Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke vorkconus - Forum Wereldfietser

Welke vorkconus

Een vervolg op deze thread maar een eigen onderwerp waard vond ik.

Ik ben bezig met het wisselen van een voorvork en daarbij wil ik de headset van de vorige voorvork hergebruiken maar een nieuwe vorkconus gebruiken. Hergebruik van de oude vorkconus is ook een optie en die is in de andere thread besproken, mijn voorkeur gaat uit in eerste instantie uit naar een nieuwe vorkconus.

Dit is hoe de huidige doorsnede van de huidige voorvork is ter hoogte van de vorkconus (tekening niet op schaal):
Afbeelding

En zo ziet de nieuwe voorvork eruit:
Afbeelding

Voor headsets bestaat er een Standardized Headset Identification System (S.H.I.S.) dat opbouw en maten goed beschrijft maar voor vorkconussen niet, waarschijnlijk omdat vorkconus meestal onderdeel is van de headset.

Maar goed, er worden losse vorkconussen aangeboden van o.a. Ritchey, FSA, Cane Creek waarbij er enkele zijn die wel min of meer goed lijken te zijn, wat moet ik nu echt hebben?

Het systeem van de vork is IS en de diameter is 30 mm, dus een Ritchey IS42/30 Drop-In 1 1/8" lijkt wel wat, waar ik nog over twijfel is:
  1. Wat is het verschil tussen "Drop-In" en "Press-Fit"? Press-Fit lijkt me werk voor een slagpijp maar wat is Drop-In? Is dat misschien waar die sleuf (37 - 44 mm) van de nieuwe voorvork voor is?
  2. Eigenlijk heb ik denk ik IS41 nodig, dat is de diameter van het lager, maar dit is IS42. Lijkt mij niet van belang voor de conus, maar is dat inderdaad zo?
Ik kan natuurlijk zo die Ritchey vorkconus bestellen maar het zou leuk zijn nog net iets meer te leren en daarmee de kans te vergroten om in één keer de juiste maat te bestellen.
Het is het frame dat het systeem van de juiste headset bepaalt, niet de vork! Al kun je tegenwoordig bij Cane Creek (o.a.) een verschillend onderstuk en bovenstuk combineren. De onderkant lijkt gewoon ZS44. Gebruik dan ook de meegeleverde kroonlagerring en geen losse, al lijkt die identiek. Die is vormgegeven voor het bijpassende en geleverde kogellager.
Het begrip dropin hoort bij IS en pressfitt bij ZS zerostack. Meestal ook met een kunststof hamer te installeren en anders met een balhoofdpers.
De "sleuf" tussen 37 en 44mm heeft geen functie in deze.
Ik kan mij herinneren dat ik industrielagers had. Dus geen balletjes?
Als je geen balletjes hebt dan kan je ook zo 1 nemen met een inkeping die niet geperst hoeft te worden
Als je wel balletjes hebt dan kan dat niet.
Verder kan ik je niet echt helpen. Het is voor mij ook een warboel aan lagers.
Ik had voor mijn project een vorkconus besteld van Ali.
Maar uit eindelijk niet nodig gehad omdat ik de oude heb gebruikt.
Weet dus niet zeker of die gepast had
sjefke schreef:Het is het frame dat het systeem van de juiste headset bepaalt, niet de vork!
Zeker, mijn conclusie dat het IS is was gebaseerd op de onderdelen die ik rond de vork vond, zogezegd de headset.
Van onder naar boven de vork, de vorkconus, een industrielager, een cup die in het frame zit, aan de bovenkant nog een cup, weer een industrielager, een inpersring en een kap. Als ik nogmaals in het boek kijk zie ik dat ik plaatjes door elkaar heb gehaald en dat het inderdaad semi-integrated is dus ZS en niet IS.

