Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HULP GEZOCHT BIJ BUIS FRICTIE NAAR STUUR FRICTIE OF ALTERNAT - Forum Wereldfietser

HULP GEZOCHT BIJ BUIS FRICTIE NAAR STUUR FRICTIE OF ALTERNAT

Mijn vriendin heeft een tijd geleden een nette klassieke racefiets gekocht Het betreft een Alta Vitesse met 2x6 Shimano Altus LT en frictieshifters op de buis. We hebben deze bij de eerste eigenaresse opgepikt die hem begin 80-er jaren van haar zuurverdiende spaargeld gekocht had. De fiets ziet er op zich prima uit, maar mijn vriendin kan niet overweg met de buisshifters, waardoor de fiets meer in de garage op zolder staat dan ie gebruikt wordt. Tevens wil ze graag naar een recht stuur. Dit wordt een soort MTB-stuur. Vooral de shifters vormen nu een probleem, want ik kan niks vinden dat werkt en enigszins binnen budget ligt.

Ik hoop met behulp van dit forum een werkende oplossing te kunnen creëren.

Mocht overigens deze oplossing te creëren zijn met gripshifters is dat natuurlijk ook een optie, maar ik heb geen idee in hoeverre deze compatibel zijn. Ik voel er weinig voor om alles compleet om te gaan zetten van shifter tot derailleur, cassette en ketting.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb veel ervaring met SRAM Gripshift en zeker de eerste jaren waren die shifters uitsluitend Shimano compatible. Soms aangeduid als 2:1. 6 speed is natuurlijk al lang achterhaald, maar hier en daar met name voor kinderfietsen zijn die shifters nog wel te vinden en dan, wel belangrijk, alleen geschikt voor een recht stuur. Overigens werken die stuurshifters niet op basis van frictie.
kijk hier eens: https://www.fietsparts.nl/fietsonderdel ... versn.html
Let op: een recht stuur heeft andere dikte en heeft dus ook andere stuurpen nodig.


PS; het gebruik van hoofdletters geldt in deze omgeving als schreeuwen. Gelieve dat aan te passen.
Welkom Paul!

Met 2 x 6 heb je best wat alternatieven, qua schakelen:

1. geïndexeerde buiscommandeurs
Vanaf 6-speed waren die verkrijgbaar, en zijn nog steeds wel te vinden. Zitten op dezelfde plek op de onderbuis, maar zijn makkelijker te bedienen, Gewoon klik, volgende versnelling. De achterderailleur moet wel SIS-compatible zijn, maar ook die zijn makkelijk te vinden.

2. Stuurpencommandeurs
Deze zijn er zowel in frictievorm als geïndexeerd voor 6-speed. Hoef je minder voor te bukken, en als je veel met je handen boven op het stuur rijdt zijn die best fijn.

SunTour Powershifters op de stuurpen:

Afbeelding

3. MTB-commandeurs, oftewel "thumbies"
Werken het beste op een vlak stuur. Sommige modellen kun je zowel in index- als frictiemodus gebruiken.

Thumbies op dezelfde Benotto:

Afbeelding

4. Gecombineerde rem-schakelhendels, ook wel "brifters" genoemd
De eerste generatie Campagnolo 9-speed Ergo's hebben precies de goede overbrenging om 5- of 6-speed mee te schakelen, mits gecombineerd met een Shimano SIS achterderailleur.

Dat is een combinatie die ik zelf ook veel gebruik:

Afbeelding
de moderne grip shift draaischakelaars zijn de MRX Comp van Sram. die zijn er ook in 6 7 en 8-speed.
bijvoorbeeld hier: https://www.bikester.nl/sram-mrx-comp-d ... gIrlvD_BwE
(ik vind deze fijn. de linker shifter voor 2 of 3 voorbladen heeft extra klikstanden om je voorderailleur bij te stellen bij een lastige kettingloop, bijvoorbeeld bij voor een triple)

ik denk te weten dat de indexering (dus de grootte van iedere klik) bij 5, 6, 7 en 8 speed gelijk is. (net als de kettingbreedte)....klopt dit? als dit zo is dan kun je met bijvoorbeeld een 8-speed-shifter ook 5 of 6 versnellingen geïndexeerd schakelen, waarbij je enkele standen van de shifter niet gebruikt. (en met de stelschroeven op de derailleur begrens je de zijwaartse beweging van de derailleur)

