Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork voor Son 28 SL - Forum Wereldfietser

Voorvork voor Son 28 SL

Ik heb een Son 28 SL (stekkerloos). Welke voorvork is geschikt voor deze Son? Hebben enkel Santos en Idworx geschikte voorvorken of zijn er ook andere merken waarop deze naaf past?
Misschien is je huidige vork wel pas te maken, wat dan ook afhangt van of er daar genoeg materiaal voor aanwezig is.

Mocht dat niet gaan en je daadwerkelijk een andere vork nodig hebben dan hangt dat ook af van je verdere wensen in specificaties.

Welke axle to crown inbouwhoogte zoek je bijvoorbeeld?

Welke vorksprong?

100mm QR, 100mm steekas of 110mm steekas? En indien steekas, 12mm of 15mm?

Vorkbuis recht of tapered? Welke diameter en welke lengte heb je nodig? Klassiek schroefdraad kan ook nog

Schijfrem en/of velgrem? Indien schijfrem, IS, PM of FM bevestiging? Indien velgrem, met canti/vbrake/HS33 nokken of iets anders?

Nog een voorkeur voor bepaalde nokjes of bevestigingsmogelijkheden?

Interne of externe kabels/leidingen?

Welke wieldiameter wil je kwijt kunnen, en welke breedte band? Met of zonder spatborden? En hoeveel ruimte wil je overhouden?

Nog een materiaalvoorkeur voor staal, titanium, aluminium of carbon?

Etc etc...
Ik heb nu een oude rockshox Ruby geveerde vork. Wil ik vanaf. Dus sowieso een nieuwe vork, getapered met HS 33 nokjes (velgrem dus) en nokjes voor tubus lowrider.
Maatvoering moet ik nog naar kijken. Ik wil een nieuw wiel spaken (28 inch). Ik rij bvk 1 3/8. Fiets is een oude Principia Trekking.
Maar met een nieuwe vork zal de keuze groot zijn? Ik vraag me af waar ik specifiek op moet letten bij een voorvork als ik zo’n stekkerloze Son naaf wil. Ik vind nergens specificaties voor voorvorken icm met een Son SL.
Boonar schreef:
di 08 aug, 2023 14:50
getapered [...] Ik rij bvk 1 3/8.
Recht 1 inch, recht 1 1/8 of tapered 1 1/8 naar 1 1/2 inch zijn de meest voorkomende maten de laatste tijd. Al zijn daar ook wel weer uitzonderingen in te verzinnen. Het makkelijkst is uitgaan van wat nu je vork heeft, al is er soms wel wat ruimte voor meer, bij de moderne Surly's bijvoorbeeld.
Boonar schreef:
di 08 aug, 2023 14:50

Maar met een nieuwe vork zal de keuze groot zijn?
Dat zeker, bovenstaand lijstje kan je een beetje helpen filteren ;)
Boonar schreef:
di 08 aug, 2023 14:50

Ik vraag me af waar ik specifiek op moet letten bij een voorvork als ik zo’n stekkerloze Son naaf wil. Ik vind nergens specificaties voor voorvorken icm met een Son SL.
Dat bovenstaande criteria passend zijn bij je fiets en dat je dat contact van Son erop kwijt kunt. Bij Son tussen de downloads is dat wel ergens te vinden hoe je een bestaande vork kunt modificeren. Maar vast niet elke vorkfabrikant zal staan te springen als jij graag de rechter dropout van de vork wil gaan modificeren voor SonSL als dat af-fabriek nog niet gedaan is. Ook met het oog op mogelijk falen, afbreken, garantie etc...

Maar je kunt natuurlijk ook met je gewenste maten Santos eens mailen, misschien dat bijvoorbeeld een TM2+ vork wel past? Een andere optie zou een vork op maat kunnen zijn, daar zou je bijvoorbeeld M-Gineering in Kiel-Windeweer eens voor kunnen benaderen. Hoe zich dat prijstechnisch verhoudt tot een Santos vork op dit moment zou ik je niet durven zeggen.

Misschien dat Avaghon ook met SonSL werkt? Zo niet dan kunnen ze je als Santos dealer sowieso helpen om Santos onderdelen te leveren. Net als elke Santos dealer zou moeten kunnen doen voor je (-:
Je oude principia heeft een tapered 28” ruby met v-brake nokken? Echt?
Ik zou contact opnemen met m-gineering, de Nederlandse importeur van de Son dynamos, en ook nog eens zelf een framebouwer.
Dank voor de reacties
Grandonneur schreef: Je oude principia heeft een tapered 28” ruby met v-brake nokken? Echt?
Inderdaad, niet tapered en 1 1/8. :oops: maar wel v-brake.
Ik zal M-engineering eens benaderen. Bedankt voor de suggesties @Jurr en @Wim.
Blijft nog wel het punt over waarom je specifiek een Son SL zou willen. Op een nieuwe fiets natuurlijk best wat voor te zeggen, want ook ik vergeet wel eens stekkertjes los te koppelen bij het verwijderen van voorwielen en het smoelt natuurlijk ook wel lekker clean... maar zo achteraf toevoegen op een fiets maak je het jezelf een heel stuk makkelijker en goedkoper als je 'gewoon' een niet-SL naafdynamo kiest en een draadje trekt.

