. Ze vallen echt niet meteen dood neer.
Ik heb nog nooit een muggenstekker gebruikt en ben benieuwd hoe het werkt.
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Ze komen gedesoriënteerd op de vloer terecht, waar je ze dan zelf dood kunt slaan of voorzichtig kunt oppakken en buiten zetten? Of ze vliegen gedesoriënteerd keurig door deur of raam terug naar buiten?
Nogmaals, die Thaise en Indonesische stekkers werken prima (in tegenstelling tot de Europese, waar tegenwoordig inderdaad een andere vloeistof in zit).
Werken Thaise en Indonesische stekkers zo prima omdat daar nog wel de inmiddels in Nederland verboden stof in zit die zenuwcellen aantast bij jonge kinderen? Of kennen ze daar een beter werkingsprincipe?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 03 aug, 2023 23:27
Werken Thaise en Indonesische stekkers zo prima omdat daar nog wel de inmiddels in Nederland verboden stof in zit die zenuwcellen aantast bij jonge kinderen? Of kennen ze daar een beter werkingsprincipe?
Er zitten inderdaad stoffen in hoeveelheden die zo erg zijn dat de EU een hele kermis heeft opgesteld om ze na tientallen jaren soebatten eindelijk eens te gaan verbieden of er op zijn minst regels aan te stellen omdat de insectenwereld en het waterleven er aan kapotgaat.

De stekker werkt AFAIK met een verwarmingselementje dat iets verwarmt zodat dampen met werkzame stof vrijkomen. Het voordeel van het systeem is dat je het ding min of meer uit kunt zetten door de stekker er uit te trekken. Of je het ding daarna in je tas moet stoppen waar je ook wel eens etenswaar of toiletartikelen stopt is wel een interessante vraag.
Als er een luchtstroming is in de slaapruimte, wat niet vreemd is in die landen omdat ruimtes vaak open zijn, gaat de damp met de luchtstroming mee. Als muggen van de andere kant komen, komen zij de werkzamestof niet tegen. Je zou kunnen denken dat de stof door de lucht diffundeert tegen de luchtstroming in, maar dat is niet zo omdat diffusie veel trager is.
Ik heb er geen ervaring mee, nooit in zuid-oost Azië geweest, maar hebben de slaapvertrekken in pensions altijd een stopcontact? Voor een klamboe heb je dat niet nodig.
DaVinci schreef:
vr 04 aug, 2023 10:40
Ik heb er geen ervaring mee, nooit in zuid-oost Azië geweest, maar hebben de slaapvertrekken in pensions altijd een stopcontact? Voor een klamboe heb je dat niet nodig.
Haha, de beschaving is al een tijdje daar doorgedrongen hoor.
(Of NEN 1010* of het plastselijke equivalent al populair is weet ik niet)

*: NEN 1010 is een reeks Nederlandse veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties gebruikt door de elektrotechnische installatiebranche. (wikipedia)
In de periode 1980 - 1981 (1 jaar Sri Lanka & India) sliep ik op hotelkamer meestal met plafondventilator en als extra van die 'wierook anti mug' brandstaafjes. Hielp prima tot op zekere hoogte. Het geeft geen bescherming tegen een muskietensteek. Dus anti-malaria pil slikken bleef noodzakelijk.

Nu zou ik een ultralicht zelfdragende binnen tentje meenemen en hierin matras of luchtbed plaatsen.
Dat doe ik thuis soms ook als er steekvliegen plaag heerst. Het gewicht zou ik voor lief nemen.

Een klamboe is mij te zweterig.
En zodra je die weg doet komen de "zoemers" gelijk op je af.
Dan doe ik liever een katoenen of linnen doek over mijn onbedekt hoofd.
Dank voor alle reacties! Boeiend hoe de muggenstekker blijkbaar werkt, bij voorkeur gebruiken we liever geen chemische producten. De binnentent -gaas- is een slim idee. Groeten Udo