Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 24 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

516 berichten
Leon schreef:
di 22 aug, 2023 16:59
Poppink, heb je dat verschil tussen droge en natte tent zelf gemeten? Het is best veel zo.
Ik heb geen weegschaal bij me op de fiets, waarvoor mijn excuses.
Maar als ik mijn voortas, met natte tent oppak, denk ik ook wel eens , hmmm.
Is het een kilo, zoals Poppink schrijft, of is het 0,985 kg, of 1,007 kg, of 0,897 kg. Geen flauw idee. Maar de kilo van Poppink vind ik een mooie gedachte. 🙂
Bij een lichtgewicht tent lijkt mij dat erg veel. Misschien bij een katoenen tent.
Na een paar fietsvakanties weet ik nu dat dit een blijvertje gaat zijn. Volgend jaar wil ik beginnen aan de Ronde van Nederland (niet in 1 keer, die spaar ik bij elkaar). Echter niet meer met hotels en B&B's maar met de tent. Jullie paklijsten helpen enorm met wat ik aan equipment nodig ga hebben. Ik merk echter dat met het afnemen van de grammen, de euro's omhoog gaan. Het moet wel leuk blijven. Ga je echt merken of, bijvoorbeeld, een tent 1000 of 1100 gram weegt? Als je een euro maar 1 keer uit kan geven, welk item zou je dan het meest in investeren?
Welkom Yvonne, geniet alvast van de voorpret :)
YvonneS schreef:
vr 25 aug, 2023 13:25
Als je een euro maar 1 keer uit kan geven, welk item zou je dan het meest in investeren?
Ik stem op slaapzak. Behalve veel gewicht kun je daar ook veel volume op winnen, en dat scheelt je aan het eind van het verhaal wellicht een hele tas die thuis kan blijven? Plus goede nachtrust is véél waard, plus een goede slaapzak heb je heel lang plezier van. Gelijk een tip; ga niet voor het allerstisolerende exemplaar als je 3-seizoenen kampeert, maar neem een (veel) lichtere icm lakenzak (die je zonder slaapzak gebruikt als het lekker warm is).
Wat Grandonneur zegt, bespaar op de items die naast gewichtsbesparing ook gelijk besparen in pakformaat. Dat scheelt uiteindelijk weer gewicht doordat je bijvoorbeeld geen voortassen meer nodig hebt, of een kleinere tas bovenop je bagagedrager.
De meeste winst hierop valt te besparen met: tent, slaapzak en matje. Daarnaast kom je ook een heel eind door met kleding en kookspullen/eetgerei gewoon prioriteiten te stellen. Dus 2 t-shirts meenemen in plaats van 5 :D

En met een paar items een paar 100 gram besparen is uiteindelijk toch weer een paar kilo. Moet je echter niet zelf 120 kilo zijn, want dan is daar de meeste winst te behalen :lol:

Er zijn ook mensen die hun tandenborstel halveren, daar geloof ik niet zo in dat je dat merkt. Zal ongetwijfeld psychologisch werken :lol:
Als je je zelf wat extra luxe gunt, en waarom niet, neem dan meteen een zijden lakenzak, die isoleert ook nog eens extra (dat kan 5 graden schelen) En pakt ook nog eens in een klein zakje, zelfde gaat op voor een met dons gevulde slaapzak.
YvonneS schreef:
vr 25 aug, 2023 13:25
Ik merk echter dat met het afnemen van de grammen, de euro's omhoog gaan. Het moet wel leuk blijven.
Vind ik ook, maar helaas is het echte besparen op grammen vooral een kwestie van ervaring en bijhouden wat je gebruikt en verbruikt hebt tijdens een eerdere vakantie.

Wat dat betreft zijn we allemaal anders. Daarom is het niet zo eenvoudig om antwoord te geven op wat de ideale paklijst is.

Ik vind dat grammen jagen ook nogal onzinnig als ik na ga dat we niet met het vliegtuig gingen en elke dag, vooral op de zaterdagen, extra kilo's aan voeding mee namen. Daardoor waren we hoe dan ook zwaar beladen.

Op zondag zijn in Duitsland de supermarkten dicht en daarom kochten we op zaterdagen extra veel voeding in. Wij kochten meestal bij een Aldi en waren meestal zo'n 16-18 euro per dag kwijt aan boodschappen. Op een zaterdag was het ongeveer 26 euro. Uitgedrukt in kilo's zeulde ik op een zaterdag minimaal 3 kilo aan voeding mee, mogelijk 4 of zelfs 5 kilo. Dan moet je denken aan 6 appels, twee potten yoghurt van elk 1000 gram, een blik groenten van 800 gram, 3 grote uien, een pak havermout van 500 gram en een grote paprika of drie tomaten.

Veel extra kilo's, maar we hebben het er mee gered.

Aan de andere kant: in de twee vakanties waarin ik solo fietste nam ik veel minder voeding mee.

Ik maak sinds een aantal jaren logboeken van mijn fietsvakantie. Voordat we op vakantie gaan lees ik het logboek van het voorgaande jaar door om te bekijken wat mee moet en wat thuis kan blijven. Een goed logboek laat je ook je fietsvakantie herbeleven. Het helpt heel goed om weggezakte herinneringen op te halen.