Ja, inderdaad @M276, industrielagers, iets als deze, 30 mm binnen, 41 mm buiten twee maal 45°. Inderdaad, een vorkconus met opening zou ook wel moeten kunnen maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

Waarom ZS44? Ik zie nergens de maat 44 mm, IS41 (wat ZS moet zijn) was gebaseerd op de diameter van het industrielager, i.e. de binnendiameter van de ondercup, maar misschien heb je toch gelijk, bij de lagers van de voorgaande link heten Ritchey Comp Cartridge Ersatzlager 1 1/8" ZS44/IS41, maar waar die 44 vandaan komt is me een raadsel.
De 44mm is de binnendiameter van de headtube, onderaan en zo nodig ook bovenaan.
Ik snap inmiddels de ZS44 aan de hand van de Sheldon Brown's Bicycle Headset Dimension Crib Sheet, 44 mm is de buitendiameter van de Frame Cup, maar die kan je natuurlijk niet meten als de cup al ingebouwd is. Wel "verdacht" dat de buitendiameter van de sleuf op die nieuwe vork ook 44 mm is :wink:.

Toch lijkt de vorkconus van Ritchey voor ZS44 niet op wat ik nodig heb, die voor IS44 lijkt qua vorm wel goed.
daulagari schreef: Wel "verdacht" dat de buitendiameter van de sleuf op die nieuwe vork ook 44 mm is :wink:.
Dat is toeval. Ik heb verschillende fietsen gebouwd met dit systeem en met verschillende vorken, die niet zo'n vorm van de vorkkroon hadden.
De enige relevante variabelen van de vorkconus zijn de binnendiameter (30mm...), de hoogte en de hoek waaronder de lager hem raakt, meestal 36 of 45 graden.

Wat voor balhoofd werd er gebruikt en wat zijn de maten van de balhoofdbuis? Het wordt zo moeilijk matchen, anders kun je op de gok een vorkconus kopen (zoveel variatie is er niet) of m.i. beter het gehele onderste balhoofd vervangen. Het begint allemaal met een match tussen frame en vork.
@Matthie9001: Bedankt voor het meedenken.

De maten van belang staan in de plaats in het begin van deze thread denk ik. De hoek is twee maal 45º en de hoogte is ook duidelijk van het plaatje. Wat niet duidelijk is is de hoogte van de vorkconussen die je kan bestellen, dus heb heb ik er maar twee besteld eentje met een sleuf op aanraden van M276.

De bestelling komt denk ik donderdag of vrijdag binnen dus komend weekend maar eens kijken wat de maten zijn. Mochten de hoogte te laag zijn dan kan ik of een ander (hoger) lager gebruiken of een stukje metaal van de goede hoogte eronder leggen.
Ik volg deze thread even mee, want ook ik ben in het bezit van een Koga met feathershock voorvorkvering. Is de uitwisseling van je voorvork goed verlopen, en welk lager heb je uiteindelijk gebruikt?
Al weer een tijdje geleden, ik dacht laat ik het eerst eens wat tijd geven om te zien of het allemaal goed bevalt.
Maar goed, hoe het te doen.

De originele Koga Feathershock conus ziet er zo uit:

Afbeelding

Vervolgens bij bike-components op de gok een FSA Gabelkonus H6036 besteld, het is stom dat de nergens de detailmaten van deze en eigenlijk alle anderen vorkconussen kan vinden.

Eerst direct met deze FSA conus geprobeerd maar dat werkte niet, de vork liep tegen het framedeel aan. Toen ik met de schuifmaat de hoogte opmeten en zag dat de FSA conus ongeveer 1.2 mm lager was dan de originele conus. Ik had nog een stuk plaatstaal staan van ongeveer 1.2 mm dik dus daar met een schaar een ring van geknipt.

Afbeelding

De ring, de conus en het lager:

Afbeelding

Toen op de vork gezet:

Afbeelding

Alles goed in het lagervet gezet en weer gemonteerd. Bij het stevig aandraaien van de Ahead-kap bout kwam een beperkt deel van het vet er weer uit maar het stuur liep prima, geen speling, geen aanloop en een nauwelijks zichtbare naad tussen de vork en het framedeel. Heel tevreden mee.

