Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 25 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

516 berichten
Nog niet genoemd voordeel van een zijden lakenzak. Als draaislaper draai je gewoon om in zijde. In katoen wordt je vaak wakker als worst.
Poppink schreef:
za 26 aug, 2023 18:14
Mag een katoenen lakenzak ipv merino of zijde ook?
Tuurlijk, ik ben vooral benieuwd naar jouw overweging om katoen te nemen ipv zijde of merino (of polyester?).
Ieder zijn meug natuurlijk maar ik kook graag een potje op de Trangia voor de tent.
YvonneS schreef:
za 26 aug, 2023 19:45
Tuurlijk, ik ben vooral benieuwd naar jouw overweging om katoen te nemen ipv zijde of merino (of polyester?).
Nou, dat is heel simpel.
We hadden nog een oud eenpersoons dekbed liggen en mijn vrouw heeft het 80 cm breed gemaakt en er een hoesje voor een kussen ingemaakt.
Het weegt iets van 500 - 600 gram.
Ik snap die neiging tot zoveel mogelijk op gewicht en volume willen besparen niet zo goed meer sinds ik er meer dan 10 jaar fiets -en kampeer ervaring op heb zitten en niet meer elke keer het vliegtuig pak.

Ten eerste ben ik met 30-40 kilo volgeladen fiets ook wel bovenop heuveltoppen gekomen, desnoods lopend (en duwend).

Ten tweede is een opgerolde dikke slaapzak ideaal als "bankje" op de camping als je even wat wilt eten.

Afgezien daarvan snap ik het op volume willen besparen meer dan het op gewicht willen besparen.

Het is ook weer niet zo dat ik me niks aantrek van het commentaar dat ik hier krijg.

Ik ga voortaan minder wc rollen en theedoeken meenemen zoals hier voorgesteld, ook veel minder kleding, maar dat komt ook omdat ik deze vakantie beter dan ooit heb bijgehouden wat ik heb verbruikt en gebruikt.

Zo heb ik maar twee fiets t-shirts gebruikt, terwijl ik er vier mee had.
En maar één fietsbroekje, terwijl ik er drie mee had.
Ik heb twee lichtgewicht handdoekjes gebruikt terwijl ik er drie mee had.
De twee paar bamboe sokken heb ik helemaal niet aan gehad.
Ik heb gedurende 22 avonden twee 50ml flesjes douchegel gebruikt, terwijl ik er vier mee had.

Maar de 7 lichtgewicht boxershorts blijven. Ik vind het wel zo fris om om de zoveel dagen een brandschone aan te trekken.
Van het effect van handwasjes ben ik niet zo onder de indruk.
Op menige camping staat wel een wasmachine, maar dat kost gemiddeld 4 euro en het is er tot op heden nooit van gekomen onderweg een wasmachine te gebruiken.

Wat er bij ons ook in blijft is een extra set tentstokken, hoe dom, belachelijk of raar sommigen van jullie dat ook mogen vinden.

Dat een aantal van jullie genoegen neemt met minder of helemaal niet 's avonds op de camping willen koken snap ik wel, maar ik heb een fietsmaat die heel kritisch is wat voeding betreft en persé 's avonds een warme hap wil hebben, liefst met minimaal twee verse ingrediënten en 400-500 gram voeding per persoon.