geïndexeerder commandeurs voor op de stuurpen, vind je bij Sunrace: prima spul.
bijvoorbeeld: https://velomine.com/products/sunrace-s ... er-8-speed
'stem' = stuurpen en bijbehorende diameter: 22,2 mm (=7/8 inch), veel voorkomende diameter van stuurpen op oudere sportfietsen.
deze shifters vind je ook voor op de 'downtube' = onderbuis van je frame. de klemband heeft dan een diamater van 28,6 mm (met een vulring past dat ook op je stuurpen, maar een vulring maken geeft weer extra werk) (let dus op welke je bestelt)
PaulC schreef:
ma 21 aug, 2023 06:18
... klassieke racefiets gekocht ... 2x6 ...frictieshifters op de buis. ... ziet er op zich prima uit, maar mijn vriendin kan niet overweg met de buisshifters,...Tevens wil ze graag naar een recht stuur. Dit wordt een soort MTB-stuur. ... budget ...
Het op de stuurpen zetten van de shifters lijkt me hét idee.
Maar een MTB-stuur zetten op zo'n fiets doet me afvragen waarom je hem gekocht hebt.
Een 2x6 oude wielrenfiets koop je, naar mijn mening, voor de styling en niet omdat die zo lekker fietsen, betrouwbaar zijn of handig of goedkoop in onderhoud.
Als je hem gaat verbouwen naar een stuur dat er beslist niet op hoort gaat de verzamelaarswaarde, als die er is, bovendien meteen naar erg weinig.
Dus als je een goedkoop lekker fietsje zoekt, koop dan een andere. 8- en 9-speed fietsen zijn er genoeg en daarvan zijn onderdelen ook beter te krijgen.
PaulC schreef:
ma 21 aug, 2023 06:18
ik kan niks vinden dat werkt en enigszins binnen budget ligt.

Ik hoop met behulp van dit forum een werkende oplossing te kunnen creëren.

Ik voel er weinig voor om alles compleet om te gaan zetten van shifter tot derailleur, cassette en ketting.
het is een kwestie van perspectief, maar wat is binnen budget, en waarom gaat een andere derailleur, cassette en/of ketting buiten budget. Die dingen zijn nou juist niet speciaal duur of ingewikkeld.

Voor een ombouw moet je ook gedachten hebben over kabelgeleiders op de onderbuis, kabels, remgrepen en handvatten. Om vervolgens af te vragen of de fiets dan wél lekker rijdt.

Ik ken het hele merk niet, hecht je aan de fiets? Zou je hem niet zo verkopen en er een ander leuke fiets voor weinig geld voor terug kopen?

edit plusje voor leon voor zijn gedachten :)
Buis frictie, stuur frictie of alternat. Ben je zo oud en heb je daar nog nooit van gehoord.
En allemaal hoofdletters dus de nood is erg hoog.
@PaulC
Ik struin Youtube af als ik iets wil weten.
Om te beginnen gebruik ik Deepl om te vertalen wat ik zoek.
De meeste informatie is in het Engels te vinden en ook vrij veel in het Duits.
Maak eerst foto's van wat je los wilt halen, haal je fiets uit elkaar, poets alle onderdeeltje mooi op en struin het internet en Marktplaats af.
Misschien wordt je net zo'n enthousiasteling als o.a. non-fixie, Grandonneur en vele anderen.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat ik er altijd van geniet om de zaken lekker langzaam aan te pakken, na te denken hoe ik de ideale oplossing vind, kijken waar hetzelfde product het goedkoopst te krijgen is en het spul dan weer op mijn gemak in elkaar te zetten, nog een keertje los halen, kijken of het nét iets beter kan et cetera.

Welkom in de wondere wereld van de fietsknutselaars.
Mijn interpretatie is echter een heel andere: de fiets moet van de zolder de weg op. Hoe die fiets eruit ziet is dan ondergeschikt. Veel succes en plezier ermee.
hoogframe schreef:
do 24 aug, 2023 07:34
(...)

ik denk te weten dat de indexering (dus de grootte van iedere klik) bij 5, 6, 7 en 8 speed gelijk is. (net als de kettingbreedte)....klopt dit? als dit zo is dan kun je met bijvoorbeeld een 8-speed-shifter ook 5 of 6 versnellingen geïndexeerd schakelen, waarbij je enkele standen van de shifter niet gebruikt. (en met de stelschroeven op de derailleur begrens je de zijwaartse beweging van de derailleur)

(...)
5- en 6 speed pignons / cassettes wel, die hebben vrijwel alle de afstand tussen de tandwielen. Vanaf 7-speed zitten ze steeds dichter op elkaar. En ook nog eens verschillend per merk.

