Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tikkend geluid racefiets. - Forum Wereldfietser

Tikkend geluid racefiets.

Hoi.
Mijn racefiets heeft last van een tikkend geluid bij elke pedaalslag op een vast punt.
De fietsenmaker krijgt het probleem niet opgelost.
De trapas is reeds enkele keren gedemonteerd en gesmeerd. Body van de casette is nagekeken.casette, ketting zijn reeds vervangen. Niets heeft effect op het problemen.
Pedalen zijn reeds vervangen... geen effect.
Het probleem is er alleen als er meer kracht gezet word bij het trappen, bij weinig kracht is het geluid er niet...! Het getik is er zowel als je op het zadel zit of als je van het zadel af gaat.
Er is dus al veel nagekeken/vervangen maar het blijft moeilijk op te lossen...
Heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen zitten?
Momenteel zijn de lagers van de trapas in bestelling,alsook de trapas.
Alvast bedankt.
Snelspanners van je wielen al geprobeerd?


Anders: https://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Stop even met het lukraak vervangen van dingen omdat er ergens een tik zit. Dat is puur gokwerk!
Die pedalen was een goede gok, maar even een paar pedalen van je stadsfiets ruilen had ook gekund.
Trapaslagers zijn bij moderne fietsen inderdaad ook een bekend probleem.
Maar het kan ook in het stuur zitten, het balhoofdstel, het frame. Zelfs de boutjes van bidonhouders kunnen tikken bij kracht zetten. Spaken in het achterwiel zelfs. Je hebt denk ik geen bagagedragers ....

Dus probeer eerst of het met de handen los ook tikt. Controleer alle schroefverbindingen van je fiets of ze los zitten zonder ze te hard aan te halen. Controleer de spaakspanning, drupje olie waar spaken kruisen of - ideaal - even een wiel lenen van een andere fiets. Kijk je frame goed na op barsten, vooral bij de trapas en balhoofdstel

Neem een andere fiets. Als het dan tikt zit het in jou ... of je schoenen. :wink:
Heb je al geprobeerd om het achterwiel vaster te zetten?
Trapaslagers zijn normaal toch het eerste om te vervangen, cassette en ketting laatste. Ik heb eens 2 maal na elkaar een fiets uit elkaar genomen omwille van een tik die uiteindelijk in de zool van mijn rechterschoen bleek te zitten.
Herkenbaar issue, ik heb ook al 4000 kilometer een tik bij elke pedaalomwenteling; diverse malen de fiets uit elkaar gehad en opnieuw ingevet. Niks gevonden. Inmiddels hoor ik het niet eens meer :lol: :oops:

Is het alleen als je fietst? Of ook als je de pedalen met de hand ronddraait? Heb je het in zowel ' warme', ' koude' en 'natte' weersomstandigheden?

Al gevraagd of iemand die naast je fietst wil meeluistert? Die kan soms beter horen uit welk deel van je fiets het geluid lijkt te komen.
Zet de fiets eens in een Taxc, of op een rollerbank, dan kan een tweede persoon veel beter luisteren naar de plek van het geluid.
Het is enorm lastig om een tik te plaatsen als je op de fiets zit en als je al een hoop dingen heb vervangen wordt het een kwestie van zaken uitsluiten. Pak er eens een andere wielset van een vriend, een ander zadel/pen. Zelfs cranks of je frame kunnen de bron zijn.
En alles wat aan het frame zit loshalen en weer vastzetten met wat montagepasta is ook een optie, dat duurt niet eens zo lang.
Ik zou beginnen bij de boutjes van het kettingblad, die zijn berucht.
ErikB81 schreef:
ma 28 aug, 2023 13:41
Ik zou beginnen bij de boutjes van het kettingblad, die zijn berucht.
inderdaad. Als je het op gehoor niet vinden kunt; eerst de eenvoudige en logische dingen uitsluiten voordat je de gehele aandrijving vervangt.
dit doet me denken aan de zegswijze: "krakende wagens lopen het langst".
mijn stadsfiets heeft ook al jaren een kraak. herkomst onbekend/onvindbaar. fietst er niet minder om.
hoogframe schreef:
ma 28 aug, 2023 17:24
dit doet me denken aan de zegswijze: "krakende wagens lopen het langst".
Voor een vakantiefiets vind ik dit toch geen verstandig advies. Je kunt de gok nemen dat het kraakje een kraakje blijft, maar regelmatig is een kraakje een voorbode van erger en duurder. Dan sta je daar met je moderne fiets.
Garantie wordt natuurlijk ook iets hachelijks als je doorfietst totdat de zaak van ellende uiteen valt.
Colnagocx-zero schreef:Mijn racefiets
Schreef TS.
Leon schreef:vakantiefiets
Iets anders dus.
Wellicht naar een andere fietsenmaker voor een second opinion?
Peter Molog schreef:
Colnagocx-zero schreef:Mijn racefiets
Schreef TS.
Leon schreef:vakantiefiets
Iets anders dus.
Ik mag toch aannemen dat TS met de racefiets op vakantie gaat, anders zit hij op het verkeerde forum. :lol: :lol: :wink:
Maar evengoed, veel racefietsen zijn duurder dan menige vakantiefiets, dus aan een kraakje kun je maar beter aandacht geven.
Een krakende stadsfiets is wat anders. Ik neem aan dat hoogframe's stadsfiets geen heel dure stadsfiets is.
Ik heb ook eens lang gezocht rondom de trapas. Bleek het stuur te zijn. Als je kracht zet met je benen oefen je automatisch ook kracht uit op je stuur (en je zadel enz.).
TS is denk ik al meteen hard weggefietst. Toen ik net buiten was hoorde ik in de verte tiktiktiktiktiktik... :wink: