Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu?

Vind ik alles samen toch ook een gek bedrag...
Ik ga je niet proberen te overtuigen om iets anders te kopen, maar voor de lol, stel eens een Velo de Ville samen met "het beste van het beste", en kijk dan eens waar je uitkomt.
Dat zal niet hetzelfde zijn, maar je kan bezwaarlijk zeggen dat het een stuk rommel is. (en je kan na 10 jaar een nieuwe kiezen)



Als je 100k met gelijk welke fiets rijdt, dan heb je ofwel alles al eens vervangen, of hij rammelt en kraakt ook hoor.
woon werk fietser schreef:
do 17 aug, 2023 17:06
Ik vraag me af of en hoe ik die prijs iets naar beneden kan krijgen. Kijk ik op rose.nl dan zie ik dat dat de Son Sl lampen bijv. en stuk goedkoper zijn, maar misschien moet ik gewoon ook om korting vragen,
Tja er zijn veel legitieme redenen om een santos te kopen maar de lage prijs is daar niet één van. Eerste alinea van dit draadje zegt dat je nadrukkelijk niet anders wilt. Nu maak je het wel wat verwarrend :wink:

Als de dealer een fiets voor je bestelt dan betaalt hij daar bij santos een x bedrag voor. Best een flink bedrag trouwens. Elke korting die hij je geven wil gaat van zijn eigen magere marge af. Iets anders is een voorraad fiets, mogelijk met oudere specificaties of van een model welke hij niet verplicht op voorraad houden moet. Die kun je wel met korting kopen.

Je bent helemaal vrij om je fiets samen te stellen zoals jij het wilt. Dan doe je toch geen verlichting? Of wel een dynamo maar geen lampen? Als je wilt klus je die er achteraf op. Heb je nog véél meer keuzevrijheid ook. Argument voor af fabriek zou zijn dat dan de kabels alvast netjes door het frame liggen.

Het blijft toch tientjeswerk en hoe dan ook een hele dure fiets. Als je het geld niet probleemloos kunt missen is het wijs om andere keuzes te maken.
Hallo, ja ik kan het wel betalen, alleen mijn vorige Santos uit 2013 was ongeveer €1500 dacht ik. Dat was een 2.8 met derailleur en alles simpel, v brakes, dus dit is gewoon ff slikken. En als ik dan lees dat iemand schrijft, na 20 jaar is ie op.... Zucht. Er stond ook een demo model zoals gezegd voor €5300 maar dat verschil is dan weer zo klein dat ik toch neig naar een nieuwe..
Snap ik. Enige overeenkomst tussen je 2.8 en de 2+ is zo’n beetje de sticker.

Huize G is echt dol op de santos in de stal. Kostte bij benadering alles bij elkaar net 2% van je 2+…
Huize g? Ik snap deze ff niet, sorry :roll:
woon werk fietser schreef:
do 17 aug, 2023 22:24
Er stond ook een demo model zoals gezegd voor €5300 maar dat verschil is dan weer zo klein dat ik toch neig naar een nieuwe..
Dit verschil alleen al is 5x zo veel als de prijs van mijn stadsfiets plus opknapwerk inclusief dure Almotionbanden die ik nu al ruim 8 jaar in gebruik heb met vrijwel geen onderhoudskosten. Simpel, met 21 versnellingen en V-brakes. En een stijf uitgevallen aluminium frame.
van harte :wink: :wink: :wink:
Je kan geld voor allerlei doeleinden gebruiken. Het enige waarmee ik zit is dat áls ik zoveel geld uitgeef het ook duurzaam moet zijn wat ik koop. Ik denk dat ik toch maar even diep ga slikken en hop... Aan de andere kant, zo'n dure fiets, als er dan iets mee is dan ben je meteen half in paniek, als ie bijv in de schuur staat naast de kinderfiets (kinderen die natuurlijk niet voorzichtig zijn vaak) het blijft lastig. Wordt zeker vervolgd
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe vaak fiets je op dit moment naar je werk en wat is de enkele reis afstand?
Anders gezegd: Als je nu al dagelijks naar je werk fietst en je hebt je oude fiets al aardig afgeragd, dan pleit alles er voor om een fiets van ruim zesduizend euro te kopen.