Deze zomer nam ik vanwege onzekerheid nog steeds teveel mee, maar ik wil dat volgende zomer anders gaan doen.
YvonneS schreef:
vr 25 aug, 2023 13:25
Als je een euro maar 1 keer uit kan geven, welk item zou je dan het meest in investeren?
Eens met voorgaande tips: slaapzak + zijden lakenzak.
Heb dit jaar geïnvesteerd in een mummie slaapzak. Zijden lakenzak had ik al. Minder gewicht, minder pakruimte nodig.
Heb daardoor de voortassen + voordrager kunnen vervangen door een stuurrol en een kleine frametas. Scheelt ook weer gewicht.
ivokremer schreef:
za 26 aug, 2023 07:37
Uitgedrukt in kilo's zeulde ik op een zaterdag minimaal 3 kilo aan voeding mee, mogelijk 4 of zelfs 5 kilo. Dan moet je denken aan 6 appels, twee potten yoghurt van elk 1000 gram, een blik groenten van 800 gram, 3 grote uien, een pak havermout van 500 gram en een grote paprika of drie tomaten.
Op de havermout na was je dan ook vooral heel veel water mee aan het zeulen :wink:
Inderdaad slaapmat en 3 seizoenen slaapzak+zijden lakenzak. Daarnaast zou ik ook kijken naar een lekker donzen jasje of pullover. Is licht en heeft klein pakvolume. Je kunt hem zowel overdag als s'nachts gebruiken mocht het toch wat te koud zijn. Dan kun je overige dikke kleding thuis laten.
Wel oppassen dat dons niet nat wordt!
En ga je normaal gesproken uit eten? Dan zou je kunnen overwegen om een kooksetje me te nemen en je eigen prakje klaar te maken met gekochte spulletjes in de supermarkt. Dat spaart serieus veel geld wat je weer in de uitrusting kunt steken.
Als het toch een prakje blijft is een minigasding genoeg. Dat weegt niet veel en is niet duur.
Naarmate je zelf uitgebreider wilt koken wordt de keukenuitrusting duurder en zwaarder.
Als je in Europa blijft kun je ook koud kant-en-klaar eten, dan hoef je helemaal geen kookspullen mee te nemen.

Pastasalade bijvoorbeele, en die bakjes tabouleh die je in Frankrijk kunt kopen zijn ook prima fietsvoer.

Appeltje erbij voor wat vezels en vitamientjes en voor de calorieën gewoon aftoppen met Snickers.
Ieder zijn ding natuurlijk. Ik vind stoofpeertjes als toetje maken bij de tent ook wel wat. Een benzinebrander trekt dat en ik heb tich tijd te veel.
Stoofpeertjes zijn lekker ja :D
Frikandelletje frituren bij de tent doet het ook altijd goed.
Shrek schreef:
za 26 aug, 2023 10:05
Als je in Europa blijft kun je ook koud kant-en-klaar eten, dan hoef je helemaal geen kookspullen mee te nemen.
Pastasalade bijvoorbeele, en die bakjes tabouleh die je in Frankrijk kunt kopen zijn ook prima fietsvoer.
Appeltje erbij voor wat vezels en vitamientjes en voor de calorieën gewoon aftoppen met Snickers.
haha, ik fiets ontzettend goed op stroopwafels! Maar dit was wel het idee. Tussen de middag ergens warm eten (dan heb je de calorieën nodig) en 's avonds een broodmaaltijd of maaltijdsalade uit de supermarkt. Ik heb een hekel aan koken op zo'n minidingetje... scheelt dus een heleboel kookspullen meenemen. Vooralsnog ben ik in Nederland aan het fietsen, dus gaat dit plan werken.
_Peter_ schreef:
vr 25 aug, 2023 23:28
Als je je zelf wat extra luxe gunt, en waarom niet, neem dan meteen een zijden lakenzak, die isoleert ook nog eens extra (dat kan 5 graden schelen) En pakt ook nog eens in een klein zakje, zelfde gaat op voor een met dons gevulde slaapzak.
Die truc met die lakenzak had ik ook ergens anders gelezen. Met een 2seizoenen slaapzak en lakenzak, kan je 3 seizoenen kamperen. Dat jullie dan een zijden lakenzak adviseren vind ik dat weer opmerkelijk. Je zou denken dat een merinowollen zak warmer is. Of is dat niet zo? Wat maakt dat jullie de zijden lakenzak beter vinden?
Ik denk dat een zijden lakenzak sneller droog is dan een merino. Dat is handig op langere reizen als je tussendoor de lakenzak even wilt wassen.
Daarnaast denk ik dat zijde lichter is qua gewicht en kleiner pakvolume.

Overigens slaap ik de afgelopen nachten steeds in alleen mijn zijden lakenzak. Warm genoeg op dit moment voor mij. Ben nog op reis. Zit in Duitsland, regio Bremerhaven.
Yvonne, ik ben het helemaal met je eens. Tussen de middag warm eten. Dat scheelt's avonds bovendien tijd die ik goed kan gebruiken om de was te doen.

Mag een katoenen lakenzak ipv merino of zijde ook?