Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu?

Hallo, ben ik weer!

Ik heb vd week proef gefietst op 4(!) Santos fietsen. Met elke fiets heb ik een serieuze proefrit gemaakt op afwisselend parcour van ongeveer 25 min. Ik zou nog even terugkomen met mijn bevindingen. Ik zal de fietsen opnoemen waar ik op heb gefietst met commentaar en conclusie.

1. Travel Lite, 61cm. Fietste heel fijn, mooie fiets. Alleen komt deze met óf velg-, of schijfremmen en ik wil dan als ik moet kiezen iig de optie open houden voor schijfremmen. Kies ik toch nu voor schijfremmen dan kan dat alleen icm pinion en dat wil ik niet. Daarom valt deze af.

2. 3+ in 61 cm. Prima fiets, voor als je de rest van je leven door de Amazone jungle moet fietsen oid. Kortom: te veel vakantiefiets, te veel Toyota Landcruiser, te heavy duty fiets. Valt daarom af. Maat was prima.

3. 2+ in maat 57. Ook mooie fiets maar fietste op de een of andere manier niet ontspannen. Puur een gevoelskwestie maar iets klopte niet. Ik zocht naar het gevoel van de Travel lite want die voelde wel passend en fietste heel "mooi" maar ik was niet overtuigd, ik denk door de maat van de fiets, kon mijn vinger er niet helemaal op leggen. Maar daarom viel deze dus ook af.

Nu was ik klaar met fietsen want 63 cm vind ik eerder (bij de Santos fabriek zelf) echt te groot, moest te ver vooruit strekken met rug en armen richting stuur. Ik dacht daarom na 3 fietsen te hebben geprobeerd: helaas, dan maar geen dure Santos kopen want als ik zo'n bedrag uitgeef moet het (bijna) perfect zijn en voelen.

4. 2+ in maat 63. Om zeker te zijn van mijn Santos idee/afscheid kwam ik op een laatste poging en idee, ook om echt zeker te weten dat ik gewoon geen passende optie had bij dit merk: om toch nog eens de 2+ in 63cm te proberen, maar dan met exact de afstellingen en dus ook dezelfde lengte tussen zadel en stuur van de Travel Lite tijdens de 1e proefrit. Tegen beter weten in: misschien was dat de holy grail. Gelukkig had de prettige medewerker nog het geduld en energie voor mij om alles nog maar eens exact op maat af te stellen. En je voelt hem misschien aankomen; tromgeroffel: dit paste perfect en was een schot in de roos! Tijdens het 4e proefritje was het echt genieten, hij fietste echt fenomenaal en extreem comfortabel. Kwam ook door de dikke zachtere banden geef ik toe maar de fiets paste nu gewoon echt perfect.

Toen ik dus terugkwam van die laatste proefrit was ik er echt van overtuigd dat dit de fiets is voor mij en alleen met dát gevoel ben ik ook bereid om zoveel geld uit te geven voor een fiets. De fiets die ik tijdens de proefrit gebruikte was overigens ook als demo model te koop maar met slechts korting van €1250 ongeveer, maar dan is ie wel 4-5 jaar oud geloof ik. Dan neig ik toch naar een nieuwe, vind ik sowieso fijner.

Overigens heb ik met zowel velg- als schijfremmen gefietst en hier was ik verbaasd over hoeveel fijner de schijfremmen aanvoelen tijdens het remmen ivm Magura 33, dus ik neig dan toch naar schijfremmen. Met de schijfremmen kon ik heel mooi doseren in tegenstelling tot het aan/uit gevoel met de Magura's. Nogmaals: dit alles is puur mijn persoonlijke beleving. Zo voelde het voor mij aan. Ook de kleur ben ik uit en ik geloof dat ik nu alles weet wat ik moet weten met dank aan jullie en de geduldige winkel medewerker. Proef fietsen was hierbij de sleutel. Nu even goed nadenken hoe en wanneer ik de fiets dan ook echt ga bestellen want dat is toch best een stap. De enige vraag die ik mij nog zou kunnen stellen is of een "fiets voor het leven" überhaupt haalbaar is met elkaar steeds sneller opvolgende technologische fietsontwikkelingen? Stel je betaald nu een klein fortuin aan een fiets, maar over 20 jaar zijn er weer andere aandrijvingen, remmen, naven etc die dan misschien niet passen op deze fiets, dan zit je toch weer met een "ouderwetse" fiets. Dat is geen ramp, maar zou wel een argument kunnen zijn om nu een 2e hands te kopen... Of zou je ook om korting kunnen vragen (en krijgen?) bij het bestellen van een nieuwe Santos?

