Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Staal hardsolderen met messing. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Staal hardsolderen met messing.

Vandaag gemaakt stalen buis aan stalen buis.
a.jpg
De soldeerdraad is messing 60-40 Cu-Zn
Flux is Brazetec-H
Buis soldering
20230808_161209.jpg
20230808_161358.jpg
Een goede aansluiting van beide metaaldelen
is absolute voorwaarde voor een goede verbinding.
Jammer dat ik nog even niet kan glasparelen.

Sorry voor de gedraaide foto's.
Geen idee waarom.
Wat is jouw doel?
Oh sorry???

Wat een vraag.
Moet ik dat uitleggen?
Er valt niets uit te leggen.

Ik plaats bijdragen over hardsolderen.
Meer niet.
beste mensen, hardsolderen is één van de gangbare technieken om een fietsframe te bouwen. ik heb een keer een cursusdag mogen oefenen in dit hardsolderen (bij soldeermens) en ik vond dat erg leuk. maar ja, ik ben gek van techniek en van fietsen en van de combi daarvan.

forumgebruiker soldeermens is kundig in hardsolderen en daar enthousiast over. dit is toch geen verkeerde plek om daar (slechts) af en toe wat over te delen? qua tekst of verhaal er om heen vind ik dat het wat aangekleder mag, maar/en het lijkt me dat dit delen over hardsolderen ook binnen ons forum en de forumregels past.
ik vind het erg passen bij reizen met de fiets en de zelfredzaamheid die daar bij te pas kan komen.

er zijn op dit forum topics die mij meer en er zijn er die mij minder aanspreken (bijvoorbeeld adhv een plaatje een plek raden of foto's van insecten), tja ...
als iets (bijvoorbeeld dit topic) je niet zint, typ of denk dan gerust:"Ik vind dit geen leuk topic", maar zoals het in dit topic nu gaat.... ik denk niet dat dat de bedoeling is of dat iemand daar beter van wordt (ja, de elektriciteit- en de MB-firma's).
ik wil gebruikers vragen iets vrolijker in te steken of anders zich op een ander topic te richten. wil je dat alsjeblieft doen?
Staal lassen met messingdraad

Vandaag in de grote stad zag ik het weer eens.
Normaal zijn dergelijke lassen verborgen in een object of afgedekt met verf.
Hier op meerdere afrastering hekwerken waren ze zichtbaar.
20230811_171722.jpg

Messing lasdraad Mig/mag verlast op verzinkte buis
20230811_171712.jpg
Staal lasdraad Mig/mag verlast en met zinkspray beschermd tegen de eerste roest.
20230811_203712.jpg
De Mig/mag-lasdraden, de goudkleurige is messing.
De rodere draad is een koper-silicium draad zoals bij staalplaat lassen in de auto industrie.

Zo zijn er meerdere draden behalve staallasdraad om staal mee te lassen.

Deze lasdraden bestaan als Mig/mag-draad en ook als tig-lasdraad.
Zeker de messingdraden worden gebruikt om frames te maken.
In fiets, motor, groter speelgoed en andere stalen voorwerpen zoals meubels.

Hier is te zien dat de veel duurdere messingdraad een voordeel heeft,
Messing over zink verlast dan loopt het messing over in de galvanische zinklaag.
Is dit goed gedaan zal er geen roest optreden.

Messingdraad gebruik ik bij rvs en staal hardgesoldeerde verbindingen.
hoogframe schreef:
do 10 aug, 2023 18:09
beste mensen, hardsolderen is één van de gangbare technieken om een fietsframe te bouwen.
Het lijkt me leuk om daar foto's van te zien.
Leon schreef:
vr 11 aug, 2023 22:06
Het lijkt me leuk om daar foto's van te zien.
https://www.m-gineering.nl/

(linker foto, om maar eens ergens te beginnen....)

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
za 12 aug, 2023 00:39
Leon schreef:
vr 11 aug, 2023 22:06
Het lijkt me leuk om daar foto's van te zien.
https://www.m-gineering.nl/

(linker foto, om maar eens ergens te beginnen....)

Groet,
Tom.
Dat ziet er zeer goed uit. Maar wat zou het gekost hebben a 50 tot 70€ per/uur.
Een € per minuut mag ook hoor.
Bussen maker
busje en trapper.jpg
Het goudgele zilversoldeer is mooi doorgevloeid.
Oude draad eruit geboord.
Bus gemaakt en met zilver in de boring gesoldeerd.
Alleen nog schroefdraad tappen.
Is dit een stalen crank waar de schroefdraad van versleten was?
Jazeker
Een gietstalen crank met uitgevreten schroefdraad.
Met het asgat zou je natuurlijk hetzelfde kunnen doen als nodig.
Knap gedaan! Is straks de nieuw getapte schroefdraad net zo sterk als het origineel? Neem aan dat dat ook afhangt van het busje wat je er in aanbrengt?
soldeermens schreef:
di 15 aug, 2023 22:56

Een gietstalen crank met uitgevreten schroefdraad.
Gietstaal ligt nog eens toe. In mijn beleving wordt die crank in een mal gegoten.
Gietstaal dus geen gietijzer.
Twee zeer verschillende staalsoorten.
En dan nog met ieder veel mogelijke legeringen voor zeer verschillende toepassingen.

Beide worden in een mal gegoten.
Had ik niet verwacht dat dit soort onderdelen gegoten zou worden.
Had ik niet verwacht dat dit soort onderdelen gegoten zou worden.

Ik schat dat dit echt goedkoper is dan te maken uit een strook vergelijkbaar staal.
De gietstukken worden natuurlijk nabewerkt, gevlakt afgekant geboord en getapt.

Nu we het toch over een stalen fiets hebben:
Andere gietstukken kunnen de lugs zijn.
Soms zeer mooi vormgegeven en flinterdun.
Hier is het gietstaal een ander.

Draadbussen.
Bijna alle schroefdraden kunnen met bussen gerepareerd worden.
Deze soldeer ik altijd met hardsoldeerzilver.
Hoge treksterkte lagere soldeertemperatuur dan messing hardsoldeerdraad.
Liefst de schroefdraad na solderen snijden of nasnijden.
Deze aluminium bagagedrager is gemaakt van 10 mm dikwandig aluminium buis.
Hij was doorgezaagd en met aluminiumsoldeerdraad en flux weer aan elkaar gesoldeerd.
Om extra sterkte te creëren is er veel soldeer naar binnen gevloeid.
drager alu totaal.jpg
open buis.jpg
buis soldering.jpg
Schoonmaken netjes rond maken en verf erover.
Voorvork van staal.
open vork.jpg
vork dicht.jpg
Goed schoonmaken en met messingdraad dichtvloeien.
Schoonmaken,
solderen,
schoonmaken,
bij mekaar 15 minuten/
In dit geval zou ik toch liever voor een nieuwe vork betalen. Hoe goed de soldering ook, maar op die plek, bovenaan de vork, zie ik liever geen reparatie.