Als je op dit moment incidenteel naar je werk fietst en je wilt er een goede gewoonte van maken dan zou ik eerst eens beginnen met dagelijks naar het werk fietsen en pas na gebleken vreugde en tevredenheid overgaan tot het aanschaffen van zo'n mooie Santos.
Daarnaast zou ik een plekje in het schuurtje reserveren (een ophangbeugel?) zodat de kinderen je kostbare kleinood niet kunnen beschadigen. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor op je werkplek. (plus supergoede sloten)

Is er douchegelegenheid op je werk?
Het is enkele reis zo'n 9 kilometer, 3x per week. Daarnaast zou ik ook 2x per week ermee naar de fitness fietsen. Douchegelegenheid is er wel maar was ik niet van plan. Eén van de redenen dat ik deze fiets ook wil kopen is omdat ik echt ook mede hiervoor van werk ben veranderd, juist omdat ik het zat was 3x pw in de auto te moeten stappen en ik wilde absoluut met de fiets naar mijn werk kunnen. Ik zal dus echt 3x per week heen en weer fietsen en slechts incidenteel met de auto gaan, als het bijv. echt super hard regent of sneeuwt o.i.d. Ik ga zeer binnenkort voor het eerst naar mijn werk (fietsen;-) en dan ga ik inderdaad even kijken waar ik die fiets kan parkeren. Voor thuis ben ik al aan het kijken voor een fietsberging voor ín de schuur, puur ter bescherming. Bedankt voor het meedenken.

En ja, het leven is niet eenvoudig :lol:
Als je er blij van wordt moet je het vooral doen, maar is een fiets van 6K niet ook een beetje overkill voor 9km enkele reis woon-werk?

Als je een 26" mountainbikeje uit de 90's of een hybride a la Gazelle Playa ofzo ombouwt naar 1x8 of 1x9 of singlespeed en voorziet van spatborden en oplaadbare lampjes van de Decathlon ben je voor een fractie van een fractie van de prijs klaar.
Shrek schreef:
do 17 aug, 2023 23:48
Als je er blij van wordt moet je het vooral doen, maar is een fiets van 6K niet ook een beetje overkill voor 9km enkele reis woon-werk?
Als je het anders met de auto zou doen is het in dat vergelijk geen overkill. (Al helemaal niet als je een eenvoudiger of oudere auto gaat rijden omdat je hem veel minder gebruikt). Als je langer blijft fietsen omdat het fijner gaat omdat je fiets luxer is (zeker als je zelf niet handig bent) is het geen overkill. Misschien ga je wel nóg meer fietsen als je lijf er eenmaal om vraagt. Voor je gezondheid is het geen overkill.

Het is maar net wat die 6K met je kan doen. Het is echt niet zo’n héél bijzonder bedrag mensen, googel voor de grap eens een aantal kampeermiddelen die je op de camping ziet staan. Heel Europa staat er vol mee.
Is ook zo, een auto kost meer, en zo'n Santos is een machtige machine waar je heel lang waanzinnig veel plezier aan zult gaan beleven.

Ik bedoelde 'overkill' in de zin dat voor dit gebruik een veel simpelere fiets ook prima voldoet, en dat het idee van "één fiets voor de eeuwigheid" waarschijnlijk ook niet zo'n magische idylle is als het lijkt. Ook een santos van 6K heeft een EBB waar een kraakje in kan komen, heeft GXP bb lagers die gewoon slijten. Het is en blijft gewoon een fiets.
Ja dat is zo. En dat kan zelfs juist meer plezier geven. Verschilt per persoon denk ik.
Shrek schreef:
vr 18 aug, 2023 08:28
Is ook zo, een auto kost meer, en zo'n Santos is een machtige machine waar je heel lang waanzinnig veel plezier aan zult gaan beleven.