Vond later nog wat ik denk dat de originele vorkconus is (Tange seiki) dus die zou de goede hoogte moeten hebben, geen ring nodig. Wel moet je die er op slaan, hoewel, als ik er nu over nadenk, zou je de vorkconus ook gewoon door kunnen zagen, dat maakt het monteren veel makkelijker en is geen probleem met een "industrielager".

Inmiddels flink wat mee gefietst ook een 5 km mountainbikepad en de nodige stedelijke verkeersdrempels en ander stedelijk ongemak en de vork houdt zich prima. De vork is een stuk lichter 940 gram i.p.v. 1460 gram.

Op de andere thread staat een foto van de nieuwe situatie, maar wat mij betreft project goed afgesloten.

Mocht iemand nog vragen hebben wat betreft precieze maten of iets dergelijks, zie o.a. het plaatje bovenaan en laat maar weten wat je nodig hebt.
Ik heb een Koga Roadrunner met Feathershock voorvork. Die wil ik vervangen door deze: https://www.bike-discount.de/en/xlc-a-h ... r=20031073
Door velen op dit forum geadviseerd.
Op deze thread wel allemaal beetje te technisch voor mij. Is het nu wel of niet redelijk eenvoudig zelf te doen? (Ik ben heen kei in fietstechniek.) Of beter door een fietsenmaker te laten doen?
Probleem met dit soort dingen is dat het pas eenvoudig is als je precies weet hoe het moet.
In de praktijk kom je bovendien altijd verrassingen tegen. Het gaat jou daardoor veel meer tijd kosten dan het een ervaren fietsenmaker kost. (Hetzelfde zou voor mij gelden in dit geval)

Zelf heb ik een paar keer een traditionele vork van mijn fiets vervangen. Het was altijd een heel ge***** om de conussen los te krijgen en er weer op te zetten zonder ze te vernaggelen, terwijl het toch heel eenvoudig zou zijn om ze met een licht tikje van een kleine schroevendraaier los te krijgen.
Zo even uit het hoofd een aantal stappen, ben er vast een paar vergeten maar dit is het wel globaal (-:

- Voorrem demonteren van oude vork
- Eventueel spatbord demonteren van oude vork
- Eventuele koplamp demonteren van oude vork
- Eventuele voordrager demonteren van oude vork
- Ahead stuurpen met stuur demonteren van oude vork
- Eventuele spacer(-s) demonteren van oude vork
- Onderdeel voor onderdeel van de bovenkant van de vorkbuis af halen, let op de volgorde en boven- en onderkant van de verschillende onderdelen. Eventuele losse kogeltjes zijn ook leuk en willen graag alle kanten op, maar waarschijnlijk heb je die niet maar netjes afgesloten lagers
- Voorwiel uit fiets demonteren
- Oude vork uit het frame laten zakken, uitkijken voor het lager uit de onderkant van het balhoofd. Let daarbij op boven- en onderkant
- Vorkconus demonteren van oude vork

- Vorkbuis van nieuwe vork op gewenste lengte maken met bijvoorbeeld een zaag of pijpensnijder. Een langere lengte kan ook als je bijvoorbeeld hoger wil zitten of naar een ander type stuurpen wil, dan niet de extra spacers vergeten
- Zaagvlak netjes afwerken met een vijl
- Starnut in nieuwe vork slaan
- Vorkconus van oude vork monteren op nieuwe vork

Verder... monteren in omgekeerde volgorde van demontage met vet en montagepasta op de juiste punten. Balhoofdspeling goed afstellen, remmen goed afstellen en zorgen dat alles netjes vast zit en niet aanloopt.

