Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sealing bij naden 12 jaar oude tent verteerd. Nog te fixen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Sealing bij naden 12 jaar oude tent verteerd. Nog te fixen?

Je kan in ieder geval vrede hebben met het feit dat je weet dat je alles geprobeerd hebt en dat nu de tent echt op is. Dus mag je je ook weer verheugen op het uitzoeken en testen van een nieuwe tent (ik hoop althans dat je zoiets leuk vind om te doen, ik wel namelijk).
De afhankelijkheid van tape rondom de naden voor de waterdichtheid bij de meeste tenten is destijds een van de reden geweest waarom ik uiteindelijk voor een (tweedehands) Hilleberg heb gekozen; die naden zijn namelijk niet getaped maar toch goed waterdicht!

Weet iemand overigens of er ook andere fabrikanten zijn die op een vergelijkbare manier hun buitententen maken?
Niall schreef:
zo 03 jun, 2018 11:18
De afhankelijkheid van tape rondom de naden voor de waterdichtheid bij de meeste tenten is destijds een van de reden geweest waarom ik uiteindelijk voor een (tweedehands) Hilleberg heb gekozen; die naden zijn namelijk niet getaped maar toch goed waterdicht!

Weet iemand overigens of er ook andere fabrikanten zijn die op een vergelijkbare manier hun buitententen maken?
Met uitzondering van Vaude (die een gepatenteerde manier hebben om Sil Nylon te tapen eigenlijk alle fabrikanten die tenten van gesiliconiseerd nylon maken.
Bedankt voor de reacties iedereen. :)

Kan idd best zijn dat de tent lekt buiten de naden maar is slecht vast te stellen (zeker in het donker), kan ook vanuit de naden langs het tentdoek lopen.
Edwin* schreef:
vr 01 jun, 2018 23:45
Je las het al in mijn eerste reactie, het is mij ook niet gelukt. Ik had eigenlijk willen zeggen: "Bespaar je de moeite, 't wordt toch niks."
Klopt, jouw ervaring heb ik ook in overweging genomen. Maar zoveel moeite was het nu ook niet om het toch te proberen :)
Groot gelijk, niet geschoten is altijd mis! :wink:
bast1aan schreef:
do 10 mei, 2018 19:16
Mijn fijne The North Face Tadpole 23 tentje van polyester/nylon van 12 jaar oud is gaan lekken. De oorzaak lijkt zo goed als zeker doordat de sealing over de naden, wat een doorzichtige kunstof laag is, helemaal verteerd en verkruimeld is.

Wat denken jullie, is dit nog te repareren?
Andere vraag: is dit probleem (in een eerder stadium) te voorkomen? Zo ja, hoe?

Hans
Tegen verkruimeling van kunststof doe je weinig behalve thuis de tent droog, donker en bij matige temperatuur opslaan.
Leon schreef:
wo 13 jun, 2018 08:51
Tegen verkruimeling van kunststof doe je weinig behalve thuis de tent droog, donker en bij matige temperatuur opslaan.
Dat is gebeurd. Ik lees dat bij sommige mensen de betreffende tent na een jaar of 6 al gaar was. Dan heeft die van mij het met 12 jaar nog relatief 'goed' uitgehouden.
javb2812 schreef:
wo 13 jun, 2018 01:27
Andere vraag: is dit probleem (in een eerder stadium) te voorkomen? Zo ja, hoe?
Ik vrees dat er weinig tegen te doen.

Ik weet het niet zeker en zou het zelf fijn vinden als ik me vergis. (Ik heb ook een hekel aan onnodig zaken wegwerpen en heb een tent die naar mijn inschatting over enkele jaren hetzelfde probleem zal hebben al is het nu nog te doen.)

Maar op voorwaarde dat een tent correct wordt gebruikt en opgeslagen (droog, met voldoende 'lucht' en beschermd tegen (zon)licht) vrees ik dat dit de onvermijdelijke gevolgen zijn van tijd en UV-licht. (Al weet ik niet zeker of UV een grote rol speelt bij de slijtage van de sealing, het speelt in ieder geval een grote rol bij slijtage van tentdoek en UV is voor zowat alle stoffen een ramp.)

Wat ik zelf wel overweeg bij een nieuwe tent is in situaties dat ik een paar dagen in zonnige omstandigheden op een plaats blijf staan en niet elke gram bagage een rol speelt, de tent onder een (lichtgewicht) tarp te plaatsen en dusdoende te beschermen tegen de ergste UV. (In de schaduw kan natuurlijk ook, maar dat is niet overal te vinden.) Als men echter bijna elke dag verhuist en de tent dus pas 's avonds opzet, dan gaat dat geen verschil maken.