Ik bedoelde 'overkill' in de zin dat voor dit gebruik een veel simpelere fiets ook prima voldoet, en dat het idee van "één fiets voor de eeuwigheid" waarschijnlijk ook niet zo'n magische idylle is als het lijkt. Ook een santos van 6K heeft een EBB waar een kraakje in kan komen, heeft GXP bb lagers die gewoon slijten. Het is en blijft gewoon een fiets.
Goed, die Santos heeft een Rohloff naaf, een heel goede dynamo, en een riem.
Dat kan ik elders ook krijgen voor de helft van de prijs. (de Santos is overigens bijna 8k).
Waar zit dan die overige 4k in?

Ik heb de vergelijking gemaakt met een VdV met Rohloff en een pak opties, en kom net aan 4k.
Ik wil heel graag begrijpen waarom die Santos dan ineens zo veel beter gaat rijden.
Als er na 10 jaar ergens een lager wat sneller versleten is, dan heb ik nog 4k in de kast liggen.

Trouwens... een Rohloff kopen voor 3x 20km per week....
Ik lees toch wat koudwatervrees en veel angst voor beschadigingen. Net dat gaat gebeuren als je die fiets bij je werkgever in een rek moet zetten. Ik neem aan dat je daar geen privé parkeerplaats krijgt met security mannetje er bij.
Frame en vork van die Santos lijken mij vooral overbuilt en knalstijf, doe daar nog lekker stugge Marathon Mondials of iets van dat kaliber bij en ik denk niet dat je überhaupt een fiets krijgt die zonder bagage 'lekker' rijdt.

De prijs zal vooral in het afwerkingsniveau zitten. De hele 'package' is gewoon heel netjes en strak, alle kabels zitten netjes, Rohloff, SON, remmetjes en decals op het frame in matchende kleurtjes, alle boutjes netjes ingevet, dat soort dingen doet Santos wel goed. Maar je betaalt natuurlijk ook voor de marketing en gesponsorde influencers en de hele customer journey met kleurenstaaltjes en moodboards enzo.

Parkeermogelijkheden voor zo'n fiets zou ik wel een ding vinden ja. Overdekt, minimaal semi-afgesloten en niet in een vol rek gepropt tussen de stadsbarrels zouden voor mij wel harde eisen zijn.
voor de helft van het geld heb je een jan jansen rohnin
https://www.janjanssen.nl/fiets/rohnin/
fiets ik al 10 jaar mee naar de zaak en heel wat meer km dan wat jij gaat doen
ben er zeer te vrede mee
Wow, die ziet er keurig uit en echt netjes geprijsd. Realistische meerprijzen voor de custom opties ook. Ik zou het wel weten.

En zelfs € 234 goedkoper als je voor een ketting kiest :wink:
Vermakelijk uitdijend draadje, tijd om een bijdrage te leveren. Ik begin beknopt.

1. Prijs. Halve schoolpleinen staan vol met dure bakfietsen, die ook nog eens kapot kunnen. Een Santos zit erg stevig in elkaar, blijft in principe gewoon heel. Een auto is aanzienlijk duurder, op fronten. En als je daaraan niet teveel geld wil uitgeven moet je ook nog eens benzine tanken (ugh).
2. Diefstal. Niet te bang voor zijn. Gewoon een slot erop laten zetten en een los slot mee. Altijd ergens aan vastzetten, tenzij je zicht op de fiets hebt. Lijkt me logisch. Uiteraard verzekeren.
Populair bij het geboefte zijn elektrische fietsen en goedkope brikkies die makelijk zijn door te schuiven naar de volgende. Een trekkingfiets is er voor een select groepje (bestaande uit alleen maar nette mensen, dat spreekt voor zich).
3. Aanschaf/korting. Jij wil die Santos, dat is de hele tijd al meer dan duidelijk. Het is een dure fiets, één van de duurste die je kunt kopen. Wat scheelt dat? Maak het zo leuk mogelijk voor jezelf. Geef aan bij het fietsverkooppunt dat je het een aardige aanschaf vindt, vraag wat ze kunnen doen zodat je er écht blij mee bent en kijk wat er komt. Geniet er verder van dat een nieuwe fiets de perfecte maten kan krijgen. Leef je uit met de kleuren, misschien zelfs met de kinderen als die ervoor in zijn en het wellicht een beetje wild mag. Doe je best om 'm zo licht mogelijk te krijgen, goede eerdere aanrader.