Voor nu hartelijk dank voor het meedenken.
Als je een fietsvergoeding krijgt dan fiets je die fiets er vanzelf weer uit en als het onderhoud een beetje meevalt hou je er straks geld aan over. (Dan moet je wel een jaar of 5 naar je werk blijven fietsen)
Bedankt voor het delen van je zoektocht naar de ideale fiets.
Zo'n weloverwogen keuze maakt dat je hoe dan ook veel plezier aan je nieuwe fiets zult beleven.
Zorg ervoor dat je cranks ook een voor jouw lichaamslengte passende lengte hebben, en dat de trapas daarvoor voldoende hoog zit.
Wim schreef:
zo 13 aug, 2023 21:23
Zorg ervoor dat je cranks ook een voor jouw lichaamslengte passende lengte hebben, en dat de trapas daarvoor voldoende hoog zit.
Even gekeken, de geometrie tabel van Santos geeft een bracket hoogte van 300mm voor een XL TM2+, verwacht je daar op enige manier problemen mee?
... of voordeel van?
(Zoals extra lange cranks en toch hard door de bocht)
Nee langere cranks zullen geen probleem zijn bij dit Santos frame, want 300 mm is inderdaad al heel erg hoog. 270 mm is zo'n beetje de standaard hoogte voor een fiets met 170 mm cranks, al hangt het ook af van de Q van de cranks (brede cranks raken in een bocht eerder de grond) en de vorm van de pedalen. Zelf heb ik liever een zo laag mogelijk bracket en mijn fiets met smalle 170 mm TA Zephyr cranks heeft bij 50 mm banden een bracket hoogte van 260 mm. Dat gaat vrijwel steeds probleemloos (ik gebruik ook vrij lage en korte SPD pedalen), behalve bij erg off road werk waar ik wat exra moet opletten. Lange cranks zijn overigens lastig te krijgen, en de 185 mm van de TA Carmina lijkt in de praktijk wel zo wat de grootste lengte waar in Nederland nog een beetje makkelijk aan te komen is.
Mijn huistuinenkeuken-Batavus Jakima heeft een brackethoogte van 295 mm en ik vind het niet vreemd. (ik ben 185 cm lang, de fiets in bijpassende maat)
Voor iemand van 190 cm zal 300 mm best kunnen. Anders leg je er iets dunnere banden op, maar dat is misschien niet de bedoeling.
Sympathiek dat ze je vier fietsen hebben laten uittesten en zelfs op maat hebben afgestemd met wisselen van onderdelen voor je. Misschien zo'n dealer dan ook aanschaf/onderhoud/aanschafonderdelenbijzelfsleutelenaaneentweedehandsfiets gunnen nadat ze die moeite voor je hebben gedaan?
woon werk fietser schreef:
zo 13 aug, 2023 14:06

Toen ik dus terugkwam van die laatste proefrit was ik er echt van overtuigd dat dit de fiets is voor mij en alleen met dát gevoel ben ik ook bereid om zoveel geld uit te geven voor een fiets. De fiets die ik tijdens de proefrit gebruikte was overigens ook als demo model te koop maar met slechts korting van €1250 ongeveer, maar dan is ie wel 4-5 jaar oud geloof ik. Dan neig ik toch naar een nieuwe, vind ik sowieso fijner.
Specificaties zullen niet bijster veel uitmaken, soms tref je bij hele oude demo's nog een CDC Mudport riemaandrijving. Die is opzich prima en volgens velen zelfs beter, maar wordt niet meer gemaakt. Voor woon-werkverkeer echter nog steeds een prima optie. En zo'n dealer heeft vast geen onooglijke kleurencombinatie als demo staan ;)
woon werk fietser schreef:
zo 13 aug, 2023 14:06