Op YouTube vast wel wat filmpjes van te vinden. Met rustig en secuur werken geen rocketscience, maar wel echt wat stappen verder dan een band plakken. ;)

Bij een fietsenmaker polsen of 'ie je gewenste vork of iets soortgelijks kan bestellen, leveren en monteren kan natuurlijk ook, dan wel van tevoren even langs met de fiets en de prijs kortsluiten. Kan best dat die vork al significant prijziger is dan de gelinkte prijs uit een Duitse webshop bijvoorbeeld, en vergeet ook het arbeidsloon niet. Ook zou je onderweg bijvoorbeeld nog te vervangen balhoofdlagers tegen kunnen komen.
Jurr schreef:
do 03 aug, 2023 13:58
Let daarbij op boven en boven- en onderkant
O ja, dat was een van de verrassingen bij mij :lol:
Dus foto van maken en/of met stift er op schrijven. 1-2-3-4 van beneden naar boven of zo.
Dit ziet er niet zo moeilijk uit.
https://youtu.be/1H6O8ywd_1g
Ja, dat filmpje geeft redelijk goed het proces weer.

Ik zou voordat je begint wel het onderdeel vorkconus voorbereiden:
  • Je kan de vorige gebruiken maar het is niet makkelijk die van de vorige vork af te halen, je kan het laten doen
  • De in dit topic genoemde Tange seiki conus is niet meer via die link leverbaar
  • De genoemde FSA Gabelkonus H6036 is wel nog leverbaar maar zoals gezegd daar moet nog wel iets onder om de hoogte te krijgen:
Vorkconus1.jpg
Vorkconus1.jpg (36.17 KiB) 456 keer bekeken
Plaatje_conus_lager.jpg
Plaatje_conus_lager.jpg (16.28 KiB) 456 keer bekeken
Plaatje_conus_lager_op_vork.JPG
Plaatje_conus_lager_op_vork.JPG (21.57 KiB) 456 keer bekeken
Zo'n conus loskrijgen kan inderdaad best gemeen zijn. Begin met iets duns maar stevig genoeg om ertussen te krijgen zoals bijvoorbeeld een plamuurmes, werk voorzichtig en rondom stukje voor stukje. Zodra er meer ruimte is kun je naar bijvoorbeeld een schroevendraaier om ertussen te krijgen en gaat het sneller.

Als je het vaker doet dan kun je bijvoorbeeld zoiets als gereedschap gebruiken:

https://www.bike-components.de/de/Birzm ... er-p46516/

En als je het wekelijks tot driemaal daags moet doen bijvoorbeeld zoiets:

https://www.bike-components.de/de/Cyclu ... us-p24292/

Als er geen losse kogeltjes op je conus lopen maar afgesloten lagers dan kun je na demontage de vorkconus ook open zagen. Doet een merk als bijvoorbeeld Hope ook tegenwoordig als je daar een vorkconus van koopt, lekker makkelijk (de-)monteren ;)

https://www.bike-components.de/de/Hope/ ... -8-p51856/
Het zwarte is rubber, dat rekt wel mee ;)

Mocht je je Feathershock vork weg willen gooien na demontage dan kun je natuurlijk voor makkelijke demontage van de vorkconus die ook voorafgaand aan de demontage met een Dremel of iets soortgelijks die inkeping al geven, dat demonteert wel zo makkelijk. Maar je de kans dat je Feathershock vork dan heel blijft is wel klein ;)
Jurr schreef:
do 03 aug, 2023 23:39
Zo'n conus loskrijgen kan inderdaad best gemeen zijn. Begin met iets duns maar stevig genoeg om ertussen te krijgen zoals bijvoorbeeld een plamuurmes, werk voorzichtig en rondom stukje voor stukje. Zodra er meer ruimte is kun je naar bijvoorbeeld een schroevendraaier om ertussen te krijgen en gaat het sneller.
Ik begin altijd met een scherp wegwerpmesje, die tik ik voorzichtig in de spleet, rondom. Vooral bij de aluminium headsets is wat voorzichtigheid geboden, ze zijn makkelijk te beschadigen.