Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Krijg lockring van shimano niet los. - Forum Wereldfietser

Krijg lockring van shimano niet los.

Bedoeling dus om tandwiel van wiel af te krijgen, maar wil niet echt vlotten helaas pi.... .... . Zo'n lock ring hulpstuk hier nog liggen, daar de waterpomptang op, maar geen beweging er in. Ook al met ijzeren buis om de waterpomp tang (tip op net ergens) om als soort van hefboom te proberen, maar nog steeds niks dus. Ook WD 40 er in gehad, na uurtje of wat geen succes, maar misschien dat etmaal ofzo inweken wat meer uithaalt. stel toch maar vast vraag hier, of misschien iemand anders nog een idee heeft wat ik zou kunnen proberen. Plus dat ik niet zeker weet of met klok mee, of tegen de klok moet draaien. Hier op forum stond, als goed begreep, linksom, dus tegen klok in, weinige wat ik er verder op net over vond, was met de klok mee, dus wat tegenstrijdige berichten. Dus, hier misschien één of ander iemand die een tip delen wil misschien, please please please, i am begging you?
Om wat voor tandwiel op wat voor naaf gaat het?
Lockring van een cassette? Die heeft normaal schroefdraad en draai je dus naar links los.

(De lockring van een baanfiets gaat andersom, misschien daarom de verwarring)

Draai je de goede kant op?

Gebruik je een kettingzweep?
Er staan genoeg filmpjes op youtube hoe dat werkt, maar zonder het juiste gereedschap wordt het wel lastig.
Dat zijn ook van die klusjes die je niet 's avonds moet gaan doen als niet weet hoe. (en ik deed dat vroeger ook (toen er nog geen youtube was)
Haakse slijper.
Afnemer in de bankschroef zetten en dan met de kettingzweep de cassette linksom draaien.
Werkt altijd.
Geen bankschroef helaas, Kan oude ketting en doek gebruiken als kettingzweep me wijs laten maken. Dat geprobeerd. Nu net nacht in WD40 maar verkeerde deel ingespoten, dus eerst maar tijdje afwachten nu weer, na nog eens beter (denk ik) te hebben gedaan.
GeWij schreef:
vr 25 aug, 2023 21:51
Bedoeling dus om tandwiel van wiel af te krijgen, maar wil niet echt vlotten helaas pi.... .... . Zo'n lock ring hulpstuk hier nog liggen, daar de waterpomptang op, maar geen beweging er in. Ook al met ijzeren buis om de waterpomp tang (tip op net ergens) om als soort van hefboom te proberen, maar nog steeds niks dus.
Op het hulpstuk een flinke bahco. Ik gebruik er een van 30 cm lang. Kan me niet voorstellen dat het lukt met een waterpomptang.
Met een verlengde hefboom aan de lockring hengsten en de cassette tegenhouden met een losse oude ketting en een doekje lijken mij onverenigbaar.

Ergo: ik vermoed dat je de verkeerde kant op hebt gedraaid... :wink: :idea:

Al weten we ook nog steeds niet om wat voor tandwiel en wat voor lockring het gaat. :roll:
Het is nog steeds niet zeker dat het om een cassette gaat. :roll:
Straks hebben de forumdeelnemers het gedaan als het kapot is. En dan heeft GeWij nog deels gelijk ook, want tips gaan geven over hefbomen voordat je weet welke kant op te draaien is natuurlijk de kat op het spek binden.
Dat ja.

Bij twijfel: een duidelijke foto doet wonderen :idea:
20230826_105703.jpg
20230826_105658.jpg
Een freewheel dus (geen cassette)

Die trap je vast als je fietst, dus die kan inderdaad flink vast gaan zitten.

Losdraaien doe je inderdaad 'naar achteren'

Of klem de tool in een bankschroef en draai het wiel 'naar voren' voor een handige grote hefboom.

Een kettingzweep heb je niet nodig voor het demonteren van een freewheel.
Dit noemt men een pignon ofwel freewheel en geen cassette.
Het zou hier op neer kunnen komen: https://www.m-gineering.nl/fw-onderh.htm

Shrek was me voor :D
Met de tool bedoelt Shrek een tool met twee pinnetjes denk ik.
Het is al even geleden dat ik een fiets met zo'n ding had.
Heb privé berichten ipv gewoon quoten gedaan paar keer, excuses aan wie ze onnodig hebben gehad a.u.b..


Ps Er nu even tussenuit, tot misschien later (of misschien niet, en of er blij moet worden gewezen een tweede natuurlijk) . Bedankt voor hulp tot zover i.i.g..
WimB schreef:
za 26 aug, 2023 10:42
GeWij schreef:
vr 25 aug, 2023 21:51
Bedoeling dus om tandwiel van wiel af te krijgen, maar wil niet echt vlotten helaas pi.... .... . Zo'n lock ring hulpstuk hier nog liggen, daar de waterpomptang op, maar geen beweging er in. Ook al met ijzeren buis om de waterpomp tang (tip op net ergens) om als soort van hefboom te proberen, maar nog steeds niks dus.
Op het hulpstuk een flinke bahco. Ik gebruik er een van 30 cm lang. Kan me niet voorstellen dat het lukt met een waterpomptang.
Oh, dat ding heet een baco, en niet een waterpomptang. Maar die wel gebruikt dus, niet de knijper ,maar die met een draaiwieltje klemzetttende (dat dat niet wist, niet eerste keer dat ding gebruik, nou ja, weer wat geleerd, .... om later weer te vergeten, maar wel even handig voor nu misschien).
WimB schreef:
za 26 aug, 2023 10:42
Op het hulpstuk een flinke bahco. Ik gebruik er een van 30 cm lang. Kan me niet voorstellen dat het lukt met een waterpomptang.
Toch kun je met een waterpomptang ook flink kracht zetten, mits je het juiste type hebt en de juiste kant op draait. Het beste type hiervoor is niet een met een rechte bek, maar een met een bek met inkepingen (met een hoek van 60 graden) waar een zeskantmoer netjes in valt. Zie ook het plaatje hieronder.
De richting is met de tang mee, dus op het plaatje hieronder met de klok mee. Dan zet de tang zichzelf vast. Wil je andersom draaien, dan draai je dus ook de tang om. (Tevens reclame voor een merk met een goedde prijs/kwaliteitverhouding)
Afbeelding
RJ to the rescue!

(Een crescent wrench is wat bij ons vaak een Bahco wordt genoemd.)

https://www.youtube.com/watch?v=zHOtrzjyMHE
Klassiek schroefpignon: even langs de fietsenmaker met een doos koeken of een pakje sigaretten.
En wd40 is een perfect schoonmaakmiddel, maar geen kruipolie.
Haakse slijper kan als niets anders gaat. Of deze methode. (Ooit ook eens gedaan - ding zonder tandwielen wat er in zit dan eenvoudiger in een bankschroef , dan aan het wiel draaien.
https://www.fietsenmakendoejezelf.nl/ca ... t=cmp-true