Overigens heb ik met zowel velg- als schijfremmen gefietst en hier was ik verbaasd over hoeveel fijner de schijfremmen aanvoelen tijdens het remmen ivm Magura 33, dus ik neig dan toch naar schijfremmen. Met de schijfremmen kon ik heel mooi doseren in tegenstelling tot het aan/uit gevoel met de Magura's.
Hangt ook een beetje af met welke blokken de Magura velgremmen zijn uitgerust. Vroeger trof je ook nog wel eens CSS velgen bij Santos als optie, maar vooral op de Easy Rohler want daar zaten ze standaard al op.

Bij schijfremmen maakt het nog uit of je een goedkoop bouwmarkt setje hebt, een opzich prima instapmodel Shimano, of bij Santos ook Hope. Mocht je demomodel met Magura schijfremmen uitgerust zijn geweest, die zijn er al een tijdje uit zover ik weet. Ook of ze netjes ingeremd zijn, welke blokken er gebruikt zijn en welke schijfdiameter kan nog uitmaken. Leuk hè? ;)

Maar ach, Santos monteert geen rotzooi qua onderdelen. Dus je zult met welke keuze dan ook prima zitten. De maatvoering is het belangrijkse en daar ben je dus nu uit.
Je neemt de aanschaf van de fiets serieus, compliment hoor. En ook goed om op je oorspronkelijke vooronderstellingen terug te durven komen.
woon werk fietser schreef:
zo 13 aug, 2023 14:06
De enige vraag die ik mij nog zou kunnen stellen is of een "fiets voor het leven" überhaupt haalbaar is met elkaar steeds sneller opvolgende technologische fietsontwikkelingen? Stel je betaald nu een klein fortuin aan een fiets, maar over 20 jaar zijn er weer andere aandrijvingen, remmen, naven etc die dan misschien niet passen op deze fiets, dan zit je toch weer met een "ouderwetse" fiets.
'voor het leven' is absoluut haalbaar. Nu kun je fietsen van 20 of 30 jaar oud ook nog uitstekend onderhouden, alles is te koop, en meestal prima betaalbaar. Je hebt wel minder keuze (banden, velgen, remmen, soms een stuurpen, etc), daar moet je het dan mee doen. Maar zolang die beperkter keuze voldoende naar je zin is..

Een 2+ is redelijk courant, het spul is allemaal goed vervangbaar en je kunt allerlei alternatieve keuzes maken.

(In dat kader kan het wel verstandig zijn om van firmtech af te blijven trouwens. de houdbaarheid daarvan is al een tijdje twijfelachtig. XT disc is méér dan prima.)

Maar goed, aan de andere kant koop je een fiets voor jezelf en voor nu en over 20 jaar zien we wel weer toch?

Wat ik nog zou kunnen verzinnen, bij wijze van vraag aan je fietsenmaker:

-lichtere velgen bij jouw gebruik, en/of bredere?
-stel je wilt er ooit 27,5 wielen in zetten, hoeveel breder kan de band dan worden? Red je 65-584 ipv 50-622?
-voorvork optie: steekas? carbon?

De fiets licht configureren maakt hem het meest vlot op je woon-werk route, heb je elke dag plezier van. Maar hoe dan ook, prachtfiets, kun je volop van genieten.
@Jur
Jazeker ga ik hem daar aanschaffen, dat zou ik anders wel, op zijn zachtst gezegd, niet netjes vinden. Geldt ook voor onderhoud.

