Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserve sleutels fietssloten - Forum Wereldfietser

Reserve sleutels fietssloten

Hi medefietsers,
Even een vraagje;
Waar laten jullie de reserve sleutels als je op een langere trip gaat (meer dan een jaar).
Gaan die mee, onder in een van de tassen?
Of laten jullie deze thuis?

Groetjes,
Ingrid
Nog nooit over nagedacht.
Even fantaseren.
Opsturen kost je een paar dagen. Hoeft geen probleem te zijn op > 365 dagen.
Je kunt een stukje van de kunststof van de sleutel afknippen en dan de sleutel in de zadelbuis naar beneden laten vallen. Beetje rond afknippen zodat de sleutel niet blijft hangen als je de fiets op kop zet om je sleutel tevoorschijn te toveren.
Nog meer fantasie: Je kunt een moertje en de sleutel aan elkaar maken met een halve meter flossdraad.
Wie weet kan je aan het draadje trekken om de sleutel terug te trekken.
Je kan ook een kurk met behulp van je zadelpen een stuk naar beneden drukken en daar de sleutel op laten landen.


Mmm. Leuk idee!
Misschien dat ik dat laatste eens ga uitproberen bij mijn volgende tocht.
Is dit een open deur vraag, of een vraag voor open deur?
Het beste is om alle fietssleutels thuis te laten. Dan is kwijtraken nooit een probleem.
Ik vind dit een gewone en zeker legitieme vraag als je alleen bent. Met zijn tweeën (zoals ik) is het uiteraard simpel: de ander heeft de andere sleutel. De vraag is dan ook gewoon hoe de vele fietsers die alleen gaan het doen.

Met die zadelbuis: niet doen op die manier. Bij de trapas kunnen binnenin rare vormen zitten waar de sleutel definitief klem kan komen zitten.
Ja, gewoon ergens onder in de tas (bij mij tussen het gereedschap) maar dat doe ik niet anders voor een trip van 1 jaar of 1 week.
Van alle sloten(3)een reserve mee. In een tasje in de stuurtas.
De reserve sleutels was handig toen ik afgelopen vakantie de fiets op slot op de fietsendrager had gezet en vergeten was de sleutel te pakken van het sleutelrekje thuis. :oops:
Een goede vraag. Want verschillende mensen hebben hun eigen systeem, dus stof tot overdenken.

Bij mij gaat er één in de stuurtas, die bijna altijd bij me blijft, en een ander onderin een achteras.

Voor zoiets triviaals als een verloren sleutel (overigens nog nooit meegemaakt maar kan makkelijk een keer gebeuren) wil ik gewoon de reserve pakken en dóóór.
Cijferslot. Sleutel raakt niet kwijt en raakt niet krom tot soms zelfs afbreken aan toe.

En die moddervanger aan de staande achtervork in hoefijzervorm zit er bij mij al jaren niet meer op.
Van elk slot heb ik 3 sleutels: 1 in gebruik, 1 thuis, en 1 als reserve in een zakje onderin de fietstas waarin o.a. ook huissleutel en reserve zonnebrand, -batterij, -lenzenvloeistof etc. zit.
En inderdaad of je week of jaar gaat fietsen: reserve fietssleutels is wel handig om bij je te hebben.
Bedankt allemaal!
Ik ben inderdaad alleen en op kortere trips heb ik nooit reserve sleutels meegenomen.
Na jullie reacties en ervaringen gelezen te hebben ga ik het wel doen.

Thx 👍
Cijferslot inderdaad 👌🏻
Ik heb mijn reservesleutel ook ergens onder in een tas zitten. Verder ook diep in de bagage een creditcard en Eur. 100.- cash bij langere tochten, zodat als mijn stuurtas gestolen zou worden ik in elk geval niet direct moet afbreken.
Naar Zuid-Amerika had ik twee telefoons mee.
Reservesleutels heb ik nooit meegenomen, ook niet op langere vakanties. Bij verlies onderweg laat ik óf de reservesleutel van huis opsturen, of (als ik de tijd en/of het geduld niet heb) ik ga in de buurt op zoek naar iemand met een slijptol.

Overigens ben ik in mijn hele leven - inmiddels bijna een halve eeuw :shock: - nog nooit mijn fietssleutel verloren, dus of mijn noodscenario's in de praktijk werken kan ik gelukkig niet met bewijs onderbouwen. :D

Ik fiets trouwens altijd wel in de enigszins bewoonde wereld. Als je de rimboe intrekt kan ik me voorstellen dat je andere keuzes maakt. Al is dan wel de vraag in hoeverre het zinvol is om je fiets daar op slot te zetten.
Mijn fiets heeft geen slot en ik neem dus ook geen sleutels mee. Weer iets waar ik me geen zorgen over hoef te maken. Alleen een beetje nadenken waar je hem neerzet: geen drukke plekken en zo mogelijk ergens binnen.
HenkS schreef:
ma 21 aug, 2023 19:39
Mijn fiets heeft geen slot…
Hoe doe je dat als je een winkel in gaat?
LHTJoost schreef:
ma 21 aug, 2023 20:18
HenkS schreef:
ma 21 aug, 2023 19:39
Mijn fiets heeft geen slot…
Hoe doe je dat als je een winkel in gaat?
Zullen we het hier bij de vraag over reservesleutels houden? Over fietsen wel of niet op slot zetten en hoe je je fiets waar achterlaat, zijn andere draadjes.

Mijn reservesleutel zit uit het zicht in mijn stuurtas. Ik ga ervan uit dat ik de sleutel nodig heb als ik zelf sleutel 1 ergens laat vallen o.i.d. Word ik beroofd van die stuurtas met sleutel 2 erin, dan vermoed ik dat de overvallers sleutel 1 die ik in mijn kleding draag, wel met rust laten.

Groetjes,

Carl
Mijn reservesleutel zit in een heuptasje samen net paspoort, wat geld etc.
Carl schreef:
ma 21 aug, 2023 22:20
LHTJoost schreef:
ma 21 aug, 2023 20:18
HenkS schreef:
ma 21 aug, 2023 19:39
Mijn fiets heeft geen slot…
Hoe doe je dat als je een winkel in gaat?
Zullen we het hier bij de vraag over reservesleutels houden? Over fietsen wel of niet op slot zetten en hoe je je fiets waar achterlaat, zijn andere draadjes.
Je kan ook overdrijven. Wat mij betreft best een vraag die gesteld kan worden in dit draadje.
Goede vraag.
Als ik alleen op pad ga stop ik de reservesleutel en 'gewone' sleutel in verschillende tassen. Zijn we met zijn 2en dan heeft de ene de reservesleutel van de ander. Maar nog nooit een sleutel verloren trouwens.

Op mijn laatste reis sloeg de schrik me wel een keer om het hart toen ik de sleutel niet kon vinden en ik zeker wist dat ik de fiets op slot gezet had. Maar dit laatste bleek gelukkig niet te kloppen. De fiets mét sleutel stond er gewoon nog.

Verder ook altijd een tweede los slot mee, maar daar bewust gekozen voor een cijferslot.
Is een cijferslot een optie?