Een persoonlijke noot en die is een stuk uitgebreider. Ik rij op een Santos Trekking Lite. Ik ben er blij mee. Dat maakt me bevooroordeeld, tegelijk ben ik niet blind voor de sceptici die hier uitentreure komen melden dat het goedkoper kan en dan minstens zo goed is. Allemaal waar. Trekking- en vakantiefietsfabrikanten putten uit dezelfde onderdelenpoel. Het onderscheid zit 'm in imago, mate van aanpasbaarheid, serviceniveau. In hoge mate een gevoelskwestie.

Dan de haast morele kwestie van fietsafstanden en gerechtvaardigde aanschaf van een dure fiets. Dat maakt natuurlijk geen ene zier uit. Ik heb er een, mijn vader ook. Andere kleuren, verder akelig identiek opgebouwd. Nadat we samen op vakantie waren, met de fiets, in Friesland heeft hij zijn oude fiets aan de wilgen gehangen (Scott hybrideachtig dingetje, met Shimano Alfine, weet niet of het negen of elf was). Fietste te zwaar, naaf in theorie "sealed for life" meen ik, maar in de praktijk gebaat bij een servicebeurt door iemand die er wat van snapt. Moet die ouwe een dure fiets? Och. Is hij er blij mee? Enorm. Had 'ie veel eerder moeten doen, zegt 'ie. En de kilometers? Rondjes om de kerk. Familiebezoek 50 kilometer verderop, op hotel en een dag later weer terug. Toeren in de omgeving, buiten het wielrenseizoen. Niet alle dagen op deze fiets, vaak ook op de wielrenfiets en dat was óók al een duur ding. In totaal ongeveer 5.000 km per jaar schat ik voor beide fietsen tezamen.
Kan ik even patsen met >10.000 kilometer per jaar. Voor wat het waard is. En wat is dat? Juist, precies niets. Ik vind het fijn om de 30 kilometer enkele rit naar werk te pedaleren. Om vanaf werk een volgende stad op te zoeken omdat ik daar moet zijn en dan in de nacht weer terug naar huis in alle rust, wat een dagafstand oplevert van een slordige 100 kilometer. Om soms een lusje te maken. Om een weekendje of weekje weg in eigen land met de fiets te doen. Om eigenlijk min of meer alles op een afstand van 50 kilometer als het even kan met de fiets te doen. Moet je maar het willen allemaal.

Dan de diefstal en zorgvuldige omgang met een mooie fiets. Is een dingetje. Zelf gedurende een jaar wat last gehad van wat zou kunnen gebeuren (maar niet dat ik ooit maar ergens naar buiten ben gestormd om te kijken of de fiets er nog stond). Op werk staat de fiets buiten, vast aan een muurhaak. Buiten werk nooit op stationsstallingen omdat daar toch een beetje wordt gejonast met fietsen. Verder overal en nergens. Altijd goed vast, in een stalling als die er is. Op de mijne zit een ringslot, in de fietstas heb ik een los slot om altijd ergens aan vast te kunnen zetten. In de hoofdstad, tevens mijn woonplaats, staat de fiets binnen in de berging. Voor de binnenstedelijke bewegingen heb ik een comfortabele stadsfiets. Naar verloop van tijd wordt de fiets ouder, glimt het wat minder en wordt de omgang op een aangename manier losser.

Afsluitend. Doe wat goed is, wat goed voelt. Iedereen komt hier altijd met de eigen stokpaardjes aanzetten en eigenlijk leidt dat nooit tot eensgezindheid.
@gerr prachtig geschreven. Echt, mijn complimenten. Waarheden die relevant zijn en kloppen. Uiteraard heb ik stadsfietsje, van mijn vader, die is 1.68cm lang, gebruik ik voor naar de supermarkt etc, alles max. 5 minuten fietsen.