Shimano XT schijven zijn idd waarvoor ik wil gaan.
Wel zit ik te twijfelen of ik Son draadloos wil/moet hebben, want dan moet ik ineens weer een andere voorvork hebben (die €188 duurder is :x ) en wellicht zwaarder. Draadloos of niet, dat wiel ga ik er toch niet zelf uithalen, veel te onhandig helaas om iets aan m'n fiets te doen. Ik vraag me dus af of en waarom draadloos beter is?

Zelfde geldt voor welke voorvork. Als ik de fiets samenstel op Santos website kan ik kiezen tussen twee, iemand daar nog tips misschien?
Ook welke achterdrager ik moet nemen ben ik niet uit, extra brede spatborden overweeg ik. Idee is als ik later toch eens wat wil qua langere trip of bredere banden, dan hoef ik niet weer naar de fietsenwinkel. Maar de fiets moet ook niet te zwaar worden.

Laatste waar ik niet weet hoe of wat is welk versnelling verzet ik moet hebben. Tijdens proefrijden vond ik sommige fietsen echt te zwaar fietsen, die waren duidelijk afgesteld als vakantie fiets. Maar misschien zijn dit allemaal zaken die ik zelf bij de dealer even moet bespreken. Ga ik dus maar doen.

Misschien heeft iemand wel nog een tip over of een vaste of juist verstelbare stuurpen aan te bevelen is? De dealer zei zelf altijd voor vast te kiezen en raadde mij dat ook aan, waarom weet ik even niet meer, jullie nog gedachtes hierbij?

Wat moet ik nog uitzoeken, welke:
Wielen/velgen
Achterdrager
Son draadloos ja/nee
Banden
Versnelling/verzet
Verstelbare stuurpen of vast
woon werk fietser schreef:
ma 14 aug, 2023 20:33
verstelbare stuurpen
Zwaarder en potentiële bron van kraakjes.
Ik zou voor de roestvast stalen achterdrager gaan.
https://www.rosebikes.nl/tubus-cosmo-ba ... shape=1872
De zwarte slijten af waar de haken van de tassen zich vastklampen en dan komt daar het metaal tevoorschijn.
Ik vind dat geen gezicht en ben erg blij met de roestvast stalen uitvoering waar nu na een aantal jaren nog niets op te zien is.
Kan moeilijk bij Santos aankomen en zeggen "ik neem een Rose achterdrager". Bovendien wil ik een zwarte. Als ie na een paar jaar écht lelijk wordt dan koop ik desnoods een nieuwe, maar het zal vast meevallen...
woon werk fietser schreef:
ma 14 aug, 2023 20:33
Wat moet ik nog uitzoeken, welke:
Wielen/velgen
Achterdrager
Son draadloos ja/nee
Banden
Versnelling/verzet
Verstelbare stuurpen of vast
-S is befaamd om matig gespecificeerde onderdelen in te zetten. Het is regelmatig in nevelen gehuld wat het onderdeel precies is. Daarnaast is er nog veel ruimte buiten de configurator. Voor tips over welke velgen en voorvork is de dealer je bron.
-gewoon een achterdrager, niet te ingewikkeld maken.
-eens, waarom eigenlijk draadloos.
-gewoon een almotion, niet te ingewikkeld maken.
-die waarbij je kruissnelheid vooral in de 11 rijdt.
-vast. Vorkbuis niet maximaal afzagen.
Santos maakt(e) gebruik van Tubus dragers alleen wel met een net iets andere maatvoering dan degene de Tubus zelf verkoopt, daar kwam ik 10 jaar geleden achter, dat werd dus een nieuwe drager omdat de oude niet paste. Dat kan inmiddels dus veranderd zijn. Maar wel iets om rekening mee te houden.
Als je nieuw gaat kopen zou ik als ik jou was eens goed informeren wat er mogelijk is buiten de configurator om de fiets lekker licht af te monteren. Denk dan bijvoorbeeld aan een setje fijne lichte velgen, een lichte vork en een lichte achterdrager. Er liggen echt heel veel verschillende onderdelen bij Santos Headquarters, slechts even iemand vinden die daarin kan inventariseren en met jou mee kan denken om er een fijne woon-werkfiets van te maken. Ook je dealer kan daar vast prima in meedenken. De mogelijkheden zijn echt veel meer dan in zo'n configurator online staat, maar wel zou ik zoals gezegd zoveel mogelijk af-fabriek laten doen zodat het kostentechnisch binnen de perken blijft. Een nieuwe fiets die al af is weer uit elkaar gaan halen en dan pas aanpassen is gewoon duur ;)
woon werk fietser schreef:
ma 14 aug, 2023 20:33
Shimano XT schijven zijn idd waarvoor ik wil gaan.
Prima keuze, blijf lekker bij 160mm schijven voor en achter bij woon-werkverkeer. Als je later toch groter wil voor bijvoorbeeld vakanties, kwestie van twee remklauw adapters en twee schijven om het groter te krijgen ;)
woon werk fietser schreef:
ma 14 aug, 2023 20:33
Wel zit ik te twijfelen of ik Son draadloos wil/moet hebben, want dan moet ik ineens weer een andere voorvork hebben (die €188 duurder is :x ) en wellicht zwaarder. Draadloos of niet, dat wiel ga ik er toch niet zelf uithalen, veel te onhandig helaas om iets aan m'n fiets te doen. Ik vraag me dus af of en waarom draadloos beter is?
Lekker de lichtste vork nemen, misschien hebben ze buiten de kaart wel een carbon vork die erin past? Een carbon vork kwetsbaar zijn bij bijvoorbeeld transport voor of na je fietsreis in bus/trein/vliegtuig/etc, maar dat ga je met woonwerkverkeer toch niet doen. En anders is een lichte aluminium vork natuurlijk ook prima. Een stalen vork is niet nodig, en die zal bij Santos ook dusdanig Travelmaster zijn dat je daar ook geen extra comfort uit haalt door de buiging van de vork tijdens het rijden ;) Iets wat bij fraai slank handgemaakt staal zoals bijvoorbeeld de M-Gineering van Wim wel gebeurt (-:

Draadloze naafdynamo ziet er wel zo chiq uit, draad gaat dan door je vork heen ook. Staat vast wel een demo met en zonder. Maar ook de Son Coax stekkers zijn prima, en als dat wiel er toch zelden of nooit uitgaat...
woon werk fietser schreef:
ma 14 aug, 2023 20:33
Laatste waar ik niet weet hoe of wat is welk versnelling verzet ik moet hebben. Tijdens proefrijden vond ik sommige fietsen echt te zwaar fietsen, die waren duidelijk afgesteld als vakantie fiets. Maar misschien zijn dit allemaal zaken die ik zelf bij de dealer even moet bespreken
Het elfde verzet bij Rohloff is een 1:1 overbrenging waarin de naaf weerstandsloos is. Als je daar met woon-werk het meeste in rijdt zal dat het meest gunstig zijn. Hangt natuurlijk ook af van je woon-werk traject (heuvels? bruggen? plat en tegenwind?) en je persoonlijke voorkeur qua cadans. Boven die 11 houd je dan daarboven nog drie verzetten over die zwaarder zijn en de rest lichter. Voor vakantiegebruik zou ik altijd zo licht mogelijk kiezen, bergaf meetrappen heb je vaak maar beperkte momenten dat je er gebruik van maakt en bergop wil je alleen niet zijwaarts omvallen ;)
woon werk fietser schreef:
ma 14 aug, 2023 20:33
Wielen/velgen
Ik zou qua breedte minimaal een 40mm Schwalbe Almotion nemen, maar ook een 50mm Almotion of een 50mm Marathon Efficiency lijkt me prima. Vermijd de Plus, Extreme, en andere toevoegingen. Onnodig zwaar voor woon-werkverkeer, en de eerder genoemde zijn echt meer dan voldoende qua lekbescherming.

