Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vier gebroken spaken op 5500 kilometer. Normaal of niet? - Forum Wereldfietser

Vier gebroken spaken op 5500 kilometer. Normaal of niet?

Hallo,

Ik ben bezig met de Noordzeeroute en ik heb er op dit moment ongeveer 5500 kilometer op zitten. Onderweg heb ik vier gebroken soorten gehad waarvan de laatste drie met een interval van ongeveer 500 resp 800 kilometer. Vooral dat vind ik nogal verontrustend. Het gaat om het achterwiel wat ongeveer twee jaar oud is. Ik schat ongeveer 15000 kilometer waarvan pak 'm beet 8000 bepakt met ongeveer 13 kilo bagage aan de acherdrager. Fiets zelf is een kilo of twintig. De berijder tegen de honderd kilo.
Alle vier de spaken die zijn gebruiken zaten aan de linkerkant van het wiel, tegenover de cassette. Ze zijn alle vier gebroken bij de naaf. Kopje inclusief 90 graden haakse bocht eraf.

Ik vind dit zelf nogal veel. Vier spaken stuk. Met name de laatste drie met bijbehorende interval van 500 resp 800 kilometer.

Is dit normaal? Wat kan hier aan de hand zijn?
tja... blijkbaar is de vermoeindheidsgrens bereikt. de wielen worden flink belast en al over een flinke afstand.
je hebt er onderweg niks aan, maar ik ben benieuwd of de spaakspanning van de linkerspaken niet wat laag is. of de koppen hebben wat te veel bewegingsruimte (misschien had een ringetje achter de spaakkop geholpen; we zullen het nooit weten).

misschien onderweg bij een fietsenmaker de restende vijf 'oude' linkerspaken vervangen? eh vijf... twaalf of veertien.

waar ben je? is er een ander wiel toe te sturen of te bezorgen?

ik zie even nazoekend dat de totale Noordzeeroute 6.000 km is: ik zou er de resterende 1.000 km mee uitfietsen en zo nodig nog één of twee spaken vervangen.

succes!
Wie heeft het wiel gespaakt en met welke componenten? Wat zegt die ervan?

Meen me te herinneren dat je van een 40 spaaks naaf met gebroken naafflens af kwam, dus alles was destijds ook nog eens nieuw toch?

Lijkt me namelijk niet echt iets idioots voor een wiel met de juiste componenten door een goede wielbouwer gespaakt.
hoogframe schreef:
ma 07 aug, 2023 21:21
ik ben benieuwd of de spaakspanning van de linkerspaken niet wat laag is.
Dat.
Nu onderweg een bosje goedkope spaken van de juiste lengte kopen en elke avond nakijken en vervangen.
Thuis uithuilen en het hele wiel opnieuw laten spaken met nieuwe spaken en de spaken uit dit wiel ver weggooien.
Wat is het patroon van de spaken. Een, twee of drie kruis. Laatste is het sterkste systeem.
Zie hier
Troost je met het feit dat nog erger kan. nieuw achterwiel nadat de velg van het oude het begaf (scheur in de lengte) 2 km nadat ik van de trein in Passau stapte. Van dat wiel knapte bijna elke dag een spaak, aan beide kanten, Aan het einde van de vakantie wist ik hoe je een spaak moest vervangen en hebben meerdere fietsenmakers het wiel in hun handen gehad, zonder veel verbetering overigens. Er was er zelfs 1 die spaken op lengte wist te draaien voor het geval waarvan je wist dat het ging komen.
Nog nooit zo blij geweest met de hypercracker waarop de de NBT en NBT2 zijn gebaseerd.
15.000 km is niet extreem veel, waarschijnlijk was het wiel niet súpergoed gebouwd, (mogelijk te lage spaakspanning) of was de velg te licht.

Na zoveel gebroken spaken zou ik het hele wiel opnieuw laten spaken.
Dat lijkt me een prachtige route.
Bronsky schreef:
ma 07 aug, 2023 20:49
bepakt met ongeveer 13 kilo bagage aan de acherdrager. Fiets zelf is een kilo of twintig. De berijder tegen de honderd kilo.
13kg totaal alles bij elkaar voor een 100kg rijder is erg knap voor zo'n trip.