Renaat
Revanho schreef:
wo 13 jun, 2018 18:18
Maar op voorwaarde dat een tent correct wordt gebruikt en opgeslagen (droog, met voldoende 'lucht' en beschermd tegen (zon)licht) vrees ik dat dit de onvermijdelijke gevolgen zijn van tijd en UV-licht.
Hoeveel lucht is voldoende bij het opslaan van de tent?
Moet hij thuis buiten de zak bewaard worden?

Hans
javb2812 schreef:
wo 13 jun, 2018 22:29
Hoeveel lucht is voldoende bij het opslaan van de tent?
Moet hij thuis buiten de zak bewaard worden?
Dat hangt van de grote van de zak af. Maar 'opgepropt' (of strak gevouwen) is geen goed idee. Ik bewaar mijn tenten in ieder geval uit de zak. In vergelijking met vochtig opslaan of de tent blootstellen aan veel (zon)licht zal de schade van in de zak opslaan niet veel voorstellen (als die er al is).

Renaat
javb2812 schreef:
wo 13 jun, 2018 22:29
Revanho schreef:
wo 13 jun, 2018 18:18
Maar op voorwaarde dat een tent correct wordt gebruikt en opgeslagen (droog, met voldoende 'lucht' en beschermd tegen (zon)licht) vrees ik dat dit de onvermijdelijke gevolgen zijn van tijd en UV-licht.
Hoeveel lucht is voldoende bij het opslaan van de tent?
Moet hij thuis buiten de zak bewaard worden?
Vroeger deed ik dat eigenlijk nooit (en ook nooit problemen mee gehad eerlijk gezegd), maar tegenwoordig stop ik de tent thuis in een ruime gazen slaapzak-opbergzak. Neemt wel wat meer ruimte in maar mocht er nog ergens wat vocht zitten dan kan dat nog goed worden afgevoerd. En de tent is wat minder gekreukeld dan na weken/maanden in een compressiezak gezeten te hebben.

Probleem is wel dat zo'n gazen zak wel weer licht doorlaat, dus de boel moet nog wel de kast in ;)
Het doel van een ruime zak is dat de tent echt helemaal droog wordt. Het is het eventuele vocht, niet het ontbreken van lucht wat een eventueel risico is voor een tent. De ruime zak kan dan ook beter niet van plastic zijn.
Je kunt de tent ook een maand op een droge zolder leggen en dan in zijn eiegen zak doen. Dat probeer ik altijd, maar de maand loopt vaak uit tot 11 1/2 maand...
Buiten die maatregelen die genoemd worden en wel helpen, heb je onvermijdelijk te maken met slijtage door gewoon ouderdom. Lijm wordt nou eenmaal minder goed in de loop der jaren, bij gebruik waar 100% sealing minder relevant is zie je dit minder snel, maar juist die naden die het water door kunnen laten is die 100% sluiting belangrijk.
Leon schreef:
do 14 jun, 2018 09:25
Je kunt de tent ook een maand op een droge zolder leggen...
Te veel risico hier vanwege de muizen ;).

Zo waren eens ook alle siliconendelen van mijn duikjacket afgeknaagd :evil:
De sealing van de naden laat los en de binnenkant van de buitentent plakt net zo als die Ergon handvatten kunnen doen.
DSC_0634.JPG
DSC_0635.JPG
DSC_0636.JPG
Het losse plakband heb ik er inmiddels afgepoetst.
Nu de naden 'sealen' met GearAid Fast cure seam sealant dat ik gekocht heb bij Obelink.
Maar wat kan ik doen tegen die klevende binnenkant van de buitentent?
Dat van dat loslatende plakband heb ik ook bij mijn MSR Hubba Hubba HP uit 2011.
Maar in de nodige onweers- en stortbuien afgelopen vakantie geen last van lekkage. Dus ik wilde dat niet vervangen maar gewoon zo laten.
Heb zojuist de tent weer opgeruimd; klevende binnenkant van de buitentent heb ik niet.
Ik heb niet alles gelezen maar van alle kunststoffen kan je prima de levensduur programmeren. Goedkope producten met een aandeel van veel kunststoffen dan weet je het wel. Als je ernaar kijkt breekt het af. We leven nog in de tijd van katoenen tenten heel veel moeite kon je de levensduur van je tent verlengen. Nu is het zo hoe zuinig je ook bent de veroudering is een chemisch proces en niet te beïnvloeden.
De plakkerige laag is de PU coating van je tent, die kan je herstellen met bijvoorbeeld Seam Grip Tent Fabric Sealant, dat is ook PU op waterbasis (net als de FC seam sealant), maar dan in een grotere verpakking. Het is lastig aan te brengen als ik het filmpje bekijk, een klein sponsje lijkt me handiger. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar volgens het internet werkt het wel.
De MSR Durashield coating bevat PU én siliconen, dus de vraag is wat er werkt.
Wat zit er op Poppink's tent?