Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Duitsland buiten de bebouwde kom - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in Duitsland buiten de bebouwde kom

Of je maakt de route met wat extra kleine weggetjes iets langer en maak je er twee dagen van.
Ik zie het wel. Als ik dat bij elke route ga doen die ik gepland heb dan wordt alles twee keer zo lang en dat gaat buiten mijn budget.

Strak stukkie asfalt is ook wat waard.
Shrek schreef:
zo 06 aug, 2023 18:30
Dan leg je de finish van je etappe toch 10 a 20 km eerder, dan zit je dagafstand weer netjes op 80 a 90 km :D
Haha tja wildkamperen daar heb ik mezelf nog niet aan gewaagd, weet ook niet of ik daar al dapper genoeg voor ben en ook genoeg kijk op heb. Voorlopig was het plan om van camping naar camping te fietsen dus dan is je einddoel voor elke rit vrij strak bepaald.
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 19:07
Ik zie het wel. Als ik dat bij elke route ga doen die ik gepland heb dan wordt alles twee keer zo lang en dat gaat buiten mijn budget.

Strak stukkie asfalt is ook wat waard.
Ik zeg: minder plannen, meer genieten.
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 19:12

Haha tja wildkamperen daar heb ik mezelf nog niet aan gewaagd, weet ook niet of ik daar al dapper genoeg voor ben en ook genoeg kijk op heb.
Al doende leert men, gewoon eens op een veel te mooi plekje beginnen en uiteindelijk komt die kijk erop vanzelf.

Helpt ook hierbij:
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 19:07
Als ik dat bij elke route ga doen die ik gepland heb dan wordt alles twee keer zo lang en dat gaat buiten mijn budget.
;)
Zoals ik het zie is de L150 in jouw route een verbindingsweg van de autoweg A1 richting binnenland. Het eerste stuk vanaf de A1 komt deze dan ook door geen enkel dorp. Dit zijn van die wegen waar ik mij op de fiets niet op waag.
Zie deze streetview voor een indruk wat voor verkeer over de L150 rijdt. https://www.google.nl/maps/@49.7676489, ... ?entry=ttu
Dat is een momentopname van juni een jaar geleden maar op welk uur en welke dag van de week is niet bekend. Als je die weg in het weekend neemt zal er een stuk minder vrachtverkeer zijn, alleen bederfelijke waar is dan toegestaan en buiten de spits zal het ook nog wel meevallen. Zorg dat je opvalt en niet te dicht tegen de kant rijdt. Omhoog is altijd wel een uitdaging om de snelheid er een beetje in te houden.
_Peter_ schreef:
zo 06 aug, 2023 22:39
Zorg dat je opvalt en niet te dicht tegen de kant rijdt.
Check. precies het tegenovergestelde van wat mijn eerste intuïtie was. Mijn eerste gedachte was probeer zo min mogelijk een obstakel te zijn voor het motorverkeer door zoveel mogelijk aan de kant te fietsen maar jij zegt dus doe dat niet. Ik neem aan dat in het midden van de rijstrook fietsen ook weer te extreem is? Of niet?
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 22:47
Mijn eerste gedachte was probeer zo min mogelijk een obstakel te zijn voor het motorverkeer door zoveel mogelijk aan de kant te fietsen maar jij zegt dus doe dat niet. Ik neem aan dat in het midden van de rijstrook fietsen ook weer te extreem is? Of niet?
Hangt bij mij een beetje af van de verkeerssituatie en eerdere bijnadoodervaringen op dezelfde dag. Maar soms wil ik best wel eens tegen het midden van de rijbaan aan kleuren om het voor achteropkomend verkeer duidelijk te maken dat ze echt niet in kunnen halen als er een tegenligger komt. Soms krijg je dan wat getoeter en/of een middelvinger, maar liever dat dan dat ze je afsnijden, aanrijden of dood rijden toch? Zij zijn slechts enkele seconden later op de plaats van bestemming ;)

En ach, als ze netjes achter me rijden ben ik ook echt de beroerdste niet om ruimte te maken en te seinen als ik kan zien wanneer achterop komend verkeer er wél voorbij kan hoor (-:
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 22:47
Check. precies het tegenovergestelde van wat mijn eerste intuïtie was. Mijn eerste gedachte was probeer zo min mogelijk een obstakel te zijn voor het motorverkeer door zoveel mogelijk aan de kant te fietsen maar jij zegt dus doe dat niet.
Als je op het randje rijdt kan je niet verder naar rechts uitwijken. Hou zeg eens een ruime 50 cm aan en wijk op het moment dat een voertuig voorbij komt even een beetje naar rechts uit.
Rij je op het randje dan rij je ook in de zone waar glaswerk en scherpe voorwerpen blijven liggen en vergroot je het risico op een lekke band.