Vandaag voor het eerst de fietsrit naar school gemaakt. Veel wisselend terrein, met allerlei diverse wegdekken, asfalt en tegels etc. zelfs klein heuveltje op en af. Nu fiets ik dus op mijn reserve fiets. Op de (middelbare) school waar ik ga werken is er een aparte, overdekte semi-open fietsenstalling voor docenten, waar de fiets veilig en redelijk beschermd tegen weersinvloeden kan staan. Thuis kan de fiets in de ruime schuur, waar ik een veilig plaatsje kan vrijmaken voor de fiets.

Overigens zie ik veel wielrenners fietsen op de route en denk ook nog wel eens terug aan de Rose racefiets 105 die ik destijds ook kocht, daarmee zou ik een stuk sneller zijn, maar ook kwetsbaarder want het is best een drukke (gedeeltelijk met scholieren!) route en ik wil ook geen rugzak om tijdens de rit dus fietstas is wel een must. (Als iemand nog een tip heeft voor een goede grote fietstas die ik kan dragen als een afneembaar koffertje, waar een rugzak van 25 liter in past, dan hou ik me aanbevolen.)

Kortom: ik neig er steeds meer naar de fiets te bestellen. Hoorde vandaag collega's ook praten over een nieuw aan te schaffen fiets "maar die kost dan zo €1500" waarop een ander zei "welnee, op MP heb je ze al voor €750". Ik heb maar niets gezegd. :cry: :cry: :roll:

Maar goed. Het is een absoluut luxe product en het gaat ook tegen mijn filosofie in omdat ik eigenlijk geen spullen wil die me extra zorgen opleveren. Zo heb ik behoorlijk wat zonnepanelen en de nieuwe terugleverheffing is daar een voorbeeld van. Hoe meer en duur bezit, hoe kwetsbaarder je jezelf maakt als mens. Maar ik wil geen topic in topic starten over zonnepanelen en terugleververgoeding.

Als ik mezelf rationeel moet adviseren, zou ik zeggen koop een goede tweedehands tourfiets met riem en Alfine 11 naaf. Ik heb de echte rechtvaardiging voor mezelf voor deze fiets nog niet gevonden, maar misschien hoeft dat ook niet altijd in het leven. (Voor iedereen die dit licht pseudo filosofisch gelxl vindt, excuus en reageer vooral niet), maar de opmerkingen van Gerr vond ik wel heel wijs en goed bedacht en hierop aansluiten. Dank daarvoor. :idea: Ik begon dit topic over de juiste maat, het is inmiddels een "mag ik een dure fiets kopen voor een relatief kort stukje woon-werk verkeer" topic geworden, maar goed. Ik had niet voorzien dat ik hier bedenkingen bij zou krijgen.
Eén van de personen die achter de doorstart van het roemruchte fietsmerk Vittorio zit, schreef een aardige bijdrage over hoe een prijs tot stand komt en dat zoiets geen luchtfietserij is.

Met die fietstassen loopt het wel los, zijn er zat van. Makkelijkste is tas aan de fiets laten, rugzak eruit halen.

Anekdote. Twee ex-bazen, boomlange broers fietsten ooit naar Oost-Europa. Met dat doel vakantiefietsen aangeschaft, één Vittorio (type mij onbekend), één Koga WorldTraveller. Beiden enkele rit richting het bedrijf van ongeveer tien kilometer, tevoren duchtig trainen door dat werkdag in werkdag uit, weer of geen weer, te fietsen. Het waren autohandelaars, toen nog wel. Die weten wat iets mag kosten. Santos was te duur, maar werd begeerd. Bij mij is het zaadje geplant, dus de derde is ermee heengegaan. Geen idee of die twee nog wel eens op weg zijn met de vakantiefietsen of dat die stof vergaren in hun beider schuren. We spreken een slordige tien jaar geleden. Dat is zeker twee vijfjarenplannen later, waarvan zeker is dat ze nooit perfect de werkelijkheid weergeven.