Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cranktrekker + Trapassleutel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cranktrekker + Trapassleutel

Shrek schreef:
wo 16 aug, 2023 15:18
Gewoon effe lezen wat er op de achterkant van je crank staat :idea: :wink:

In principe kloppen de tools die rongyos linkte trouwens, de cranktrekker is volgens de omschrijving geschikt voor zowel vierkant als Octalink, dus het 'dopje' zal er al bij zitten.
Ik zal nog eens kijken of ergens iets kan vinden qua nummer of code.

Maar nog even over die sleutel. Hoe kan ik die gebruiken qua hefboom? Bahco? Inbus? Of toch nog iets anders en hoe weet ik wat op wat past?
Shrek schreef:
wo 16 aug, 2023 15:19
"175" :D
Wat bedoel je hier mee?
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:34
Maar nog even over die sleutel. Hoe kan ik die gebruiken qua hefboom? Bahco? Inbus?
Sleutel, bijv: https://www.rosebikes.nl/rose-bracketas ... ct_shape=1
Deze kan met een bahco


trekker, bijv: https://www.rosebikes.nl/rose-cranktrek ... ct_shape=1
Deze draai je eerst met de hand in de crank, evt laatste stukje met een bahco maar GEEN grof geweld gebruiken, hij moet recht in het schroefdraad. Voor het daadwerkelijke trekken van de crank heb je een inbus nodig.

Oh en je hebt natuurlijk een (uit mn hoofd 8mm) inbus nodig voor de crankbout.
Okay, dit staat er op de achterkanten van de cranks op de plek waar de pedalen bevestigd zitten:

Afbeelding
Afbeelding
Shrek schreef:
wo 16 aug, 2023 15:41
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:34
Maar nog even over die sleutel. Hoe kan ik die gebruiken qua hefboom? Bahco? Inbus?
Sleutel, bijv: https://www.rosebikes.nl/rose-bracketas ... ct_shape=1
Deze kan met een bahco
Okay, maar hoe vind ik welke ik dan moet hebben?
Oh en je hebt natuurlijk een (uit mn hoofd 8mm) inbus nodig voor de crankbout.
Dit snap ik niet, is dit niet hetzelfde als de sleutel?

Bij de tutorials die ik heb bekeken worden een trapassleutel gebruikt om de boel los te draaien, daarna een cranktrekker om de as er uit te duwen en vervolgens andersom met induwen en vastdraaien.
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:48
Okay, maar hoe vind ik welke [bahco] ik dan moet hebben?
Bahco is verstelbaar he, maar het zal iets van 18 of 20mm ofzo zijn.


Oh en je hebt natuurlijk een (uit mn hoofd 8mm) inbus nodig voor de crankbout.
Dit snap ik niet, is dit niet hetzelfde als de sleutel?
Voor je aan de slag kunt met de cranktrekker moet de crankbout eerst uit de crank. Deze:
Afbeelding
Daar heb je een 8mm inbus voor nodig. Geen idee of er in die cranktrekker ook een 8mm gaat, zou ook een 6mm kunnen zijn zo te zien.
Shrek schreef:
wo 16 aug, 2023 15:50
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:48
Okay, maar hoe vind ik welke [bahco] ik dan moet hebben?
Bahco is verstelbaar he,
Ik weet niet wat dat betekent.
maar het zal iets van 18 of 20mm ofzo zijn.
En hoe kan ik daar achter komen?

Voor je aan de slag kunt met de cranktrekker moet de crankbout eerst uit de crank.
Ik snap er echt niets meer van. Dat is niet wat je doet met de combinatie van trapassleutel en bahco?
Een bahco is een verstelbare steeksleutel, dus de exacte maat doet er niet toe. :wink:
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:56
Ik snap er echt niets meer van. Dat is niet wat je doet met de combinatie van trapassleutel en bahco?
No stress, het is een fiets, niet de Space Shuttle :wink:

1: Je schroeft de crankbout eruit. De crank zal nog steeds op de trapas blijven zitten.

2: Je schroeft voorzichtig de cranktrekker in het schroefdraad aan dat aan de binnenkant van het gat in de crank zit, zeg mar het gat waar je zojuist de crankbout uit hebt gedraaid. (met de hand, evt bahco of passende steeksleutel)

3: Je draait het binnenste deel van de cranktrekker 'in' met een passende hefboom. Daarmee wordt de crank als het ware van de trapas af geduwd. In het begin kan dit kracht kosten, maar zodra 'ie los is valt de crank er opeens makkelijk vanaf.

4: Met de trapassleutel + passend hefboomgereedschap draai je de trapas eruit. Let erop dat je de goede kant op draait. Het schroefdraad aan de rechterkant is precies andersom dan normaal schroefdraad.