Op 60km wegen in Nederland wijk ik juist een beetje naar links uit als er een tegenligger aankomt en tegelijkertijd een auto van achteren. Op die manier zorg ik er voor dat de auto van achteren niet in de verleiding komt om zich tussen mij en de tegenligger door te persen.
Op het moment dat ik word ingehaald wijk ik wat naar rechts en beloon de automobilist met een opgestoken duim wegens goed gedrag.

Een handig hulpmiddel is een spiegel als aanvulling op je gehoor.
Dit is. zoals anderen ook al schreven, een onaantrekkelijk type weg voor een fietser.
Uiteraard mag je daar wel fietsen, zoals in veel landen, maar ik selecteer (als ik onverhoopt een drukkere doorgaand stuk autoweg moet nemen) op de aanwezigheid van een goede vluchtstrook of iets dergelijks, wat de Britten een "hard schouder" noemen dus. Op de weg van het google plaatje is deze niet aanwezig en ben je als fietser sowieso een enorm vervelend obstakel voor het doorgaande verkeer; op z'n best betekent het dat vrachtwagens en auto's in geval van tegenliggers moeten afremmen tot fietstempo en als het nog meer tegenzit vervelend lang achter je moeten blijven hangen. Vervelend zowel voor automobilist als voor jou als fietser. Bovendien kan het mensen gaan irriteren, en irritatie is een gevaarlijke psychologische toestand in het verkeer.
Dus of dit te doen is hangt erg af van de drukte ter plaatse.
Ik zou ook zeggen; liever niet.
Probeer de route eens te plannen met een andere planner. Bijv. Brouter. Levert dat verschil op? Wordt het een betere track? Of blijft het hetzelfde?
Mensen ik wil even zeggen dat ik het ontzettend waardeer alle reacties. De wijsheid van ervaringsdeskundigen blijkt toch maar weer onbetaalbaar.

Even een korte opsomming van alle opgedane informatie:

  • L-wegen zijn toegestaan per fiets maar lang niet altijd wenselijk om je er op te begeven
  • in geval van drukte en geen berm of vluchtstrook vermijd wanneer mogelijk
  • in het geval je je er toch op moet begeven, houdt minstens 50 cm uitwijkruimte aan rechts aan en wijk naar rechts uit wanneer je wordt ingehaald.
  • mijdt zoveel mogelijk de rechterrand van de weg vanwege glas en scherpe voorwerpen om een lekke band te vermijden
Gelukkig vermijdt Komoot zoveel mogelijk dit soort wegen en als ze al langskomen dan is het vaak maar voor een paar honderd meter. Ondertussen heb ik de route van dit stuk weg weten om te leggen.

En zolang ik mobiele dekking heb zal Komoot de route gewoon herberekenen wanneer ik afwijk van de route en daarnaast heb ik ook alle kaarten van de regio's waar ik ga fietsen gedownload op mn telefoon.

Hoe is de ervaring met mobiele dekking in DE?
Streglof schreef:
ma 07 aug, 2023 09:24
Mensen ik wil even zeggen dat ik het ontzettend waardeer alle reacties. De wijsheid van ervaringsdeskundigen blijkt toch maar weer onbetaalbaar.

Even een korte opsomming van alle opgedane informatie:

  • L-wegen zijn toegestaan per fiets maar lang niet altijd wenselijk om je er op te begeven
  • in geval van drukte en geen berm of vluchtstrook vermijd wanneer mogelijk
  • in het geval je je er toch op moet begeven, houdt minstens 50 cm uitwijkruimte aan rechts aan en wijk naar rechts uit wanneer je wordt ingehaald.
  • mijdt zoveel mogelijk de rechterrand van de weg vanwege glas en scherpe voorwerpen om een lekke band te vermijden
Gelukkig vermijdt Komoot zoveel mogelijk dit soort wegen en als ze al langskomen dan is het vaak maar voor een paar honderd meter. Ondertussen heb ik de route van dit stuk weg weten om te leggen.