Plenty keuze in vorken en mede daardoor ook veel goedkoper ;)
Maar hij schrijft dat hij die naaf al heeft. Moet het weer een geveerde vork worden? Zo niet, dan kan Marten zo een vork maken.
Een vork maken zal het probleem niet zijn, maar als je een stekkerloze SON heb dan heb je wel een speciale linkerpad nodig.
Zie de pad rechts op de foto https://www.santosbikes.com/nl/santos/s ... ork-padden
Deze heeft een plaatje waaraan een draadje zit dat door de voorkpoot naar boven loopt, dit plaatje is weer geïsoleerd van de pad.
Alle info over het maken van vorken voor SL naafdynamos staat op de website van de importeur, m-gineering: https://www.m-gineering.nl/sindex.htm (even doorklikken oor het menu). Als m-gineering je vork maakt heb je ook gelijk precies de juiste inbouwhoogte, de gewenste nalooop, de juiste breedte voor spatborden bij jouw wielen, oogjes etc.
Misschien is het economisch wel een stuk interessanter om de SL-naaf te verkopen, een non-SL naaf te kopen en daardoor een reguliere starre vork aan te kunnen schaffen.

Hartstikke leuk als er twee A'tjes van Santos onderop je vork staan of het Gronings of vakwerk van elders wordt.... maar dat niet willen hebben van dat stekkertje maakt het geheel best prijzig vrees ik.

Ben benieuwd wat je voor prijs quotes krijgt voor zowel een Santos als een M-Gineering vork, ik vrees dat het nog best wel eens een flink verschil zou kunnen worden. Maar misschien weet iemand anders nog wel een betaalbaar alternatief?
DaVinci schreef:
wo 09 aug, 2023 12:51
Een vork maken zal het probleem niet zijn, maar als je een stekkerloze SON heb dan heb je wel een speciale linkerpad nodig.
Zie de pad rechts op de foto https://www.santosbikes.com/nl/santos/s ... ork-padden
Deze heeft een plaatje waaraan een draadje zit dat door de voorkpoot naar boven loopt, dit plaatje is weer geïsoleerd van de pad.
Rechter. Links zit de eventuele schijfrem al.
En hier de fabrieksinformatie: https://nabendynamo.de/produkte/sl/
Of je het te duur vindt worden of niet mag je van mij zelf weten. Het is natuurlijk wel een mooie constructie. De SON naaf op mijn bestaande fiets blijft gewoon, maar als ik nog eens een andere fiets laat bouwen wordt het wel met SL naaf.
Ik lees overigens bij m-gineering dat bestaande alu vorken met padden die dik en groot genoeg zijn soms aangepast kunnen worden.
Je kunt de SON ruilen met die van TS en een geschikte vork laten maken?
Achteraf gezien had ik wellicht beter een niet SL naaf kunnen kopen, maar ik kon deze SL voor een prima prijsje overnemen.
Ach, deze reis is ook leuk. Marten gecontacteerd. Alu vorken kunnen soms aangepast worden: https://www.m-gineering.nl/sonsl.htm. Dat kan hij doen. Lijkt me ook een goede oplossing.
Santos gaat ook kijken wat ze hebben liggen dat zou kunnen passen. Maar prijstechnisch zal t minder interessant zijn.
Maar het aanbod vaste vorken is wel mager viel me op. Of weten jullie nog een site? Wat is een betrouwbaar merk?
Boonar schreef:
do 10 aug, 2023 07:31
Maar het aanbod vaste vorken is wel mager viel me op.
Dat is omdat de voorvork niet vaak vervangen wordt. Meestal gaat ie het fietsenleven mee. En als ie dan wél vervangen wordt heb je met heel veel variabelen te maken zoals je ziet.

Ik weet dat B4T vroeger een hele collectie vorken voor de vakantiefiets in diverse maten ‘over’ had. Geen idee of dat nog zo is maar je zou kunnen bellen.

Je zou ook Rainbow industry in Aalten kunnen bellen; die verzorgen voor allerlei fabrikanten framebouw (en coating).
Het probleem is enerzijds inderdaad dat vorken vaak een heel fietsleven mee gaan, en dus anderzijds dat er veel verschillen zijn in vorken: wielmaat, bandbreedte, bedraad of Ahead, inbouwhoogte, vorksprong, bevestigingen voor remmen, gebruiksdoel. Ben ik nog wat vergeten? Dus als je een goede alu vork hebt zou ik die laten aanpassen, en anders een vork op maat laten maken. De kans dat je een verkeerde bestaande vork koopt is niet gering, tenzij je heel goed weet wat je nodig hebt.
Bedankt allemaal. Ik ben weer een hoop wijzer geworden dankzij jullie. Uitkomst is vermoedelijk nieuwe Alu vork door Marten laten aanpassen. Ik denk een goede vork te hebben gevonden. Een fijne zomer nog.