Pak met schijfremmen een lekker brede lichte velg. Zo rond de 25mm interne breedte, al kun je zelfs richting 30mm gaan. Bij Santos hebben ze wel contacten met het Nederlandse Rad15 qua velgen, lekker de lichtste nemen en niet laten verleiden tot bombproof gekkigheid. Ze hebben vast wel wat moois liggen bij Santos. Ook bijvoorbeeld de Newmen velgen die Santos op de 4.29 van Marco Meijerink heeft gemonteerd zouden een prima optie kunnen zijn. Want ook met een stel lichte velgen kun je nog prima een weekendje weg met bagage. Op wereldreis of vakantie met veel bagage wil je richting bombproof, maar verder ga je echt plezier hebben van een lichte wielset. 32 spaken voor&achter ook helemaal prima, minder zou ik dan weer niet doen.
woon werk fietser schreef:
ma 14 aug, 2023 20:33
Achterdrager
Vraag om een lichte Tubus of Racktime drager, die hebben ze bij Santos echt mog wel liggen. Dat superdegelijke custom-made ding die je tegenwoordig standaard op een Travelmaster krijgt lekker vermijden voor puur woon-werkverkeer ;)
woon werk fietser schreef:
ma 14 aug, 2023 20:33

Verstelbare stuurpen of vast
Als je een goede zithouding hebt kunnen vinden, vast. Overweeg wel om je stuurbuis nog net wat langer te houden met wat spacers aan de bovenkant. Zo is daar dan nog wel wat finetuning mogelijk. Afzagen kan maar 1x, bijzagen is een stuk lastiger ;)
Al gedacht aan een goed slot?

Eerlijk, ik zou elke dag met angst zitten om zo'n mooie fiets in een fietsrek achter te laten.
Iemand die door heeft dat die fiets daar elke dag staat zou wel eens op rare gedachten kunnen komen, of is de beveiliging daar echt goed in orde.
En zeker goed verzekeren...

Ben wel blij dat je toch voor schijfremmen bent gegaan, zeker bij een fiets "voor het leven". Het siert je dat je daar niet koppig bent blijven hangen aan velgremmen, maar je mening herzien hebt na de proefrit.

Persoonlijk geloof ik niet zo in die "dingen voor het leven".
10-20 jaar zijn al behoorlijk lange periodes en op die tijd kan er behoorlijk wat gebeuren, zowel bij jou als op de fietsmarkt.
Blackbelt schreef:
do 17 aug, 2023 16:50
Persoonlijk geloof ik niet zo in die "dingen voor het leven".
10-20 jaar zijn al behoorlijk lange periodes en op die tijd kan er behoorlijk wat gebeuren, zowel bij jou als op de fietsmarkt.
100.000 km fietsen door weer en wind bijvoorbeeld; in 20 jaar niets vreemds. Dan is ook een Santos wel gaar. Hij is niet gemaakt van Hollywood-Star-Wars-Men-in-Black-legering. (Behalve de binnenkant van de Rohloffnaaf dan)
Ja hallo, Ja nou ja over die remmen, het schijnt dat de hele wereld overgaat op schijfremmen dus dat schijnt toekomst bestendiger te zijn, plus ze remden echt heel fijn... Maar dank voor je compliment! En voor wat betreft fiets voor het leven, 20 jaar inderdaad is al mooi maar ik verwacht dat hij toch zeker wel langer meegaat. Ik moet hem nu daadwerkelijk gaan aanschaffen maar ik kom op de rond €6750 euro ongeveer en ik vind dat toch wel een bizar bedrag, dus ik hik er toch nog even tegenaan.

Ik vraag me af of en hoe ik die prijs iets naar beneden kan krijgen. Kijk ik op rose.nl dan zie ik dat dat de Son Sl lampen bijv. en stuk goedkoper zijn, maar misschien moet ik gewoon ook om korting vragen, hoewel dat niet sympathiek overkomt misschien...