Desondanks is de belasting op het achterwiel best fors zeker wanneer je als zware rijder enkel alle spullen achterop meeneemt. Je vraagt best wat van het wiel. Veel gravelstroken deze route?
Grandonneur schreef:
di 08 aug, 2023 08:45
Je vraagt best wat van het wiel.
In de tijd van uitsluitend derailleurs waren er ook tandems. Mét bagage. Dus het gewicht valt wel mee.
ah oké. dank voor de correctie.
Dank voor de reacties allemaal. Te lage spaakspanning wordt het meest benoemd door jullie. Met als gevolg dat de spaak te los in de naaf zit en gaat rammelen/wrikken/schuren waardoor hij te snel slijt en op de duur breekt? Hoe moet ik dit zien?

Twee van de vier spaakbreuken hoorde ik het gebeuren. Het was beide keren op glad asfalt zonder noemenswaardige hoge belasting zou ik denken.
De andere twee breuken merkte ik na verloop van tijd omdat er iets aan begon te schuren (v brakes)


hoogframe schreef:
ma 07 aug, 2023 21:21
ik zie even nazoekend dat de totale Noordzeeroute 6.000 km is: ik zou er de resterende 1.000 km mee uitfietsen en zo nodig nog één of twee spaken vervangen.
Ik heb nog ca. 1400 km te gaan en hen nog een bosje reserve spaken onder mijn bagagedrager hangen. Denk dat ik het maar uit zing tot het einde. Wordt wel een ratjetoe aan verschillende spaken in dit wiel als ik weer thuis ben.

Jurr schreef:
ma 07 aug, 2023 21:32
Wie heeft het wiel gespaakt en met welke componenten? Wat zegt die ervan?

Meen me te herinneren dat je van een 40 spaaks naaf met gebroken naafflens af kwam, dus alles was destijds ook nog eens nieuw toch?

Lijkt me namelijk niet echt iets idioots voor een wiel met de juiste componenten door een goede wielbouwer gespaakt.

De wielbouwer (mijn locale fietsenmaker) heb ik nog niet gecontacteerd. Doe ik wel even als ik weer thuis ben.

Inderdaad dat 40 spaaks verhaal met die gescheurde flens. Dit wiel is inderdaad nog zo goed als nieuw.
viewtopic.php?t=36698&hilit=Naaf

Leon schreef:
ma 07 aug, 2023 21:56
......
Thuis uithuilen en het hele wiel opnieuw laten spaken met nieuwe spaken en de spaken uit dit wiel ver weggooien.
Ik zou graag aanschuiven bij een cursus wiel spaken in Kiel Windeweer. Komt vast nog wel een gelegenheid....

WimB schreef:
ma 07 aug, 2023 22:34
Wat is het patroon van de spaken. Een, twee of drie kruis. Laatste is het sterkste systeem.
Twee kruis

Shrek schreef:
di 08 aug, 2023 08:33
....... waarschijnlijk was het wiel niet súpergoed gebouwd.......
Die indruk heb ik ook.

Grandonneur schreef:
di 08 aug, 2023 08:45
Dat lijkt me een prachtige route.

13kg totaal alles bij elkaar voor een 100kg rijder is erg knap voor zo'n trip.
.........

Veel gravelstroken deze route?
Het is zeker een prachtige en uitdagende route. Ik heb er enorm van genoten en nog steeds.
viewtopic.php?t=38033

In totaal 19 kilo bagage waarvan ongeveer 13 aan de achterzijde.

Af en toe gravel, vooral in Denemarken. In zijn totaliteit ongeveer 90 procent verhard.
Bronsky schreef:
di 08 aug, 2023 12:01
Dank voor de reacties allemaal. Te lage spaakspanning wordt het meest benoemd door jullie. Met als gevolg dat de spaak te los in de naaf zit en gaat rammelen/wrikken/schuren waardoor hij te snel slijt en op de duur breekt? Hoe moet ik dit zien?
De spaken zitten niet helemaal los, maar het is wel metaalmoeheid die optreedt.

Voor de verklaring moeten we even in de fysica van een spaakwiel duiken.
Het gewicht van de berijder wordt via de spaken op de grond overgebracht. In eerste instantie zou je denken dat dat gebeurt doordat de spaken bovenin het wiel dan extra op trek belast worden. Metingen én berekeningen hebben echter aangetoond dat dit niet zo is. Wat in werkelijkheid gebeurt is dat de onderste 4 à 6 spaken worden óntlast. Dat kan prima, want in een goed gebouwd fietswiel hebben de spaken een spanning van 700 - 1400 N, ofwel 70 tot 140 kilogramkracht.
Als alle gewicht via één spaak zou gaan, dan zou die spaak dus helemaal ontlast kunnen worden, het gewciht dat op je achterwiel rust is immers meer dan 70 kg. Omdat er 4 à 6 spaken ontlast worden is dit niet het geval. Tenzij de spaakspanning te laag is. Dat is de reden dat spaken soms juist aan de linkerkant kunnen gaan breken en niet aan de rechterkant, waar de spaken strakker staan bij een derailleurwiel.
De spaken hoeven trouwens niet helemaal ontlast te worden om uiteindelijk te breken. Ook gedeeltelijke ontlasting veroorzaakt metaalmoeheid, maar het wordt wel erger naarmate het percentage groter is.