Dus tja, de paklijst hangt ook af van wie je bij je hebt en wat de voorkeuren op gebied van gezondheid en comfort zijn.
ivokremer schreef:
zo 27 aug, 2023 19:44
Ik snap die neiging tot zoveel mogelijk op gewicht en volume willen besparen niet zo goed meer sinds
Ach, ook jij hebt altijd flink op bagagegewicht bespaard. Vraag maar eens aan je buren met een caravan wat zijn allemaal meenemen. :D
Je hoeft je zeker niet te verantwoorden. Toch spreek je jezelf tegen. Die grote slaapzak is toch ook volumineus. Daarbij moet je niet verbaasd zijn dan anderen liever lichter fietsen en dan wel fietsen boven op de berg aankomen. Kritisch naar volume en gewicht kijken kan ook zonder bijna alles thuis te laten. Dus: doe wat je prettig vindt, dat doen anderen namelijk ook.
Ik vind het jammer dat onze hoekbank niet mee kan.
Dan wil je dat blijkbaar niet graag genoeg Leon.
ivokremer schreef:
zo 27 aug, 2023 19:44
ook veel minder kleding, maar dat komt ook omdat ik deze vakantie beter dan ooit heb bijgehouden wat ik heb verbruikt en gebruikt.

Pas op. Als je vakantie toevallig zonnig en warm was heb je de fleece, dons en Gore-Tex niet nodig gehad. Terwijl als ie nat en koel was dan had je de zwembroek, een aantal shirts en de zonnebrand thuis kunnen laten.

Wat je nodig hebt is een garderobe waar je normaal gesproken min-of-meer mee uitkomt en als het spaak loopt dan regel je onderweg wat er nodig is.
LHTJoost schreef:
zo 27 aug, 2023 21:10
Kritisch naar volume en gewicht kijken kan ook zonder bijna alles thuis te laten.
Er zijn er juist ook zat die met alleen een pinpas en toilettasje op de fiets stappen. Ook goed.
Ik sleep altijd mijn verrekijker mee, ook als de insteek van de fietsreis niet persé vogels kijken is. Iedereen moet toch inpakken wat ie wilt?
LHTJoost schreef:
zo 27 aug, 2023 21:10
Je hoeft je zeker niet te verantwoorden. Toch spreek je jezelf tegen. Die grote slaapzak is toch ook volumineus. Daarbij moet je niet verbaasd zijn dan anderen liever lichter fietsen en dan wel fietsen boven op de berg aankomen. Kritisch naar volume en gewicht kijken kan ook zonder bijna alles thuis te laten. Dus: doe wat je prettig vindt, dat doen anderen namelijk ook.
'Boven op de berg' is ook nog relatief. Boven komen lukt ook prima met veel zware bepakking, je moet alleen niet snel willen :lol:

/me fietste afgelopen zomer met 5 bomzware tassen de Mont Ventoux op met gem 7 km/u :lol:
Mijn lijst, uit het hoofd en zonder gewichten:
- tent wickyUp 4 met haringen (alu lichtgewicht, die rode Y-model) en kleine hamer
- slaapsysteem dons, van Bikefeeling - lowlands (hoes voor matje waar een laken en een donzen ‘dekbed’ aan geritst kunnen worden (2 x 1 persoon)
- Exped synmat 7 3D met opblaaszak (2x)
- Trangia 27 kookset, met twee pannetjes, gevuld met extra theedoek en schuursponsje, afwasmiddel en microvezel-doekje, aansteker en pannenhandvat
- Trangia brandstoffles met 1 liter bioethanol
- set sea to summit opvouware borden en bekers (2 grote bekers, 2 kleintjes, twee borden)
- bestek en kookgerei: opvouwbare setjes vork-mes-lepel en ‘speelgoed’ kunststof spatel en tang
- vacuumzakjes met thee, koffie, bouillonblokjes en kruiden, klein flesje olie.
- 3 x noodmaaltijd (pasta of noodles)
- mini-blikjes cola (150 ml) wordt in de loop van de vakantie minder (meestal starten we met 12 blikjes)
- Stoeltjes van Nigor (2x)
- zakje reparatiemateriaal, extra scheerlijnen, waslijntje.
- twee powerbanks
- batterijlader
- lader voor accu fototoestel
- hoofdlampje (2x)
- ereader (2x)
- CE-randaarde verloopstekker
- laadstekker met 2 usb-poorten en de nodige kabeltjes (telefoon, ipad, smartphone)
- Contigo flessen in bidonhouder, 750 ml (isolerend aluminium)
- 1 liter extra water
- Garmin GPS
- reservebril in koker (2x)
- toilettasje (sea to summit) met tandenborstel tandpastapilletjes, shampootabletten
- handdoeken (microvezel)
- nood-medicatietasje (medicijnen, pleisters, zonnebrand voor en na, anti-mug, desinfectie, tekentang)
- lichtgewicht rugzakjes (2x) voor wandelen, boodschappen e.d.
- monoculair kijker
- fototoestel (bridge-model van Panasonic, niet de kleinste)
- portemonnee, paspoort, sleutels
- routeboekje(s), overzichtskaart regio
- gereedschap (inbus, zwitsers zakmes, tang/multitool) en plaksetje
- ducktape en tie-wraps
- kleding (per persoon ongeveer 2x fietskledingset, 2x lange broek, 2x korte broek, 4x ondergoed 2x BH (voor mw P.), 4x sokken, donsjack, regenjas, jurkje (voor mw.P) overhemd korte mouw (dhr P.) 2x t-shirt / polo, zwemkleding
- Fietshelm, fietshandschoenen, Buff-pet (2x)
- schoeisel (lichtgewicht campingklompjes of teenslippers, fiets-/wandelschoenen, goede sandalen)

