Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1530 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34057 berichten
Hé, daar ben ik een paar maanden geleden geweest.

https://www.google.nl/maps/@50.2915849, ... &entry=ttu

Arras Grand Place.
20190604-VBS_6099.jpg
Eigen foto. 2019
Frank heeft het goed, het is het Grand' Place in Arras.
De foto van Peter Molog is van het Place des Héros wat vlakbij het Grand' Place ligt en er erg op lijkt.
Natuurlijk. De markt is op het plein wat anders een gigantische parkeerplaats is.
Beide pleinen een nogal steriele reconstructie van na WO 1. Zelfde verhaal als Ieper. Vandaar mijn eerste oprisping.
Toen wij er eind juni waren was er markt op het plein van jouw foto.
Op het Grand' Place, van min zoekplaatje, stonden maar een paar kraampjes, en er is nu een parkeergarage onder dit plein.
Ik was er in juni en toen stond er een draaimolen op dat plein.
IMG_3647_new.jpg
De nieuwe opgave is:
IMG_3846_new.png
De Weesperbrug, dit hier?
https://www.google.nl/maps/@52.3028611, ... ?entry=ttu
Ik heb hier vroeger wel vaker over gefietst tussen Hilversum en Amsterdam. Herinner me nog de fabriek van Sluis kippenvoer wat verderop.
Ja, dat klopt. Alleen Sluis kippenvoer is er nu niet meer, heet nu anders. Jij mag weer.
Ja, weet ik al. Het was de jaren '60 en '70 toen ik daar meerdere malen heb gefietst. Een aardige anekdote uit 1975 was, dat de veerboot uit Kristiansand (Noorw.) rond 1 uur ’s nachts in Amsterdam aanmeerde en ik snel van de boot af fietste. Het was 38 kilometer via Diemen en Weesp naar Hilversum, waar ik woonde. Daar kwam ik om kwart voor drie thuis. Lang had ik niet geslapen, om half zeven ben ik weer opgestaan om daarna naar mijn werk in Bussum te gaan, te beginnen om kwart voor acht!

Hier is de volgende: niet naast de deur! Achter mij stond een paleis en de schaduw op het huis boven de vrouw in het witte gewaad is van een kerk. Het uithangbord van een slagerij hangt nu niet meer.
Foto 15.jpg
Budapest??
Veel noordelijker. Ik heb H nog nooit gezien.
Bij zoeken op "uithangbord slager" kom ik een vergelijkbare tegen in Duitsland.
Maar verder zou ik het niet weten. Berlijn dan misschien?
Ik dacht aan Oslo, maar had geen zin om lukraak ten noorden van alle kerken naar straatbeelden te zoeken.
Wenen? Of nog noordelijker zoals bijv. Kopenhagen?
Geen land klopt. Die stad was in WO II helemaal met de grond gelijk gemaakt, zover het oog kon zien.
Er staat een koninklijke paleis achter me.
Dresden. ?
Dan is dit het nieuwe uithangbord: https://www.google.nl/maps/@52.2480486, ... &entry=ttu
Ophangijzers zijn gebleven, er hangt alleen wat anders aan.
JanH, je hebt het goed, de straat Piwna in Warszawa, Polen. Ben daar twee keer per fiets geweest.
Nee, Dresden was maar "redelijk" beschadigd vergeleken met Warszawa. Daar heeft de oorlog echt verschrikkelijk huisgehouden. Alleen al in die stad vielen er 850.000 doden, er bleef een onafzienbare puinvlakte van over. Maar wat een veerkracht waren de Polen: het oude centrum is knap herbouwd in oude stijl, op basis van veel Italiaanse schilderijen, die daar in de 18e eeuw zijn gemaakt. Als je omdraait, zie je de Zamek Królewski staan, in 1944 opgeblazen en herbouw gereed in 1979.
Hoop in 2024 daar weer te fietsen!
De volgende is voor jou.
Na jouw reactie dat geen land klopt en de opmerking over WO II was het niet zo moeilijk meer.
Nieuwe opgave (maar weer eens een kerk):
KnipselKK.JPG