Als je googelt op termen als bicycle wheel spoke fatigue tension load measurements vind je veel informatie.

Hier een plaatje van ene Ian, die er aan gerekend heeft met de eindige-elementenmethode, waarbij het object in een eindig aantal stukjes wordt verdeeld, die dan qua berekening aan elkaar gekoppeld worden en het effect uitgerekend:
Afbeelding

Uit de verspreiding van de last over 4 à 6 spaken kun je ook gemakkelijk afleiden dat een wiel langer mee gaat wanneer de velg stijver is en minder lang als de velg slap is. Bij een slappe velg wordt de last over minder spaken verdeeld, bij een stijve over meer.
Dat verklaart meteen waarom tot de jaren 90 spaakbreuk veel vaker voor kwam bij vakantiefietsers. De gebruikelijke velgen waren destijds veel slapper. Bij fietsen zonder bagage ging dit meestal wel goed, maar vakantiefietsers legden standaard 20 kilo op de begagedrager en een tijd later had je gelazer.
In het begin van de jaren 90 kwamen de geextrudeerde aluminiumvelgen die we nu allemaal in onze fietsen hebben in zwang. Die zijn stukken stijver en bijgevolg is spaakbreuk relatief zeldzaam geworden, mits de onderdelen kloppen en het wiel goed gebouwd wordt natuurlijk.
Interessant Leon. Hoewel ik het nog niet helemaal begrijp. Ik zal me er binnenkort eens beter in verdiepen. Ben vandaag jarig en mijn vrouw is overgekomen maar Denemarken om dit met mij te vieren. We gaan zo even uitwaaien :D

Dank voor de reactie.
Bronsky schreef:
di 08 aug, 2023 12:33
Interessant Leon. Hoewel ik het nog niet helemaal begrijp. Ik zal me er binnenkort eens beter in verdiepen. Ben vandaag jarig en mijn vrouw is overgekomen maar Denemarken om dit met mij te vieren.
Gefeliciteerd! Geniet van een fijne dag.
gefeliciteerd! :D
Happy birthday...
Tja, en dan die spaken. Als er een spaak gebroken is wordt de kans dat een volgende breekt groter, en bij de volgende wordt die kans nog weer groter, simpelweg omdat na een spaakbreuk de andere spaken zwaarder belast worden. Kortom, na thuiskomst zou ik een heel nieuw wiel laten spaken door een goede wielbouwer. Je kunt je ook opgeven voor de cursus wielbouwen in Kiel Windeweer. Van onze goede met de hand gebouwde wielen is nog nooit een spaak gebroken. Wel van enkele fabriekswielen, en inderdaad, na een eerste gebroken spaak volgden er onherroepelijk meer.
WimB schreef:
ma 07 aug, 2023 22:34
Wat is het patroon van de spaken. Een, twee of drie kruis. Laatste is het sterkste systeem.
Hoe meer 'kruis' hoe sterker is achterhaald. Hoeveel 'kruis' het beste is hangt af van verschillende variabelen.
Ik heb het ook gehad, met mijn op marktplaats gekochte fiets mer R-naaf.

Mijn achterwiel liep plotseling vast op mijn remmen. Er zaten ongeveer 12 spaken los.

Goed vast gedraaid en geen last meer van gehad.

Spaken moeten minimaal met 900 newton worden vastgezet. Heb je een derailleur fiets, dan moeten de spaken aan de cassette kant veel strakker. Bv 900/1200 newton.

Bij een R-naaf niet. Zeg bv1000/1000newton

Mario
Wim schreef:
di 08 aug, 2023 21:39
......
Kortom, na thuiskomst zou ik een heel nieuw wiel laten spaken door een goede wielbouwer..
.....
De bestaande naaf en velg kan ik normaal gezien toch gewoon gebruiken? Opnieuw spaken dus?
Dan moeten ze weg nog erg goed zijn. Naaf en velg zijn niet zo duur.