In welke mate een klik van de commandeur overeenkomt met de gewenste zijdelingse beweging van de derailleur hangt af van de commandeur, de derailleur en de pignon / cassette.

Gelukkig hebben anderen dat al uitgezocht en kun je online staatjes vinden waarin je kunt zien welke combinaties werken en welke niet:

https://www.cyclinguk.org/cyclists-libr ... s/shimergo

Dit is het staatje dat ik het meest gebruik:

Afbeelding
Dat is wel next level fietsenmaken. Respect voor iedereen die dit in de vingers heeft.
WimB schreef:
do 24 aug, 2023 11:57
Buis frictie, stuur frictie of alternat. Ben je zo oud en heb je daar nog nooit van gehoord.
En allemaal hoofdletters dus de nood is erg hoog.
Ben ik zo oud geworden en heb ik daar nog nooit van gehoord. Voor veel mensen en vooral op forums had ik het zo moeten schrijven. Gelukkig doen mijn handen het beter dan dat ik stukjes kan schrijven.
PaulC schreef:
ma 21 aug, 2023 06:18
(...) Het betreft een Alta Vitesse met 2x6 Shimano Altus LT en frictieshifters op de buis. (...)
Kan het een Altra Vitesse zijn? Van Alta kan ik niets vinden. Heb je wellicht een foto voor ons?

Altra ken ik wél. Heb er zelfs een paar jaar geleden een voor mijn meissie gekocht.

Zoals ik hem vond:

Afbeelding
Grandonneur schreef:
vr 25 aug, 2023 09:05
Dat is wel next level fietsenmaken. Respect voor iedereen die dit in de vingers heeft.
Je kunt zo wel mooie combinaties maken... Mijn racefiets heeft Campagnolo Record 10 speed Ergopowers, een Campagnolo Daytona achterderailleur, een Shimano Ultegra achternaaf, en een mix van Miche en SRAM kransjes met aangepaste tussenringen. Dat geeft 9 perfect schakelende versnellingen :D
non-fixie schreef:
do 24 aug, 2023 00:08

4. Gecombineerde rem-schakelhendels, ook wel "brifters" genoemd
De eerste generatie Campagnolo 9-speed Ergo's hebben precies de goede overbrenging om 5- of 6-speed mee te schakelen, mits gecombineerd met een Shimano SIS achterderailleur.

Dat is een combinatie die ik zelf ook veel gebruik:
Hoe herken ik eerste generatie Campa 9-sp ergo's?
Staat er ergens een typenummer op zoals bij Shimano?
PaulC is inmiddels een stukkie fietsen?
DaVinci schreef:
vr 25 aug, 2023 13:25
non-fixie schreef:
do 24 aug, 2023 00:08

4. Gecombineerde rem-schakelhendels, ook wel "brifters" genoemd
De eerste generatie Campagnolo 9-speed Ergo's hebben precies de goede overbrenging om 5- of 6-speed mee te schakelen, mits gecombineerd met een Shimano SIS achterderailleur.

Dat is een combinatie die ik zelf ook veel gebruik:
Hoe herken ik eerste generatie Campa 9-sp ergo's?
Staat er ergens een typenummer op zoals bij Shimano?
Het gaat eigenlijk om een technische verandering die in 2001 is doorgevoerd, waardoor de shifter iets minder kabel trekt.
"Eerste generatie" slaat op de vormgeving (dat is die met die "punthoedjes", en die in 1999 voor het laatst werd gebruikt) en die hebben sowieso de oude specificaties.

Eerste generatie Chorus 9-speed:

Afbeelding

Voor het onderscheid tussen de 2000- en de 2001-modellen kun je het beste even het artikel lezen waar ik hierboven naar heb gelinked.

Overigens is het verschil nou ook weer niet zo groot dat het niet kan werken. Kennelijk heb ik op mijn Robust de latere (en dus verkeerde) Daytona 9-speed Ergo's, en die werken ook prima. Vermoedelijk komt dat omdat over slechts 5 kransjes de afwijking beperkt blijft en de floating top pulley van de Shimano het verschil opvangt. Het Maillard-freewheel dat ik op die fiets gebruik zal ook helpen. Dat is wat minder "schakelhappy" dan het moderne spul.

Afbeelding