Dit wordt vervoerd met twee fietsen, ieder twee ortlieb-achtertassen en een M-stuurtas voor mw en een L voor dhr en twee lichtgewicht tassen bovenop de achterdrager. Met een netje voor natte kleding, handdoeken en de extra fles water.

Zo heb ik het we ongeveer denk ik. Bij ons is dat ongeveer 20-22 kg per persoon en hebben we geen voortassen nodig. Ik heb 25 kg mw heeft 15 (om en nabij). Dat wordt onderweg wel meer door proviand, afhankelijk van waar wij fietsen.

Dit jaar bleek dat we zo tot 10% omhoog komen. Steiler wordt zwaar en af en toe lopen, als het wat langer duurt. Maar dat heeft ook met ons eigen gewicht te maken, ik weeg 92 kg bij 183 cm. Daar is de meeste winst te behalen. ;-)
ivokremer schreef:
zo 27 aug, 2023 19:44
Ik snap die neiging tot zoveel mogelijk op gewicht en volume willen besparen niet
Het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ik vind een lichte, licht bepakte, wendbare, aerodynamische, snelle fiets gewoon heel erg lekker fietsen. :D
Als topicstarter zal ik 25 pagina's verder ook nog eens reageren (-:

Dit topic heb ik bedoeld te starten als inspiratie voor anderen. Omdat ik zelf altijd heel veel van paklijsten van anderen geleerd heb, en ook nog steeds doe. Zien wat de ander meeneemt en daarvan leren. Zowel de beginner als de ervaren fietser, zowel de creditcard tourer als iemand met zes Ortlieb tassen plus aanhanger. Of zelfs een bakfiets vol. En alles ertussenin, en meer! :-)

Als je het leuk vindt om mee te doen, maak een lijstje en plaats het hier. Alleen als tekst, met foto's, met Excelsheet, met gewichten... allemaal prima. En misschien ben je nog wel incompleet of onzeker of je alles mee hebt of misschien wel teveel of te weinig? Of wil je juist weten wat je kortste klap kan zijn om het compacter en/of lichter te maken? Deel het vooral, je mede-forummers en ook de stille meelezers kunnen er een hoop van leren.

Dit topic heb ik niet bedoeld om mensen te bekeren tot lichtgewicht kamperen noch tot het maar zoveel mogelijk meenemen als een fiets toestaat. Lekker doen waar je jezelf prettig bij voelt, of dat nu creditcardtourend op een racefiets is, ultralight self supporting op een mountainbike die je makkelijk kan tillen op echtniettefietsen stukken, comfortabel met alles mee op een heavy duty vakantiefiets, met kind(-eren), huisdier(-en) of misschien wel met velomobiel, bakfiets, tandem of heel wat anders. En misschien verandert je paklijst wel met de jaren of per reis?