5: schroefdraad in frame schoonmaken, invetten en nieuwe trapas erin.

6: vierkant gat van de crank schoonmaken (niet invetten) en met de crankbouten (die wel invetten) de crank op de as draaien :)
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:56
Ik snap er echt niets meer van. Dat is niet wat je doet met de combinatie van trapassleutel en bahco?
0) je haalt de ketting d’r af.
1) je gebruikt een inbussleutel om de crankbout er uit te draaien. Tot zover simpel.
2) je draait een cranktrekker op de plek van voorheen de crankbout. Met beleid.
3) je gebruikt een arm om het binnendeel van de cranktrekker naar binnen te draaien tegen de as aan, en daarmee trek je de crank los.
4) als de beide cranks eraf zijn gebruik je een trapas tool om de getande cup links los te draaien. Met een passende arm. Let op draairichting.
6) gebruik trapas tool om trapas rechts los te draaien let op draairichting.
5) links/rechts alles los: linker crank, rechter crank met bladen, trapas, cup van de trapas en twee crankbouten.
Oh excuus dubbel :lol:
Shrek schreef:
wo 16 aug, 2023 16:00
1: Je schroeft de crankbout eruit. De crank zal nog steeds op de trapas blijven zitten.
1,5. Je controleert of er geen ring achtergebleven is die onder de kop van de crankbout lag. Zo nodig eruit vissen.
2: Je schroeft voorzichtig de cranktrekker in het schroefdraad aan dat aan de binnenkant van het gat in de crank zit, [enz]
Maar als je niet weet wat een bahco is, is het misschien geen slecht idee om eens te vragen of er iemand met verstand van (werken aan) fietsen in je buurt woont die je wil helpen de eerste keer dat je aan je fiets gaat sleutelen.

Succes gewenst!

Carl
Dan pak ik ondertussen bier en chips. Erg vermakelijk dit. Succes Squinky :wink:
Carl schreef:
wo 16 aug, 2023 18:21
Maar als je niet weet wat een bahco is, is het misschien geen slecht idee om eens te vragen of er iemand met verstand van (werken aan) fietsen in je buurt woont die je wil helpen de eerste keer dat je aan je fiets gaat sleutelen.
Dat lijkt me een goed idee,
Iemand die wil helpen om te laten zien hoe met gewoon gereedschap om te gaan is ook al een idee.
Leon schreef:
wo 16 aug, 2023 19:34
Iemand die wil helpen om te laten zien hoe met gewoon gereedschap om te gaan is ook al een idee.

Het certificaat hoe fietsen te herstellen met een vuistje neem ik wel op me.
Grandonneur schreef:
wo 16 aug, 2023 19:53
Het certificaat hoe fietsen te herstellen met een vuistje neem ik wel op me.
?
Het vuistje is een nuttig stuks gereedschap voor het onderhoud van de fiets maar men dient het middel wel met zorg en mate in te zetten. Het is van het grootste belang dat het vuistje goed in de hand ligt. Inzetbereik van het vuistje omhelst o.a het loskloppen van oude stuurpennen, het vastkloppen van bandenplakkers en het inslaan van spijkers in de werkbank op momenten van verhoogde spanning.
Vuistje

Moker, vuisthamer, vuistje.
Hamer met korte steel,
De smeedstalen hamerkop heeft twee platte kanten.

Gebruik:
Hamer om met een steenbeitel sleuven of gaten in een muur te kappen.

Bestaat in meerdere gewicht maten,
ca 750 gram tot 1500 gram en alles daar tussen.
soldeermens schreef:
wo 16 aug, 2023 22:20
Gebruik:
Hamer om met een steenbeitel sleuven of gaten in een muur te kappen.
Echt? :cry:
Ik snap er echt niets meer van. Dat is niet wat je doet met de combinatie van trapassleutel en bahco?
Misschien helpt dit, beetje in vogelvlucht, maar laat wel de stappen zien: https://youtube.com/shorts/AYr-JqM5lyw?feature=share

Roef
Rongyos schreef:
za 19 aug, 2023 10:23
Ik snap er echt niets meer van. Dat is niet wat je doet met de combinatie van trapassleutel en bahco?
Misschien helpt dit, beetje in vogelvlucht, maar laat wel de stappen zien: https://youtube.com/shorts/AYr-JqM5lyw?feature=share

Roef
Geen trapassleutel gezien dit is in mijn beleving de sleutel 15 mm of als je pech hebt een inbussleutel. Let op, op de as van de trappers zit linkse of rechtse draad. Effe geen zin aan welke kant van de fiets zit links of rechts.