En zolang ik mobiele dekking heb zal Komoot de route gewoon herberekenen wanneer ik afwijk van de route en daarnaast heb ik ook alle kaarten van de regio's waar ik ga fietsen gedownload op mn telefoon.

Hoe is de ervaring met mobiele dekking in DE?
Mobiele dekking is in Duitsland gewoonweg matig tot slecht. Kan zomaar helemaal wegvallen of terugvallen van 4G naar 3G naar 2G.
Gelukkig vermijdt Komoot zoveel mogelijk dit soort wegen en als ze al langskomen dan is het vaak maar voor een paar honderd meter.
dat Komoot me langs een hoop van dit soort wegen leidt:
?
HenkS schreef:
ma 07 aug, 2023 10:13
Mobiele dekking is in Duitsland gewoonweg matig tot slecht. Kan zomaar helemaal wegvallen of terugvallen van 4G naar 3G naar 2G.
inderdaad, ouderwets een papieren kaart mee in de tas kan zeker geen kwaad.
Grandonneur schreef:
ma 07 aug, 2023 10:56
HenkS schreef:
ma 07 aug, 2023 10:13
Mobiele dekking is in Duitsland gewoonweg matig tot slecht. Kan zomaar helemaal wegvallen of terugvallen van 4G naar 3G naar 2G.
inderdaad, ouderwets een papieren kaart mee in de tas kan zeker geen kwaad.
Ik heb een boel offline kaarten gedownload, GPS moet het gewoon blijven doen.
Poppink schreef:
ma 07 aug, 2023 00:44
Op 60km wegen in Nederland wijk ik juist een beetje naar links uit als er een tegenligger aankomt en tegelijkertijd een auto van achteren. Op die manier zorg ik er voor dat de auto van achteren niet in de verleiding komt om zich tussen mij en de tegenligger door te persen.
Op het moment dat ik word ingehaald wijk ik wat naar rechts en beloon de automobilist met een opgestoken duim wegens goed gedrag.

Een handig hulpmiddel is een spiegel als aanvulling op je gehoor.
Helemaal mijn stijl. Op de dijken in de Hoekse-Waard rij ik links over de as van het asfalt zodat de achter op komende automobilist mij niet kan passeren. Dit is ook voor de automobilist die mij tegemoet komt een teken als hij over de 60 rijdt een teken joh doe is rustig aan. Duimpje omhoog en omlaag wordt ook regelmatig gebruikt.

Tijd dat de Fietsersbond hier eens aandacht aan gaat besteden.

Die spiegel vind ik werkt enigszins averechts omdat dit volgens mij de automobilist nog meer het gevoel, gas erop hij ziet toch dat ik eraan kom en dat wil ik juist voorkomen.

Omdat er weinig fietsers zijn in Duitsland was mijn ervaring dat ik een obstakel op de weg was.
WimB schreef:
ma 07 aug, 2023 12:35
Op de dijken in de Hoekse-Waard rij ik links over de as van het asfalt zodat de achter op komende automobilist mij niet kan passeren.
Dat ben je aan het spookrijden.
Als je dat doet kan de automobilist je nog rechts inhalen. Dat is wat op de hieronder gelinkte plek ooit een keer gebeurd is. De fietser heeft het niet overleefd.
https://www.google.nl/maps/@51.2956837, ... ?entry=ttu
Precies het voorbeeld. Als je iets over de as fietst kan hij natuurlijk, als de chauffeur de pest er in heeft rechts voorbij.
Maar de automobilist moet zich eens gaan realiseren dat fietsers met wind tegen, een snelheid van 20 km/uur en zijn auto met de zelfde snelheid voor de fietser absoluut niet te horen is.
Ga ik keurig rechts rijden worden de vouwen uit de broek gereden en schrik ik me de pl.....dat mag dan wel van de wet.
Klusje voor de Fietsersbond.