En natuurlijk kun je met zo'n lijstje op elk individueel item ingaan, aangezien veel benoemd wordt op menig paklijst. Maar veel van die dingen hebben een eigen topic, wel zo leuk om de slaapzak tussen de slaapzakken te houden, de slaapmat tussen de slaapmatten en de fietstassen tussen de fietstassen. Anders wordt dit wel een heel erg allesomvattend bagagetopic en raken de lijstjes wat ondergesneeuwd. Winterkampeerpaklijst, iemand? ;)

Op naar de volgende 25 pagina's, en dank aan iedereen voor het delen van je paklijst en/of het meedenken met anderen tot nu toe =)
Polling schreef:
ma 28 aug, 2023 12:34
... tandpastapilletjes, shampootabletten ...
Weer wat geleerd. 👨‍🏫
JanH schreef:
ma 28 aug, 2023 15:03
Polling schreef:
ma 28 aug, 2023 12:34
... tandpastapilletjes, shampootabletten ...
Weer wat geleerd. 👨‍🏫
Gebruiken we thuis ook al, scheelt veel vervoer van water en plastic. De merken die wij gebruiken zijn biologisch en zonder (micro)plastics.
Paklijst zomer 2024 (op basis van ervaringen in de zomer van 2023):

* = Nieuw in deze paklijst
! = Veranderd in deze paklijst ten opzichte van de vorige paklijst

Aan:
- Fietsshirtje (Crivit).
- Kort dun zwart joggingbroekje (Crivit).
- Microfiber boxershort (kan ik 4 dagen dragen zonder jeuk of uitslag te krijgen).
! Sandalen (merk Ecco, onderweg gekocht in Koblenz).
- Fietshandschoentjes.

Op het stuur:
- Stuurtas.
- Garming GPSmap 64 fiets GPS met daarin een 32GB microsd kaartje met daarop alle openstreetmap kaarten van Europa.

Op het frame:
- Twee 1 liter bidons.
- Kilometerteller (Cateye Velo 9).
De plek op het stuur waar altijd de kilometerteller zat is vrijgemaakt om de iPhone te kunnen plaatsen in geval van nood.

Fietsvoortas 1 (keuken):
* Optimus gasfles 450 gram + mini inklapbaar gaspitje (Optimus Crux)
! Dry sack met houten spatel, greepje, bestek (o.a. een lange RVS spork) en gekarteld snijmes.
! Aluminium pannetje (los in de voortas, geen zakje er meer om heen).
- 1 Theedoek.
- 2 Kleine snijmatjes.
! Grote plastic zak met vulbare afwasborstel en flesje Nalgene 60 ml met afwasmiddel (de grootte van de zak is handig om de schone vaat in mee terug te nemen).
- RVS drinkmok.

Fietsvoortas 2 (overige):
! Regenjas, met in de linker jaszak fluitje en sleutel kettingslot.
- 8 Houten wasknijpers.
- Trekzak met 2 reflecterende hesjes (ik ben er ooit eens eentje kwijtgeraakt) en armband met rode leds.
- Siliconen stuurhouder voor iPhone.
- 1 Paar reserve fietshandschoentjes.
! Huissleutels.

Stuurtas:
- Potje met AA batterijen (voor de GPS. In de zomer van 2023 heb ik er 10 verbruikt).
- Poetsdoekje voor bril en camera.
- Hoofdlampje Petzl.
- Fotocamera (schokbestendige Fuji Finepix XP140).
- iPhone XR (staat meestal uit om de accu te sparen).
- Waterdicht verpakt paspoort.
- Halsportefeuille (Hema) met daarin: sleutel kettingslot, creditcard, bankpas, ID kaart en OV-kaart.
- "Pot" (waterdicht tasje met contant geld van mij en mijn fietsmaat).

