Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Olavspad - Forum Wereldfietser

Olavspad

ik ben van plan binnenkort het Olavspad te volgem met de fiets.
Dat is de door Gea van Veen beschreven route van Oslo naar Trontheim
Zijn er medefietsers die ook willen opstappen?
Ik hoor het graag.
Loek
Hallo Loek,
Leuk idee maar wel een aantal vragen. Wat is je leeftijd, geslacht, hoeveel fiets je per dag, met ondersteuning of zonder, kamperen of niet. Zulk soort vragen.
Zelf fiets ik zonder ondersteuning, man, 66 jaar, voorkeur voor kamperen.
Hoop je te horen
Groet Arne
Vorig jaar juli heb ik samen met mijn dochter de eerste helft van het Olavspad gedaan (tot een eind voorbij Lillehammer). Wij vonden het een heel zware tocht. Hoewel we beide ervaren fietsers zijn (ik 10.000 km per jaar en meerdere Alpen en Pyreneeen oversteken in de benen) moesten we met regelmaat onze fietsen bergop duwen. Voor mij een geheel nieuwe ervaring. Wij hadden geen ideaal weer. Nogal wat regen, waardoor de grusveier (gravelwegen) veel geulen vertoonden en de moraal ook onder druk kwam te staan (wij kampeerden). En wij wilden misschien te veel op een dag (we wilden 80 maar haalden 60 km). Na 300 km hebben we de route verlaten en zijn met ruime omwegen terug naar Oslo gefietst. Het is een prachtig land, je kan er heerlijk fietsen, maar de zwaarte van het Olavspad hadden we flink onderschat.
Er is een nieuwe Olavspad route.
Gemaakt door vrijwilligers van de Europafietsers.
Die route vermijdt die zware gravelstukken in de route van Gea en is ook door fietskampeerders met bagage goed te doen. Gaat via Trontheim weer terug naar Oslo via een andere route. Is dus een rondje Oslo-Trontheim.
Kijk bij www.europafietsers.nl
Ronald van der Perk schreef:
vr 21 jul, 2023 21:52
Er is een nieuwe Olavspad route.
Gemaakt door vrijwilligers van de Europafietsers.
Die route vermijdt die zware gravelstukken in de route van Gea en is ook door fietskampeerders met bagage goed te doen. Gaat via Trontheim weer terug naar Oslo via een andere route. Is dus een rondje Oslo-Trontheim.
Is er ook een variant met nog meer van die 'zware gravelstukken'? En hoe zit het met het percentage 'zware gravelstukken' versus asfalt?

Klinkt wel interessant zo namelijk.

Offroadolavspad.

(-:
Ik ben ook wel benieuwd hoe zwaar die gravelroutes bepakt dan zijn.
Als het gravel is zoals in Zweden vaak gebruikt wordt is het niet te zeggen hoe zwaar iets is, want dat wordt eens in de zoveel tijd ververst waardoor het weer aangereden moet worden, daarnaast heb je op sommige stukken last van het wasbord effect wat ervoor zorgt dat je alleen nog langzaam kan fietsen wil jezelf en je fiets niet losgetrilt worden.
Ik ben een paar weken geleden terug
gekomen na het fietsen van het Olavspad.
De tocht was wel zwaar,soms heel zwaar, maar met de beschrijving van Gea, die de fietsroute gemaakt heeft wel te doen.
Samen met de gps en de gids kom je op hele mooie uitkijkjes en Pilgrimshutten.
Zij gaf vantevoren aan dat de zwaarte 4-5 is.
Als je van stilte houd en alleen zijn is dit ideaal.
Ik prefereer meer aanspraak onderweg, maar na 3 dagen was ik alleen en bleef alleen , ook in de hutten!
Dus dat was een minpunt.
Na 10 dagen kwam ik aan in Trontheim.
Ik heb eind mei het Olavspad gefietst, zwaar ja! Maar geweldig. De gravelwegen hadden toen geen wasborden, was wel pittig klimmen en soms duwen. Nog net wat sneeuw gehad in Dovrjefell en 30km slechte weg door smeltende sneeuw. Vaak in pilgrimshostels geslapen, soms alleen, soms met anderen. Prijzen van deze locaties zijn te doen. Als je de te fietsen afstanden wat minder doet dan wat je gewend bent, en je instelt op rustig aan fietsen, is het te doen. Ik vond de tocht echt een pelgrimstocht. Overigens ben ik vanuit Trondheim doorgegaan naar de Noordkaap en dan is het fietsen en klimmen over asfalt ipv de gravelwegen een ‘eitje’ na het Olavspad.