Achterfietstas 1 (kledingkast):
- 1 leeg 0,5 liter PET flesje (waterdicht).
- Trekzakje met 6 microfiber boxershorts (die drogen na het wassen super snel).
! Trekzakje met 2 dunne kleine handdoekjes van Xenos.
! Trekzakje met 1 fietsshirt (Crivit).
- Leeg trekzakje voor vuile boxershorts.
- Extra kort zwart joggingbroekje (voor het geval de eerste kapot slijt).
! Nalgene potje met Biotex 250 ml.

X - Trekzak met toiletspullen: 3 tubes tandpasta, 4 kleine flesjes douchegel, tandenborstel, medicatie, scheerapparaat, ophanghaakjes van Bever.
X - Binnenvak: pennen, papieren voor logboek, verzekeringspapieren, track overzicht, lijstje met adressen.
- DIT JAAR NIET: Zwembroek (doet ook dienst als korte broek voor uitstapjes).
- DIT JAAR NIET: Kleine badhanddoek.

Achterfietstas 2 (garage):
! Reserve accu voor fotocamera in plastic hoesje.
! 32GB SD kaartje (voor het geval een fotocamera stuk gaat en we onderweg een nieuwe moeten kopen).
- 1 leeg 0,5 liter PET flesje (waterdicht).
- 3 Reserve binnenbanden in verpakking.
- Reserve fietspompje met Frans ventiel.
- Dry sack met EHBO spullen (waaronder 20 paracetamol en 20 ubiprofen tabletten).
! 1 Toiletrol (in Duitsland in de zomer van 2023 was er maar één camping zonder toiletpapier).
- Nagelschaartje.
- Oordopjes (rubber, geen was).
- Ductape.
- Pak vochtige schoonmaakdoekjes.
! Platte Apple usb lader (in binnenvak).
! Dikke Apple usb lader (in binnenvak).
- Bundel tiewraps.
! Nalgene flesje Unicura antibacteriële zeep 60ml.
- Flesje zonnebrandolie 250ml.
! Etui met 1 lightning en 1 micro usb kabel (in binnenvak).
! Opgeladen 20000 mAh powerbank (in binnenvak).

Grote waterdichte Ortlieb tas boven achterop:
- Set nieuwe reserve tentstokken (mijn fietsmaat neemt de complete Vango Tempest 300 tent met gebruikte tentstokken mee).
- Thermarest zelfopblaasbaar matje.
- Goedkope slaapzak van de Lidl.
- 1 Dunne mummiezak.
- 1 Opblaasbaar hoofdkussen (Sea To Summit Large).
- 1 Grote snijmat.
- Zak met 3 potjes met bak kruiden.
! Zak met 1 potje met kaneelpoeder en pak havermout 500 gram.
Indrukwekkende lijst :wink:

Dan zal ik ook maar even een duit in het zakje doen.
7 Landentoer 2023:
Tussen 3 en 13 augustus 2023 In 10 etappen in 11 dagen van Oostenrijk terug naar huis, met onderweg bijna maximale hoogtemeters. Weer: Op dag 4 erbarmelijk (rustdag genomen en MvdP wereldkampioen zien worden), rest prima tussen de buien doorgefietst. Overnachten: hotelletjes en b&b's. Eten: pastasalade, tabouleh en blikjes Golden Power van de Aldi :lol:

De statistieken: 10 etappes, 1303km, 13821 hoogtemeters, beweegtijd 57u 00m 33s.
Strava: https://www.strava.com/activities/9640001838 (en zie mijn profiel voor etappes 1 tm 9)
20230811_154908.jpg
Paklijst: uit het hoofd en zonder gewichten:



Aan / op het lichaam (bij goed weer)
Koersbroek kort
Craft shirtje zonder mouwen
Wielershirt korte mouwen
Handschoentjes
Portemonnee in achterzak
Helm
Zonnebril
Borstband hartslagmeter
Sokken
Sidi mtb schoenen met spd plaatjes

Zadeltas Ortlieb 11 liter:
2 paar fietssokken
2 onderbroeken (licht)
Lange pyjamabroek bij wijze van lange broek. Geen korte broek en zwembroek mee deze keer want niet overdreven warm.
Ultralicht handdoekje, opgevouwen formaat pakje kaartspel.
2x T-shirt
Shirt Lange mouwen Decathlon waar evt ook in gefietst kan worden
Regenjasje, licht
Buff
Armstukken (geen beenstukken want zomer)
Nog 1 fietsbroek kort
Nog 1 fietsshirt KM
1 ondershirtje zonder mouwen
1 ondershirtje korte mouwen (extra meegenomen want mogelijk slecht weer)
Schoenen: Olaian Beach shoes van Decathlon, lekker licht
Achterop de zadeltas: usb oplaadbaar knipperlampje, Decathlon.

Frametas Tim Tas & Rek, custom.
2 biba's
2 Bandenlichters
Zelfklevende plakkertjes
Topeak Mini 20 pro multitooltje
Tooltje voor HT2 crankboutje
Powerlinkjes
setje remblokjes (onzin voor 1300km natuurlijk, hadden dus niet mee gehoeven :evil: )
Zakje met:
Lapje voor de ketting
Micro flesje kettingwax. Die bleek bij lage temperaturen te lastig aan te brengen, dus onderweg bijgekocht: spuitbusje teflonspray, 150ml geloof ik, véél te groot en zwaar. Slecht voorbereid dus: stom! :evil: Dat moet beter volgende keer!
Kobo ereader
Paspoort
Toilettasje met:
Tandenborstel
Mini tubetje tandpasta
Oordopjes
Micro flesje douchespullie
Sea to Summit pocket laundry velletjes
10 vitaminepillen
12 stuks daglenzen (heb maar aan 1 oog een afwijking, spaart lenzen meenemen :wink: )
Onderweg gekocht: 5ml micro potje nachtcreme bij wijze van huidcreme voor zitvlak
Cijfer-kabelslotje
'Drawstring bag' rugzakje om de laatste paar km boodschappen mee te kunnen nemen
Smartphone. Belangrijkste apps: Komoot, Booking.com, Airbnb, Google Maps, Wahoo ELEMNT app.
Frametas verder aftoppen met mueslirepen etc

Stuurtasje (Batu, custom)
Spork
Zakmes
Kabelslot/hangslotje
Sleutel van bevengenoemd slotje
Bus zonnebrand spray, Nivea
Zakje met electronica:
USB oplader
Micro-usb kabeltje, ultra kort (5cm ofzo)
USB-C kabeltje, kort (15 cm ofzo)
Oortjes
1 CR2032 knoopcel als reserve voor hartslagmeter of vermogensmeter
Stuurtas verder aftoppen met reepjes. Meegenomen voor zware momenten: 3 strips Clif BLOKS met caffeine.
Portemonnee met:
Pinpas, rijbewijs, huissleutel, 2 tabletjes antihistamine in geval van wespensteek, en het ding waar dit soort toertjes naar vernoemd zijn: de creditcard :P

Aan het frame:
King Cage bidonhouder
King Dropper Cage op de staande buis
Lezyne mini pompje
2x 750ml bidon

Op het stuur:
Wahoo Elemnt Bolt v2

De fiets:
Surly Cross-Check
2x9 speed,mix van allerlei Shimano onderdelen, o.a. 105, Ultegra en XTR
46-34 voor en 11-32 achter
30mm Schwalbe One bandjes
4iiii vermogensmeter links


Enne... dat was 'm wel geloof ik.
Buff is heel belangrijk.
Vandaag door de kou gefietst en blij dat ik hem tevoorschijn kon trekken.
Zwembroek gaat bij mij altijd mee ipv een ochtendjas om naar de douche te lopen.